Kończy się synchronizator a nie sprzęgło.
Synchronizator to taki mechanizm który powoduje wyrównianie prędkości obrotów złączanych kół zębatych w skrzyni. W uproszeczeniu działa to tak: gdy załączasz bieg najpierw załącza się synchronizator który wyrównuje prędkość obrotową załączanych kół zębatych, następnie koła zębate są zazębiane.
Jeśli synchronizator jest zużyty, jego zdolność do wyrównywania prędkości obrotowej kół zębatych spada, a wtedy zazębiasz koła których prędkości obrotowe są różne ... i to jest przyczyna zgrzytania.
Często problem ujawnia się na biegach najczęściej załączanych (2-3)
Włączasz bieg bez sprzęgła ... prędkość kół się nie wyrówna i zgrzycze, chyba że dostosujesz prędkość obrotową silnika do prędkości toczenia i załączanego biegu, wtedy nawet ze zużytym synchronizatorem nie zgrzyta ... i da się zmieniać biegi bez sprzęgła
Na zimnym silniku ... bo olej w skrzyni zimny i trudniej w gęstym oleju obracać kołami
Gdy wolno włączamy bieg... jeśli wyobrazimy sobie że między działaniem synchronizatora a zazębieniem kół jest "chwila" luzu, to wolno włączając bieg ta chwila luzu wyyydłuża się, a wtedy koła zębate mogą zmienić prędkość obrotową względem siebie.