Strona 1 z 1

Pomiar poziomu oleju w skrzyni automatycznej

PostNapisane: 28 maja 2008, 15:41
przez Globy
Witajcie,

mozecie mi konkretnie podpowiedziec, w ktorym miejscu jest bagnet i jak producent zaleca prawidlowo okreslenie poziomu oleju w skrzyniach automatycznych stosowanych w silnikach 2.3 i 3.0? Jakie sa przebiegi miedzy wymianami?

PostNapisane: 28 maja 2008, 18:47
przez Blase
Patrząc "z góry" na silnik, bagnet znajduje się powyżej silnika, na lewo od akumulatora.

Wg amerykańckiej instrukcji, poziom sprawdza się następująco:

2,3-liter engine

1. Parkujemy na równej nawierzchni, lekko zaciągamy ręczny
2. Sprawdzamy czy nie ma widocznych wycieków oleju z obudowy skrzyni.
3. Skrzynia w pozycję P, rozgrzewamy silnik. Nie ruszamy skrzyni w trakcie nagrzewania
4. Zostawiamy pracujący silnik, wyciągamy bagnet, czyścimy i sprawdzamy czy po ponownym włożeniu wogóle jest jakiś olej na końcówce :) Dolewamy jak sucho.
5. Przełączamy skrzynię przez wszystkie pozycje, szukając nieprawidłowości
6. Przejeżdżamy autkiem przynajmniej 5km po mieście, parkujemy i znów lekko ręczny
7. Skrzynia w pozycji P, silnik pracuje, sprawdzamy poziom oleju za pomocą bagnetu, prawidłowo powinien się zawierać pomiędzy dwoma wcięciami z jednej strony bagnetu, odpowiadające poziomom Low and Full

3,0-liter engine
Poziom oleju powinno sprawdzać się bez jeżdżenia pojazdem, po dojściu silnika do "temperatury operacyjnej"
1. Parkujemy na równej nawierzchni, lekko zaciągamy ręczny
2. Zapalamy silnik, wciskamy pedał hamulca
3. Przełączamy skrzynię przez wszystkie pozycje, szukając nieprawidłowości, następnie ustawiamy w pozycji P
4. Poziom oleju sprawdzamy przy pracującym silniku.
Instrukcja przewiduje dwie ewentualności:
a). Samochódem jeżdżono przed inspekcją i w momencie sprawdzania olej w skrzyni ma normalną temperaturę pracy ok 65st C, lub też odpalono silnik i pozwolono mu dojść do optymalnej temperatury samoczynnie (instrukcja wskazuje tą opcję jako bardziej wskazaną) – poziom prawidłowo powinien się zawierać pomiędzy dwoma wcięciami z jednej strony bagnetu, odpowiadające poziomom Low and Full. Z tym że pisze również że nie należy sprawdzać oleju po dłuższej trasie przy sporych prędkościach lub w korkach, wtedy należy wyłączyć silnik na 30min w celu schłodzenia oleju.

b). Nie włączano silnika, olej w skrzyni jest zimny, a temperatura powietrza wynosi powyżej 20st C. Można wtedy "orientacyjnie" sprawdzić poziom oleju, który powinien sięgać bardzo blisko pojedyńczego wcięcia po przeciwnej stronie bagnetu(wzgledem pozycji Low i Full), ale go nie dosięgać. Ten sposób pomiaru jest mniej precyzyjny i powinien być traktowany jako "wskazówka" na co do poziomu oleju.

Jako że instrukcja jest po angielsku, a jo żech je ze Śląska a nie z Hameryki, to dopuszczam możliwość jakiegoś błędu w powyższym opisie, więc nie krępujcie się mnie poprawiać :)

PostNapisane: 28 maja 2008, 22:34
przez Globy
Super, bardzo dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz! <spoko>

PostNapisane: 29 maja 2008, 12:05
przez Tom
Blase napisał(a):3,0-liter engine

sprawdzalem ostatnio wg tej instrukcji i u mnie jest ok a jest cos o kolorze oleju ?? ja mam taki rozowy czy cos takiego to dobry kolor??

Globy czyzbys kupowal autko??

PostNapisane: 29 maja 2008, 14:21
przez Globy
Tom napisał(a):Globy czyzbys kupowal autko?

Taaak :D

Tom napisał(a):ja mam taki rozowy czy cos takiego to dobry kolor?

Tak, jasny, rozowy, miedziany jest OK – aby nie ciemnobrunatny, brazowy itd. W moich poprzednich Mazdach trzeba bylo rozgrzac samochod (ale nie po dlugiej trasie), wyjac bagnet, wytrzec, wlozyc z powrotem, przewajchowac wszystkie przelozenia od P w dol i z powrotem, ponownie wyjac bagnet i sprawdzic poziom. Widze, ze ta procedura sie nie zmienila.

PostNapisane: 29 maja 2008, 14:33
przez Tom
Globy czyzby jakas M6 w A-spec ?? :)

PostNapisane: 29 maja 2008, 17:18
przez Globy
Tom napisał(a):Globy czyzby jakas M6 w A-spec

Mam nadzieje <list> Gdyby byla tak piekna jak Twoja... Zobaczymy, co sie trafi – kwestia kilku dni! Biore jeszcze pod uwage jakas wypasiona 3 lub Millenie. Jeszcze raz dziekuje Wam za odpowiedzi, w weekend dorzuce takze fotke bagnetu, poniewaz spotkam sie z kumplem, ktory tez jezdzi M6 A/T.

PostNapisane: 29 maja 2008, 19:34
przez Puhcio
Globy napisał(a):W moich poprzednich Mazdach trzeba bylo rozgrzac samochod (ale nie po dlugiej trasie), wyjac bagnet, wytrzec, wlozyc z powrotem, przewajchowac wszystkie przelozenia od P w dol i z powrotem, ponownie wyjac bagnet i sprawdzic poziom. Widze, ze ta procedura sie nie zmienila.


Na bagnecie powinna być podzielone na "COLD" i HOT", przy czym COLD nie oznacza całkiem zimnego oleju, a po kilkunastu minutach pracy silnika i skrzyni.

PostNapisane: 29 maja 2008, 22:09
przez Blase
Globy napisał(a):Super, bardzo dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz! spoko


Znajcie moje chamskie serce <diabełek>

Puhcio napisał(a):Na bagnecie powinna być podzielone na "COLD" i HOT", przy czym COLD nie oznacza całkiem zimnego oleju, a po kilkunastu minutach pracy silnika i skrzyni.


Muszę sprawdzić jak to u mnie wygląda, ale z tego co pamiętam miałem jakieś temperatury podane na bagnecie – nie chce mi się schodzić przed dom teraz bo od 2h w Bristolu leje :]

PostNapisane: 30 maja 2008, 12:11
przez Tom
Globy napisał(a):Gdyby byla tak piekna jak Twoja...

ach dziekuje Prezesie :) moja tez ma mankamenty o ktorych wole nie wspominac
powodzenia w zakupie :) czekam na foty

Blase napisał(a):od 2h w Bristolu leje

a w Poznaniu sloneczko pieknie swieci od rana <lol>

PostNapisane: 31 maja 2008, 02:21
przez Honestus
A jak sprawdza się ilość oleju w manualnej skrzyni ?

PostNapisane: 1 cze 2008, 17:50
przez Maciej Loret
Honestus napisał(a):A jak sprawdza się ilość oleju w manualnej skrzyni ?


Strona 367 w service manualu wyjaśni Ci wszystko.

PostNapisane: 2 cze 2008, 00:15
przez Honestus
Dziękuję Macieju. Pytam o poziom oleju bo biegi dziwnie chodzą. Wszystko odbywa się precyzyjnie, nic nie haczy ani nie wyskakuje ale chodzą jakoś tak bardzo mechanicznie. Jakby lekko słyszalnie, z wyraźnym wyjściem z jednego biegu i wejściu w drugi. Nie wiem czy mnie rozumiecie. Mam porównanie z innymi skrzyniami i tu chodzą biegi inaczej, aczkolwiek nie źle ale jakoś tak dziwnie. Zastanawiam się czy tak po prostu w M6 działa skrzynia czy może jest właśnie za mało w niej oleju ? Choć pod autem suchutko a przecież samoistnie nie znika prawda ?

PostNapisane: 2 cze 2008, 00:20
przez Maciej Loret
Honestus napisał(a):Dziękuję Macieju. [...]czy może jest właśnie za mało w niej oleju ? Choć pod autem suchutko a przecież samoistnie nie znika prawda ?


Pomogłem czy jesteś dobrze wychowany? ;)
Znikać może i nie znika, ale czasem ktoś mógł zapomnieć nalać bądź nalał za mało.
Odkręcić koreczek i sprawdzić... Prawie nic nie kosztuje a może zadziałać lepiej niz herbatka uspokajająca... ;)

PostNapisane: 2 cze 2008, 10:50
przez Honestus
Maciej Loret napisał(a):Pomogłem czy jesteś dobrze wychowany? oczko


Jedno i drugie :)
Znalazłem to w manualu. Wszystko jest fajnie pokazane i opisane. Podjadę do warsztatu żeby odkręcić korek i na wszelki wypadek sprawdzić.