Wymiana oleju w skrzyni biegów.

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez dobrzyn22 » 6 sty 2015, 13:03

radkacz napisał(a):Nadal przy redukcji z 2 na 1 bieg trzeba wbijać na siłę:( czego nie robię, bo szkoda mi wybieraka, jak się toczy to zostawiam na 2 biegu, redukuję prawie przy całkowitym zatrzymaniu.

wg. mnie tu nie ma nic nadzwyczajnego i działa tak jak trzeba
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez grzegorzk94 » 6 lut 2015, 18:35

Witam. i podlacze sie do tematu. Mam Mazde 6 z 2005 roku po liftingu 2.0 benzyna. Mam lekki problem ze zmiana biegow szczegolnie z wstecznym i zmiana z 1 na 2. Chodzi to wszystko troche za ciezko i szukajac rozwiazania trafilem na ten watek. Nie wiem kiedy olej byl zmieniany a przebieg to kolo 180 tys. Stwierdzilem ze pierwszy krok to bedzie sprawdzenie stanu i dolanie ewentualnie brakujacej ilosci oleju ale po odkreceniu korka wlewowego ( tego z boku) okazalo sie ze olej zaczal wyciekac wiec stan jest chyba w normie. Kolor oleju zoltawy wyglada na niezbyt zuzyty. Przechodzac do senna mam tereaz zagadke czy wymienic olej calkowicie pomimo ze wyglada na niezbyt zuzyty czy to problem ze skrzynia ewentualnie sprzeglem? Co byscie sugerowali? Autko dopiero kupilem wiec nie znam jego historii.
grzegorzk94
 

Postprzez kubsztyk » 1 maja 2015, 17:03

Zamierzam wymienić olej w skrzyni biegów, co uczyniłem już raz przy przebiegu 180 tys. km i była to pierwsza wymiana, zaś obecnie mam 242 tys. km. Zimą ciężko jest wrzucić jedynkę na zimnym oleju, zdarza się, że muszę kilka razy wyrzucać na luz i próbować wbić 1-kę lub też na luzie puścić sprzęgło i wcisnąć ponownie. Zdarza się też delikatne zgrzytnięcie trzeciego biegu przy szybszym wrzuceniu na rozgrzanym oleju. Ale do rzeczy.
Otóż zdecydowałem się na olej marki Castrol. Wcześniej wlany był Castrol TAF-X 75W90. Obecnie olej ten nosi nazwę handlową Castrol Syntrans Transaxle 75W90. Zastanawiałem się jeszcze nad Castrolem Syntrans Multivehicle 75W90, na który ostatecznie się zdecydowałem i zamówiłem przez stronę internetową, gdzie sprowadzane są oleje z Niemiec.
Do czego zmierzam – otóż analizowałem karty techniczne obu powyższych produktów:
trans.png

multi.png

"Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 jest w pełni syntetycznym olejem do manualnych skrzyń biegów w lepkości SAE 75W-90 dedykowanym do większości aplikacji wymagających API GL-4 lub GL-3. Z powodzeniem rozwiązuje większość problemów manualnych skrzyń z utrudnionym włączaniem biegów przy niskich temperaturach. Dedykowany jest do aut z napędem na koła przednie gdzie zazwyczaj w jednoj kąpieli olejowej zblokowana jest skrzynia biegów, przekładnia główna oraz mechanizm różnicowy. Został zaakceptowany przez Ford i Mercedes-Benz."
Do wyboru oleju Multivehicle skłoniły mnie jego lepsze parametry, czyli wyższa temperatura zapłonu i niższe lepkości w 100 *C oraz w -40 *C. Na tym zachwyt się skończył, gdyż porównałem już po zakupie karty charakterystyki produktów i co się okazało:
Castrol Syntrans Transaxle 75W90 napisał(a):9.1 Informacje na temat podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych
Temperatura krzepnięcia -51 °C
Temperatura zapłonu Tygla otwartego: 218°C (424.4°F) [Aparat typu Cleveland.]
Gęstość 866 kg/m³ (0.866 g/cm³) przy 15°C
Lepkość
Kinematyczna: 77.58 mm2/s (77.58 cSt) przy 40°C
Kinematyczna: 14.63 mm2/s (14.63 cSt) przy 100°C

13.1 Metody unieszkodliwiania odpadów
13 02 08* inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe

Castrol Syntrans Multivehicle 75W90 napisał(a):9.1 Informacje na temat podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych
Temperatura krzepnięcia -57 °C
Temperatura zapłonu Tygla otwartego: 190°C (374°F) [Aparat typu Cleveland.]
Gęstość 873 kg/m³ (0.873 g/cm³) przy 15°C
Lepkość
Kinematyczna: 79.8 mm2/s (79.8 cSt) przy 40°C
Kinematyczna: 15.7 mm2/s (15.7 cSt) przy 100°C

13.1 Metody unieszkodliwiania odpadów
13 02 06* syntetyczne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe


Jak widać, broszury mówią jedno, a z rygorystycznych kart zagrożeń wynika odwrotnie co innego – Multivehicle ma wyższą lepkość w 100 *C niż Transaxle i niższą temperaturę zapłonu. Proszę porównać jeszcze lepkość w 100 *C oleju Castrol Multivehicle podaną w karcie technicznej – 11.4 mm2/s z tą podaną w karcie charakterystyki – 15.7 mm2/s. Chyba ktoś nas tu w konia robi.
Teraz nie spodziewam się "cudownego uzdrowienia" mojej skrzyni. Może się co nieco poprawi z racji tego, że oleju mogło odrobinę ubyć albo mógł stracić swoje właściwości. Ciężko mi będzie ocenić pracę skrzyni na zimnym oleju, gdyż zbliża się lato, trzeba poczekać do zimy. Aczkolwiek dam znać czy nastąpiła poprawa czy wręcz przeciwnie.
Chciałem tylko przestrzec przed bezgranicznemu ufaniu temu, co napisane na prospektach reklamowych i zwykłych kartach technicznych, bo można się naciąć.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez zas3k » 5 maja 2015, 09:00

Ja ostatnio wymieniłem na motul gear 300 [nie LS] i jest delikatna poprawa, zdarzają się haczenia przy toczeniu z 2 na 1, czasem na zimnym silniku muszę wysprzęglić żeby wbić wsteczny raz jeszcze. Generalnie jest trochę lepiej ale bez szału
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 lut 2013, 14:08
Posty: 56 (1/0)
Skąd: Lublin
Auto: M6 GY '06 FL Active 147KM 2.0 Pb

Postprzez kubsztyk » 5 maja 2015, 09:09

Wyżej wspomniany Castrol Multivehicle 75W90 trafi jednak do 323F mojego kumpla, a ja oczekuję, bo lada chwila pojawi się u mnie kurier z Castrol Syntrans V FE 75W80, który wleję do mojej skrzyni. <diabełek>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez mobilmobil » 5 maja 2015, 15:28

Też się zastanawiam się nad wymianą oleju w skrzyni manualnej bo biegi mogłyby lepiej wchodzić. Jednak nie mogę nigdzie znaleźć ile wchodzi oleju do skrzyni do mojej benzyny przed liftem 2.3 166KM. Czy ktoś z zorientowanych mógłby mi napisać ile?
Będę wdzięczny, a może przy okazji przyda się jeszcze komuś ta informacja bo wszędzie przy tematach z olejem do skrzyni jest mowa o dieslach albo automatach...
Początkujący
 
Od: 3 lis 2012, 11:12
Posty: 18
Auto: Mazda 6 KOMBI 2.3 2003r. GY

Postprzez kubsztyk » 5 maja 2015, 15:44

Lepkość i jakość
lepkosc.png


Objętość
objetosc.png


Generalnie, raczej bez kupna trzech litrowych butelek się nie obejdzie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez mobilmobil » 6 maja 2015, 12:15

Dzięki za szybkie i konkretne dane ! :)

Czy Ty albo ktoś może wie jaki olej do skrzyni był wlewany na 1wszy montaż ? Chodzi o markę bo wiadomo, że parametry to zapewne 75W90 :)

Czy Dexelia robi też oleje do skrzyni biegów ? A jeśli tak to czy polecacie ją do skrzyni tak jak i do silnika ? Czy jednak inna markę do skrzyni wlewać ?
Początkujący
 
Od: 3 lis 2012, 11:12
Posty: 18
Auto: Mazda 6 KOMBI 2.3 2003r. GY

Postprzez Adam 3miasto » 26 maja 2015, 11:17

Na innym forum wyczytałem, że podobno fabryka leje olej 75W80 i niektórzy użytkownicy M6 polecają FUCHS TITAN SINTOFLUID 75W80. Rozmawiałem też telefonicznie z b. znanym podwarszawskim warsztatem i oni z kolei leją japoński Eneos 75W90. Mam dość częsty -jak zdążyłem się zorientować -problem czyli na zimno często haczy z 1 na 2 (czuję jakby przeskakujące wszystkie zęby) oraz czasami z 2 na 3 (tutaj jest takie delikatne stukniecie wyczuwalne na lewarku- między jałowym a 3). Później przez cały dzień jest ok, toporne biegi są tylko rano. Olej był wymieniany (wg. DSR w ASO) na początku 2013 r przy przebiegu 112.000 km -teraz jest 156.000 km. Nie wiem co zalali ale zrobiło to niemieckie ASO więc chyba rzepaku nie wlali... Tak czy inaczej spróbuję chyba wymienić ten olej, może będzie jakaś poprawa.
Takie fajne auto a tak mnie wkurza z samego rana...
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 10 mar 2013, 20:34
Posty: 22 (1/0)
Skąd: Gdynia
Auto: Mazda 6 GG 2.0 147 km 2007

Postprzez kubsztyk » 26 maja 2015, 11:46

Adam 3miasto napisał(a):Na innym forum wyczytałem, że podobno fabryka leje olej 75W80

Też tak wyczytałem na innym, pewnie tym samym forum i tym się zasugerowałem. Widziałem też japońską instrukcję obsługi dla mazdy Atenzy na japońskiej stronie mazdy i tam, co prawda tylko widnały silniki benzynowe, lecz zalecano wyłącznie 75W80 :| Tak też zrobiłem i nie żałuję. 60 tys. temu wymieniałem olej na Castrol TAF-X 75W90 i teraz przy wymianie tego starego już było troszkę przy mało... <co?> W każdym razie lewarek przemieszcza się płynnie i gładko, jednak haczenie na 3 i czasem 4 biegu nadal pozostało... Zastanawiam się, czy coś jednak jest nie tak z 2-masą wymienianą 2 lata temu...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez Adam 3miasto » 26 maja 2015, 14:58

Czyli zalałeś 75W80 i jest lepiej niż na 75W90 ?
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 10 mar 2013, 20:34
Posty: 22 (1/0)
Skąd: Gdynia
Auto: Mazda 6 GG 2.0 147 km 2007

Postprzez kubsztyk » 26 maja 2015, 18:37

Lepiej jest na pewno dlatego, że tamtego oleju ponoć było troszkę przy mało. Mimo wszystko haczenie pozostało, ale dopiero jak się przejedzie kilka kilometrów, na zimnym oleju tego nie ma... Zobaczymy jak będzie zimą ze zmianą biegów.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez Adam 3miasto » 31 maja 2015, 21:36

Ostatecznie wymieniłem olej na japoński Eneos Super Premium Multi Gear 75W90. Weszły 3 litry. Stary olej był ciemny i bardziej gęsty. Wyglądał na przepracowany, a wg. wydruku z DSR był wymieniony w 2013r (pracował 45.000 km) Kultura pracy skrzyni się poprawiła, chociaż na zimno rewelacji dalej nie ma. Skrzynia w M6 do bardzo precyzyjnych raczej nie należy.
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 10 mar 2013, 20:34
Posty: 22 (1/0)
Skąd: Gdynia
Auto: Mazda 6 GG 2.0 147 km 2007

Postprzez Konrad_SK » 8 cze 2015, 22:29

Amsoil Severe Gear.
Czy jest to produkt warty polecenia?
Forumowicz
 
Od: 3 mar 2013, 01:33
Posty: 169
Skąd: Katowice
Auto: M6 GY 147KM

Postprzez matthies » 9 cze 2015, 22:09

ogólnie Amsoil dzierży godną opinię.
Obrazek
Moderator GJ
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 10 cze 2012, 18:04
Posty: 6358 (61/116)
Skąd: Toruń
Auto: M6 GY-L3 2,3l 122kW '04

Postprzez CLAU » 11 lip 2015, 14:34

Wymienilem dzisiaj u siebie olej w skrzyni, przy okazji wymienilem tez olej w silniku.
W mojej skrzyni nie bylo problemu z wlewem i wylewem bo sa tylko dwie osmiokątne śruby na klucz 23. Jedna patrzy pionowo w dół z dolnej sciany skrzyni a druga jest trochę wyżej i po prawej – patrzy na chłodnice.
Zalałem Ravenol 75W90 VSG pełny syntetyk. Jeżeli coś się zmieni w działaniu skrzyni, jakieś poprawy to dam znać. Generalnei wymieniałem tylko dlatego, że w service manualu piszą aby wymieniać co 100k a że na blacie już 206k to przyszła pora an wymianę.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2011, 08:28
Posty: 1329 (1/38)
Skąd: dolnyśląsk
Auto: Mazda 6 – 2003
2.0 LF17
hatchback

Mazda 3 BK – 2005
1.6

Postprzez Arek75 » 8 paź 2015, 19:22

Przyszedł czas na wymianę oleju w skrzyni biegów.Przepraszam za jakość zdjęcia.
Oglądałem dzisiaj swoją skrzynię Obrazek
Jak się domyślam śruba rozmiar 24 zaznaczona na czerwono to wlew,a którą się spuszcza stary olej śruba 24 zaznaczona na czarno czy ta druga zaznaczona na kolorowo na płaski śrubokręt a może jeszcze innym.
Z góry dziękuję za podpowiedz.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2014, 14:05
Posty: 97 (1/0)
Skąd: Chełm
Auto: Mazda 6 2.0 2003 r.+ LPG

Postprzez lukasssss1 » 8 paź 2015, 21:36

Masz przecież fotorelację z wymiany oleju:
viewtopic.php?f=60&t=142795
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lis 2008, 20:55
Posty: 419 (0/1)
Skąd: Białystok/Mońki
Auto: Mazda 6 2.0d 2007r. GG Hatchback

Postprzez Arek75 » 8 paź 2015, 21:47

Tak wiem że jest fotorelacja i czytałem ją ale jak patrzę na fotki to jak dla mnie skrzynie wyglądają inaczej, stąd moje pytanie bo chcę to zrobić sam.I chcę mieć pewność.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lut 2014, 14:05
Posty: 97 (1/0)
Skąd: Chełm
Auto: Mazda 6 2.0 2003 r.+ LPG

Postprzez kubsztyk » 8 paź 2015, 22:38

Jak na moje śruba spustowa powinna znajdować się w najniższym punkcie obudowy, więc celowałbym w jakąś śrubę imbusową albo z łbem sześciokątnym. Zresztą nienaturalnym byłoby stosowanie wkręta z rowkiem.
Znalazłem jedynie coś takiego:
skrzynia.jpg
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6