Strona 1 z 1

Wymiana wysprzęglika – M6 2.0 Diesel 121KM -RF5C

PostNapisane: 15 maja 2014, 14:08
przez marc07
Miałem problem z przełączaniem biegów.
Prawie każdy bieg haczył, czasami bardzo trudno było zmienić bieg, łącznie ze wstecznym.

Podjęte przeze mnie działania które miały wyeliminować problem to:
1) Wymiana oleju w skrzyni biegów na Castrola 75W 90 (wlałem ok 2,6l)
2) Wymiana płynu hamulcowego który używany jest w układzie wysprzęglika i odpowietrzenie hamulców (w sumie zeszło mi z układu ok 0,9L)
3) Kontrola wizualna wężyka gumowego łączącego sztywne przewody między wysprzęglikiem a pedałem sprzęgła w trakcie wciskania sprzęgła
4) Wymiana wysprzęglika na zamiennik oraz 2-krotne odpowietrzenie jego w odstępach 3dniowych (fotorelację z tej czynności zamieszczam poniżej)

Efekty tych czynności:
a) nie stwierdziłem aby wężyk gumowy nadymał się przy wciskaniu sprzęgła, więc uznałem że jest on jeszcze sprawny
b) poprawiło się wrzucanie biegów o powiedzmy 50%, jednakże na biegu 5 nie widać poprawy – nie jest to dla mnie stan satysfakcjonujący
c) zdarzają się problemy (zgrzytania) przy zmianie różnych biegów. Zgrzyty są tym intensywniejsze im szybciej zmieniam biegi

Uwaga:
--> w moim aucie które ma 240tyś km na budziku w stanie agonalnym jest koło dwumasowe (auto straszliwie drga przy ruszaniu i szarpie regularnie gdy jadę na minimalnej prędkości dla danego biegu =>czytaj jadę ecodriving
--> tarcza sprzęgła zaczyna się kończyć ponieważ gdy przyśpieszam w zakresie max momentu obrotowego auta (ok 2000obr/min) przez chwilę słychać że obroty wzrastają do ok 2300 ale auto nie przyśpiesza adekwatnie do wzrostu obrotów, a po chwili obroty spadają więc czuć ewidentne ślizganie się sprzęgła które zapewne jest jeszcze od nowości tj 10 lat.

Pytanie do fachowców znający temat sprzęgieł i 2masu:
– gdzie szukać problemu dalej aby go rozwiązać, i aby biegi wchodziły bez zgrzytania
– czy zużyte sprzęgło może dawać takie efekty że są problemy z przełączaniem biegów



A oto czynności które wykonałem aby wymienić wysprzęglika który kosztuje w InterCars ok 75zł w zamienniku.
1. Demontujemy akumulator, i podstawę akumulatora (klucz 10)
2. Demontujemy filtr powietrza i rurę oznaczoną żółtą literą "A" oraz odkręcamy śrubę "B" aby mieć miejsce na manewry.
3. Odszukujemy gumowy wężyk i odkręcamy połączenie jego ze stalowym wężykiem spiralnym (ja wcześniej ścisnąłem kluczem wężyk aby nie zapowietrzyć układu. )
4. Odkręcamy mocowanie spiralki – klucz 12
5. Odkręcamy 2śruby wysprzęglika razem ze spiralną rurką- klucz 12, (do jednej śruby będzie dobry dostęp do drugiej będzie trzeba ciut się pogimnastykować)
6. Montujemy nowy wysprzęglika smarując jego końcówkę smarem w celu redukcji tarcia
7. Odpowietrzamy wysprżęglik (z użyciem klucza 8) tak jak hamulce. Czyli jedna osoba kilkanaście razy wciska sprzęgło a druga w momencie gdy pedał sprzęgła zaraz dosięgnie dna odkręca na chwilę odpowietrznik)
IMG_1042_resize.JPG

IMG_1031_resize.JPG

IMG_1033_resize.JPG

IMG_1032_resize.JPG


IMG_1034_resize.JPG

IMG_1038_resize.JPG

IMG_1041_resize.JPG

IMG_1030_resize.JPG
WYMIANA WYSPRZĘGLIKA MAZDA6 2.0 DIESEL 121KM RF5C

Re: FOTORELACJA Z WYMIANY WYSPRZĘGLIKA – MAZDA 6 2.0 DIESEL 121KM -RF5C

PostNapisane: 15 maja 2014, 23:31
przez kubsztyk
Jaka była cena zamiennika a jaka oryginału? Warto było wymienić wężyk przy okazji, bo a nóż widelec, odpukać, za kilka miesięcy zacznie Ci puchnąć wężyk i będziesz musiał ponownie wszystko rozbierać. Dlaczego odpowietrzałeś wszystkie hamulce? Ja przy wymianie przewodu elastycznego, którego wymianę opisałem tutaj: viewtopic.php?f=410&t=170028&p=2854806#p2854806 odpowietrzyłem wyłącznie wysprzęglik, bo nie widziałem potrzeby odpowietrzania całego układu. Jednakże powtórzę operację odpowietrzania, ponieważ w słoiczku płyn jest mętny i ma barwę bursztynową.
Bardzo ładna i szczegółowa fotorelacja, pozdrawiam <spoko>

Re: WYMIANA WYSPRZĘGLIKA – MAZDA 6 2.0 DIESEL 121KM -RF5C

PostNapisane: 16 maja 2014, 10:16
przez marc07
Ceny w InterCars od 70 do 55zł
http://sklep.intercars.com.pl/#/dynamic ... le=1&wsk=O
intercars.jpg


Hamulce odpowietrzałem bo wymieniłem płyn hamulcowy więc chciałem kompleksowo temat załatwić. A że płyn hamulcowy pracuje tez w układzie wysprzęglika to w całym układzie mam teraz świeży płyn.

Re: WYMIANA WYSPRZĘGLIKA – MAZDA 6 2.0 DIESEL 121KM -RF5C

PostNapisane: 16 maja 2014, 16:33
przez zboq
Mnie się wydaje, że powinieneś się zainteresować również wybierakiem skrzyni oraz linkami zmiany biegów. Być może, któraś się urywa i wybierak pracuje nie prawidłowo. Taka sugestia mi się nasuwa, bo mnie się kiedyś wybierak zaciął, a to było właśnie efektem pękającej linki i jej ostatecznym zerwaniem.

Re: Odp: WYMIANA WYSPRZĘGLIKA – MAZDA 6 2.0 DIESEL 121KM -RF5C

PostNapisane: 16 maja 2014, 18:26
przez mądry
Kolego marc07 moim zdaniem winę za kiepsko wchodzące biegi ponosi dwumasa która kończy już swój żywot. Poczytaj sobie w wątku o dwumase że często po wymianie dwumasy praca skrzyni się poprawia.

Wysłane z mojego GT-I8190N za pomocą Tapatalk 2

Re: WYMIANA WYSPRZĘGLIKA – MAZDA 6 2.0 DIESEL 121KM -RF5C

PostNapisane: 18 maja 2014, 09:15
przez marc07
Mnie się wydaje, że powinieneś się zainteresować również wybierakiem skrzyni oraz linkami zmiany biegów


Patrzałem też na same linki od strony skrzyni i wyglądają i pracują bez zarzutu. Same linki od tej strony posmarowałem smarem Carstrol Chain ale efektu jakby nie widać. Co do wybieraka to masz na myśli element we wnętrzu skrzyni zapewne – wiec bez demontażu skrzyni się nie obejdzie

moim zdaniem winę za kiepsko wchodzące biegi ponosi dwumasa która kończy już swój żywot. Poczytaj sobie w wątku o dwumase że często po wymianie dwumasy praca skrzyni się poprawia.

Tego właśnie się obawiam, bo koszt wymiany jej ze sprzęgłem (tzw kit) dochodzi do 30% wartości auta, a ja te auto zamierzam sprzedać w tym roku. Czy ktoś może potwierdzić z własnego doświadczenia że to rozwiąże problem?

PostNapisane: 18 maja 2014, 17:45
przez zboq
marc07 napisał(a):
Patrzałem też na same linki od strony skrzyni i wyglądają i pracują bez zarzutu. Same linki od tej strony posmarowałem smarem Carstrol Chain ale efektu jakby nie widać. Co do wybieraka to masz na myśli element we wnętrzu skrzyni zapewne – wiec bez demontażu skrzyni się nie obejdzie



Hmm, on jest chyba zamontowany na skrzyni, (nie mogę sobie przypomnieć jak to się nazywa). Wiem, że u mnie był zacięty i mechanik go odblokował bez rozbierania skrzyni ale chyba demontował akumulator i podstawę. Pewności nie mam i mechanikiem nie jestem :)

Re: WYMIANA WYSPRZĘGLIKA – MAZDA 6 2.0 DIESEL 121KM -RF5C

PostNapisane: 31 lip 2014, 14:08
przez marc07
Sam sobie odpowiem na moje pytanie.. ;)

Wymiana
-koła 2masowego
-sprzęgła
-docisku sprzęgła
-łożyska oporowego

spowodowała że problemy z wrzucaniem biegów i zgrzytaniem całkowicie zniknęły.

Stan koła2masowego + sprzęgła był tragiczny = praktycznie nity już były zjechane na sprzęgle, a 2mas nie nadawał się do regeneracji nawet. Dołączę przy okazji fotki...

Re: WYMIANA WYSPRZĘGLIKA – MAZDA 6 2.0 DIESEL 121KM -RF5C

PostNapisane: 22 lut 2017, 22:21
przez aderianscur
Witam

Chciałem się zapytać jak odpowietrzyłeś ten wysprzęglik?

PostNapisane: 10 cze 2019, 13:39
przez YATES
Mam pytanie – czy w Mazda 6 GG/Gy z 2003 roku z silnikiem diesla RF5C 136KM wysprzęglik jest w tym samym miejscu ?