Wymiana wysprzęglika – M6 2.0 Diesel 121KM -RF5C

Miałem problem z przełączaniem biegów.
Prawie każdy bieg haczył, czasami bardzo trudno było zmienić bieg, łącznie ze wstecznym.
Podjęte przeze mnie działania które miały wyeliminować problem to:
1) Wymiana oleju w skrzyni biegów na Castrola 75W 90 (wlałem ok 2,6l)
2) Wymiana płynu hamulcowego który używany jest w układzie wysprzęglika i odpowietrzenie hamulców (w sumie zeszło mi z układu ok 0,9L)
3) Kontrola wizualna wężyka gumowego łączącego sztywne przewody między wysprzęglikiem a pedałem sprzęgła w trakcie wciskania sprzęgła
4) Wymiana wysprzęglika na zamiennik oraz 2-krotne odpowietrzenie jego w odstępach 3dniowych (fotorelację z tej czynności zamieszczam poniżej)
Efekty tych czynności:
a) nie stwierdziłem aby wężyk gumowy nadymał się przy wciskaniu sprzęgła, więc uznałem że jest on jeszcze sprawny
b) poprawiło się wrzucanie biegów o powiedzmy 50%, jednakże na biegu 5 nie widać poprawy – nie jest to dla mnie stan satysfakcjonujący
c) zdarzają się problemy (zgrzytania) przy zmianie różnych biegów. Zgrzyty są tym intensywniejsze im szybciej zmieniam biegi
Uwaga:
--> w moim aucie które ma 240tyś km na budziku w stanie agonalnym jest koło dwumasowe (auto straszliwie drga przy ruszaniu i szarpie regularnie gdy jadę na minimalnej prędkości dla danego biegu =>czytaj jadę ecodriving
--> tarcza sprzęgła zaczyna się kończyć ponieważ gdy przyśpieszam w zakresie max momentu obrotowego auta (ok 2000obr/min) przez chwilę słychać że obroty wzrastają do ok 2300 ale auto nie przyśpiesza adekwatnie do wzrostu obrotów, a po chwili obroty spadają więc czuć ewidentne ślizganie się sprzęgła które zapewne jest jeszcze od nowości tj 10 lat.
Pytanie do fachowców znający temat sprzęgieł i 2masu:
– gdzie szukać problemu dalej aby go rozwiązać, i aby biegi wchodziły bez zgrzytania
– czy zużyte sprzęgło może dawać takie efekty że są problemy z przełączaniem biegów
A oto czynności które wykonałem aby wymienić wysprzęglika który kosztuje w InterCars ok 75zł w zamienniku.
1. Demontujemy akumulator, i podstawę akumulatora (klucz 10)
2. Demontujemy filtr powietrza i rurę oznaczoną żółtą literą "A" oraz odkręcamy śrubę "B" aby mieć miejsce na manewry.
3. Odszukujemy gumowy wężyk i odkręcamy połączenie jego ze stalowym wężykiem spiralnym (ja wcześniej ścisnąłem kluczem wężyk aby nie zapowietrzyć układu. )
4. Odkręcamy mocowanie spiralki – klucz 12
5. Odkręcamy 2śruby wysprzęglika razem ze spiralną rurką- klucz 12, (do jednej śruby będzie dobry dostęp do drugiej będzie trzeba ciut się pogimnastykować)
6. Montujemy nowy wysprzęglika smarując jego końcówkę smarem w celu redukcji tarcia
7. Odpowietrzamy wysprżęglik (z użyciem klucza 8) tak jak hamulce. Czyli jedna osoba kilkanaście razy wciska sprzęgło a druga w momencie gdy pedał sprzęgła zaraz dosięgnie dna odkręca na chwilę odpowietrznik)
Prawie każdy bieg haczył, czasami bardzo trudno było zmienić bieg, łącznie ze wstecznym.
Podjęte przeze mnie działania które miały wyeliminować problem to:
1) Wymiana oleju w skrzyni biegów na Castrola 75W 90 (wlałem ok 2,6l)
2) Wymiana płynu hamulcowego który używany jest w układzie wysprzęglika i odpowietrzenie hamulców (w sumie zeszło mi z układu ok 0,9L)
3) Kontrola wizualna wężyka gumowego łączącego sztywne przewody między wysprzęglikiem a pedałem sprzęgła w trakcie wciskania sprzęgła
4) Wymiana wysprzęglika na zamiennik oraz 2-krotne odpowietrzenie jego w odstępach 3dniowych (fotorelację z tej czynności zamieszczam poniżej)
Efekty tych czynności:
a) nie stwierdziłem aby wężyk gumowy nadymał się przy wciskaniu sprzęgła, więc uznałem że jest on jeszcze sprawny
b) poprawiło się wrzucanie biegów o powiedzmy 50%, jednakże na biegu 5 nie widać poprawy – nie jest to dla mnie stan satysfakcjonujący
c) zdarzają się problemy (zgrzytania) przy zmianie różnych biegów. Zgrzyty są tym intensywniejsze im szybciej zmieniam biegi
Uwaga:
--> w moim aucie które ma 240tyś km na budziku w stanie agonalnym jest koło dwumasowe (auto straszliwie drga przy ruszaniu i szarpie regularnie gdy jadę na minimalnej prędkości dla danego biegu =>czytaj jadę ecodriving
--> tarcza sprzęgła zaczyna się kończyć ponieważ gdy przyśpieszam w zakresie max momentu obrotowego auta (ok 2000obr/min) przez chwilę słychać że obroty wzrastają do ok 2300 ale auto nie przyśpiesza adekwatnie do wzrostu obrotów, a po chwili obroty spadają więc czuć ewidentne ślizganie się sprzęgła które zapewne jest jeszcze od nowości tj 10 lat.
Pytanie do fachowców znający temat sprzęgieł i 2masu:
– gdzie szukać problemu dalej aby go rozwiązać, i aby biegi wchodziły bez zgrzytania
– czy zużyte sprzęgło może dawać takie efekty że są problemy z przełączaniem biegów
A oto czynności które wykonałem aby wymienić wysprzęglika który kosztuje w InterCars ok 75zł w zamienniku.
1. Demontujemy akumulator, i podstawę akumulatora (klucz 10)
2. Demontujemy filtr powietrza i rurę oznaczoną żółtą literą "A" oraz odkręcamy śrubę "B" aby mieć miejsce na manewry.
3. Odszukujemy gumowy wężyk i odkręcamy połączenie jego ze stalowym wężykiem spiralnym (ja wcześniej ścisnąłem kluczem wężyk aby nie zapowietrzyć układu. )
4. Odkręcamy mocowanie spiralki – klucz 12
5. Odkręcamy 2śruby wysprzęglika razem ze spiralną rurką- klucz 12, (do jednej śruby będzie dobry dostęp do drugiej będzie trzeba ciut się pogimnastykować)
6. Montujemy nowy wysprzęglika smarując jego końcówkę smarem w celu redukcji tarcia
7. Odpowietrzamy wysprżęglik (z użyciem klucza 8) tak jak hamulce. Czyli jedna osoba kilkanaście razy wciska sprzęgło a druga w momencie gdy pedał sprzęgła zaraz dosięgnie dna odkręca na chwilę odpowietrznik)