Wymiana wysprzęglika – M6 2.0 Diesel 121KM -RF5C

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez marc07 » 15 maja 2014, 14:08

Miałem problem z przełączaniem biegów.
Prawie każdy bieg haczył, czasami bardzo trudno było zmienić bieg, łącznie ze wstecznym.

Podjęte przeze mnie działania które miały wyeliminować problem to:
1) Wymiana oleju w skrzyni biegów na Castrola 75W 90 (wlałem ok 2,6l)
2) Wymiana płynu hamulcowego który używany jest w układzie wysprzęglika i odpowietrzenie hamulców (w sumie zeszło mi z układu ok 0,9L)
3) Kontrola wizualna wężyka gumowego łączącego sztywne przewody między wysprzęglikiem a pedałem sprzęgła w trakcie wciskania sprzęgła
4) Wymiana wysprzęglika na zamiennik oraz 2-krotne odpowietrzenie jego w odstępach 3dniowych (fotorelację z tej czynności zamieszczam poniżej)

Efekty tych czynności:
a) nie stwierdziłem aby wężyk gumowy nadymał się przy wciskaniu sprzęgła, więc uznałem że jest on jeszcze sprawny
b) poprawiło się wrzucanie biegów o powiedzmy 50%, jednakże na biegu 5 nie widać poprawy – nie jest to dla mnie stan satysfakcjonujący
c) zdarzają się problemy (zgrzytania) przy zmianie różnych biegów. Zgrzyty są tym intensywniejsze im szybciej zmieniam biegi

Uwaga:
--> w moim aucie które ma 240tyś km na budziku w stanie agonalnym jest koło dwumasowe (auto straszliwie drga przy ruszaniu i szarpie regularnie gdy jadę na minimalnej prędkości dla danego biegu =>czytaj jadę ecodriving
--> tarcza sprzęgła zaczyna się kończyć ponieważ gdy przyśpieszam w zakresie max momentu obrotowego auta (ok 2000obr/min) przez chwilę słychać że obroty wzrastają do ok 2300 ale auto nie przyśpiesza adekwatnie do wzrostu obrotów, a po chwili obroty spadają więc czuć ewidentne ślizganie się sprzęgła które zapewne jest jeszcze od nowości tj 10 lat.

Pytanie do fachowców znający temat sprzęgieł i 2masu:
– gdzie szukać problemu dalej aby go rozwiązać, i aby biegi wchodziły bez zgrzytania
– czy zużyte sprzęgło może dawać takie efekty że są problemy z przełączaniem biegów



A oto czynności które wykonałem aby wymienić wysprzęglika który kosztuje w InterCars ok 75zł w zamienniku.
1. Demontujemy akumulator, i podstawę akumulatora (klucz 10)
2. Demontujemy filtr powietrza i rurę oznaczoną żółtą literą "A" oraz odkręcamy śrubę "B" aby mieć miejsce na manewry.
3. Odszukujemy gumowy wężyk i odkręcamy połączenie jego ze stalowym wężykiem spiralnym (ja wcześniej ścisnąłem kluczem wężyk aby nie zapowietrzyć układu. )
4. Odkręcamy mocowanie spiralki – klucz 12
5. Odkręcamy 2śruby wysprzęglika razem ze spiralną rurką- klucz 12, (do jednej śruby będzie dobry dostęp do drugiej będzie trzeba ciut się pogimnastykować)
6. Montujemy nowy wysprzęglika smarując jego końcówkę smarem w celu redukcji tarcia
7. Odpowietrzamy wysprżęglik (z użyciem klucza 8) tak jak hamulce. Czyli jedna osoba kilkanaście razy wciska sprzęgło a druga w momencie gdy pedał sprzęgła zaraz dosięgnie dna odkręca na chwilę odpowietrznik)
IMG_1042_resize.JPG

IMG_1031_resize.JPG

IMG_1033_resize.JPG

IMG_1032_resize.JPG


IMG_1034_resize.JPG

IMG_1038_resize.JPG

IMG_1041_resize.JPG

IMG_1030_resize.JPG
WYMIANA WYSPRZĘGLIKA MAZDA6 2.0 DIESEL 121KM RF5C
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2008, 23:00
Posty: 74 (0/3)
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 6 2.0 Diesel 121KM

Postprzez kubsztyk » 15 maja 2014, 23:31

Jaka była cena zamiennika a jaka oryginału? Warto było wymienić wężyk przy okazji, bo a nóż widelec, odpukać, za kilka miesięcy zacznie Ci puchnąć wężyk i będziesz musiał ponownie wszystko rozbierać. Dlaczego odpowietrzałeś wszystkie hamulce? Ja przy wymianie przewodu elastycznego, którego wymianę opisałem tutaj: viewtopic.php?f=410&t=170028&p=2854806#p2854806 odpowietrzyłem wyłącznie wysprzęglik, bo nie widziałem potrzeby odpowietrzania całego układu. Jednakże powtórzę operację odpowietrzania, ponieważ w słoiczku płyn jest mętny i ma barwę bursztynową.
Bardzo ładna i szczegółowa fotorelacja, pozdrawiam <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez marc07 » 16 maja 2014, 10:16

Ceny w InterCars od 70 do 55zł
http://sklep.intercars.com.pl/#/dynamic ... le=1&wsk=O
intercars.jpg


Hamulce odpowietrzałem bo wymieniłem płyn hamulcowy więc chciałem kompleksowo temat załatwić. A że płyn hamulcowy pracuje tez w układzie wysprzęglika to w całym układzie mam teraz świeży płyn.
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2008, 23:00
Posty: 74 (0/3)
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 6 2.0 Diesel 121KM

Postprzez zboq » 16 maja 2014, 16:33

Mnie się wydaje, że powinieneś się zainteresować również wybierakiem skrzyni oraz linkami zmiany biegów. Być może, któraś się urywa i wybierak pracuje nie prawidłowo. Taka sugestia mi się nasuwa, bo mnie się kiedyś wybierak zaciął, a to było właśnie efektem pękającej linki i jej ostatecznym zerwaniem.
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 11 lut 2010, 15:28
Posty: 236 (0/2)
Skąd: Tarnów
Auto: Mazda 6 GJ 2.5 SkyPassion Machine Gray Sedan

Postprzez mądry » 16 maja 2014, 18:26

Kolego marc07 moim zdaniem winę za kiepsko wchodzące biegi ponosi dwumasa która kończy już swój żywot. Poczytaj sobie w wątku o dwumase że często po wymianie dwumasy praca skrzyni się poprawia.

Wysłane z mojego GT-I8190N za pomocą Tapatalk 2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 sie 2009, 09:33
Posty: 637 (0/8)
Skąd: Kołbiel
Auto: Mazda 6 MZR-CD 2.0 TD 121 KM,
Yamaha DT 125 32 KM

Postprzez marc07 » 18 maja 2014, 09:15

Mnie się wydaje, że powinieneś się zainteresować również wybierakiem skrzyni oraz linkami zmiany biegów


Patrzałem też na same linki od strony skrzyni i wyglądają i pracują bez zarzutu. Same linki od tej strony posmarowałem smarem Carstrol Chain ale efektu jakby nie widać. Co do wybieraka to masz na myśli element we wnętrzu skrzyni zapewne – wiec bez demontażu skrzyni się nie obejdzie

moim zdaniem winę za kiepsko wchodzące biegi ponosi dwumasa która kończy już swój żywot. Poczytaj sobie w wątku o dwumase że często po wymianie dwumasy praca skrzyni się poprawia.

Tego właśnie się obawiam, bo koszt wymiany jej ze sprzęgłem (tzw kit) dochodzi do 30% wartości auta, a ja te auto zamierzam sprzedać w tym roku. Czy ktoś może potwierdzić z własnego doświadczenia że to rozwiąże problem?
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2008, 23:00
Posty: 74 (0/3)
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 6 2.0 Diesel 121KM

Postprzez zboq » 18 maja 2014, 17:45

marc07 napisał(a):
Patrzałem też na same linki od strony skrzyni i wyglądają i pracują bez zarzutu. Same linki od tej strony posmarowałem smarem Carstrol Chain ale efektu jakby nie widać. Co do wybieraka to masz na myśli element we wnętrzu skrzyni zapewne – wiec bez demontażu skrzyni się nie obejdzie



Hmm, on jest chyba zamontowany na skrzyni, (nie mogę sobie przypomnieć jak to się nazywa). Wiem, że u mnie był zacięty i mechanik go odblokował bez rozbierania skrzyni ale chyba demontował akumulator i podstawę. Pewności nie mam i mechanikiem nie jestem :)
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 11 lut 2010, 15:28
Posty: 236 (0/2)
Skąd: Tarnów
Auto: Mazda 6 GJ 2.5 SkyPassion Machine Gray Sedan

Postprzez marc07 » 31 lip 2014, 14:08

Sam sobie odpowiem na moje pytanie.. ;)

Wymiana
-koła 2masowego
-sprzęgła
-docisku sprzęgła
-łożyska oporowego

spowodowała że problemy z wrzucaniem biegów i zgrzytaniem całkowicie zniknęły.

Stan koła2masowego + sprzęgła był tragiczny = praktycznie nity już były zjechane na sprzęgle, a 2mas nie nadawał się do regeneracji nawet. Dołączę przy okazji fotki...
Forumowicz
 
Od: 30 gru 2008, 23:00
Posty: 74 (0/3)
Skąd: Gdańsk
Auto: Mazda 6 2.0 Diesel 121KM

Postprzez aderianscur » 22 lut 2017, 22:21

Witam

Chciałem się zapytać jak odpowietrzyłeś ten wysprzęglik?
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 29 mar 2011, 19:29
Posty: 20
Skąd: Obecnie UK
Auto: Mazda 6 2.0D 136KM

Postprzez YATES » 10 cze 2019, 13:39

Mam pytanie – czy w Mazda 6 GG/Gy z 2003 roku z silnikiem diesla RF5C 136KM wysprzęglik jest w tym samym miejscu ?
Forumowicz
 
Od: 25 cze 2012, 22:20
Posty: 182 (1/1)
Auto: Mazda 6 Kombi rocznik 2003 silnik 2,0 MZR-CD 136KM

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6