szybko rosnąca temperatura silnika

Postprzez patryk021 » 26 maja 2019, 10:35

Witam, jestem nowym użytkownikiem forum, więc prośba o wyrozumiałość :D . Od 2 dni mam problem z moją Mazdą 6 1.8 + lpg, a mianowicie po ok. 15-20 min jazdy temp zaczyna szybko rosnąć. Sprawdziłem węże od chłodnicy i termostatu i zauważyłem, że górny wąż od chłodnicy jak i cienki wychodzący z termostatu są gorące, natomiast ten grubszy wychodzący z termostatu jest zimny. Czy to by oznaczało problem z termostatem? Ponadto zauważyłem, że w sytuacji gdy temp podnosi się, przybywa płynu w zbiorniczku wyrównawczym o kilka centymetrów. Liczę na pomoc z Wasze strony.
Pozdrawiam.
Początkujący
 
Od: 26 maja 2019, 09:37
Posty: 1
Auto: Mazda 6 (2005)1.8 station wagon + LPG

Postprzez adrian9121 » 24 cze 2019, 09:43

Jak na moje oko to termostat się nie otwiera?
Początkujący
 
Od: 23 cze 2019, 17:29
Posty: 7
Skąd: Rybnik
Auto: Mazda 6 GG 2.3 2002
PB+gaz

Postprzez hak64 » 24 cze 2019, 11:22

Oczekując porady należy w miarę precyzyjnie określić problem. Tu niezbędna jest informacja jaka temperaturę osiąga silnik? Kiedy następuje gwałtowny wzrost temperatury? Czy i kiedy włączają się wentylatory chłodnicy? Czy poziom płynu chłodniczego jest w normie? Czy nie ma ubytków, czy nie słychać bulgotania w układzie?
To, że poziom płynu po rozgrzaniu podnosi się, jest normalnym zjawiskiem fizycznym (podgrzana ciecz zwiększa swoją objętość).
Odpal zimy silnik, odczekaj minutę, dwie, obserwując wskaźnik temperatury, otwórz maskę i sprawdź, czy wąż pomiędzy termostatem a nagrzewnicą robi się ciepły. Po następnej minucie i osiągnięciu około 90 stopni, sprawdź czy termostat otworzył pełny obieg płynu (wąż do chłodnicy powinien robić się gorący). Przy prawidłowo działającym układzie wskaźnik temperatury powinien oscylować w okolicy 90 stopni, a przyrost temperatury powinien uruchamiać wentylatory chłodnicy.
Forumowicz
 
Od: 26 gru 2015, 09:08
Posty: 448 (2/23)
Auto: Mercedes 300SE

Postprzez TonSiL » 27 cze 2019, 09:39

hak64 napisał(a): Przy prawidłowo działającym układzie wskaźnik temperatury powinien oscylować w okolicy 90 stopni, a przyrost temperatury powinien uruchamiać wentylatory chłodnicy.

No i masz rację tylko, że w Magdach nie ma skali na wskaźniku temperatury płynu chłodzącego ;p

Co do problemu autora – Mazdy i ogólnie większość aut z Dalekiego Wschodu, mają stosunkowo małe układy chłodzenia. Dzięki temu szybko się rozgrzewają i dajmy na to te 15-20 kilometrów to spokojny czas, żeby płyn się zagrzał. U mnie wystarczy 2-3 kilometry aby auto przeskoczyło na gaz (przełączanie ustawione na 35 stopni Celcjusza) a przy tych temperaturach to jakieś 30 sekund od odpalenia z samego rańca :) Sama strzałka powinna zatrzymywać się przed połową skali na wskaźniku, licząc od dołu, czyli prawie w poziomie na zegarze. A że płyn w zbiorniku wstaje, to jest to rzecz normalna bo płyn rozszerza swą objętość przy rozgrzewaniu się. Źle jest wtedy jak strzałka za wskaźniku pójdzie wyżej lub gdy w czasie jazdy zacznie nam spadać w dół, blisko zera. Drugi problem jest wtedy jak płyn zaczyna nam wyrzucać z układu bo to najczęściej świadczy o "stale zamkniętym" termostacie. Jeśli na zimnym silniku masz "minimum" na zbiorniku, jeździsz sobie cały dzień i rano lub po pełnym wystudzeniu układu, masz nadal minimum a zegar nie wariuje w czasie jazdy to nie masz się czym martwić. Zawsze możesz także podpiąć się pod OBD i przez komputer zobaczyć jaka jest aktualnie temperatura płynu chłodzącego. Sprawdź też to co napisał kolega hak64 w sprawie wentylatora, czy po prostu załącza się w czasie jazdy lub postoju po osiągnięciu temperatury około 90 stopni. Wtedy wszystkie węże powinieneś mieć ciepłe (a wręcz gorące)

Mały Update.
Strzałka oczywiście nie powinna być w poziomie tylko blisko połowy skali – miałem przed oczami zegary z GF jak to pisałem :)
TonSiL
 

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6