Witam, jestem nowym użytkownikiem forum, więc prośba o wyrozumiałość . Od 2 dni mam problem z moją Mazdą 6 1.8 + lpg, a mianowicie po ok. 15-20 min jazdy temp zaczyna szybko rosnąć. Sprawdziłem węże od chłodnicy i termostatu i zauważyłem, że górny wąż od chłodnicy jak i cienki wychodzący z termostatu są gorące, natomiast ten grubszy wychodzący z termostatu jest zimny. Czy to by oznaczało problem z termostatem? Ponadto zauważyłem, że w sytuacji gdy temp podnosi się, przybywa płynu w zbiorniczku wyrównawczym o kilka centymetrów. Liczę na pomoc z Wasze strony.
Pozdrawiam.
szybko rosnąca temperatura silnika
Strona 1 z 1
Jak na moje oko to termostat się nie otwiera?
- Od: 23 cze 2019, 17:29
- Posty: 7
- Skąd: Rybnik
- Auto: Mazda 6 GG 2.3 2002
PB+gaz
Oczekując porady należy w miarę precyzyjnie określić problem. Tu niezbędna jest informacja jaka temperaturę osiąga silnik? Kiedy następuje gwałtowny wzrost temperatury? Czy i kiedy włączają się wentylatory chłodnicy? Czy poziom płynu chłodniczego jest w normie? Czy nie ma ubytków, czy nie słychać bulgotania w układzie?
To, że poziom płynu po rozgrzaniu podnosi się, jest normalnym zjawiskiem fizycznym (podgrzana ciecz zwiększa swoją objętość).
Odpal zimy silnik, odczekaj minutę, dwie, obserwując wskaźnik temperatury, otwórz maskę i sprawdź, czy wąż pomiędzy termostatem a nagrzewnicą robi się ciepły. Po następnej minucie i osiągnięciu około 90 stopni, sprawdź czy termostat otworzył pełny obieg płynu (wąż do chłodnicy powinien robić się gorący). Przy prawidłowo działającym układzie wskaźnik temperatury powinien oscylować w okolicy 90 stopni, a przyrost temperatury powinien uruchamiać wentylatory chłodnicy.
To, że poziom płynu po rozgrzaniu podnosi się, jest normalnym zjawiskiem fizycznym (podgrzana ciecz zwiększa swoją objętość).
Odpal zimy silnik, odczekaj minutę, dwie, obserwując wskaźnik temperatury, otwórz maskę i sprawdź, czy wąż pomiędzy termostatem a nagrzewnicą robi się ciepły. Po następnej minucie i osiągnięciu około 90 stopni, sprawdź czy termostat otworzył pełny obieg płynu (wąż do chłodnicy powinien robić się gorący). Przy prawidłowo działającym układzie wskaźnik temperatury powinien oscylować w okolicy 90 stopni, a przyrost temperatury powinien uruchamiać wentylatory chłodnicy.
hak64 napisał(a): Przy prawidłowo działającym układzie wskaźnik temperatury powinien oscylować w okolicy 90 stopni, a przyrost temperatury powinien uruchamiać wentylatory chłodnicy.
No i masz rację tylko, że w Magdach nie ma skali na wskaźniku temperatury płynu chłodzącego ;p
Co do problemu autora – Mazdy i ogólnie większość aut z Dalekiego Wschodu, mają stosunkowo małe układy chłodzenia. Dzięki temu szybko się rozgrzewają i dajmy na to te 15-20 kilometrów to spokojny czas, żeby płyn się zagrzał. U mnie wystarczy 2-3 kilometry aby auto przeskoczyło na gaz (przełączanie ustawione na 35 stopni Celcjusza) a przy tych temperaturach to jakieś 30 sekund od odpalenia z samego rańca Sama strzałka powinna zatrzymywać się przed połową skali na wskaźniku, licząc od dołu, czyli prawie w poziomie na zegarze. A że płyn w zbiorniku wstaje, to jest to rzecz normalna bo płyn rozszerza swą objętość przy rozgrzewaniu się. Źle jest wtedy jak strzałka za wskaźniku pójdzie wyżej lub gdy w czasie jazdy zacznie nam spadać w dół, blisko zera. Drugi problem jest wtedy jak płyn zaczyna nam wyrzucać z układu bo to najczęściej świadczy o "stale zamkniętym" termostacie. Jeśli na zimnym silniku masz "minimum" na zbiorniku, jeździsz sobie cały dzień i rano lub po pełnym wystudzeniu układu, masz nadal minimum a zegar nie wariuje w czasie jazdy to nie masz się czym martwić. Zawsze możesz także podpiąć się pod OBD i przez komputer zobaczyć jaka jest aktualnie temperatura płynu chłodzącego. Sprawdź też to co napisał kolega hak64 w sprawie wentylatora, czy po prostu załącza się w czasie jazdy lub postoju po osiągnięciu temperatury około 90 stopni. Wtedy wszystkie węże powinieneś mieć ciepłe (a wręcz gorące)
Mały Update.
Strzałka oczywiście nie powinna być w poziomie tylko blisko połowy skali – miałem przed oczami zegary z GF jak to pisałem
-
TonSiL
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6