Przy okazji regulacji luzów zaworowych pozwoliłem sobie zrobić fotoporadę aby wszystko było w jednym miejscu bo sam korzystałem z różnych źródeł i filmów co zajęło mi trochę czasu. Ja zdejmowałem pokrywę rozrządu bo nie umiałem zluzować napinacza ale da się to zrobić bez zdejmowania pokrywy. Zakładam, że luz zaworowy mamy już pomierzony. Zdjęcia mogą nie zawierać wszystkiego co jest opisane bowiem zdjęcia robiłem w trakcie montażu jak uznalem, że stworzę ta poradę.
1) Zdejmujemy dekielek z felgi aby poluzować nakrętkę piasty i następnie podnosimy auto, odkręcamy koło i do końca odkręcamy nakrętkę piasty. (Jeśli nie zdejmujemy pokrywy rozrządu i nie odkręcamy kola pasowego nie ma konieczności odkręcania tej nakrętki i wyjmowania półosi)
2) Odkręcamy dolne mocowanie amortyzatora, łącznik stabilizatora oraz jeden sworzeń wahacza(ten oznaczony strzałką), drugi sworzeń wystarczy tylko poluzować aby można było swobodnie manewrować zwrotnicą.
3) Odkręcamy 3 śruby podpory półosi, wysuwamy ją ze zwrotnicy a następnie mocnym szarpnięciem wyciągamy ją ze skrzyni, trzeba podłożyć jakieś naczynie bo wyleci olej. Na tym zdjęciu widać również śrubę/zaślepkę blokady wału korbowego

4) Luzujemy napinacz paska wielorowkowego, klucz 14 kręcimy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, trzeba użyć dużej siły. Po zluzowaniu napinacza ściągamy pasek
5) Podpieramy pod miską olejową silnik aby po odkręceniu poduszki nam nie opadł. Demontujemy cewki, odkręcamy pokrywę zaworów, pompę wspomagania oraz poduszkę silnika
6) Ustawiamy rozrząd tak aby pierwszy cylinder był w GMP, blokujemy wałki rozrządu przyrządem.
7) Luzujemy koło pasowe, najlepiej wrzucić bieg, wcisnąć hamulec i dodatkowo zablokować koło pasowe przyrządem, który można szybko i łatwo zrobić samemu. Przygotować porządny klucz i przedłużkę(mi jedna się ukręciła) i rurę. Najlepiej koło pasowe poluzować jeszcze przed odkręceniem poduszki silnika.

8) Odkręcamy cały osprzęt który napędzał pasek wielorowkowy. Koło pompy wody, rolkę prowadzącą oraz napinacz paska wierowkowego

9) Odkręcamy pokrywę rozrządu. Luzujemy napinacz łańcucha. Aby go zluzować trzeba w prawym otworze podważyć zapadkę z zębami wcisnąć napinacz i zablokować go w lewym otworze.

10) Jeśli ktoś wymienia rozrząd to odkręca wszystkie prowadnice, napinacz, koło pompy oleju i koła zębate wałków rozrządu przytrzymując je kluczem 24
11) Jeśli ktoś wymienia tylko szklanki, to luzuje koło zębate wałka wydechowego, przytrzymując wałek kluczem 24 i zdejmuje łańcuch
12) Odkręcamy wałki rozrządu oraz zawór sterujący zmiennymi fazami rozrządu w poniższej kolejności
13) Wyjmujemy szklanki, sprawdzamy jaką mają grubość. Na spodzie denka jest wygrawerowany numer, np. 422 oznacza to że szklanka ma grubość 3,422mm. Wyliczamy jakie szklanki potrzebujemy i takie zamawiamy. Ja zamawiam w ASO Forda, szklanki do Forda Mondeo Mk3 2.0 benzyna, 45zł sztuka, połowa ceny szklanek w ASO Mazdy. Jak wyliczamy jakiej szklanki potrzebujemy?
Grubość szklani + luz zmierzony – luz wymagany = Nowa grubość szklanki
3,422 + 0,40 – 0,30 = 3,522
Więc zamawiamy szklankę 522 lub podmieniamy na taką jeśli na innym zaworze mamy taka zamontowaną
Luz wymagany:
Luz na ssących 0,22mm-0,28mm
Luz na wydechowych 0,27mm-0,33mm

14) Jak mamy wszystkie szklanki dobrane to wkręcamy blokadę wału korbowego i ustawiamy wał tak aby przeciwwaga pierwszego tłoka oparła się o tą blokadę. Zakładamy wałki rozrządu, blokujemy je i dokręcamy je w następującej kolejności i w dwóch etapach.
Pierwszy etap: 5-9Nm
Drugi etap: 14-17Nm


15) Przykręcamy koła zębate na wałki, na razie delikatnie, aby mogły się obracać
16) Zakładamy łańcuch, zwalniamy napinacz i przykręcamy koła zębate wałków rozrządu z siłą:
-śruba i podkladka osobno 69-75Nm
-śruba zintegrowana z podkładką 89-95Nm

17) Powierzchnię pokrywy rozrządu dokładnie czyścimy i odtłuszczamy, to samo robimy z powierzchnią styku na silniku. Nakładamy masę uszczelniającą, zakładamy pokrywę i przykręcamy w następującej kolejności

18) Zakładamy koło pasowe ale przed jego założeniem upewniamy się, że wał korbowy oparł się o blokadę, dla pewności możemy szczypcami/żabką przez szmatkę przekręcić wał korbowy tak aby usłyszeć uderzenie o blokadę, można również pokręcić kołem z wrzuconym biegiem. Jak założymy koło pasowe to blokujemy je śrubą M6. Koło pasowe dokręcamy również z wrzuconym biegiem i wciśniętym hamulcem oraz zrobioną blokadą koła pasowego. Siła dokręcania 96-104Nm + 87-93 stopnie

19) Wyciągamy wszystkie blokady i obracamy silnikiem kilka razy aby upewnić się, że nie ma żadnej kolizji. Jeśli jest ok, skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności jak rozkręcaliśmy. Siły dokręcania na zdjęciach poniżej:





WYMIANA SZKLANEK BEZ ZDEJMOWANIA POKRYWY ROZRZĄDU1) W tym celu należy odkręcić zaślepkę luzowania napinacza łańcucha oraz zaślepkę blokowania prowadnicy łańcucha. Pamiętamy aby zablokować koło pasowe śrubą M6. Zaznaczmy sobie położenie łańcucha względem kół walków aby później latwiej nam było wszystko zmontować

2) Podważamy w napinaczu trzpień z ząbkami, który blokuje napinacz i jednocześnie kręcimy wałkiem wydechowym zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara aby schować napinacz, następnie blokujemy śruba M6x30 prowadnicę aby napinacz z powrotem nam nie napiął łańcucha
3) Następnie odkręcamy koło zębate wałka wydechowego, zdejmujemy je, odkręcamy wałki i je demontujemy. Najlepiej podwiesić sobie czymś łańcuch żeby nie spadł nam z zębatki wału korbowego. Potem postępujemy zgodnie z tym co jest powyżej. Jak będziemy mieli już zamontowane wałki, to koło zębate wałka wydechowego przykręcamy lekko aby mogło sie obracać, zakładamy łańcuch na znaki które wcześniej zrobiliśmy, zwalniamy blokadę prowadnicy wykręcając śrubę M6x30 i dokręcamy koło zębate wałka wydechowego