od niedawna jestem posiadaczem Mazdy 6 GY z 2006 roku. 1.8 120 koni.
Przy okazji pierwszych czynności serwisowych pstryknąłem pare fotek.
Poniższy opis dotyczy wymiany rolki napinacza paska PK, rolki zwrotnej paska PK, pompy wody i termostatu.
Zabawę zaczynamy od podniesienia samochodu, postawieniu na kobyłakach i ściągnięciu osłony silnika.
Następnie ściągamy prawe koło i osłonę zasłaniającą koło pasowe.
Ja, dla ułatwienia sobie pracy i uzyskania większej ilości miejsca odkręciłem łapę silnika od strony rozrządu. Zanim to jednak zrobicie, musicie podłożyć podnośnik pod miskę olejową. ( przez jakiś drewniany klocek )
Delikatnie podnosicie silnik ( zauważycie ze poduszka silnika jest odciążona) i odkręcacie śruby zaznaczone czerwonymi strzałkami.
Jak ściągniecie element łączący silnik z łapą, pozostanie odkręcić pozostałe 3 śruby trzymające samą poduszkę silnika zaznaczoną na żółto.
Taki uzyskacie widok.
Teraz, aby najłatwiej naciągnąć napinacz i ściągnąć pasek, polecam opuścić silnik aby od strony koła pokazała się wam śruba napinacza.
Dzięki temu uzyskacie łatwy dostęp do samej śruby. Bez problemu można założyć klucz z nasadką a nie męczyć się płosko-oczkowym.
Naciągacie napinacz, ściągacie pasek i od razu możecie odkręcić śrubę z napinacza i wymienić rolkę.
Kolejnym krokiem jest wymiana rolki zwrotnej.
Tym razem podnosimy silnik do góry, tak żeby śruba rolki wyszła nam ponad podłużnicę.
Jeżeli uda się Wam odkręcić tą śrubę kluczem płasko-oczkowym to nie musicie go tak wysoko podnosić. MI się niestety nie udało i musiałem to zrobić nasadką.
Odkręcacie, wymieniacie i to tyle
Jako że auto już ma ponad 200 tys to przy jednej robocie postanowiłem wymienić pompę wody.
Przed tym musicie spuścić płyn z chłodnicy. NA forum już opisywane. Następnie musicie odkręcić 3 śruby z koła pasowego. Po jego zdjęciu macie taki widok.
Odkręcacie 3 śruby i pompa wykręcona. Pozostaje wyczyścić gniazdo i osadzić nową pompę wody.
Teraz, żeby zrobić sobie dojście do termostatu warto odkręcić pompę wspomagania. Siedzi na 3 śrubach zaznaczonych na czerwono.
Po odkręceniu mamy ładny dostęp do termostatu. Wystarczy ściągnąć obejmy, odkręcić 3 śruby zaznaczone na czerwono i mamy wyciągnięty termostat. Warto dobrze wyczyścić powierzchnie przylegania uszczelki z termostatu bo szkoda byłoby to drugi raz rozbierać.
Składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Odpowietrzamy układ i cieszymy się dogrzanym autem bez "cwierkotania" spod maski
Pozdro