Mini fotorelacja z wymiany paska wielorowkowego i/lub rolki napinającej, bo nie miałem za dużo czasu na zabawę z aparatem. Postaram się opisać krok po kroku, jak zdemontowac pasek i jak go zamontować, ewentualnie wymienić napinacz i/lub rolkę.
1. Podnosimy samochód, by zdemontować prawe przednie koło.
2. Demontujemy nadkole wykręcając i wyjmując plastikowe kołki
3. Demontujemy plastikową osłonę zakrywającą bok silnika – ukażą się koła zamachowe i pasek wielorowkowy wraz z jego napinaczem
duże zdjęcie
4. Bierzemy klucz nasadkowy "15" zakładamy go na śrubę znajdującą się na napinaczu (na zdjęciu narysowana żółta śruba) i jakby dokręcamy śrubę.
Napinacz podnosi się do góry luzując jednocześnie pasek. Dobrze jest pewnie zaklinować sobie klucz, aby napinacz nie opadł podczas wkładania tam naszych paluchów.
5. Zdejmujemy pasek z rolki napinającej – powinien zejść jeśli pasek jest już rozciągnięty.
Jeśli nie chce zejść, to zsuwamy pasek z innego koła. Niestety nie widać tego na zdjęciu, ale nad dolnym kołem pasowym na wysokości podłużnicy znajduje się duża rolka – od pompy wody. Dzięki temu, że jest gładka i nie posiada rowka na pasek klinowy, możemy bez roblemu zdjąć stary pasek.
6. Wyciągamy pasek z komory silnika – można z dołu, można z góry – jak wygodniej.
7. Puszczamy klucz "15", a napinacz wraca do swojego poprzedniego położenia – w dół.
8. Oczywiście jeśli chcemy wymienić napinacz lub rolkę, to wykręcamy dwie śruby "12" (górną i dolną), demontujemy starą część i zakładamy nową.
9. Napinamy ponownie kluczem "15" rolkę prowadzącą i blokujemy klucz w tej pozycji, aby się nie cofnął.
10. Zakładamy nowy pasek (w moim silniku 2.3 pasek ma długość 2310mm) zgodnie ze schematem na tym obrazku:
Łatwo nie będzie mimo założonego klucza "15" – ja zrobiłem tak:
założyłem pasek na wszystkie rolki, które mają kołnierz. Ostatnim kołem było koło pompy wody – nie ma kołnierza, więc nasunąłem pasek od dołu ile się dało.
Auto na biegu jałowym (luzie). Bierzemy klucz nasadowy "21" i zakładamy go na śrubę koła pasowego wału korbowego (na rys. pulley crankshaft, na zdjęciu to duże koło po prawej stronie). Dosciskając pasek do koła pompy wody, jednocześnie kręcimy zgodnie z ruchem zegara kluczem "21". Dzięki temu pasek wejdzie na koło pompy wody. Jeśli korbowód zbyt ciężko będzie się kręcić, wystarczy wykręcić jedną świecę, aby nie było kompresji. Mi się udało bez odkręcania świecy, ale miałem długi klucz.
Sprawdzamy ułożenie paska na całym jego obwodzie, jesli jest ok, puszczamy klucz "15" z rolki napinającej.
11. Kolejne kroki to składanie wszystkiego do kupy czyli pkt. 3,2,1.
Wymiana paska wielorowkowego i/lub rolki napinającej silnik L3
Strona 1 z 1
no, no
moje gratulacje...
ps. relacje wydzielilem i dodalem do fotorelacji
moje gratulacje...
ps. relacje wydzielilem i dodalem do fotorelacji
Skoda Rapid , Mii FR-line 1.0
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Dodam coś a'propos silnika 2.0 LF-DE 108kW.
Jeśli dział jest niewłaściwy, proszę moderatora po przeniesienie.
Było kilka dyskusji jakie łożyska znajdują się w rolkce napinacza i w rolce prowadzącej pasek wielorowkowy, ale nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi jakie łożyska są potrzebne do silnika 2.0 108kW
U mnie było:
– 1x 6203 w rolce prowadzącej pasek
– 1x 6203 w rolce napinacza
Przy okazji wymieniałem śruby mocujące rolki. Oryginalne miały prawie okrągłe łby i odkręcanie, szczególnie rolki prowadzącej, było wyzwaniem.
Do rolki prowadzącej nie ma dostępu kluczami nasadkowymi. Mieści się sama nasadka z zestawu 1/4'', grzechotka już nie. Nasadkę zeszlifowałem tak, aby mozna było na nią nałożyć klucz płaski.
Do rolki napinacza jest w miarę dobry dostęp, ale znajduje się tam przewód hamulcowy i nasadka z zestawu 1/2'' + grzechotka się nie mieszczą. Zastosowałem ten sam patent ze szlifowaniem nasadki tak aby dopasować klucz płaski.
Do tego M8 trzymająca rolkę prowadzącą miała łepek na klucz '10' a M10 mocująca rolkę napinacza łepek na klucz '14'. Nie są to standardowe rozmiary, a 14' to wg mnie za mały klucz do napinania napinacza przy zdejmowaniu i zakładaniu paska.
Także:
– śruba mocująca rolkę prowadzącą – M8 z kołnierzem, długość gwintu 70mm. Kupiłem standardową M8 x 80 + podkładka i dociąłęm.
– śruba mocująca rolke napinacza – M10 z kołnierzem, długość gwintu 25 mm. Kupiłem standardową M10 x 40 i dociąłem
Pasek wielorowkowy – 2260mm
Jeśli dział jest niewłaściwy, proszę moderatora po przeniesienie.
Było kilka dyskusji jakie łożyska znajdują się w rolkce napinacza i w rolce prowadzącej pasek wielorowkowy, ale nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi jakie łożyska są potrzebne do silnika 2.0 108kW
U mnie było:
– 1x 6203 w rolce prowadzącej pasek
– 1x 6203 w rolce napinacza
Przy okazji wymieniałem śruby mocujące rolki. Oryginalne miały prawie okrągłe łby i odkręcanie, szczególnie rolki prowadzącej, było wyzwaniem.
Do rolki prowadzącej nie ma dostępu kluczami nasadkowymi. Mieści się sama nasadka z zestawu 1/4'', grzechotka już nie. Nasadkę zeszlifowałem tak, aby mozna było na nią nałożyć klucz płaski.
Do rolki napinacza jest w miarę dobry dostęp, ale znajduje się tam przewód hamulcowy i nasadka z zestawu 1/2'' + grzechotka się nie mieszczą. Zastosowałem ten sam patent ze szlifowaniem nasadki tak aby dopasować klucz płaski.
Do tego M8 trzymająca rolkę prowadzącą miała łepek na klucz '10' a M10 mocująca rolkę napinacza łepek na klucz '14'. Nie są to standardowe rozmiary, a 14' to wg mnie za mały klucz do napinania napinacza przy zdejmowaniu i zakładaniu paska.
Także:
– śruba mocująca rolkę prowadzącą – M8 z kołnierzem, długość gwintu 70mm. Kupiłem standardową M8 x 80 + podkładka i dociąłęm.
– śruba mocująca rolke napinacza – M10 z kołnierzem, długość gwintu 25 mm. Kupiłem standardową M10 x 40 i dociąłem
Pasek wielorowkowy – 2260mm
- Od: 9 lis 2014, 19:15
- Posty: 33 (0/1)
- Skąd: Pabianice
- Auto: Mazda 6 GY
2.0 LF-DE 108kW/147KM
2005r (FL)
To i ja coś dodam.
W końcu znalazłem trochę czasu na pogrzebanie przy M6 i wymianę paska.
Przy okazji wymiany paska ContiTech 6 PK 2250 (2250 mm) wymieniem też łożyska w rolkach napinacza i prowadzącej. Wstępnie miałem zakupić kompletne rolki, ale okazało się, że są z jakiegoś tworzywa, a oryginały są metalowe. Wolałem zostać przy oryginałach
Zarówno ściągnięcie, jak i założenie paska nie stanowi żadnego problemu – po mocnym dociśnięciu napinacza, pasek swobodnie wchodzi jak i schodzi z rolek.
Może kolega mscorp po prostu za słabo docisnął napinacz skoro walczył z kołem pasowym.
Na obydwu rolkach założone były pojedyncze łożyska NSK 6203DUL1
Wycisnąłem je bez problemu na wiertarce stołowej i wcisnąłem łożyska KOYO 6203RR9D
Te łożyska stosowane są w rolach napinaczy i zalecane przez producenta.
Oznaczenie na oryginalnych łożyskach NSK 6203DUL1 jest trudne do rozszyfrowania ( a może ktoś nam podpowie), ale z pewnością polecane na forum NSK 62032RSC3 nie są ich zamiennikiem.
Do bezpiecznego wciśnięcia potrzebna jest tulejka lub krążek metalowy o średnicy 38-39 mm – może być kawałek prosto obciętej rurki.
Koszty operacji:
1. Pasek – 70 pln
2. Łożyska – 35 pln
3. Nasadka 15mm – 5 pln
Nasadka została skrócona, aby można było ją założyć na rolkę napinacza.
W końcu znalazłem trochę czasu na pogrzebanie przy M6 i wymianę paska.
Przy okazji wymiany paska ContiTech 6 PK 2250 (2250 mm) wymieniem też łożyska w rolkach napinacza i prowadzącej. Wstępnie miałem zakupić kompletne rolki, ale okazało się, że są z jakiegoś tworzywa, a oryginały są metalowe. Wolałem zostać przy oryginałach
Zarówno ściągnięcie, jak i założenie paska nie stanowi żadnego problemu – po mocnym dociśnięciu napinacza, pasek swobodnie wchodzi jak i schodzi z rolek.
Może kolega mscorp po prostu za słabo docisnął napinacz skoro walczył z kołem pasowym.
Na obydwu rolkach założone były pojedyncze łożyska NSK 6203DUL1
Wycisnąłem je bez problemu na wiertarce stołowej i wcisnąłem łożyska KOYO 6203RR9D
Te łożyska stosowane są w rolach napinaczy i zalecane przez producenta.
Oznaczenie na oryginalnych łożyskach NSK 6203DUL1 jest trudne do rozszyfrowania ( a może ktoś nam podpowie), ale z pewnością polecane na forum NSK 62032RSC3 nie są ich zamiennikiem.
Do bezpiecznego wciśnięcia potrzebna jest tulejka lub krążek metalowy o średnicy 38-39 mm – może być kawałek prosto obciętej rurki.
Koszty operacji:
1. Pasek – 70 pln
2. Łożyska – 35 pln
3. Nasadka 15mm – 5 pln
Nasadka została skrócona, aby można było ją założyć na rolkę napinacza.
Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości
Moderator
Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6