Na początek części: napinacz, rolka prowadząca pompa wody są identyczne w silnikach FS i FP czyli w 2,0 i 1,8 czyli w mazdach GF/GW ale także GE. Różnica dotyczy pasków rozrządu między 2,0 i 1,8.
Wymieniłem pompę wody na używaną, rolkę napinacza na używaną, prowadzącą na nową, pasek stary (niestety zapomniałem kupić

Efekt – pompa wody nie cieknie, silnik zrobił się nie tylko cichy ale dużo elastyczniejszy i zrywniejszy. Ponieważ przed zdjęciem paska rozrząd oglądany tylko od strony pasażera był ustawiony prawidłowo więc zacząłem się zastanawiać skąd różnica? Doszedłem do wniosku, że wałek wydechowy mógł być przestawiony o 1 ząb względem wdechowego lub wału korbowego. Ja zakładałem bowiem pasek 3x zgodnie z procedurą opisaną w pkt. 37 a zwłaszcza modyfikacją 38!

Z tego co pamiętam nie poruszano jeszcze kwestii okazjonalnego dymienia na zimnym silniku jako skutku niedokładnego ustawienia wałka wydechowego tak jak i zwiększonego zużycia oleju. Wg mnie minimalnie za szybko otwierające się zawory wydechowe mogą potęgować te dwa zjawiska

PORADNIK ROZRZĄD/POMPA WODY MAZDA GF/GW BENZYNA
(w nawiasach wielkość klucza)
1. Podnosimy przód i zdejmujemy Koło od strony rozrządu
2. Odkręcamy od dołu i z boku dolną osłonę silnika
3. Zakładamy klucz (22) na koło pasowe na wale i opieramy od dołu o wahacz (nie o przegub)
4. Zdejmujemy fajki świec i odkładamy
5. Włączamy stacyjkę i 2-3 x na bardzo krótko włączamy rozrusznik – śruba w kole pasowym powinna być zluzowana – odkręcamy

6. Zdejmujemy (–) z akumulatora
7. Odłączamy wiązkę przewodów – 3 kostki przy pompie wspomagania kierownicy (– kostkę do czujnika położenia wału, – czujnika temp. pokrywy?, i z pompy wspomagania)
8. Odkręcamy przewód wspomagania pompy biegnący na pokrywie rozrządu (2 x 10) od pompy (1 x 22) pamiętając o 2 miedzianych podkładkach i odkładamy na bok
9. Wyciągamy z pokrywy rozrządu zawór odpowietrzenia i gumowy przewód po stronie kierowcy
10. Podnosimy silnik podkładając podnośnik pod miskę olejowa poprzez duży kawałek deski
11. Odkręcamy zdecydowanie ale z czuciem (trzeba użyć rurki na klucz) mocowanie łapy silnika i uziemienie silnika (3 nakrętki 17?), i od wspornika (3 x 14?), wspornik wyjmujemy i uzyskujemy lepszy dostęp do osłony paska rozrządu.
12. W celu zdjęcia zewnętrznego paska odkręcamy długą śrubę (14) pod pompą kontrującą sanki pompy wspomagania kierownicy.
13. Luzujemy zewnętrzny pasek odkręcając śrubę napinającą z przodu pompy (14) i górna ośkę pompy, można też odkręcić 2 śruby wspornika wkręcone z przodu pompy wodnej (14) co przyśpieszy zdjęcie paska.
14. Przytrzymujemy koło pasowe alternatora i luzujemy 4 krótkie śruby (10) na kole pasowym pompy wodnej
15. W celu zdjęcia paska odkręcamy śrubę (12) kontrującą sanki alternatora (12) i odkręcamy długą śrubę napinającą
16. Zdejmujemy pasek pompy wodnej odkręcamy te 4 śruby i zdejmujemy koło pasowe pompy wody.
17. Odkręcamy 11 śrub mocujące pokrywę rozrządu (10) przeciwnie do ruchu wskazówek zegara zaczynając od środkowych ( 2 pierwsze śruby są dłuższe, pamiętajmy o podkładkach i gumowych kapturkach) W GE kolejność odkręcania i dokręcania śrub pokrywy jest wg manuali inna

18. Delikatnie ruszamy pokrywą na boki, zdejmujemy i odkładamy (jeśli robimy to delikatnie to zachowamy uszczelkę).
19. Odkręcamy górną część obudowy paska (uważając na przewód do czujnika położenia wału poprowadzony w dół wzdłuż przedniej części obudowy) i zdejmujemy, a czujnik z przewodem wyjmujemy i odkładamy.
20. Dolną cześć obudowy odkręcamy analogicznie pamiętając o 1 zupełnie niewidocznej śrubie zaraz pod łapą silnika jednocześnie odkręcamy czujnik położenia wału (2x10).
21. Ostrożnie ściągamy koło pasowe z wału (delikatnie podważamy koło łyżką do opon od dołu opierając ją o rant miski olejowej raz z przodu raz z tyłu) pamiętając żeby nie uszkodzić zębatki położenia wału. Ponieważ koło pasowe wchodzi na wał na głębokość ok. 1 cm nie ma potrzeby opuszczania silnika aby „minąć” podłużnicę

22. Zdejmujemy dolną cześć obudowy paska rozrządu i podkładkę/osłonę paska rozrządu z wału.
23. Zanim zdejmiemy pasek rozrządu sprawdzamy ustawienie znaków: ząb na wale do góry pokrywa się ze nadlewem w kształcie grota na bloku silnika, i jednocześnie na kołach wałków rozrządu nacięcia na wysokości liter I wdechowe i E wydechowe muszą się pokrywać. Jeśli nie wkręcamy śrubę 22 i kręcimy wałem aby wszystkie znaki się pokryły, znaki powinny się pokrywać co 2 obroty wału i co 1 wałków rozrządu. Dla ułatwienia kręcenia i zakładania nowego paska rozrządu można wykręcić świece (ja tego nie robiłem, żeby coś przypadkowo nie wpadło do cylindrów.
24. Zdejmujemy szczypcami sprężynkę i wykręcamy śrubę (14) kontrującą mimośrodowy mechanizm napinający rolki napinającej (w GF tej bliżej pasażera) i oceniamy łożysko. (Zwykle i tak trzeba wyjąc tę rolkę żeby założyć nową sprężynę na zaczep mimośrodu rolki co łatwiej zrobić na zewnątrz chociaż można rolki nie wyciągać).
25. Odkręcamy śrubę (14) rolki prowadzącej (w GF dalej od pasażera), wyjmujemy i oceniamy łożysko rolki
26. Zdejmujemy pasek rozrządu uprzednio zaznaczając mazakiem kierunek obrotów silnika (ja zapomniałem

27. W celu demontażu pompy wody spuszczamy płyn z układu chłodzenia (ja się nie bawiłem z termostatem więc cześć płynu pozostała w silniku) bańka 5l – kranik na dole chłodnicy po stronie kierowcy– odkręcamy korek od chłodnicy i leci (co 2 lata należy płyn wymienić na nowy)
28. Odkręcamy 5 śrub mocujących pompę wody do bloku silnika i 2 do wspornika pompy wspomagania kierownicy (jeśli wcześniej tego nie zrobiliśmy) razem 7 śrub (12). Jedna śruba jest zlokalizowana ciasno między nadlewami- konieczny jest wąski klucz nasadowy
29. Podstawiamy bańkę pod pompę, delikatnie opukujemy drewnianym młotkiem i ruszamy na boki jeśli nam zależy na uszczelce.
30. Wyjmujemy pompę wody odchylając ku przodowi pompę wspomagania kierownicy
31. Tu teoretycznie jesteśmy w połowie i zaczynamy składać bebechy czyli jedziemy z powrotem do góry ale....
32. Jeśli mamy nowa pompę mamy też uszczelkę – starą usuwamy i zakładamy nową. Jeśli nie mamy uszczelki pozostaje silikon 300st.C (wg manualu zawsze powinna być nowa uszczelka

33. Wkładamy pompę (jeśli nie można wkręcić śrub w nowej pompie trzeba obciąć gumowa uszczelkę z góry pompy lub spróbować założyć tą ze starej jeśli jest mniejsza).
34. Przykręcamy rolkę prowadzącą (nową


35. Zakładając pasek rozrządu (nowy


36. Wycieramy dokładnie do sucha zębatkę na wale korbowym i otoczenie z płynu chłodzącego.
37. Ustawiamy koła zgodnie z pkt. 23 i zakładamy pasek zaczynając od kół na wałkach a kończąc na wale. Nie jest to takie proste bez zablokowania kół ponieważ zakładając pasek koła się przekręcają ale nie nie możliwe.
38. Coś czego nie ma w manualu, a co uważam za kluczowe otóż górne znaki na wałkach rozrządu należy sprawdzać patrząc z bliska od strony pokrywy rozrządu gdzie są tylko nacięcia ale można je odnieść równo do płaszczyzny obudowy rozrządu. Pozwala to na jednoznaczne ustawienie wałków rozrządu względem siebie i wału korbowego!
39. Przy pomocy klucza imbusowego włożonego w napinacz przekręcamy go w prawo i szczypcami zapinamy nową sprężynę rolki napinacza na sztyft w bloku – to ustala nam prawidłowe napięcie paska rozrządu.
40. Wykonujemy 2 obroty wałem i sprawdzamy znaki na kołach jeśli jest ok. dokręcamy śrubę rolki napinacza zwracając uwagę czy napięcie sprężyny nie ulega zmianie w miarę dokręcania jeśli tak należy przytrzymać przed obrotem mimośrodu imbusem i wtedy dokręcić. Jeśli znaki się nie pokrywają wracamy do pkt. 37 i powtarzamy aż do skutku ( mi to zajęło trzy razy

41. Skręcamy wszystko w odwrotnej kolejności, należy nałożyć silikon 300st.C pod pokrywę rozrządu przy mocowaniach wałków (patrz manual) oraz nową uszczelkę /silikon), a pokrywę przykręcamy zgodnie z ruchem wskazówek zegara kończąc na dwóch długich śrubach. (Ja zapomniałem o silikonie, a uszczelka została stara).
42. Moment odpalenia silnika na krótko w celu weryfikacji zależy od indywidualnych preferencji.
43. Uzupełnić płyn chłodniczy i ew. olej silnikowy
44. Ustalenie napięcia pasków ma istotne znaczenie (wg manualu ugięcie obu pasków do ok.1 cm) przy słabej (chińskiej) pompie wody proponuję dolną granicą napięcia paska dla ochrony jej łożysk
45. Na końcu długo myjemy ręce i zasiadamy do upragnonego posiłku
Życzę siły i zadowolenia z owocnej pracy
.