M6 2,3 – klapki/siłownik? P0661 co jest czym?

Postprzez lysy2 » 6 sty 2015, 00:39

Hej
Pacjent to M6 2.3 z 2002r 166KM
Został założony podtlenek LPG (2000 km temu) :) i pojawił się problem – dławienie się przy przyspieszaniu z niskich obrotów (tak 1800 do 2600obr/min). Powyżej nie występuje. Dzieje się tak tylko na LPG, na Pb nie ma problemu.
Nie znalazłem jasnej (przynajmniej dla mnie) odpowiedzi na forum, więc dopytuję :)
Komputer go diagnozuje jako P0661 czyli "sterowanie zmiennością długości kolektora ssącego (niski poziom w obwodzie)".
Gazownik stwierdził, że LPG jest bardziej czuły na sterowanie dolotem i stąd taki objaw, a generalnie to wina po stronie silnika, a nie instalacji LPG.
Poczytałem trochę o kolektorze dolotowym i teraz mam parę pytań do diagnozy/naprawy.

Gazownik mówi, że padł któryś z tych dwóch elementów zaznaczonych na fotce poniżej:

Obrazek

Co to dokładnie jest, bo jedni to nazywają czujnikiem inni zaworem itd.? (ma podciśnienie, więc może zaworek :) )

Poczytałem, że podobnie jak Mondeo, M6 ma klapki w kolektorze, które się sypią i w zasadzie można je wywalić, żeby jeździć bezproblemowo. Klapki te wg. mojej dedukcji są sterowane którymś zaworkiem poniżej:

Obrazek

Co to jest ten zaznaczony na czerwono, a co to ten na żółto?

Można też ponoć wypiąć i zaślepić podciśnienie któregoś z tych zaworków, żeby klapki były otwarte cały czas.

Byłbym wdzięczny za prostą odpowiedź i ew. rady do tego jak to potestować, żeby nie rozbierać kolektora :)
Może pomoże podpowiedź, że przy dodawaniu gazu słychać lekkie świszczenie z okolic kolektora (równomiernie rosnace z obrotami) coś jak "świst turbiny". Czasem przy rozgrzanym silniku trzeba dodać gazu i dłużej pokręcić, żeby odpalił (na zimnym bez problemu).
Poza tym silnik bez zarzutu – wolne obroty są OK itp itd. i nie ma innych dolegliwości.
Forumowicz
 
Od: 26 cze 2014, 14:31
Posty: 93 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY '02 2.3 + LPG

Postprzez brodaM6 » 6 sty 2015, 07:15

Można rownież je zdemontować <oczko>
Proste są dla szybkich samochodów,zakręty dla szybkich kierowców. CMc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 kwi 2012, 18:42
Posty: 2363 (12/26)
Skąd: Łomża
Auto: M6 2.3AT UsA-spec.07r.

Postprzez lysy2 » 6 sty 2015, 15:40

a coś więcej może napiszesz? :)
Forumowicz
 
Od: 26 cze 2014, 14:31
Posty: 93 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY '02 2.3 + LPG

Postprzez rymko » 6 sty 2015, 19:06

A może to gazownik spaprał sprawę źle nawiercając kolektor pod wtryski ???
Jeżeli tak to problem będzie się powtarzał. Nawierty powinny być możliwie blisko wtrysków benzynowych.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 maja 2009, 14:23
Posty: 482 (2/6)
Auto: Mazda 6I 2.3 2007 A-spec/AT

Postprzez brodaM6 » 6 sty 2015, 21:16

Przeczyścić maf iat sprawdź uszczelkę ,przepustnice można wyczyść ,masz tam dużo zaworkow posprawdzaj stan wezykow,odnośnie klapek to jest na forum dokładna instrukcja demontażu <oczko>
Załączniki
image.jpg
Proste są dla szybkich samochodów,zakręty dla szybkich kierowców. CMc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 kwi 2012, 18:42
Posty: 2363 (12/26)
Skąd: Łomża
Auto: M6 2.3AT UsA-spec.07r.

Postprzez lysy2 » 6 sty 2015, 22:35

OK – posprawdzam wężyki (już to robiłem, ale nie wszystkie ze schematu), przeczyszczę przepustnicę i przepływomierz, choć błąd wskazuje na coś innego.
Pytanie – czy jak to nie pomoże, to który wężyk mam zaślepić, by mi klapki nie działały?
Chcę potestować możliwie jak najwięcej w jak najkrótszym czasie i zadawać Wam jak najmniej pytań :)
No i co myślicie o tej diagnozie, że to padł "VIS control solenoid valve"?

PS.
Jak te wszystkie zaworki się nazywają po polsku?
Forumowicz
 
Od: 26 cze 2014, 14:31
Posty: 93 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY '02 2.3 + LPG

Postprzez lysy2 » 10 sty 2015, 15:55

hej

Posprawdzałem przewody od podćiśnienia i wygląda, że wszystkie są na swoim miejscu.
Wyczyściłem przepustnicę, przepływkę i przy okazji termistor, ale generalnie nie było tam za duużo syfu.
Po tych operacjach problem nie ustąpił.
Trochę potestowałem wypięcie (i zaślepienie) wężyków podciśnienia do i z "VIS control solenoid vlv." i jakby ciut lepiej (a może to autosugestia :) ) ale dalej szarpie – trochę więcej pojeżdżę z zaślepionymi dzisiaj to może się upewnię.
Rozumiem, że właśnie te wężyki (między "VIS control solenoid valve" a "VTCS shutter valve actuator" ) odpowiadają za otwieranie klapek ?
Ktoś pomoże, albo coś więcej podpowie?

pozdrawiam

Dopisano 11 sty 2015, 15:35:

Potestowałem dalej i mam takie spostrzeżenia i pytania:
1. Oba "VIS control solenoid valve" są zamknięte niezależnie od tego czy mają napięcie na wtyczce czy nie. Nie reagują na dodanie gazu. Nie wiem czy potrzebne jest do tego obciążenie silnika, ale nie podejrzewam. To zapewne działa on/off jak jest napięcie lub go brak. Podejrzenie, że oba są niesprawne. Ktoś zweryfikuje?

2. Wypiąłem przepływomierz i samochód jeżdzi jak poprzednio (testowałem na drogach osiedlowych, więc może nie do końca wyczułem różnicę), aczkolwiek wypinałem go też na pracującym silniku i auto miało w momencie wypięcia przydławienie, więc zapewne działa :). Efektem tego jest paląca się kontrolka silnika :)
Test może niezbyt humanitarny, ale coś mówiący.
Nie mam ODB ani softu, więc pytanie czy możn jakoś skasować błędy bez tego?
Poszukam na forum o sofcie, ale jakaś pomoc by mi się przydała – ma ktoś?

Pozdrawiam
Forumowicz
 
Od: 26 cze 2014, 14:31
Posty: 93 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY '02 2.3 + LPG

Postprzez lysy2 » 11 sty 2015, 18:59

dalsze testy wykazują, że te zaworki zaczęły działać – dla mnie dziwne, że raz działają a raz nie
check engine sam zniknął po postoju :)

jakiś nawiedzony ten bolid
ktoś ma pomysły??????
Forumowicz
 
Od: 26 cze 2014, 14:31
Posty: 93 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY '02 2.3 + LPG

Postprzez brodaM6 » 11 sty 2015, 21:52

Mi sie zacinał purge vavele seloid ,ma ten silnik tych pierdulek masę

Dopisano niedziela, 11 stycznia 2015, 22:11:

Jedyna słuszna technika sprawdzenia czy to on ,to podmiana na dobry :)

Dopisano poniedziałek, 12 stycznia 2015, 17:56:

Można se wyblyskac kod błędu zaroweczka ,tylko trzeba trochę poszperać co i jak
Proste są dla szybkich samochodów,zakręty dla szybkich kierowców. CMc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 kwi 2012, 18:42
Posty: 2363 (12/26)
Skąd: Łomża
Auto: M6 2.3AT UsA-spec.07r.

Postprzez lysy2 » 16 sty 2015, 14:02

OK.
Zakupiłem ELM,a (w weekend poinstalujęsoft na laptopie), kupiłem kompletny kolektor z wszystkimi pierdółkami (czujniki i zaworki) i bedę się bawił – podmieniał testował itd. :)

Pytanie pomocnicze, bo na forum pisano, że jak jest ODB II, to diodą nie zczytam kodów. Czy to prawda? A jeśli moge też diodą, to jak? (przydatne np. w trasie jak nie mam laptopa)
Forumowicz
 
Od: 26 cze 2014, 14:31
Posty: 93 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY '02 2.3 + LPG

Postprzez lysy2 » 18 sty 2015, 17:08

wygląda, że podmiana VIS SV pomogła, chociaż testowałem auto 5min, bo nie miałem więcej czasu.
Moje spostrzeżenia i od razu pytanie, czy to ma tak działać?:
1. Siłownik VIS zmienia położenie jak silnik pracuje i nie ma znaczenia czy dodaję gazu, czy nie
2. Siłownik VTCS zmienia swoje położenie po dodaniu gazu (zamyka klapki), ale tylko na zimnym silniku. Na ciepłym nie zmienia położena (chyba, że VTCS SV się zacina i działa tylko na zimnym)
???
ktoś podpowie jak to ma działać?
Forumowicz
 
Od: 26 cze 2014, 14:31
Posty: 93 (1/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY '02 2.3 + LPG

Postprzez brodaM6 » 19 sty 2015, 06:58

Wiem kto będzie wiedział " tadziol"
Proste są dla szybkich samochodów,zakręty dla szybkich kierowców. CMc.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 16 kwi 2012, 18:42
Posty: 2363 (12/26)
Skąd: Łomża
Auto: M6 2.3AT UsA-spec.07r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6