gasnący silnik – prawd. zawór SCV, zdjęcia str.4

Postprzez Leoo » 2 lut 2014, 23:06

Przez trzy dni wydawało się, że czyszczenie SCV pomogło a tu <dupa>
Aktualnie czekam na przesyłkę z nowym zaworem. Najbardziej boli cena <płacze> . Do RF7 SCV jest o połowę tańszy.

Dopisano 2 lut 2014, 22:14:

zbiru napisał(a):w tej chwili stoi u mechanika i puki co ozywili samochod na tyle ze odpala
natomiast nadal nie trzyma obrotow i gasnie na luzie

Pierwsza sprawa, to skontrolowanie ciśnienia w CR podczas rozruchu i na jałowych obrotach, i porównanie ze sprawnym autem. U mnie ELM327 po BT na telefonie z OBD CarDoctor pokazywał między 110 a 130. Kiedy spadało do 80 silnik zwalniał na tyle, że gasł. Zrobię nowe pomiary, kiedy przyjdzie SCV.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez mareczek11400 » 3 lut 2014, 19:23

Witam. Na początku chciałbym podziękować wszystkim którzy się udzielali wcześniej w tym temacie. Opowiem Wam moją historię :)
Objawy które niżej opisze ustąpiły po wymianie ukochanego zaworu SCV. Historia podobna jak powyższe tylko zbiegła się z wymianą filtra paliwa co mnie zmyliło początkowo.

Od początku zimy zdarzyły się pojedyncze sytuacje, że Madzia zgasła przy włączaniu się wabasto. Myślałem OK- jest zimno, jest jej ciężko, odpalała bez problemu, na ciepło było idealnie więc się nie czepiałem. Jak przyszły mrozy (-15 st.C) stwierdziłem, że doleję dodatku do diesla (DIESEL PROTECT) co by nie zamarzł (złe doświadczenia z przeszłości). Pech chciał, że po dniu Mazda się zaczęła dusić w drodze do pracy. Nie przeszło więc mechanik i wymiana filtra paliwa. Mrozy się troszkę zwiększyły (-25 st.C) i po 100km od wymiany (2 dni) powtórka z rozrywki. Mechanik nie miał czasu więc wziąłem sprawy w swoje ręce, odkręciłem filtr- wyglądał jakbym wysmarował go majonezem, dokopałem się do baku (dekielek pod tylnym siedzeniem) i wypompowałem paliwo. Samo paliwo gęste, mętne w porównaniu z arktycznym, które później kupiłem i miałem zamiar zalać. Stare paliwo wypompowałem, wytarłem dokładnie bak z drobinek parafiny która pozostawała w baku i skręciłem wszystko do kupy. Dzień po tym rano na zimno Mazda odpaliła normalnie i dwa razy zgasła przy włączaniu się webasto. Za trzecim razem nie chciała odpalić- dopiero po długim kręceniu. Nagrzała się i było normalnie. Kolejnego dnia powtórka tylko już dwa razy zgasła na ciepło (nie trzymała niskich obrotów) i ciężko odpaliła. Do mechanika bo stwierdziłem, że coś zepsułem przy wymianie filtra-myślałem że jest gdzieś nieszczelność i zapowietrza się. Mechanik poparł moją teorię- odkręcił filtr, złożył, sprawdził wszystko pod komputerem czy jest dobre ciśnienie w układzie paliwowym i było OK (auto było ciepłe). Kolejnego dnia było coraz gorzej na zimno i ciepło- nie trzymał obrotów i jak zgasł to ledwo odpalał po długim kręceniu- później zaczął tracić moc- nie reagował od razu na dodanie gazu. Zaczęła się moja rozpacz. Dzwoniłem do lokalnych mechaników i ASO- każdy mógł zajrzeć najwcześniej za dwa tygodnie. W ASO powiedzieli, że na 90% SCV ale trzeba zrobić diagnostykę za 150-200zł. Nie mogłem czekać i nie dałbym rady dojechać do ASO (100km od mojego miasta). Przeczytałem powyższy wątek i stwierdziłem, że raz się żyje. Zamówiłem SCV w sklepie www.mazparts.pl (polecam) w piątek i w poniedziałek miałem zaworek w domu. Wymiana około 30 minut i jak ręką odjął. Problem znikł
Morał:
1. dołączyłem do grona miłośników zaworu SCV
2. nie zawsze jak coś naprawiamy (np. usunięcie lipnego paliwa) to ma to związek z późniejszymi objawami. U mnie wystąpił zbieg okoliczności który skierował podejrzenie mechanika na problem z paliwem.
Początkujący
 
Od: 28 sie 2010, 18:02
Posty: 19
Skąd: Białystok
Auto: Mazda 6 diesel 2,0 kombi
2003r

Postprzez zbiru » 10 lut 2014, 11:50

Leoo napisał(a):Pierwsza sprawa, to skontrolowanie ciśnienia w CR podczas rozruchu i na jałowych obrotach, i porównanie ze sprawnym autem. U mnie ELM327 po BT na telefonie z OBD CarDoctor pokazywał między 110 a 130. Kiedy spadało do 80 silnik zwalniał na tyle, że gasł. Zrobię nowe pomiary, kiedy przyjdzie SCV.


Cisnienie napewno skacze , tylko nadal nie wiadomo w czym tkwi problem.
Pompa paliwa zostala sprawdzwona i podobno jest dobra.
Początkujący
 
Od: 26 cze 2013, 12:07
Posty: 12
Auto: MAZDA MPV LW 2004
MZR-CD RF5C
aktualnie 182kkm

Postprzez zbiru » 12 lut 2014, 08:39

at last ! :)
madzia ozyla i ma sie dobrze :)
jak juz wspomnialem objawy mialem jak wiele tutaj przytoczonych
moze komus przyda sie ta wskazowka
wyszlo na to ze w moim przypadku problemem nie byl zawor scv
a zapaprana pompa paliwa i ponoc tez szyna CR
koszt 300 zl

w efekcie czego zostalem ze starym zaworem scv 006 w kieszeni bo wychodzi na to ze jest dobry
w wolnej chwili sprawdze go omomierzem i zobacze co pokazuje
jacys chetni ? :)

pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 26 cze 2013, 12:07
Posty: 12
Auto: MAZDA MPV LW 2004
MZR-CD RF5C
aktualnie 182kkm

Postprzez Leoo » 13 lut 2014, 21:04

Porównanie parametrów zaworu SCV:
006 (stary) –
L=6,1mH/1kHz,
L=11,8mH/120Hz,
Z=84,3Ohm/1kHz,
Z=22,8Ohm/120Hz,
R=2,1Ohm,
Imin=0,89A,
Imax=1,67A.
066 (nowy) –
L=6,35mH/1kHz,
L=12,0mH/120Hz,
Z=88,0Ohm/1kHz,
Z=23,5Ohm/120Hz,
R=2,0Ohm,
Imin=0,95A,
Imax=1,75A.
Pomiary impedancji i indukcyjności wykonane mostkiem ELC-3131D.
Imin to wartość prądu, przy której zawór rozpoczyna ruch, Imax – prąd całkowitego zamknięcia.
Wszystko wygląda niemal książkowo z małą różnicą w działaniu. Nowy zawór zawsze pracował płynnie a stary miał tendencję do przycinania się w pozycji przymkniętej.
Wnętrze zaworu na poniższej fotce:
Obrazek
Jak widać mamy dwie zasadnicze części: zawór właściwy (po lewej) i elektromagnetyczny mechanizm napędowy – po prawej. Zwora elektromagnesu w postaci cylindra lub walca porusza się w wewnętrznej szczelinie powietrznej cewki, na osi ułożyskowanej w dwóch panewkach. Prawdopodobnie jest to najsłabszy element podzespołu. Zawór SCV reaguje na każdy ubytek ciśnienia w CR, więc w trakcie 10-cio letniej eksploatacji procesów regulacji uzbiera się całkiem sporo. Na dodatek jest umocowany na sztywno do pompy CR a ta do bloku, który naturalnie drga ale w płaszczyźnie prostopadłej do osi pracy zaworu. Panewki elementu napędowego zużywają się a pod koniec życia SCV cylindryczna kotwica ociera się o gniazdo (stojan) elektromagnesu.
SCV do silnika RF7 ma już poprawioną konstrukcję, w której wyeliminowano panewki i kotwicę elektromagnesu, jej rolę przejął trzpień zaworu.
Na "pocieszenie" mogę dodać jedynie, że poprawione też zawodzą.
Nowy SCV do RF5 wytrzyma przynajmniej kolejne 10lat albo 150000km nawet jeśli będzie serii 006.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez Leoo » 17 lut 2014, 11:39

456 pln z wysyłką – zapomniałem kupić w lecie a teraz nie było wyjścia.
Przy okazji skończyło się klepanie wtrysków po odpaleniu na mrozie. Pozostałe objawy, jak u innych, przeszły do historii.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez Janusz626 » 17 lut 2014, 11:48

Leoo, u mnie wtryski również klepią na zimnym silniku czasami, kalibracja kabelkiem czy IDSem w serwisie pomaga na góra miesiąc może dwa (500-2000km) i tak w kółko, tez powinienem pomyśleć o tym zaworku ? M6 2009r seryjne RF-7J.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez Leoo » 17 lut 2014, 12:11

Janusz626 napisał(a):tez powinienem pomyśleć o tym zaworku ? M6 2009r seryjne RF-7J.

Twój zaworek się rozbiera <płacze>
Wymontuj, wyjmij zawleczkę Segera (uwaga na sprężynkę) i obejrzyj gładź zaworka.
Jeśli posiadasz zasilacz z ograniczeniem prądowym, to możesz go potesotwać w granicach do 2A. Jeśli się nie będzie przycinał to jest ok. Testuj w pojemniku z ON.
Zawory klepią kiedy ciśnienie w CR jest wyższe niż zadane przez PCM. Nowsze systemy CR mają zawór upustowy i komputer może na bieżąco stabilizować ciśnienie. Pompa HP3 ma tylko 2 cylindry a na dodatek obraca się 2x wolniej niż wał silnika, więc pulsacja normalnie jest duża a niepewny SCV pogarsza tylko sytuację.
Nawet jeśli trzeba będzie wymienić SCV, to jest on sporo tańszy od mojego :(
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez Janusz626 » 17 lut 2014, 20:40

Leoo napisał(a):Twój zaworek się rozbiera

ale ja chyba go nie rozbiore, no chyba że z ciekawości... ponieważ nie posiadam zasilacza z ograniczeniem prądowym <płacze>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez Leoo » 17 lut 2014, 22:20

Janusz626 napisał(a):ponieważ nie posiadam zasilacza z ograniczeniem prądowym

To tylko opcja. Kontroli stanu zaworu możesz dokonać za pomocą lupy. Wyprostowany spinacz do papieru może przetestować skłonność do przycinania się <spoko>
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez Janusz626 » 17 lut 2014, 22:44

lubię zagadki na inteligencję, jutro się zastanowie co masz na myśli odnośnie spinacza ;)
Ostatnio edytowano 17 lut 2014, 23:05 przez dobrzyn22, łącznie edytowano 1 raz
Powód: nie cytujemy całego ostatniego posta
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez suflet » 14 mar 2014, 10:53

Panowie proszę o radę! <rotfl>
U mnie podobnie jak u innych użytkowników (M6, 136 K, 2003 rok) zaczęła gasnąć na jałowym biegu w czasie jazdy lub na światłach. Ostatnio padła na skrzyżowaniu ale teraz inaczej bo po ruszeniu z jedynki i po dodaniu gazu padła. Odprowadzona po tym zdarzeniu do garażu została zaopatrzona w nowy akumulator – odpala od strzału ale kiedy na jałowym biegu dodaje jej gazu w okolicach 2000 tys obrotów słychać specyficzny głuchy "stuk" i gaśnie.... Czy to najpewniej SCV? Pomocy zanim zaczniemy grzebać!!!
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 28 paź 2010, 09:18
Posty: 4 (1/0)
Skąd: Jawor
Auto: Mazda 6 Kombi, 136KM, 2003rok,diesel

Postprzez Leoo » 14 mar 2014, 11:37

suflet napisał(a):Czy to najpewniej SCV?

Trzeba sprawdzić ciśnienie w szynie CR. Potrzebny kabelek (np. ELM327) i FORScan.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez suflet » 14 mar 2014, 13:14

Czy jakieś szczegółowe informacje apropo tej operacji mógłbym prosić? Sama instalacja kabelka i Forscana spoko nie ma problemu – tylko potem gdzie odczytać parametry ciśnienia na szynie CR i jak je interpretować?
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 28 paź 2010, 09:18
Posty: 4 (1/0)
Skąd: Jawor
Auto: Mazda 6 Kombi, 136KM, 2003rok,diesel

Postprzez Pioteq25 » 14 mar 2014, 19:17

Leoo dzięki za garść cennych informacji i udowodnienie, że pomiary elektryczne w tym zaworze są bez sensu. Zawór zużywa się mechanicznie i widać to po jego rozebraniu. Mój ma widoczne ślady wytarcia po przebiegu 140tys i też nie reguluje ciśnienia idealnie.
Ktoś chętny do porównania ciśnienia paliwa poprzez program forscan? Jak zrobię pomiary to wrzucę w temat, bo ciekawy jestem jak to wygląda u innych.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez Leoo » 14 mar 2014, 20:05

suflet napisał(a):gdzie odczytać parametry ciśnienia na szynie CR i jak je interpretować?

Klikamy trzecią ikonkę od góry po lewej a w niej zakładkę "Wskaźniki". Wcześniej musimy połączyć się z PCM samochodu. Opis dotyczy silnika RF-5C.
Proponuję następujący zestaw PID-ów:
VSS.OBDII – Prędkość pojazdu,
RPM.OBDII – Obroty silnika,
INJ1_CMP – Wartość korekty wtrysku 1,
INJ2_CMP – Wartość korekty wtrysku 2,
INJ3_CMP – Wartość korekty wtrysku 3,
INJ4_CMP – Wartość korekty wtrysku 4,
FIP_SCV,A – Prąd sterowania zaworem SCV (ok. 1,8A lub więcej zamyka zawór),
FRP.OBDII – Ciśnienie CR,
ICP – Sterowanie ciśnienia wtrysku,
Dodatkowo możemy przyjrzeć się np.:
EGRVP – Położenie zaworu EGR,
BOOST_DSD – Wymagane ciśnienie doładowania,
MAF_C – Przepływ masowy powietrza na cylinder,
MAF_C_DSD – Wymagany przepływ masowy powietrza na cylinder,
ECT.OBDII – Temperatura wody.
Następnie klikamy ikonkę "Play" – pierwsza po lewej u dołu i w drogę.
Dziś przejechałem się ok. 20km w czasie 25min. FORScan zapisał LOG o objętości 2,4MB. Logi zapisywane są do podkatalogu "FORScan" w katalogu "Moje dokumenty". Warto je zbierać, żeby porównywać sobie parametry silnika z upływem czasu.
Trzeba pamiętać, że pierwszych 12 PID-ów można oglądać pod zakładką Oscyloskop w postaci oscylogramu, co jest bardzo pomocne w analizie.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Dopisano 14 mar 2014, 19:44:

Pioteq25 napisał(a):Zawór zużywa się mechanicznie i widać to po jego rozebraniu. Mój ma widoczne ślady wytarcia po przebiegu 140tys i też nie reguluje ciśnienia idealnie.

Zawór pracuje w środowisku ON, który jest nie dość, że jest całkowicie odsiarczony, to jeszcze bywa słabej jakości <płacze> . U mnie nasilone objawy pojawiły się po zatankowaniu paliwa zimową porą, mimo że profilaktycznie dodałem 100ml antydepresatora.
Trochę czytałem o dodatkowym smarowaniu paliwa <nauka> . Mam już literek LM1052 i zgrabną buteleczkę 200ml z podziałką, więc następne tankowanie będzie z ekstra dodatkiem <spoko> .
Mój czwarty wtrysk wykazuje korekcję sięgającą 4mm3 na suw – zobaczymy czy coś się zmieni <co?> .
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Postprzez Pioteq25 » 19 mar 2014, 18:58

Mógłby ktoś z silnikiem RF7J 143KM/121KM sprawdzić jakie ma średnie ciśnienie paliwa przy wolnych obrotach i maksymalne ciśnienie przy pełnym obciążeniu silnika?
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez Pioteq25 » 28 mar 2014, 11:22

Dla informacji po wymianie SCV konieczne jest "wyzerowanie pompy" np. programem forscan. W moim już po samym czyszczeniu była spora różnica w ciśnieniu – 15bar i ecu sam sobie tego nie koryguje.
Na wolnych obrotach ciśnienie powinno utrzymywać się ok 35bar.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez jeziorek » 20 kwi 2014, 19:35

A jak wyzerowac pompe? U mnie ta funkcja nie dziala, mam nieprzerobiony elm.

Wysłane z mojego LG-P760 przy użyciu Tapatalka
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 paź 2012, 08:41
Posty: 132 (0/2)
Skąd: Warszawa
Auto:

Postprzez Leoo » 20 kwi 2014, 21:55

Przeczytaj dokładnie właściwości programu. Jeśli Twoja M5 jest młodsza niż 2007, to reset nie zadziała.
Zawsze możesz wysłać loga z problemami do autorów FORSCana.
Forumowicz
 
Od: 4 mar 2013, 23:05
Posty: 485 (0/21)
Skąd: Tarnobrzeg
Auto: M6 GY MZR-CD 136KM '03

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6