Strona 1 z 1

Fotorelacja i opis wymiany silnika w M6 citd

PostNapisane: 11 mar 2011, 21:40
przez Enduro
Edit(moderator) : z powodu wygaśnięcia zdjęć na zewn. serwerze – te, które udało się odzyskać zostały zamieszczone w kolejności losowej

Witam!
ponieważ starszemu, bardzo poczciwemu Panu , przydarzyła się niestety awaria silnika, i to po zakupie wymarzonej Mazdy 6 citd bezpośrednio po zakupie od osoby prywatnej, w drodze do domu, po przejechaniu ok. 400 km <glupek2>, postanowiłem mu pomóc w formie zorganizowania transportu auta, części m.in. silnika i przeprowadzenia/przypilnowania naprawy (wymiany) uszkodzonego silnika (kpl. zatartego!).
chciałbym tu w skrócie opisać i z grubsza pokazać jak (wg. mnie ) najprościej wymienić silnik, jak sobie takie czynności usprawnić i na co uważać. oczekuje oczywiście dopisków od wszystkich, którzy zauważą tu jakikolwiek, choćby najmniejszy, potencjał udoskonalenia tej czynności, bo jest ona w tym modelu auta dość często wykonywana, niestety...
auto wylądowało w idealnym stanie optycznym zew., w zaprzyjaźnionym warsztacie sam.
z częściowo rozebranym silnikiem (głowica i miska) Obrazek
i tu proponuje na początek zdemontować maskę silnika, będzie o wiele przejrzyściej.
nie wspominam tu o demontażu osłony plastiku silnika, filtrze powietrza, zbiorniczka wody, rurkach wspomagania, itp bo to jasne raczej jest...
następnie polecam spuścić wodę z chłodnicy i odpuścić gaz z klimy (jest to wprawdzie dodatkowy koszt, ale wg. mnie nieistotny, bo potem poprzez ponowne napełnienie odświeżymy i odgrzybimy sobie system klimy) odczepiamy wszystkie klipsy, zaczepy, wtyczki, rurki klimy, obejmy od rur wody, a to w celu, aby usunąć kpl. przód- tj. kpl. wzmocnienie przednie wraz z chłodnicami i wentylatorami

demontujemy alternator, agregat klimy wraz z rurkami przez co możemy swobodnie kpl. kabel przesunąć do góry, rozrusznik, pompę wtryskową jak i kpl zestaw elektrozaworków z rurkami...

wypinamy linki skrzyni biegów

polecam tez zdemontować IC, aby jego rury nie stały w drodze, a i przy okazji jego sprawdzenie, co do szczelności (ten jest spękany w wielu miejscach ) a i oczyszczenie na pewno mu nie zaszkodzi

po odkręceniu kół, odkręcamy nakrętki na klucz 17-ke mocujące zwrotnice kół przednich a to po to aby wyjąć półośki ze skrzyni (uprzednio spuszczamy olej do baniaka jeśli jest nowy, stary wymieniamy ..po max. 120 tys. km przebiegu!)
...prawa zozczepialna...no a lewa siedzi w skrzyni..

po demontażu silnika warto jest popatrzeć krytycznie na rdze w komorze silnika, szczególnie pod mocowaniem skrzyni biegów do ramy i usunąć ją a i odp. te miejsca zakonserwować

oczekując (w dość doborowym towarzystwie) m.in na silnik, polecam inne podzespoły sprawdzić pod względem tech. jak i optycznym...

międzyczasie kolega wypiaskował kolektor wlotowy, wykręcił wszystkie śrubki i ponownie je wkręcił na spec. klej, bo zdarza się, że się same odkręcają po wpływem przepływu powietrza i wibracji, no a potem wpadają do cylindra i pozostawiają ślady na tłoku

absolutnie 2M kontrolujemy czy nie ma luzów, czyścimy je , wydmuchujemy brud ze szczelin i przed montażem odtłuszczamy..osobiście polecam je przeskrobać papierem ściernym, tak dla odświeżenia

podobnie z dociskiem

pomimo, że stara była jeszcze okay (po ok. 95 tys. km) tarcza sprzęgła została zamontowana nowa w originale

przy skręcaniu docisku z 2M należy precyzyjnie wycentrować środek tarczy sprzęgłowej, bo inaczej nie wsadzimy skrzyni na swoje miejsce,

po oczyszczeniu bloku silnika, czas na montaż głowicy , którą to należy dokładnie sprawdzić czy nie ma rys i innych uszkodzeń, jak i szczelność zarówno no i splanować ją w spec. warsztacie

wiele uwagi należy poświecić głowicy a szczególnie ustawieniu zaworów, czystości montażu i obfitym naoliwieniu wszystkich ruchomych miejsc a najbardziej ostatniemu mostkowi mocującemu wałek rozrządu (to ten przy pompie vaku)

montujemy po kolei czyste podzespoły uprzednio zdemontowane i ustawiamy rozrząd

czerwone strzałki pokazują punkty odniesienia a zielone kółka, miejsca mocowania kół zębatych w celu uniemożliwienia im przesunięcia się.
zawsze zaczynamy montaż paska rozrządu od rolki , która kręci się w przeciwnym kierunku niż sam silnik, to ta na kanarkowo...
po zamontowaniu popuszczamy napinacz, w celu napięcia rozrządu po czy kręcimy kilka razy wałem w kierunku ruchu wskazówek zegara, ale nie tego biologicznego <oczko> (kluczem 21), aby sprawdzić czy zawsze punkty nastawcze się nam zgadzają, bo muszą, absolutnie!
lekko pod koniec montażu polecam zadbać o rdze, która niestety w tym modelu występuje i to nie rzadko, ale też przy okazji zakonserwować te na biało zaznaczone miejsca , bo tam dość często występują rozszczelnienia klimatyzacji w wyniku korozji rurek, do czego przyczynia się sól i wilgoć o okresie jesienno/zimowym!

P.S. osobiście wkręcam wszystkie śrubki na oliwę, co wszystkim tu polecam, bo może kiedyś-ktoś ponownie będzie rozkręcał te połączenia gwintowane i się ewidentnie ucieszy, że mu puściło, a sam miałem już niestety okazje , <glupek2> to samo dwukrotnie u siebie odkręcać i z góry wiedziałem, że lekko pójdzie.
a ponadto wkręcanie jest wtedy dużo lżejsze, no a oliwa do tego celu może być oczywiście stara, przepracowana...
podobnie postępuje z połączeniami rurek gumowych, które poprzez takie minimalne naoliwienie lepiej nasuwają się no i lżejszy będzie ich ewentualny ponowny demontaż.
ale nie należy jej stosować do miejscach szczególnie obciążonych termicznie (bardzo gorących typu: kat, wydech, kolektor spalin, połączenia turbiny czy dpf-u itp... bo do tego są specjalne pasty z zawartością miedzi..itp
cdn...

Re: Foto i nie tylko relacja z wymiany silnika w M6 citd

PostNapisane: 11 mar 2011, 23:41
przez Pamek
Jaka byla przyczyna zatarcia ? Zapchany smok ?

wymiana silnika w M6 citd

PostNapisane: 12 mar 2011, 00:56
przez Enduro
Pamek napisał(a):Jaka byla przyczyna zatarcia ? Zapchany smok ?

ogledziny silnika i diagnoza przyczyny potem...ale widac, ze na czwartym cylindrze powstal problem, bo tlok stukal w zawory.. a jeden wtrysk jest mocno obklejony nagarem...pozdr.E

Re: Foto i nie tylko relacja z wymiany silnika w M6 citd

PostNapisane: 13 mar 2011, 12:35
przez tadziol
ponieważ autor zezwolił i wręcz zachęcił do zamieszczania uwag,niniejszym czynię :
dokonywałem operacji wymiany tłoka #4,co wiąże się niestety z wyciąganiem silnika.
cały zespół napędowy (silnik+skrzynia) został wyciągnięty pionowo do góry,bez demontażu pasa czołowego,chłodnic itp.
kompresor klimy został odkręcony od silnika i pozostawiony w nadwoziu bez konieczności rozszczelniania układu,turbo odkręcone od kolektora wydechowego pozostało w nadwoziu razem z resztą wydechu
po wymianie tłoka silnik razem ze skrzynią montowałem w analogiczny sposób

Re: Fotorelacja i opis wymiany silnika w M6 citd

PostNapisane: 14 mar 2011, 00:20
przez Bandit
Enduro napisał(a):poprosze moda o obrócenie tej fotki ( u mnie w kompie jest normalnie..!)

a niby kurteczka jak Robercie mam to zrobić <co?> :P może by ją całkiem wyciachać co ?

Fotorelacja i opis wymiany silnika w M6 citd

PostNapisane: 19 mar 2011, 01:34
przez Enduro
Pamek napisał(a):Jaka byla przyczyna zatarcia ? ...

oto przyczyna uszkodzenia silnika
Obrazek
na pierwszym cylindrze podkładka była kpl. nieszczelna
pozdr.E

Fotorelacja i opis wymiany silnika w M6 citd

PostNapisane: 19 mar 2011, 11:27
przez Enduro
tadziol napisał(a):....
cały zespół napędowy (silnik+skrzynia) został wyciągnięty pionowo do góry,bez demontażu pasa czołowego,chłodnic itp.
kompresor klimy został odkręcony od silnika i pozostawiony w nadwoziu bez konieczności rozszczelniania układu,turbo odkręcone od kolektora wydechowego pozostało w nadwoziu razem z resztą wydechu...

to też absolutnie poprawna wersja, nawet zalecana przez mazde, ale na pewno jest przy niej sporo wyginania pleców i nie tylko, bo dostęp jest lekko utrudniony....
ja zawsze lubiłem ściagnąć majtki i je skontrolować, niż odsuwać je na bok <faja>
pozdr.E

Re: Fotorelacja i opis wymiany silnika w M6 citd

PostNapisane: 11 lis 2014, 19:27
przez keeper
Czy mogę prosić o ponowne wstawienie wszystkich zdjęć. W szczególności jak składana jest skrzynia i centrowana jest 2 masa
Dziękuje i pozdrawiam

PostNapisane: 11 lis 2014, 21:31
przez Enduro
ja po prostu postawilem silnik na klockach w pionie a wtedy po zamontowaniu 2masy bardzo latwo jest nawet na oko wycentrowac tarczke sprzegla
niestety tylko taka fotka sie jeszcze odnalazla:
Obrazek

pozdr.
E

Re: Fotorelacja i opis wymiany silnika w M6 citd

PostNapisane: 11 lis 2014, 23:24
przez keeper
Dziękuje za podpowiedz.
Pozdrawiam

Dopisano 12 lis 2014, 22:19:

Witam,
jeszcze raz dziękuje za zdjęcia. Mam jeszcze pytania odnośnie rozrządu. Ostatnio wymieniałem uszczelnienia wałka rozrządu i wała głównego, z racji tego wymiana paska była konieczna ponieważ pracował w oleju i to dość długo. Gdy odkręciłem górne koło pasowe myślałem że jest po prostu na klinie i nie będzie problemu później z prawidłowy założeniem go jednak okazało się że dodatkowo osadzony jest na stożku. Niestety po złożeniu wszystkiego do kupy, widać w czasie pracy silnika że koło nie jest dobrze założone i ma bicie. Czy kolega może doradzić jak prawidłowo osadzić te koło tak by był idealnie :) ?
Pozdrawiam