Strona 3 z 10

PostNapisane: 19 kwi 2013, 21:19
przez Leoo
Ravfal napisał(a):Można domowymi sposobami wykluczyć wadę poszczególnych elementów, jeżeli tak to w jaki sposób?

Trzeba zdjąć pasek wielorowkowy. Rolka alternatora obracana przeciwnie do ruchu wskazówek zegara powinna wysprzęglać wirnik alternatora, zaś obracana w przeciwną stronę powinna trzymać. W wypadku sprzęgła sprężarki wystarczy kontrola luzów.

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 19 kwi 2013, 21:45
przez Ravfal
Dla upewnienia, sprzęgło sprężarki klimatyzacji jest na prawo od rolki prowadzącej? Jeżeli tak to luzów nie zauważyłem, a jeżeli chodzi o rolkę alternatora(po prawej na górze? innej w sumie już nie ma :D) to co dokładnie oznacza "obracana przeciwnie do ruchu wskazówek zegara powinna wysprzęglać wirnik alternatora"? Obracałem nią przeciwnie do ruch wskazówek zegara i chodziła lekko, w drugą stronę akurat nie kręciłem.

PostNapisane: 20 kwi 2013, 10:17
przez Leoo
Ravfal napisał(a):to co dokładnie oznacza "obracana przeciwnie do ruchu wskazówek zegara powinna wysprzęglać wirnik alternatora"?

Rolka funkcjonuje podobnie jak wolnobieżka z przekładni rowerowej. Obracając się w jedną stronę przekazuje moc z paska do alternatora, obracając w drugą odłącza moc.
Po co to wszystko?
Silnik z zapłonem samoczynnym pracujący na niskich obrotach wykazuje duże skoki prędkości w czasie jednego obrotu wałem korbowym. Podczas każdego z nich przyśpiesza on i zwalnia cztery razy. Rolka alternatora ma znacznie mniejszą średnicę niż koło pasowe wału więc mamy tu przekładnię zwiększającą obroty alternatora, co z kolei powiększa amplitudę skoków prędkości obrotowej tego ostatniego. Alternator posiada stosunkowo masywny wirnik, który "nie lubi" zmian prędkości obrotowej. Zastosowanie sprzęgła jednokierunkowego spowodowało wyeliminowanie połowy "szarpnięć" przenoszonych na alternator.
Usterka sprzęgła może objawiać jego przepuszczaniem w kierunku zasprzęglenia, tak więc trzeba zablokować wirnik alternatora (wkrętak owinięty taśmą izolacyjną wsunięty przez szczeliny wentylacyjne) a następnie pokręcając rolką w tył i do przodu sprawdzić czy w każdej pozycji zasprzęgla pewnie.

PostNapisane: 21 kwi 2013, 11:58
przez Ravfal
Leoo napisał(a):
Ravfal napisał(a):Można domowymi sposobami wykluczyć wadę poszczególnych elementów, jeżeli tak to w jaki sposób?

Trzeba zdjąć pasek wielorowkowy. Rolka alternatora obracana przeciwnie do ruchu wskazówek zegara powinna wysprzęglać wirnik alternatora, zaś obracana w przeciwną stronę powinna trzymać. W wypadku sprzęgła sprężarki wystarczy kontrola luzów.




Sprzęgło sprężarki nie ma luzów, natomiast rolka alternatora chodzi swobodnie w obie strony, czyli ona bedzie do wymiany?



Leoo napisał(a):Usterka sprzęgła może objawiać jego przepuszczaniem w kierunku zasprzęglenia, tak więc trzeba zablokować wirnik alternatora (wkrętak owinięty taśmą izolacyjną wsunięty przez szczeliny wentylacyjne) a następnie pokręcając rolką w tył i do przodu sprawdzić czy w każdej pozycji zasprzęgla pewnie.


Rolka blokuje się kręcąc zarówno w lewo jak i w prawo.

PostNapisane: 21 kwi 2013, 12:01
przez Leoo
W obu przypadkach rolka jest uszkodzona.

PostNapisane: 21 kwi 2013, 12:04
przez Ravfal
Ostatnie pytanie, jeżdżąc z taką usterką(dojechanie do mechanika, który wymieni rolkę) można narobić jakiś szkód w aucie? Czy lepiej laweta, bądź holowanie?

PostNapisane: 21 kwi 2013, 12:09
przez Leoo
Można zerwać pasek. Po jego zerwaniu stracimy zasilanie i możemy niedojechać. Jeśli mechanik jest blisko wówczas można spróbować.

PostNapisane: 21 kwi 2013, 12:13
przez Ravfal
Wielkie dzięki. Szkody praktycznie żadne, aku nowy, więc nawet bez ładowania powinien parę kilometrów wytrzymać. Możesz polecić jakąś rolkę, która trochę wytrzyma? Bo widzę, że rozrzut cen jest dosyć spory.

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 21 kwi 2013, 12:25
przez Leoo
Niestety ceny części oryginalnych do naszych autek są z kosmosu... jednak powinny wystarczyć na długo. Osobiście odżałował bym te 400pln na ORI <płacze> i przy okazji wymienił łożyska alternatora za kilkanaście pln.
Można dostać używany, kompletny alternator w niższej cenie ale przebieg – jak zwykle niepewny.

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 12 maja 2013, 13:01
przez duch1604
Ja również przybieram się do wymiany owych łożysk. Zastanawiam się tylko czy w poliftach łożyska są takie same jak w przedliftach (chyba wszyscy wypowiadający się w tym temacie mieli przedlifty)? Nie chce mi się teraz rozkręcać auta żeby spisywać numery łożysk. Wolę kupić i od razu założyć <lol>

PostNapisane: 12 maja 2013, 13:21
przez bieski
Leoo napisał(a):odżałował bym te 400pln na ORI

Gdzie ori w tej cenie?

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 12 maja 2013, 21:59
przez duch1604
Oho, nikt w polifcie nie zmieniał?

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 17 maja 2013, 22:10
przez duch1604
Odpowiedzi nie było także teraz odpowiem sam sobie.
Tak, w poliftach (o mocy 121KM) łożyska są takie same jak podane na początku fotorelacji. Może kiedyś komuś się to przyda :)

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 18 maja 2013, 19:50
przez Pioteq25
Dzięki za info też będę się przymierzał do wymiany niedługo łożysk i paska.

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 23 sie 2013, 16:07
przez Skarabe
dzięki za fotorelacje przydała się.

3 łożyska FAG C3 -46zł
Mechanik 50zł – 40min


pozdrawiam

PostNapisane: 28 sie 2013, 22:28
przez Hubix
Leoo napisał(a):Niestety ceny części oryginalnych do naszych autek są z kosmosu... jednak powinny wystarczyć na długo. Osobiście odżałował bym te 400pln na ORI <płacze> i przy okazji wymienił łożyska alternatora za kilkanaście pln.
Można dostać używany, kompletny alternator w niższej cenie ale przebieg – jak zwykle niepewny.


W Rolce zużywa się w zasadzie tylko łożysko. Sama rolka wiadomo – ściera się, ale na to potrzeba czasu.

Chociaż bym kupił najdroższe łożyska jakie są na rynku, lepsze od fabrycznych, na pewno wyjdzie mnie kilkakrotnie taniej niż wymiana całych rolek za 400zł.

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 28 sie 2013, 23:22
przez Pioteq25
Jakie łożyska polecacie?

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 29 sie 2013, 08:28
przez Hubix
FAG, SKF, KOYO,

PostNapisane: 29 sie 2013, 08:37
przez Skarabe
w oryginale były NTN. NTN to w zasadzie SKF. tylko pamiętaj żeby C3.

Re: Wymiana łożysk rolki prowadzącej oraz napinającej pasek wielorowkowy w silniku MZR-CD

PostNapisane: 29 sie 2013, 08:44
przez Hubix
Jeśli wierzyć przebiegowi to te fabryczne łożyska siadają przy około 150 tys. km