Fotorelacja i opis wymiany silnika w M6 citd

Postprzez Enduro » 11 mar 2011, 21:40

Edit(moderator) : z powodu wygaśnięcia zdjęć na zewn. serwerze – te, które udało się odzyskać zostały zamieszczone w kolejności losowej

Witam!
ponieważ starszemu, bardzo poczciwemu Panu , przydarzyła się niestety awaria silnika, i to po zakupie wymarzonej Mazdy 6 citd bezpośrednio po zakupie od osoby prywatnej, w drodze do domu, po przejechaniu ok. 400 km <glupek2>, postanowiłem mu pomóc w formie zorganizowania transportu auta, części m.in. silnika i przeprowadzenia/przypilnowania naprawy (wymiany) uszkodzonego silnika (kpl. zatartego!).
chciałbym tu w skrócie opisać i z grubsza pokazać jak (wg. mnie ) najprościej wymienić silnik, jak sobie takie czynności usprawnić i na co uważać. oczekuje oczywiście dopisków od wszystkich, którzy zauważą tu jakikolwiek, choćby najmniejszy, potencjał udoskonalenia tej czynności, bo jest ona w tym modelu auta dość często wykonywana, niestety...
auto wylądowało w idealnym stanie optycznym zew., w zaprzyjaźnionym warsztacie sam.
z częściowo rozebranym silnikiem (głowica i miska) Obrazek
i tu proponuje na początek zdemontować maskę silnika, będzie o wiele przejrzyściej.
nie wspominam tu o demontażu osłony plastiku silnika, filtrze powietrza, zbiorniczka wody, rurkach wspomagania, itp bo to jasne raczej jest...
następnie polecam spuścić wodę z chłodnicy i odpuścić gaz z klimy (jest to wprawdzie dodatkowy koszt, ale wg. mnie nieistotny, bo potem poprzez ponowne napełnienie odświeżymy i odgrzybimy sobie system klimy) odczepiamy wszystkie klipsy, zaczepy, wtyczki, rurki klimy, obejmy od rur wody, a to w celu, aby usunąć kpl. przód- tj. kpl. wzmocnienie przednie wraz z chłodnicami i wentylatorami

demontujemy alternator, agregat klimy wraz z rurkami przez co możemy swobodnie kpl. kabel przesunąć do góry, rozrusznik, pompę wtryskową jak i kpl zestaw elektrozaworków z rurkami...

wypinamy linki skrzyni biegów

polecam tez zdemontować IC, aby jego rury nie stały w drodze, a i przy okazji jego sprawdzenie, co do szczelności (ten jest spękany w wielu miejscach ) a i oczyszczenie na pewno mu nie zaszkodzi

po odkręceniu kół, odkręcamy nakrętki na klucz 17-ke mocujące zwrotnice kół przednich a to po to aby wyjąć półośki ze skrzyni (uprzednio spuszczamy olej do baniaka jeśli jest nowy, stary wymieniamy ..po max. 120 tys. km przebiegu!)
...prawa zozczepialna...no a lewa siedzi w skrzyni..

po demontażu silnika warto jest popatrzeć krytycznie na rdze w komorze silnika, szczególnie pod mocowaniem skrzyni biegów do ramy i usunąć ją a i odp. te miejsca zakonserwować

oczekując (w dość doborowym towarzystwie) m.in na silnik, polecam inne podzespoły sprawdzić pod względem tech. jak i optycznym...

międzyczasie kolega wypiaskował kolektor wlotowy, wykręcił wszystkie śrubki i ponownie je wkręcił na spec. klej, bo zdarza się, że się same odkręcają po wpływem przepływu powietrza i wibracji, no a potem wpadają do cylindra i pozostawiają ślady na tłoku

absolutnie 2M kontrolujemy czy nie ma luzów, czyścimy je , wydmuchujemy brud ze szczelin i przed montażem odtłuszczamy..osobiście polecam je przeskrobać papierem ściernym, tak dla odświeżenia

podobnie z dociskiem

pomimo, że stara była jeszcze okay (po ok. 95 tys. km) tarcza sprzęgła została zamontowana nowa w originale

przy skręcaniu docisku z 2M należy precyzyjnie wycentrować środek tarczy sprzęgłowej, bo inaczej nie wsadzimy skrzyni na swoje miejsce,

po oczyszczeniu bloku silnika, czas na montaż głowicy , którą to należy dokładnie sprawdzić czy nie ma rys i innych uszkodzeń, jak i szczelność zarówno no i splanować ją w spec. warsztacie

wiele uwagi należy poświecić głowicy a szczególnie ustawieniu zaworów, czystości montażu i obfitym naoliwieniu wszystkich ruchomych miejsc a najbardziej ostatniemu mostkowi mocującemu wałek rozrządu (to ten przy pompie vaku)

montujemy po kolei czyste podzespoły uprzednio zdemontowane i ustawiamy rozrząd

czerwone strzałki pokazują punkty odniesienia a zielone kółka, miejsca mocowania kół zębatych w celu uniemożliwienia im przesunięcia się.
zawsze zaczynamy montaż paska rozrządu od rolki , która kręci się w przeciwnym kierunku niż sam silnik, to ta na kanarkowo...
po zamontowaniu popuszczamy napinacz, w celu napięcia rozrządu po czy kręcimy kilka razy wałem w kierunku ruchu wskazówek zegara, ale nie tego biologicznego <oczko> (kluczem 21), aby sprawdzić czy zawsze punkty nastawcze się nam zgadzają, bo muszą, absolutnie!
lekko pod koniec montażu polecam zadbać o rdze, która niestety w tym modelu występuje i to nie rzadko, ale też przy okazji zakonserwować te na biało zaznaczone miejsca , bo tam dość często występują rozszczelnienia klimatyzacji w wyniku korozji rurek, do czego przyczynia się sól i wilgoć o okresie jesienno/zimowym!

P.S. osobiście wkręcam wszystkie śrubki na oliwę, co wszystkim tu polecam, bo może kiedyś-ktoś ponownie będzie rozkręcał te połączenia gwintowane i się ewidentnie ucieszy, że mu puściło, a sam miałem już niestety okazje , <glupek2> to samo dwukrotnie u siebie odkręcać i z góry wiedziałem, że lekko pójdzie.
a ponadto wkręcanie jest wtedy dużo lżejsze, no a oliwa do tego celu może być oczywiście stara, przepracowana...
podobnie postępuje z połączeniami rurek gumowych, które poprzez takie minimalne naoliwienie lepiej nasuwają się no i lżejszy będzie ich ewentualny ponowny demontaż.
ale nie należy jej stosować do miejscach szczególnie obciążonych termicznie (bardzo gorących typu: kat, wydech, kolektor spalin, połączenia turbiny czy dpf-u itp... bo do tego są specjalne pasty z zawartością miedzi..itp
cdn...
Załączniki
a__kuehler111.JPG
a_m_uszczel.JPG
a_rozrz.JPG
a_rozrz_ustwa111.JPG
aa_mot_skrz.JPG
aa_mot_uszczelka.JPG
aa_oczek.JPG
aaa_pasek.JPG
aaa_pasek111.JPG
aaa_silnik.JPG
aaaaa__kuehler.JPG
kopf.JPG
spanner_mod..JPG
Ostatnio edytowano 19 mar 2011, 11:16 przez Enduro, łącznie edytowano 16 razy
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez Pamek » 11 mar 2011, 23:41

Jaka byla przyczyna zatarcia ? Zapchany smok ?
Forumowicz
 
Od: 25 paź 2010, 08:21
Posty: 224
Skąd: Białystok
Auto: Mazda 6 GY 2.0 RF5C 136km 03r.

Postprzez Enduro » 12 mar 2011, 00:56

Pamek napisał(a):Jaka byla przyczyna zatarcia ? Zapchany smok ?

ogledziny silnika i diagnoza przyczyny potem...ale widac, ze na czwartym cylindrze powstal problem, bo tlok stukal w zawory.. a jeden wtrysk jest mocno obklejony nagarem...pozdr.E
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez tadziol » 13 mar 2011, 12:35

ponieważ autor zezwolił i wręcz zachęcił do zamieszczania uwag,niniejszym czynię :
dokonywałem operacji wymiany tłoka #4,co wiąże się niestety z wyciąganiem silnika.
cały zespół napędowy (silnik+skrzynia) został wyciągnięty pionowo do góry,bez demontażu pasa czołowego,chłodnic itp.
kompresor klimy został odkręcony od silnika i pozostawiony w nadwoziu bez konieczności rozszczelniania układu,turbo odkręcone od kolektora wydechowego pozostało w nadwoziu razem z resztą wydechu
po wymianie tłoka silnik razem ze skrzynią montowałem w analogiczny sposób
Obrazek
Avatar użytkownika
Firma
 
Od: 28 cze 2005, 19:13
Posty: 3235 (6/149)
Skąd: Katowice
Auto: Mazda6 GY
RF7J & V-Tech Box,CX-7 L3-VDT,BJ RF4F

Postprzez Bandit » 14 mar 2011, 00:20

Enduro napisał(a):poprosze moda o obrócenie tej fotki ( u mnie w kompie jest normalnie..!)

a niby kurteczka jak Robercie mam to zrobić <co?> :P może by ją całkiem wyciachać co ?
You see, in this world there's two kinds of people, my friend:
Those with loaded guns and those who dig. You dig.

Nie wszyscy mogą jeździć Mazdami, niech jeżdzą Oplami jak wszyscy :)
Forumowicz
 
Od: 21 mar 2010, 19:04
Posty: 4426 (9/13)
Skąd: Bydgoszcz
Auto: Obecnie:
znowu Oplem / za kare :(
Astra Bertone 2.2 coupe

Dawniej:
126p,
Escort Mk5,
626 GF,
323F BG,
Audi 80 B4,
Matiz,
Agila
Mazda 2 DY

Postprzez Enduro » 19 mar 2011, 01:34

Pamek napisał(a):Jaka byla przyczyna zatarcia ? ...

oto przyczyna uszkodzenia silnika
Obrazek
na pierwszym cylindrze podkładka była kpl. nieszczelna
pozdr.E
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez Enduro » 19 mar 2011, 11:27

tadziol napisał(a):....
cały zespół napędowy (silnik+skrzynia) został wyciągnięty pionowo do góry,bez demontażu pasa czołowego,chłodnic itp.
kompresor klimy został odkręcony od silnika i pozostawiony w nadwoziu bez konieczności rozszczelniania układu,turbo odkręcone od kolektora wydechowego pozostało w nadwoziu razem z resztą wydechu...

to też absolutnie poprawna wersja, nawet zalecana przez mazde, ale na pewno jest przy niej sporo wyginania pleców i nie tylko, bo dostęp jest lekko utrudniony....
ja zawsze lubiłem ściagnąć majtki i je skontrolować, niż odsuwać je na bok <faja>
pozdr.E
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez keeper » 11 lis 2014, 19:27

Czy mogę prosić o ponowne wstawienie wszystkich zdjęć. W szczególności jak składana jest skrzynia i centrowana jest 2 masa
Dziękuje i pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 26 mar 2014, 12:26
Posty: 8
Auto: Mazda 6 2006 2.0 rf7j

Postprzez Enduro » 11 lis 2014, 21:31

ja po prostu postawilem silnik na klockach w pionie a wtedy po zamontowaniu 2masy bardzo latwo jest nawet na oko wycentrowac tarczke sprzegla
niestety tylko taka fotka sie jeszcze odnalazla:
Obrazek

pozdr.
E
oferuje silnik i części do Mazdy 6 + MPV CiTD Diesel z gwarancją sprawności, nie tylko tą obligatoryjną tzw. rozruchową
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sie 2008, 22:37
Posty: 4881 (1/19)
Skąd: Niemcy / okazjonalnie Poznań
Auto: M6 GL´18, + modyfikowane Prosie 996,Triumph-Speedmaster custom czarna, głośna, dwukołowa, angielska hulajnoga

Postprzez keeper » 11 lis 2014, 23:24

Dziękuje za podpowiedz.
Pozdrawiam

Dopisano 12 lis 2014, 22:19:

Witam,
jeszcze raz dziękuje za zdjęcia. Mam jeszcze pytania odnośnie rozrządu. Ostatnio wymieniałem uszczelnienia wałka rozrządu i wała głównego, z racji tego wymiana paska była konieczna ponieważ pracował w oleju i to dość długo. Gdy odkręciłem górne koło pasowe myślałem że jest po prostu na klinie i nie będzie problemu później z prawidłowy założeniem go jednak okazało się że dodatkowo osadzony jest na stożku. Niestety po złożeniu wszystkiego do kupy, widać w czasie pracy silnika że koło nie jest dobrze założone i ma bicie. Czy kolega może doradzić jak prawidłowo osadzić te koło tak by był idealnie :) ?
Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 26 mar 2014, 12:26
Posty: 8
Auto: Mazda 6 2006 2.0 rf7j

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6