Strona 1 z 3

Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 23 lut 2011, 17:35
przez Wojtek
Fans napisał(a):Ponadto dziwne było dla mnie, że w lato po nastawieniu temperatury klimatyzacji na najniższą temperaturę 15 stopni nie leciało zimne powietrze, lecz chłodne.
W poprzednim aucie po nastawieniu temperatury na 16 stopni robiło się naprawdę zimno.
Klimatyzacja po zakupie była nabijana czynnikiem oraz odgrzybiana i został wymieniony filtr kabinowy, jak także wszystkie pozostałe fitry.


...a jestes pewien, ze klima jest szczelna?
Przy chlodzeniu temperatura w wylocie powinna wynosic okolo 8 – 9 st. C (a to juz daje efekt bardzo zimnego powietrza)...

Proponuje podjechac do jakiegos zakladu i sprawdzic ja...

Re: Brak ogrzewania

PostNapisane: 23 lut 2011, 18:15
przez Fans
67igor1 napisał(a):...a jestes pewien, ze klima jest szczelna?


Po kupnie byłem w zakładzie zajmującym się klimatyzacjami i chłodnicami i była podłączona pod komputer tzn. pod ten "kombajn" nabijający i wykazało, że obwód jest zamknięty i szczelny, dodatkowo została nabita i uzupełniona, lecz jeśli tak mówisz to podjadę to innego zakładu i sprawdzę to jeszcze raz.

Re: Brak ogrzewania

PostNapisane: 23 lut 2011, 18:53
przez Wojtek
Fans napisał(a): lecz jeśli tak mówisz to podjadę to innego zakładu i sprawdzę to jeszcze raz.


jezeli masz takie objawy... to wypada na niedomaganie klimy... albo za malo dobili czynnika...
Zrob tak:
1. odpal i nagrzej silnik...
2. wlacz klime na jak najnizsza temp...
3. przyloz termometr (aby dmuchalo na niego) przy samym wylocie... (srodkowe kratki)

Jak bedziesz mial powyzej 10st.C po 5minutach... tzn cos z klima
jak temperatura bedzie pomiedzy 8 -9 st.C klima jest OK

temperatura otoczenia powinna byc cos okolo 15-18st.C – czyli w garazu...

Jeszcze jedno pytanko: jak szybko nagrzewa sie auto (silnik)?

Re: Brak ogrzewania

PostNapisane: 23 lut 2011, 22:43
przez matys0644
od kiedy przy temperaturach minusowych a teraz mamy po -15 chodzi klima??To,że zapala się napis AC to nie znaczy,że klimatyzacja chodzi(a dużo osób tak myśli) nie ma takiej możliwości,a jak nie wieżycie to po włączeniu rano silnika i klimy zobaczcie czy włączy się wentylator i ide o skrzynkę piwa,że nie(są zaworki które blokują przy takich temperaturach) i każdy kto robi klimatyzacje to potwierdzi bo na logiczny rozum po co ma wię włączać klima i chłodzić jak na dworze mamy -15 i zasysana temperatura będzie będzie dużo niższa niż przy włączonej klimie

Re: Brak ogrzewania

PostNapisane: 23 lut 2011, 23:43
przez mądry
matys0644 napisał(a):jak nie wieżycie to po włączeniu rano silnika i klimy zobaczcie czy włączy się wentylator i ide o skrzynkę piwa,

Myślę że przegrasz tę skrzynkę piwa, jak masz ustawiony tryb auto na klimatroniku i temperaturę nastawioną na 22 stopnie przy nawet-20 na zewnątrz klima od czasu do czasu włączy się by osuszyć powietrze. Sprawdź u siebie :P

Re: Brak ogrzewania

PostNapisane: 24 lut 2011, 00:16
przez agnostyk
matys0644 napisał(a):od kiedy przy temperaturach minusowych a teraz mamy po -15 chodzi klima??To,że zapala się napis AC to nie znaczy,że klimatyzacja chodzi(a dużo osób tak myśli) nie ma takiej możliwości,a jak nie wieżycie to po włączeniu rano silnika i klimy zobaczcie czy włączy się wentylator i ide o skrzynkę piwa,że nie(są zaworki które blokują przy takich temperaturach) i każdy kto robi klimatyzacje to potwierdzi bo na logiczny rozum po co ma wię włączać klima i chłodzić jak na dworze mamy -15 i zasysana temperatura będzie będzie dużo niższa niż przy włączonej klimie


matys – złe myślenie, będące wynikiem niewiedzy, ale nie przejmuj się, kiedyś, dawno temu, też o tym nie wiedziałem ;)

Klima zarówno chłodzi i ogrzewa. Jest to system zamknięty, który w żadnym wypadku nie "zasysa" niczego z zewnątrz.

W całym systemie jest czynnik, który po zaabsorbowaniu ciepła z wnętrza samochodu przekazuje go dalej pod ciśnieniem (kompresor-sprężarka) do skraplacza (chłodnicy), gdzie oddaje ciepło – tutaj wentylator jest jakby "wspomagaczem" chłodzenia. Jak nie ma potrzeby chłodzenia, a mamy potrzebę ogrzania (zimą), to załącza się sporadycznie, albo w ogóle (poniżej skrajnie minusowych temperatur), ale cały system klimatyzacji jak najbardziej działa i spełnia swoje zadanie!

Dalej jak to funkcjonuje widać na poniższym schemacie.

Osuszacz absorbuje wilgoć (wodę) znajdującą się w systemie klimatyzacji. Ponadto odfiltrowuje z systemu zanieczyszczenia, które mogą przedostać się z kompresora (sprężarki).

Parownik wykorzystuje ciepło z wnętrza samochodu do odparowania czynnika z systemu klimatyzacji. Klimatyzacja nie generuje zimnego powietrza – system jedynie absorbuje ciepło. Jest ono następnie transportowane wraz z odparowanym czynnikiem do kompresora (sprężarki).

Po drodze jest też zawór rozprężny, który w skrócie kontroluje ilość czynnika wpływającego do parownika. Zmienia ciśnienie czynnika – przed zaworem czynnik jest cieczą pod wysokim ciśnieniem, a za zaworem cieczą pod niskim ciśnieniem. Ilość czynnika przepuszczana przez zawór zależy od ilości ciepła odbieranej od otoczenia przez parownik.

Obrazek

Generalnie, w uproszczeniu, efekt działania systemu klimatyzacji jest taki, że latem w kabinie pojazdu masz chłodne/zimne powietrze, a zimą ciepłe/gorące. Oczywiście bez klimy zimą też masz ciepłe, ale załączony system klimatyzacji wspomaga diametralnie tę ciepłotę i nie tylko (tak jak wspomaga chłodzenie latem). Dlatego zimą to powietrze jest szybciej dogrzane i zawsze, bez znaczenia na porę roku pozbawione wilgoci – wyciągana jest wilgoć, osuszane jest powietrze i dzięki temu nie parują Ci szyby, lub zostają odparowane w bardzo szybkim czasie, zaraz po zapaleniu silnika i załączeniu się systemu klimatyzacji (także zimą!).

Uwierz mi, jest w tym logika, aby zimą jeździć z włączoną klimą. Czy latem, czy zimą – masz to samo powietrze. Jedyna różnica jest taka, że latem w samochodzie, gdy do niego wsiadasz masz np. +30 stopni, a zimą -5, więc logiczne, że latem musi tłoczyć się powietrze o "niższej" temperaturze, a zimą o "wyższej". Ustawiając np na 22 stopnie leci identyczne powietrze, tylko latem czujesz je jako zimne, a zimą jako ciepłe – tak to wszystko działa.

Ja zawsze jeżdżę na A/C lub AUTO (przez cały rok), przynajmniej mam zawsze odparowane szyby i szybko ciepło w kabinie (zimą) – wentylator normalnie się załącza, rzadko, nie tak często jak latem, ale załącza.

Ps. Czekam na skrzynkę piwa ;P

Re: Brak ogrzewania

PostNapisane: 24 lut 2011, 07:23
przez Wojtek
agnostyk super wyklad <spoko>


Koledzy, ktorym "nie nagrzewa sie" auto w szybkim tempie... moze powinniscie sprawdzic w swoich pojazdach uklad klimatyzacji i/lub chlodzenia silnikia?

Akurat w M6 dogrzewanie silnika jest bardzo dobrze dopracowene... jak rowniez praca u ustawieniach "auto"... klimatronika...

Pozdrawiam

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 20:52
przez []gk[]
Chciałbym się "podkleić" pod ten wątek z podobnym problemem:

Klimatyzacja nabita, ciśnienie sprawdzone ale po nastawieniu temperatury na 15 stopni powietrze z nawiewów nie jest zimne tylko chłodne".
Dojrzałem się czegoś dodatkowo. Powietrze zimne pojawia się ale dopiero po 5-8 minut ciągłej pracy silnika. Zauważyłem, że powodem jest problem ze sterowaniem sprężarki. Z nieznanych przyczyn nie uruchamia się od razu. Kiedy na zewnątrz było ok 10 stopni, myślałem, że to inteligencja układu pakuje mi do powietrze z zewnątrz. Obecnie kiedy jest 21, jestem pewny, że coś jest nie tak. Bezpieczniki sprawdzone, wiartaki pracują prawidłowo. Może jakiś czujnik nie domaga? :(

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 21:00
przez Wojtek
[]gk[] napisał(a):Powietrze zimne pojawia się ale dopiero po 5-8 minut ciągłej pracy silnika.


a jestes pewny, ze masz odpowiednia ilosc czynnika?
po nabiciu klimy serwisant powinien sprawdzic wydajnosc klimy... i to specjalnym termometrem (w srodkowym nawiewie)...

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 21:07
przez []gk[]
Miałem to na uwadze. Kiedy sprężarka się w końcu uruchomi, z nawiewu leci naprawdę zimne powietrze. na pewno poniżej 10 stopni. Sprawdzone organoleptycznie paluchem. Dodatkowo, o ile dobrze pamiętam, to przy nabijaniu czynnika zeszło ok 380g, a weszło 470g.

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 21:37
przez Arek_78
Powiem Wam, że klima u mnie też działa dupowato :)
Leci chłodne powietrze, na wylocie około 6-8 stopni ale zanim schłodzi nagrzane auto to niestety troche czasu minie. W innych markach troche lepiej jest to dopracowane. Ale tak już ma być – wszystkiego mieć nie można :)

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 21:51
przez bieski
Arek_78 napisał(a):ale zanim schłodzi nagrzane auto to niestety troche czasu minie.


U mnie szybciutko schładza. Pierwsze światła i już zimno.

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 21:56
przez Wojtek
[]gk[] napisał(a):Kiedy sprężarka się w końcu uruchomi,

ona prawie od razu dzialac powinna...

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 22:02
przez Arek_78
Dokładnie, włączasz klime i po paru sek leci chłodne powietrze. W mojej M6 wchodzi 0,5 kg czynnika HFC134a czyli popularnego R-134a. Sprawdź w instrukcji ile powinno wejść u Ciebie – jak masz wszystko szczelne, a klima słabo chłodzi to sprawdź jeszcze jakie ciśnienie daje sprężarka klimy. Zresztą przy nabiciu klimy powinni to sprawdzić, żeby ocenić jej sprawność.
Sprężarka klimy w 3.0 V6 powinna dawać około 17-18 atmosfer. Ja mam 18-19 więc mogę powiedzieć, że wszystko jest tak jak powinno. W pozostałych M6 powinno być podobnie.

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 22:07
przez Wojtek
dodam tylko, ze u kolegi weszla poprawna ilosc czynnika...

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 22:10
przez []gk[]
Chyba nie tędy droga, jak klima się załączy, to chodzi jak burza. Szukałbym jakiegoś elementu, którego brakuje, że "komputer" nie uruchamia sprężarki. Jutro będę w Warszawie to zajrzę do jakiegoś ASO czuję że tanio nie będzie :(. Dziś auto stało na słoneczku i już był problem z temperaturą. Po wejściu zacząłem się wypiekać jak kurczak na rożnie. Brakuje, żeby mi jeszcze padło sterowanie szyb ...

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 22:27
przez Arek_78
Czujnik ciśnienia sprawdź dokładnie.

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 26 kwi 2011, 23:10
przez dobrzyn22
Na innym forum dowiedziałem się,że czasem wystarczy 10-20g różnicy w ilości czynnika w obiegu i może to mieć już spory wpływ na pracę klimy.Poza tym z własnego doświadczenia odradzam korzystanie ze stacji szybkiej obsługi,które zajmują się "wszystkim"-poszukajcie w okolicy warsztatu zajmującego się tylko klimatyzacjami,a na pewno lepiej na tym wyjdziecie.

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 27 kwi 2011, 04:12
przez agnostyk
Panowie, którzy macie problem z chłodzeniem – może zadam Wam zbyt oczywiste pytanie – ale czy ten problem z nienależytym chłodzeniem w odpowiednim czasie pojawia się u Was wtedy, gdy macie włączony tryb A/C ECO, a nie sam A/C? Tak tylko pytam, bo gdyby tak było, to wtedy przynajmniej mielibyście mniejszy ból głowy, bo ogólnie wiadomo, że ECO w naszych M6, to sie nadaje do <dupa> i tylko A/C tak naprawdę jest wydajne i nie ma co sobie zawracać głowy ECO ;)

Re: [Mazda6 GG/GY] Zasada dzialania klimatyzacji.

PostNapisane: 27 kwi 2011, 15:37
przez newwikus
czyli jak włączyć tryb eco a jak tryb klimy... jest a/c i auto ...czym się różni ?