Zasada dzialania klimatyzacji.

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Wojtek » 23 lut 2011, 16:35

Fans napisał(a):Ponadto dziwne było dla mnie, że w lato po nastawieniu temperatury klimatyzacji na najniższą temperaturę 15 stopni nie leciało zimne powietrze, lecz chłodne.
W poprzednim aucie po nastawieniu temperatury na 16 stopni robiło się naprawdę zimno.
Klimatyzacja po zakupie była nabijana czynnikiem oraz odgrzybiana i został wymieniony filtr kabinowy, jak także wszystkie pozostałe fitry.


...a jestes pewien, ze klima jest szczelna?
Przy chlodzeniu temperatura w wylocie powinna wynosic okolo 8 – 9 st. C (a to juz daje efekt bardzo zimnego powietrza)...

Proponuje podjechac do jakiegos zakladu i sprawdzic ja...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Fans » 23 lut 2011, 17:15

67igor1 napisał(a):...a jestes pewien, ze klima jest szczelna?


Po kupnie byłem w zakładzie zajmującym się klimatyzacjami i chłodnicami i była podłączona pod komputer tzn. pod ten "kombajn" nabijający i wykazało, że obwód jest zamknięty i szczelny, dodatkowo została nabita i uzupełniona, lecz jeśli tak mówisz to podjadę to innego zakładu i sprawdzę to jeszcze raz.
Opel Vectra 2.0 GT 91r. ---> Opel Vectra 1.8 CD 96r. ---> Toyota Avensis 2.0 D4D 00r. ---> Mazda 6 2.0 MZR-CD (CiTD) 04r.---> Nissan X-trail 2.2 dCI 04r.---> Opel Insignia 2.0 CDTI 160KM 4x4 2013r., kombi
Pozdrawiam Lukatoari
https://www.facebook.com/AlfabetSmakuMadzi/?fref=ts
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 30 lip 2010, 11:16
Posty: 516 (3/2)
Skąd: Białełęka Warszawa
Auto: Opel Insignia 2.0 CDTI 4x4 2013r., 160 KM

Postprzez Wojtek » 23 lut 2011, 17:53

Fans napisał(a): lecz jeśli tak mówisz to podjadę to innego zakładu i sprawdzę to jeszcze raz.


jezeli masz takie objawy... to wypada na niedomaganie klimy... albo za malo dobili czynnika...
Zrob tak:
1. odpal i nagrzej silnik...
2. wlacz klime na jak najnizsza temp...
3. przyloz termometr (aby dmuchalo na niego) przy samym wylocie... (srodkowe kratki)

Jak bedziesz mial powyzej 10st.C po 5minutach... tzn cos z klima
jak temperatura bedzie pomiedzy 8 -9 st.C klima jest OK

temperatura otoczenia powinna byc cos okolo 15-18st.C – czyli w garazu...

Jeszcze jedno pytanko: jak szybko nagrzewa sie auto (silnik)?
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez matys0644 » 23 lut 2011, 21:43

od kiedy przy temperaturach minusowych a teraz mamy po -15 chodzi klima??To,że zapala się napis AC to nie znaczy,że klimatyzacja chodzi(a dużo osób tak myśli) nie ma takiej możliwości,a jak nie wieżycie to po włączeniu rano silnika i klimy zobaczcie czy włączy się wentylator i ide o skrzynkę piwa,że nie(są zaworki które blokują przy takich temperaturach) i każdy kto robi klimatyzacje to potwierdzi bo na logiczny rozum po co ma wię włączać klima i chłodzić jak na dworze mamy -15 i zasysana temperatura będzie będzie dużo niższa niż przy włączonej klimie
Forumowicz
 
Od: 7 paź 2008, 16:16
Posty: 66
Skąd: Warszawa
Auto: M6 2004
2,3 AWD+ automat

Postprzez mądry » 23 lut 2011, 22:43

matys0644 napisał(a):jak nie wieżycie to po włączeniu rano silnika i klimy zobaczcie czy włączy się wentylator i ide o skrzynkę piwa,

Myślę że przegrasz tę skrzynkę piwa, jak masz ustawiony tryb auto na klimatroniku i temperaturę nastawioną na 22 stopnie przy nawet-20 na zewnątrz klima od czasu do czasu włączy się by osuszyć powietrze. Sprawdź u siebie :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 2 sie 2009, 08:33
Posty: 637 (0/8)
Skąd: Kołbiel
Auto: Mazda 6 MZR-CD 2.0 TD 121 KM,
Yamaha DT 125 32 KM

Postprzez agnostyk » 23 lut 2011, 23:16

matys0644 napisał(a):od kiedy przy temperaturach minusowych a teraz mamy po -15 chodzi klima??To,że zapala się napis AC to nie znaczy,że klimatyzacja chodzi(a dużo osób tak myśli) nie ma takiej możliwości,a jak nie wieżycie to po włączeniu rano silnika i klimy zobaczcie czy włączy się wentylator i ide o skrzynkę piwa,że nie(są zaworki które blokują przy takich temperaturach) i każdy kto robi klimatyzacje to potwierdzi bo na logiczny rozum po co ma wię włączać klima i chłodzić jak na dworze mamy -15 i zasysana temperatura będzie będzie dużo niższa niż przy włączonej klimie


matys – złe myślenie, będące wynikiem niewiedzy, ale nie przejmuj się, kiedyś, dawno temu, też o tym nie wiedziałem ;)

Klima zarówno chłodzi i ogrzewa. Jest to system zamknięty, który w żadnym wypadku nie "zasysa" niczego z zewnątrz.

W całym systemie jest czynnik, który po zaabsorbowaniu ciepła z wnętrza samochodu przekazuje go dalej pod ciśnieniem (kompresor-sprężarka) do skraplacza (chłodnicy), gdzie oddaje ciepło – tutaj wentylator jest jakby "wspomagaczem" chłodzenia. Jak nie ma potrzeby chłodzenia, a mamy potrzebę ogrzania (zimą), to załącza się sporadycznie, albo w ogóle (poniżej skrajnie minusowych temperatur), ale cały system klimatyzacji jak najbardziej działa i spełnia swoje zadanie!

Dalej jak to funkcjonuje widać na poniższym schemacie.

Osuszacz absorbuje wilgoć (wodę) znajdującą się w systemie klimatyzacji. Ponadto odfiltrowuje z systemu zanieczyszczenia, które mogą przedostać się z kompresora (sprężarki).

Parownik wykorzystuje ciepło z wnętrza samochodu do odparowania czynnika z systemu klimatyzacji. Klimatyzacja nie generuje zimnego powietrza – system jedynie absorbuje ciepło. Jest ono następnie transportowane wraz z odparowanym czynnikiem do kompresora (sprężarki).

Po drodze jest też zawór rozprężny, który w skrócie kontroluje ilość czynnika wpływającego do parownika. Zmienia ciśnienie czynnika – przed zaworem czynnik jest cieczą pod wysokim ciśnieniem, a za zaworem cieczą pod niskim ciśnieniem. Ilość czynnika przepuszczana przez zawór zależy od ilości ciepła odbieranej od otoczenia przez parownik.

Obrazek

Generalnie, w uproszczeniu, efekt działania systemu klimatyzacji jest taki, że latem w kabinie pojazdu masz chłodne/zimne powietrze, a zimą ciepłe/gorące. Oczywiście bez klimy zimą też masz ciepłe, ale załączony system klimatyzacji wspomaga diametralnie tę ciepłotę i nie tylko (tak jak wspomaga chłodzenie latem). Dlatego zimą to powietrze jest szybciej dogrzane i zawsze, bez znaczenia na porę roku pozbawione wilgoci – wyciągana jest wilgoć, osuszane jest powietrze i dzięki temu nie parują Ci szyby, lub zostają odparowane w bardzo szybkim czasie, zaraz po zapaleniu silnika i załączeniu się systemu klimatyzacji (także zimą!).

Uwierz mi, jest w tym logika, aby zimą jeździć z włączoną klimą. Czy latem, czy zimą – masz to samo powietrze. Jedyna różnica jest taka, że latem w samochodzie, gdy do niego wsiadasz masz np. +30 stopni, a zimą -5, więc logiczne, że latem musi tłoczyć się powietrze o "niższej" temperaturze, a zimą o "wyższej". Ustawiając np na 22 stopnie leci identyczne powietrze, tylko latem czujesz je jako zimne, a zimą jako ciepłe – tak to wszystko działa.

Ja zawsze jeżdżę na A/C lub AUTO (przez cały rok), przynajmniej mam zawsze odparowane szyby i szybko ciepło w kabinie (zimą) – wentylator normalnie się załącza, rzadko, nie tak często jak latem, ale załącza.

Ps. Czekam na skrzynkę piwa ;P
Ostatnio edytowano 24 lut 2011, 05:46 przez agnostyk, łącznie edytowano 2 razy
Obrazek ALL HOPE IS GONE
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2011, 23:23
Posty: 242
Skąd: Rawa Mazowiecka
Auto: M6 GY 2004 CiTD HP /Impression
Citroen C4 1.6 HDI
Seat Inca 1.9 D 1Y

Postprzez Wojtek » 24 lut 2011, 06:23

agnostyk super wyklad <spoko>


Koledzy, ktorym "nie nagrzewa sie" auto w szybkim tempie... moze powinniscie sprawdzic w swoich pojazdach uklad klimatyzacji i/lub chlodzenia silnikia?

Akurat w M6 dogrzewanie silnika jest bardzo dobrze dopracowene... jak rowniez praca u ustawieniach "auto"... klimatronika...

Pozdrawiam
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez []gk[] » 26 kwi 2011, 19:52

Chciałbym się "podkleić" pod ten wątek z podobnym problemem:

Klimatyzacja nabita, ciśnienie sprawdzone ale po nastawieniu temperatury na 15 stopni powietrze z nawiewów nie jest zimne tylko chłodne".
Dojrzałem się czegoś dodatkowo. Powietrze zimne pojawia się ale dopiero po 5-8 minut ciągłej pracy silnika. Zauważyłem, że powodem jest problem ze sterowaniem sprężarki. Z nieznanych przyczyn nie uruchamia się od razu. Kiedy na zewnątrz było ok 10 stopni, myślałem, że to inteligencja układu pakuje mi do powietrze z zewnątrz. Obecnie kiedy jest 21, jestem pewny, że coś jest nie tak. Bezpieczniki sprawdzone, wiartaki pracują prawidłowo. Może jakiś czujnik nie domaga? :(
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2009, 17:16
Posty: 50
Skąd: Siedlce
Auto: Mazda 6, GY 2004r. 2.0D 136KM

Postprzez Wojtek » 26 kwi 2011, 20:00

[]gk[] napisał(a):Powietrze zimne pojawia się ale dopiero po 5-8 minut ciągłej pracy silnika.


a jestes pewny, ze masz odpowiednia ilosc czynnika?
po nabiciu klimy serwisant powinien sprawdzic wydajnosc klimy... i to specjalnym termometrem (w srodkowym nawiewie)...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez []gk[] » 26 kwi 2011, 20:07

Miałem to na uwadze. Kiedy sprężarka się w końcu uruchomi, z nawiewu leci naprawdę zimne powietrze. na pewno poniżej 10 stopni. Sprawdzone organoleptycznie paluchem. Dodatkowo, o ile dobrze pamiętam, to przy nabijaniu czynnika zeszło ok 380g, a weszło 470g.
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2009, 17:16
Posty: 50
Skąd: Siedlce
Auto: Mazda 6, GY 2004r. 2.0D 136KM

Postprzez Arek_78 » 26 kwi 2011, 20:37

Powiem Wam, że klima u mnie też działa dupowato :)
Leci chłodne powietrze, na wylocie około 6-8 stopni ale zanim schłodzi nagrzane auto to niestety troche czasu minie. W innych markach troche lepiej jest to dopracowane. Ale tak już ma być – wszystkiego mieć nie można :)
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 481 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez bieski » 26 kwi 2011, 20:51

Arek_78 napisał(a):ale zanim schłodzi nagrzane auto to niestety troche czasu minie.


U mnie szybciutko schładza. Pierwsze światła i już zimno.
......................
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 cze 2010, 08:37
Posty: 4533 (13/136)
Skąd: ZG
Auto: GJ

Postprzez Wojtek » 26 kwi 2011, 20:56

[]gk[] napisał(a):Kiedy sprężarka się w końcu uruchomi,

ona prawie od razu dzialac powinna...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Arek_78 » 26 kwi 2011, 21:02

Dokładnie, włączasz klime i po paru sek leci chłodne powietrze. W mojej M6 wchodzi 0,5 kg czynnika HFC134a czyli popularnego R-134a. Sprawdź w instrukcji ile powinno wejść u Ciebie – jak masz wszystko szczelne, a klima słabo chłodzi to sprawdź jeszcze jakie ciśnienie daje sprężarka klimy. Zresztą przy nabiciu klimy powinni to sprawdzić, żeby ocenić jej sprawność.
Sprężarka klimy w 3.0 V6 powinna dawać około 17-18 atmosfer. Ja mam 18-19 więc mogę powiedzieć, że wszystko jest tak jak powinno. W pozostałych M6 powinno być podobnie.
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 481 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez Wojtek » 26 kwi 2011, 21:07

dodam tylko, ze u kolegi weszla poprawna ilosc czynnika...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 12:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez []gk[] » 26 kwi 2011, 21:10

Chyba nie tędy droga, jak klima się załączy, to chodzi jak burza. Szukałbym jakiegoś elementu, którego brakuje, że "komputer" nie uruchamia sprężarki. Jutro będę w Warszawie to zajrzę do jakiegoś ASO czuję że tanio nie będzie :(. Dziś auto stało na słoneczku i już był problem z temperaturą. Po wejściu zacząłem się wypiekać jak kurczak na rożnie. Brakuje, żeby mi jeszcze padło sterowanie szyb ...
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2009, 17:16
Posty: 50
Skąd: Siedlce
Auto: Mazda 6, GY 2004r. 2.0D 136KM

Postprzez Arek_78 » 26 kwi 2011, 21:27

Czujnik ciśnienia sprawdź dokładnie.
Forumowicz
 
Od: 1 cze 2009, 05:15
Posty: 481 (1/5)
Skąd: Lubin
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r. 6-bieg; CarPC :)

Postprzez dobrzyn22 » 26 kwi 2011, 22:10

Na innym forum dowiedziałem się,że czasem wystarczy 10-20g różnicy w ilości czynnika w obiegu i może to mieć już spory wpływ na pracę klimy.Poza tym z własnego doświadczenia odradzam korzystanie ze stacji szybkiej obsługi,które zajmują się "wszystkim"-poszukajcie w okolicy warsztatu zajmującego się tylko klimatyzacjami,a na pewno lepiej na tym wyjdziecie.
moja M3 SPRZEDAM: sprężyny zawieszenia przód Mazda3 BM/BN 2017r, oryginał
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 15:38
Posty: 5151 (19/65)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez agnostyk » 27 kwi 2011, 03:12

Panowie, którzy macie problem z chłodzeniem – może zadam Wam zbyt oczywiste pytanie – ale czy ten problem z nienależytym chłodzeniem w odpowiednim czasie pojawia się u Was wtedy, gdy macie włączony tryb A/C ECO, a nie sam A/C? Tak tylko pytam, bo gdyby tak było, to wtedy przynajmniej mielibyście mniejszy ból głowy, bo ogólnie wiadomo, że ECO w naszych M6, to sie nadaje do <dupa> i tylko A/C tak naprawdę jest wydajne i nie ma co sobie zawracać głowy ECO ;)
Obrazek ALL HOPE IS GONE
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2011, 23:23
Posty: 242
Skąd: Rawa Mazowiecka
Auto: M6 GY 2004 CiTD HP /Impression
Citroen C4 1.6 HDI
Seat Inca 1.9 D 1Y

Postprzez newwikus » 27 kwi 2011, 14:37

czyli jak włączyć tryb eco a jak tryb klimy... jest a/c i auto ...czym się różni ?
Początkujący
 
Od: 16 kwi 2011, 16:42
Posty: 2
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 – 2.0 CiTD – 136 KM – 2003r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6