Gdzie i jak zamontowac CB radio? Fotorelacja str.4

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Doloress » 6 paź 2009, 15:34

Od dłuższego czasu denerwował mnie temat CB w moim samochodzie, ciągłe babranie się z kablami, nieelegancki wygląd nie pasujący do mojej Madzi strasznie mnie denerwował więc pora przyszła na małą modyfikację... może komuś się przyda.

Założenia modernizacji:
– szybki demontaż radia
– możliwie niska inwazyjność w wygląd samochodu

Użyte elementy:
– kawałek tektury
– klej epoksydowy wodoodporny
– lakier matowy czarny spray
– gniazdo zasilacza niskonapięciowego + wtyczka do niego
– głośnik zewnętrzny do CB (z wtyczką jack mono)
– kabel CB dobrej jakości dwuekranowany (folia AL + ekran) około 3-4 m
– wtyczka CB + beczka
– wtyczka CINCH metalowa dobrej jakości
– gniazdo CINCH
– przelotka kolankowa CINCH
– wtyczka głośnikowa skręcana mini
– wtyczka kątowa do mikrofonu CB
– przewody elektryczne + gniazdo bezpiecznika +bezpiecznik
– wtyczka z gniazdkiem komputerowa niskonapięciowa
– izolacja
– lutownica + cyna oraz rozlutowywacz

1) Zakup CB:
kierowałem się małymi wymiarami radia, brakiem szumów ANL oraz ASC, jak
również dobrymi jego parametrami. Pożądane jest aby radio miało wyjście na
dodatkowy głośnik, ale to jest akurat do obejścia.

2) Miejsce montażu:
Najlepszym miejscem do montażu CB w 6-tce wydał mi się podłokietnik...
podstawowy problem do rozwiązania to ten, że żadne CB w pionie się nie zmieści...
ale ale... pod podłogą podłokietnika każdy kto go demontował wie, że jest tam
trochę miejsca, dokładne pomiary potwierdziły, że jest o co powalczyć – poszedłem
tą drogą.

Po wycięciu fragmentu podłogi w podłokietniku powstaje temat jak to uzupełnić. Ja wykonałem rodzaj otwartego pudełka z twardej tektury o wymiarach około 3 mm większe od rozmiarów tyłu radia. Całość tektury została pokryta dwuskładnikowym wodoodpornym klejem epoksydowym, zmieniając pudełko tekturowe w "plastikowe".
Po drobnym oszlifowaniu wygląda to tak:

Obrazek

Obrazek

na spodzie wklejamy przelotkę kolankową CINCH wtyczką w kierunku radia do anteny CB, gniazdo zasilacza oraz wtyk jack do głośnika dodatkowego.
Oczywiście wtyk JACK z dolutowanymi przewodami oraz gniazdo zasilacza z przylutowanymi przewodami. Kabel zasilający CB oraz kabel do głośnika zewnętrznego oplatamy razem izolacją i kończymy wtyczką komputerową 4 pin lub inną jak ktoś woli, kabel od głośnika i dolutowany kabel do przewodu od gniazda zapalniczki kończymy gniazdem komputerowym 4 pin lub innym.

Obrazek
po polakierowaniu mamy coś takiego:

Obrazek

Dość dużym wyzwaniem jest przelutowanie oryginalnego gniazda anteny CB na gniazdo CINCH. Aby je wyjąć należy dość dużo rozlutować gdyż cały tył jest dość mocno zaekranowany co wiąże się z dużą liczbą punktów lutowniczych, jak również odkręcenie tranzystorów od radiatorów aluminiowych, jest to najbardziej upierdliwy etap modernizacji. Duża średnica oryginalnego gniazda na kabel anteny CB wymaga dorobienia dwóch blaszek ( w moim przypadku wykonanych z mosiądzu) do zamontowania gniazda CINCH na naszą antenę. Po tym etapie należy jeszcze odlutować oryginalny kabel zasilający i dolutować wtyczkę zasilacza. Kabel jest wciskany w obudowę na plastikowym przepuście. Na nasz przepust znakomicie nadaje się mini wtyczka głośnikowa, na dwóch przeciwległych bokach nacinamy około jedno milimetrowe rowki i już mamy idealnie dopasowany przepust po usunięciu oryginalnego przewodu. W tym przepuście wiercimy otwór i wklejamy wtyczkę zasilacza z zalutowanymi dwoma przewodami wlutowanymi w miejsca wcześniej usuniętego oryginalnego przewodu.
Radio po dokonanych modyfikacjach:

Obrazek

Komplet radio + nasza "szybkozłączka"
Obrazek

Pozostaje jeszcze przelutowanie oryginalnej prostej wtyczki do mikrofonu na wtyczkę kątową zajmującą mniej miejsca, po zmontowaniu wszystkiego komplet wygląda tak:

Obrazek

Istotnym elementem jest pózniej doklejenie naszego pudełka do całego podłokietnika na odpowiedniej wysokości gdyż poniżej niego pracuje chamulec ręczny więc nie ma co przesadzać z za niskim osadzeniem pudełka.

Następnie ciągniemy z bagażnika kabel CB. Ja ciągnąłem z jednego z bocznych schowków kabel zakończony tam oryginalną wtyczką CB z tzw beczką, w tym miejscu podpinam antenę. Ciągniemy pod tylną kanapą, ja ją demontowałem bo nie mogłem przeciągnąć kabla pod tapicerką. Kablem wychodzimy pod podłokietnikiem i kończymy go dobrym wtykiem CINCH, najlepiej metalowy z powodu lepszego ekranowania sygnału. Wtyk ten musi dobrze osadzać się na wcześniej wklejonej przelotce kątowej CINCH.
Głośnik ja umieściłem na oryginalnej śrubie pod schowkiem, przy miejscu pasażera, głos słychać bardzo dobrze nie ma żadnego dudnienia.
Moje Madzia z zewnątrz wygląda jak bez CB.
Nie zauważyłem, ani gorszego odbioru ani gorszego nadawania.

Temat poprawiony i linki fotek / Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 maja 2009, 12:32
Posty: 52
Skąd: Bełchatów
Auto: mazda 6 2006 2,0 diesel 143KM

Postprzez dziubek » 6 paź 2009, 19:16

Jedno pytanko – czy jeśli chcesz używać gruszki z CB musisz mieć otwarty podłokietnik?

Też walczę z pomysłem gdzie wrzucić mojego Walerka tylko niestety jest większy ( rozmiar 1 DIN) i narazie brak pomysłu.

ciekawy sposób na kamuflaż radyjka ;)

Jaki masz SWR teraz poprzez cinch i jaka antenka?

pozdrowka

dziubek
Mazda + saperka – prawie jak Jeep ;)
+
była BeAtka i GabrYsia jest Renifer ;)
Moje ostanie mazdowe maleństwo- http://tnij.org/mazda6gy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 sty 2006, 02:48
Posty: 631 (0/1)
Skąd: Rybnik
Auto: Sandero Stepway MY'19
Mazda 6 GL Kombi

Postprzez bull » 6 paź 2009, 19:39

Bardzo ciekawe, chociaż uniden 520xl wszedł mi bez problemu bez żadnych przeróbek.
My ride's: Renault Espace 2.0 DCI 06' 175KM
Moja M6 --- SOLD
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 paź 2007, 14:57
Posty: 192 (1/0)
Skąd: Whitestock
Auto: Mazda CX-7 08" M/T
Mazda RX-8 04' M/T --- SOLD
Mazda 6s 3.0 04' M/T --- SOLD
Impreza WRX 01' --- SOLD

Postprzez Myjk » 6 paź 2009, 19:54

Doloress, połączyłem Twój wątek z istniejącym już tematem.
Jest tutaj już jedna fotorelacja (moja zresztą) ;) także będzie w pigułce.
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Jaksa » 6 paź 2009, 21:48

A gdzie w GH ? Jakies pomysły ?
Serwis Mazdy Warszawa ( specjalizacja mazda nie mylić z autoryzacją :) ) http://www.autojaksa.com.pl Piaseczno ul. Sękocinska 19 ZAPRASZAMY
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 mar 2004, 23:46
Posty: 7850 (3/7)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 2023 Anniversary /6 2.5 BP 2019 / Mazda 3 BP 2019 .2.0 122KM

Postprzez Doloress » 6 paź 2009, 22:47

– jak używam gruszki też mogę mieć zamknięty schowek
– dużą zaletą na której mi zależało jest fakt, że aby wyjąć radio potrzebuję 3 sekundy, gdyż je tylko wyjmuje, wszystko rozpina się samo. Tak samo z montażem, wsuwam tylko radio i już działa.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 maja 2009, 12:32
Posty: 52
Skąd: Bełchatów
Auto: mazda 6 2006 2,0 diesel 143KM

Postprzez dziubek » 6 paź 2009, 23:32

Ale masz całkiem zamknięta klapkę od podłokietnika – dodatkowe wycięcie na kabel od gruszki?

Co do montażu patent fajny w poprzedniej Madzi zrobiłem trochę inaczej bardziej prosto ale łatwo się kable rozpinało.
Mazda + saperka – prawie jak Jeep ;)
+
była BeAtka i GabrYsia jest Renifer ;)
Moje ostanie mazdowe maleństwo- http://tnij.org/mazda6gy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 sty 2006, 02:48
Posty: 631 (0/1)
Skąd: Rybnik
Auto: Sandero Stepway MY'19
Mazda 6 GL Kombi

Postprzez arturecki » 15 paź 2009, 20:33

Ja mam przyklejone na taśmę dwustronną na środkowym słupku z boku siedzenia kierowcy. A gruszkę wieszam sobie na rączce zmiany wysokości fotela.Kable pociągnąłem za fotelami.
Pozdrawiam
Człowiek nie wielbłąd, czasami pić musi!
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 24 lut 2009, 12:14
Posty: 47
Skąd: Rumia
Auto: jest: Mazda 5 CR USA 2,3 Aut. 157 kM 2007
była: Mazda 6 GY 136 kM 2004

Postprzez rafusmaximus » 16 lut 2010, 04:14

Witam,

U mnie wszystko śmiga jak ta lala – Uniden PC78LTW z Presidentem Missouri – na spokojnie łapie do 12 km, resztę wyrzuca:)
Radyjko może "delikatnie" za duże, ale moja pomysłowość i zacięcie (bez lansu) w tym temacie nie miało granic, więc poradziłem sobie ze wszystkim. Nie dość, że ładnie się komponuje ze stalowym kolorem środkowego kokpitu (radio srebrny ma panel przedni), to do tego nie przeszkadza żonie, a ja mam też doyć łatwy dostęp do niego. Słowo klucz – rzepy, ale dobre rzepy, czyli M3 i do tego haczykowe, a nie włochate. Podstawa, to nie wieszać radia od razu, tylko poczekać dzień, aż klej na rzepie oswoi się na dobre z kokpitem. Miesiąc śmigam już na tym, w mrozy i po wyjeździe z garażu, po równym i dołkach, a radio, rzepy i wszystko inne idealnie sie trzyma (waga radia to ponad 2 kg:). Naprawde polecam rzepy, ale dobre rzepy, a nie będziecie żałować, no i co najważniejsze – nie ma dziur, kombinowań itp.
Forumowicz
 
Od: 8 lis 2009, 09:19
Posty: 415 (0/1)

Postprzez krzych » 16 lut 2010, 11:57

Doloress, nice :)
Zaufany warsztat: www.mazvagtech.pl
Z władzą nie polemizuję – i tak zawsze ma rację.
Mapy EU wschodnia i zachodnia 2010r do oryginalnej nawigacji Mazdy po liftingu
Najniższe notowane spalanie 5.2L, średnie 8L, maksymalne 12L.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 18 sty 2009, 16:16
Posty: 2874 (8/3)
Skąd: Warszawa
Auto: ex posiadacz M6 GY 2.0 CD 143 DPF – obecnie Mazdy brak

Postprzez rafusmaximus » 19 lut 2010, 02:14

rafusmaximus napisał(a):Radyjko może "delikatnie" za duże, ale moja pomysłowość i zacięcie (bez lansu) w tym temacie nie miało granic, więc poradziłem sobie ze wszystkim. Nie dość, że ładnie się komponuje ze stalowym kolorem środkowego kokpitu (radio srebrny ma panel przedni), to do tego nie przeszkadza żonie, a ja mam też doyć łatwy dostęp do niego. Słowo klucz – rzepy, ale dobre rzepy, czyli M3 i do tego haczykowe, a nie włochate. Podstawa, to nie wieszać radia od razu, tylko poczekać dzień, aż klej na rzepie oswoi się na dobre z kokpitem. Miesiąc śmigam już na tym, w mrozy i po wyjeździe z garażu, po równym i dołkach, a radio, rzepy i wszystko inne idealnie sie trzyma (waga radia to ponad 2 kg:). Naprawde polecam rzepy, ale dobre rzepy, a nie będziecie żałować, no i co najważniejsze – nie ma dziur, kombinowań itp.


Dla potwierdzenia, że aby praktycznie i estetycznie zamontować CB Radio nie trzeba w M6 nic rozkładać, składać, wiercić, dziurawić, a jednocześnie można zachować wszystkie walory użytkowe samochodu (schowek, airbag, przesuwanie siedzenia pasażera, przestrzeń na nogi, itd), jak również jego części w oryginale – załączam fotki:)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 8 lis 2009, 09:19
Posty: 415 (0/1)

Postprzez Sebaaaaaaa7 » 24 maja 2010, 10:35

Witam, a gdzie podpinaliście zasilanie, bo u mnie w pinając się w gniazdo zapalniczki po uruchomieniu silnika słychać w głośniku pomruk pracującego silnika. Niby disel niepowinien robić zakłuceń a jednak robi. Wiem że najlepiej prosto z akumulatora ale wolał bym mieć zasilanie dopiero po przekręceniu kluczyka.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 cze 2006, 10:26
Posty: 94
Skąd: Grodzisk Mazowiecki
Auto: Mazda 6 2.0 136KM 03r. Mazda 323f 1.8 96r.

Postprzez Myjk » 26 maja 2010, 08:40

Kto Ci tak skłamał, że diesel nie robi zakłóceń? :P Pociągnięcie prądu z akumulatora nic Ci nie da – zakłócenia zostają (sprawdziłem).
Trzeba podobno dobrze umasowić antenę (ale tego nie przetestowałem, jeszcze).
Pozdor Myjk
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 26 paź 2007, 08:01
Posty: 5873 (2/9)
Skąd: Warszawa
Auto: Mitsubishi Outlander
PHEV '20

Postprzez Pioteq25 » 26 maja 2010, 09:44

Myjk masz rację że ciągnięcie osobnego zasilania z aku nie ma większego sensu. W tamtym tygodniu kupiłem sobie pięknęgo yosana pro-120 i po zainstalowaniu słyszałem w głośniczku "gwizd obrotów" Żeby sprawdzić czy zakłócenia pochodzą od zasilania czy anteny, należy odpiąć antenę od radyjka (na wyłączonym radiu i bez nadawania) i sprawdzić czy dalej są zakłócenia. W dieselu mogą siać wtryski. Podobno antena może również wyłapywać zakłócenia i wtedy jest nieciekawie, ale u mnie ewidentnie pochodziły od alternatora. Zrobiłem filtr dolnoprzepustowy z dwóch dławików 2x3,3mH (symetrycznie na plus i masę) 3x1000uF i 3x100nF. Po przylutowaniu filtru nastała kompletna cisza :) Nie kupujcie tych pseudo filtrów z allegro za 10zł bo to nic nie da. Lepiej pobawić się samemu lutownicą.
Forumowicz
 
Od: 8 lut 2006, 19:26
Posty: 1818 (6/13)
Skąd: opolski mazdaspeed
Auto: UFO 1.8

Postprzez ogien82 » 24 paź 2010, 00:51

Witam
Chciałem też pochwalić się montażem CB w mojej M6. Radio zamontowane jest na tunelu środkowym od strony pasażera. Demontaż konsoli taki sam jak u kolegi Myjka. Dla świętego spokoju radze każdemu rozebrać tunel środkowy przed mocowaniem uchwytu ponieważ można trafić na jakiś kabel lub na wzmocnienie plastiku. Moje radio to President JFK II ASC, jedyne radio, które da się używać w samochodzie z zakłóceniami, które prześladują chyba każdego użytkownika M6 diesel. Radio zakupiłem z Częstochowy od firmy ZAKŁAD ELEKTRONIKI I RADIOKOMUNIKACJI SINAD S.C. Częstochowa. Poniżej zamieszczam kilka fotek jak to wyszło i jak wygląda.

Obrazek

Tu trzeba uważać, aby można było otworzyć schowek i wyciągnąć go przy wymianie filtra kabinowego.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tak to z grubsza wygląda ;) Muszę tylko jeszcze kable jakoś pochować, zasilanie mam z zapalniczki. A i jeszcze jedno – radio pracuje z anteną SIRIO ML145 (zasięg ponad 10km)
Obrazek Jeśli coś potrzebne, napisz na PW lub zadzwoń 607 801 135 – przedstawiciel FORTE
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 maja 2008, 09:29
Posty: 273
Skąd: Poznań
Auto: 07r, M6 GG MZR-CD 143KM-ACTIVE

Postprzez Jesza » 1 lis 2010, 08:27

rafusmaximus napisał(a):Radyjko może "delikatnie" za duże, ale moja pomysłowość i zacięcie (bez lansu) w tym temacie nie miało granic, więc poradziłem sobie ze wszystkim. Nie dość, że ładnie się komponuje ze stalowym kolorem środkowego kokpitu (radio srebrny ma panel przedni), to do tego nie przeszkadza żonie, a ja mam też doyć łatwy dostęp do niego.

Naprawde polecam rzepy, ale dobre rzepy, a nie będziecie żałować, no i co najważniejsze – nie ma dziur, kombinowań itp.


Ładnie się komponuje ......no pewnie słowo "ładnie" ma różne znaczenie dla różnych osób
jak patrzę na zdjęcia to widzę radio przyczepione do bocznego panelu bez ładu i składu
i nie ma znaczenia czy wkrętami czy na rzepy


W kolejnym poście zwłaszcza czerwony kabelek od zasilania super się prezentuje

Koledzy w tym wątku należy pokazać pomysł na umieszczenie radia w sposób mało widoczny, trwały i bardzo funkcjonalny. Ten samochód to jest klasa coś koło średniej i wymaga dokładania dodatkowych elementów w sposób mocno przemyślany.

Aby ubiec złośliwości to mam radyjko zamontowane o wiele lepiej ale nadal nie w sposób który spełnia to co napisałem powyżej, więc na razie zdjęć nie będzie.
Forumowicz
 
Od: 21 kwi 2008, 20:47
Posty: 44
Skąd: Polska Południowa
Auto: Mazda 6 3.0 V6 2006 r automat 6-bieg

Postprzez dobrzyn22 » 1 lis 2010, 21:36

a co ze schowkiem na okulary?dobre miejsce,czy kiepskie? <co?>
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5236 (22/71)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez rafusmaximus » 1 lis 2010, 23:26

Jesza napisał(a):to widzę radio przyczepione do bocznego panelu bez ładu i składu
i nie ma znaczenia czy wkrętami czy na rzepy


no widzisz chłopcze... Może ty jakiś pruderyjny jesteś i lubisz, gdy wszystko jest POCHOWANE. Nawet gdy urządzenie ma podświetlane wszystkie przyciski, pokrętła, potencjometr i sterowanie SWR itp. Generalnie mam gdzieś to, co widzą twoje oczy... To temat do dzielenia się info "Gdzie zamontowac CB radio?", a nie blog dla sfrustrowanych pedancików, płaczących jak to im źle, że ktoś zamontował radio tak, a nie inaczej...

Jesza napisał(a):koledzy w tym wątku należy pokazać pomysł na umieszczenie radia w sposób mało widoczny, trwały i bardzo funkcjonalny


jak pogodzisz te trzy rzeczy, bez ingerencji w strukturę wewnętrzną pojazdu, z dostępem do radia i gruszki bez odrywania się od siedzenia i bez tzw "namacalnego" ustawiania tylko z patrzeniem na radio, z usytuowaniem radia tak, aby podczas dzwonu nie wbiło się w jakąkolwiek część ciała, to będziesz mógł to pisać, a tak proponuję trochę zastanowić się nad logiką tego co napisałeś, albo znaczeniem tych słów, bo obawiam się, że masz chyba z tym problemy... Szczególnie gdy mowa o zamontowaniu radia w M6... to nie Scania, Daf, czy Man <rotfl>

Jesza napisał(a):Aby ubiec złośliwości to mam radyjko zamontowane o wiele lepiej ale nadal nie w sposób który spełnia to co napisałem powyżej, więc na razie zdjęć nie będzie.


To, czy masz lepiej może jedynie ocenić ktoś inny, a nie ty sam... twoje subiektywne oceny znamy z tekstów powyżej, więc daruj sobie tego rodzaju narcystyczne zapędy... albo wrzucasz fotki, albo zamilcz do czasu ich zamieszczenia, bo szkoda, tym bardziej 1 listopada, tracić czas na kogoś tam z "Polski południowej". Niech zgadnę – zamontowałeś radio w sposób (dwie z trzech złotych myśli o jakich płakałeś) mało widoczny, trwały, ale niefunkcjonalny... ciekawe dlaczego hahaha
Ostatnio edytowano 2 lis 2010, 00:06 przez rafusmaximus, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 8 lis 2009, 09:19
Posty: 415 (0/1)

Postprzez dobrzyn22 » 2 lis 2010, 00:04

no no,ostra riposta <spoko> ale "kto mieczem wojuje,ten od miecza ginie" <lol> Każdy ma inny pomysł na montaż CB,ale są też tacy,co zapewne będą chcieli skorzystać z podanych tu rozwiązań.Więc sprzeczki <klotnia> typu"ja mam lepiej zamontowane,a Ty masz to jakoś brzydko"itd są co najmniej bezsensu w tym miejscu.Niech każdy przedstawi swój pomysł i będzie git.A jak wiadomo-o gustach się nie dyskutuje <diabełek>

Pomysł Doloress wydaje mi się dobry,ponieważ jednak większość użytkowników wolałaby mieć CB w niewidocznym dla "lepkich rączek"miejscu.W razie potrzeby można sobie otworzyć podłokietnik i ustawić co trzeba.A jeśli o mnie chodzi,to zmodyfikował bym to o taki szczegół,aby grucha mieściła się w miejscu na napoje. :D
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5236 (22/71)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez rafusmaximus » 2 lis 2010, 00:11

Wkurza mnie jedynie walenie sloganami takimi jak Jeszka (nie zauważył nawet, że się wykluczają) i do tego koleś wypomina komuś co jak ma do bani zrobione, zachwalając swoje, ale zdjęć nie zamieści, bo na razie nie jest zadowolony(a może w ogóle nie ma, a plecie głupoty)... i wiadomo dlaczego, każdy wie, ale nie on – śmiech na sali!
Forumowicz
 
Od: 8 lis 2009, 09:19
Posty: 415 (0/1)

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6