Serwis, obsługa i problemy z układem klimatyzacji

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez haidi » 11 cze 2013, 23:12

matthies napisał(a):ku sprostowaniu, temperaturę w °C ustawiasz tylko dla trybu AUTO, dla pozostałych ustawień jest tak jak pole od czerwonego do niebieskiego w autach bez klimy, czyli dmucha zimnym lub ciepłym powietrzem. To jest niejako wytłumaczenie do E. Masz 17°C, ale dmuchasz tylko lekko chłodnym wiaterkiem, którego "chłód" wynika bardziej z ruchu powietrza aniżeli rzeczywistej temperatury.


Tutaj raczej poszedł bym w polemikę.
AUTO to tryb w którym ustawiamy żądaną temperaturę w samochodzie i na podstawie odczytu temperatury z czujnika (koło prawego kolana kierowcy, poniżej kierownicy, taka kratka) dmucha zazwyczaj maksymalnie zimnym powietrzem, w kierunkach przez siebie ustalonych w celu jak najszybszego schłodzenia kabiny. Czyli jeśli ustawimy bardzo niskie temperatury w gorące dni to jest to dla nas bardzo niezdrowe.
Ale już wyłączenie funkcji AUTO – tapnięcie w skrajny prawy przycisk, powoduje włączenie manualnego sterowania temperaturą nawiewu. Czyli ile ustawimy na stopniach tyle leci. Tego jestem pewien, bo tak właśnie jeżdżę. Zawsze na A/C ECO. I jak chcę mróz to mam mróz, ale jak chcę chłodno, to leci chłodne powietrze.

Jedyną zagadką jak do tej pory jest dla mnie tryb A/C. Z tego co słyszałem to nawet w zimie zalecane jest co jakiś czas korzystanie z funkcji A/C ECO w niższej temperaturze w celu odwilgocenia parownika. Ale co z tym A/C?

I jeszcze jedna ciekawostka, o której nie każdy wie – ja nie wiedziałem. Ogrzewanie szyby / odparowanie szyby – po co jest tam tryb szyba/nogi. Kiedyś stwierdziłem, że ten typ tak ma i tyle. Ale ostatnio tutaj na forum jakiś gość pisał, że da się to przełączyć sekwencją kilku wciśnięć i wtedy wieje tylko na szybę. Teraz jednak nie mogę tego znaleźć – ktoś pamięta?

EDIT:
Ten post kojarzyłem, ale coś błędnie:
mcgreat napisał(a):12. Jeśli chce zrobić nawiew bez klimatyzacji tylko na szyby, to trzeba wcisnąć auto i dopiero wyłączyć klimatyzacje. Zostanie nam nawiew tylko an szyby. Inaczej zawsze mamy połączone szyby+ na nogi.
Forumowicz
 
Od: 7 lut 2013, 15:12
Posty: 83 (0/1)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 6 GG 1.8 2004r hatchback

Postprzez matthies » 12 cze 2013, 00:13

na samą szybę dasz radę dmuchać tylko bez A/C. Z A/C zawsze masz szyba + nogi.
Druga sprawa, chyba mnie nie do końca zrozumiałeś bo nie doczytałeś całego problemu (poruszana była bodajże opcja bez A/C, samej dmuchawy na której też można ustawić °C), ale z twojej polemiki wynikło to samo co ja miałem na myśli – AUTO utrzymuje ci klimat zadanej temperatury i wtedy też sam wybiera którędy i jak mocno ma dmuchać. Takie coś kojarzy mi się z instrukcji obsługi.
Ja zimą bardzo często używam klimy aby odmrozić/odparować przednią szybę. Z resztą w jakimś artykule kiedyś pisali, że klimę bez względu na temperaturę, należałoby przepalić przynajmniej raz na tydzień, aby się grzyb zbyt szybko nie odkładał.
A/C oraz A/C ECO różnią się tylko tym, że w ECO rzekomo jest mniej czynnika zużywane, czyli taka oszczędna wersja A/C – ale tego nie jestem w 100% pewien.
Obrazek
Moderator GJ
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 10 cze 2012, 18:04
Posty: 6358 (61/116)
Skąd: Toruń
Auto: M6 GY-L3 2,3l 122kW '04

Postprzez gapiszon425 » 13 cze 2013, 23:04

witam,mam problem bo w mojej M6 pod nogami kierowcy jest strasznie mokro,z tego co sie orientuje to wina klimatyzacji,skraplajaca sie woda nie jest odprowadzana na zewnatrz.sprawdzałem ten otwór i nie jest zapchany,co moze byc przyczyna ze woda nie wydostaje sie na zewnatrz??
Początkujący
 
Od: 7 kwi 2013, 12:37
Posty: 8
Skąd: olsztyn
Auto: mazda 6 diesel 136km 2004r

Postprzez andryjan » 17 cze 2013, 17:28

Witam,

to ja jeszcze zadam pytanie w nawiązaniu do funkcji AUTO klimatyzacji. Mianowicie po włączeniu tej funkcji automatycznie zamykana jest kabina (dla dostępu powietrza z zewnątrz), rozumiem, że dzieje się tak dlatego żeby układ był bardziej wydajny, to znaczy by kabina szybciej się schłodziła nie zasysając ciepłego powietrza z zewnątrz?. Czy jeździcie w ten sposób i np. co jakiś czas włączacie dopływ powietrza do kabiny, a potem z powrotem na tryb AUTO by mocniej chłodzić?.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2013, 18:59
Posty: 299 (2/2)
Auto: Mazda 6 SportWagon benzyna + LPG 2.3l 166 KM 2006r.

Postprzez zigu18 » 17 cze 2013, 19:18

System sam potem zmieni na obieg zewnętrzny po osiągnięciu temperatury

Wysłane z mojego MT15i za pomocą Tapatalk 2
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 19 lis 2012, 18:35
Posty: 360 (4/3)
Auto: Mazda 6
GG 2002 sedan
2.0 benzyna BRC

Postprzez andryjan » 17 cze 2013, 20:29

Dzięki za info, dobrze wiedzieć. Jeszcze jedno pytanie: samochód kupiłem kilka miesięcy temu gdy było chłodno i nie można było przetestować klimy. Później się okazało, że czynnika w ogóle nie było, bo występowała nieszczelność na jednej z rurek, rurka poszła do wymiany, ale nie doczytałem wtedy, że po takim zabiegu wskazane jest by wymienić osuszacz. Mam to zamiar teraz uczynić, tym bardziej, że ostatnio zauważyłem że klima nie chłodzi tak bardzo intensywnie jak sądzę, że powinna. Wentylator i sprężarka działa (słyszę i widzę to po obrotach oraz dawce zimniejszego powietrza w tym momencie).

Pytanie: zakładając, że układ mam nadal szczelny i moje odczucia chłodu są trafne (tzn. za mało chłodzi) to czy powodem może być zużyty osuszacz (raczej taki jest, bo układ został otwarty i nie wiadomo jeszcze jak długo obecny osuszacz pracuje) i wilgoć w układzie?.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2013, 18:59
Posty: 299 (2/2)
Auto: Mazda 6 SportWagon benzyna + LPG 2.3l 166 KM 2006r.

Postprzez Roman8 » 18 cze 2013, 15:23

A jak w ogole można sprawdzić poprawność działania tego osuszacza? Z tego co czytałem to w dieslach jest on oddzielnie, ale w benzynach niestety juz nie.
Forumowicz
 
Od: 20 lut 2012, 13:08
Posty: 221 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY – Pb+LPG 2.0 – 2005 FL

Postprzez andryjan » 18 cze 2013, 15:37

Roman8 napisał(a): Z tego co czytałem to w dieslach jest on oddzielnie, ale w benzynach niestety juz nie.


Raczej w benzynach też jest oddzielnie, dzisiaj go właśnie zamówiłem. Kiedy wymienić: z tego co ja czytałem to co 2-3 lata (na tyle wystarcza) lub po rozszczelnieniu układu.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2013, 18:59
Posty: 299 (2/2)
Auto: Mazda 6 SportWagon benzyna + LPG 2.3l 166 KM 2006r.

Postprzez dobrzyn22 » 18 cze 2013, 20:29

andryjan napisał(a):dzisiaj go właśnie zamówiłem

jaki koszt ??
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5227 (21/70)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez andryjan » 18 cze 2013, 22:18

144 zł, nie pamiętam marki, cena chyba wypośrodkowana. Kolego dobrzyn22 znasz może odpowiedź na moje pytanie wyżej?.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2013, 18:59
Posty: 299 (2/2)
Auto: Mazda 6 SportWagon benzyna + LPG 2.3l 166 KM 2006r.

Postprzez dobrzyn22 » 19 cze 2013, 06:19

andryjan napisał(a):Kiedy wymienić: z tego co ja czytałem to co 2-3 lata (na tyle wystarcza) lub po rozszczelnieniu układu.


Powiem tak:
Serwisy zalecają wymianę faktycznie, co ok. 3 lata. Jest jednak również szerokie grono fachowców od klimy, którzy twierdzą zupełnie odwrotnie – dopóki klima nie zaczyna szwankować, to osuszacza nie ruszamy....
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5227 (21/70)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez andryjan » 19 cze 2013, 06:52

Teraz mam trochę mieszane myśli na ten temat, ale trochę przekonałeś mnie z tymi fachowcami. W takim razie chyba daruję sobie tę wymianę na razie i skupię się nad przyczyną gorszego chłodzenia.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2013, 18:59
Posty: 299 (2/2)
Auto: Mazda 6 SportWagon benzyna + LPG 2.3l 166 KM 2006r.

Postprzez komar601 » 19 cze 2013, 10:31

witam
mam taki problem w mojej mazdzie mianowicie po wlaczeniu klimatyzacji pojawia sie ikonka na wyswietlaczu i nic wiecej sie nie dzieje. powinny troche spasc obroty silnika wydaje mi sie ze nie zaskakuje sprzeglo na kole pasowym sprezarki. wie ktos moze w jaki sposob jest ono wlaczane i czy mozna wymienic kolo ze sprzeglem czy trzeba cala sprezarkie?
pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 10 gru 2012, 21:10
Posty: 11

Postprzez leszekn » 19 cze 2013, 12:49

Układ klimatyzacji to właściwie obieg zamknięty, a zadaniem osuszacza jest absorbowanie wszelkiej wilgoci w tym układzie i wyłapywanie drobnych nieczystości, które w tym układzie mogły by się znaleźć a mogły by uszkodzić pozostałe elementy klimatyzacji. Zatem wilgoć w układzie dostać się może głównie przy rozszczelnieniu, przy wymianie któregokolwiek z elementów, nieszczelności, ale także w minimalnym stopniu poprzez złącza serwisowe i połączenia w zależności od ich sprawności. Stąd mowa o ok. 3 latach lub opiniach fachowców.

Co do sprawności klimatyzacji to pierwsze co możesz sam zrobić to zmierz temperaturę nawiewu w kanale wylotowym, a będziesz wiedział, czy Twoje odczucia są poprawne co do jakości chłodzenia.
Ja do zmierzenia użyłem domowego termometru z czujnikiem na kabelku. Włożyłem do kanału, czekałem ok. 3min. i termometr pokazał 7.2 stopnia przy temp. zewn 25 stopni. Dłużej już mi się nie chciało czekać, bo temp. spadała już bardzo powoli, a z chłodzenia jestem zadowolony.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2010, 20:05
Posty: 47 (0/4)
Skąd: Bochnia
Auto: Mazda 6
2.0 CiTD 136 KM
2003r.

Postprzez dobrzyn22 » 19 cze 2013, 20:11

komar601 napisał(a):witam
mam taki problem w mojej mazdzie mianowicie po wlaczeniu klimatyzacji pojawia sie ikonka na wyswietlaczu i nic wiecej sie nie dzieje.


Proszę o zapoznanie się z zasadami obowiązującymi na forum:
1. W pierwszej kolejności szukamy tematów nas interesujących... do tego celu proszę użyć wyszukiwarki...
2. Czytamy je
3. Jeżeli nie znaleźliśmy odpowiedzi na nasz problem, to zadajemy nasze pytanie na końcu tego wątka
4. Jeżeli nie ma takiego tematu, wtedy możemy założyć nowy...


Proszę również uzupełnić swój profil.
Tym razem łączę z istniejącym wątkiem
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5227 (21/70)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Postprzez leszekn » 19 cze 2013, 21:16

komar601 napisał(a):wydaje mi sie ze nie zaskakuje sprzeglo na kole pasowym sprezarki.

Upewnij się, czy ta sprężarka rzeczywiście się nie włącza. Maska do góry, zlokalizuj koło pasowe i jego wewnętrzną część. Poproś kogoś o włączenie klimy i obserwuj, czy sprzęgło ruszyło. Jeżeli ta wewnętrzna część zacznie się obracać razem z kołem wielorowkowym to sprężarka działa. Razem ze sprężarką powinny się załączyć wentylatory przy chłodnicy. Jeżeli sprężarka się nie włączyła, to wcale nie oznacza, że jest do wymiany, powodów może być sporo.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2010, 20:05
Posty: 47 (0/4)
Skąd: Bochnia
Auto: Mazda 6
2.0 CiTD 136 KM
2003r.

Postprzez andryjan » 20 cze 2013, 07:35

Wracając do mojego przypadku po podłączeniu klimy do maszyny okazało się, że w układzie jest za wysokie ciśnienie, w maszynie na wskaźniku wysokiego ciśnienia dochodziło do 30 barów i dlatego układ zabezpieczenia wyłącza klimę, potem na chwile się włącza itd. Będzie trzeba rozebrać układ i szukać przyczyny. Układ jest prawdopodobnie szczelny i coś jakby zatyka drożność przepływu czynnika tworząc to nadmierne ciśnienie.
Czy ktoś spotkał się z podobnym przypadkiem lub przypuszcza jaka może być przyczyna takiego zjawiska?.

Przy okazji jeszcze zapytam ile dokładnie gram czynnika powinno znajdować się w mojej M6 (benzyna, 2.3l. 166 KM)?.

Zleciłem mechanikowi przy okazji tej roboty jednak wymianę osuszacza, na razie nie mam pewności czy osuszacz w mojej M6 jest na stałe zintegrowany z chłodnicą klimatyzacji czy nie, okaże się.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2013, 18:59
Posty: 299 (2/2)
Auto: Mazda 6 SportWagon benzyna + LPG 2.3l 166 KM 2006r.

Postprzez duch1604 » 20 cze 2013, 13:13

W ubiegłym roku przy tak wysokich temperaturach jak dzis, jak pamietam przy włączeniu w nagrzanym w Srodku samochodzie klimy na AUTO, startowała ona powoli, co raz zwiekszając siłe nadmuchu. W tej chwili od razu nawiew włącza sie ma maxa. W czym moze byc problem i jak temu zaradzić? Da sie jakos klime zresetowac czy cos? Dodam ze reszta zwiazanych funkcji działa poprawnie
Forumowicz
 
Od: 8 paź 2012, 22:31
Posty: 133 (0/1)
Skąd: Łapy/Bergen-Norwegia
Auto: Mazda 6 GG – 2.0 MZR-CD, RF7J, 133KM

Postprzez komar601 » 22 cze 2013, 13:29

skoro przyczepili mnie do tego tematu to pisze tu
sprawdzilem dzisiaj czy zaskakuje te sprzeglo no i nie zalacza sprezarki. dla porownania zobaczylem w drogim aucie no i tam po wlaczeniu klimy kreci sie kolo pasowe wraz z walkiem u mnie tylko kolo pasowe. sprawdzilem czy w ulkadzie jest wogole odczynnik a tam chwile posykalo i pusto. czy z pusta klimatyzacja sprezarka tez powinna sie zalaczyc czy posiada jakas blokade i nie wlaczy sie bez odpowiedniego cisnienia w ukladzie?
Początkujący
 
Od: 10 gru 2012, 21:10
Posty: 11

Postprzez dobrzyn22 » 22 cze 2013, 20:30

komar601 napisał(a):czy z pusta klimatyzacja sprezarka tez powinna sie zalaczyc czy posiada jakas blokade i nie wlaczy sie bez odpowiedniego cisnienia w ukladzie?

jak jest za mało to się nie włączy (zabezpieczenie przed zatarciem)
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 21 cze 2009, 16:38
Posty: 5227 (21/70)
Skąd: Gdynia PL/ Norwegia
Auto: M3 BP 2.5 turbo 250 HP/22r
było M3 BN 2.0b. 2017r
było M6 2.0 mzrcd '06

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6