Separacja obwodów świateł krótkich i długich.

Dział przeznaczony do rozwiązywania wszelkich problemów dotyczących wyposażenia i karoserii. Nie zawiera elementów przenoszenia napędu.

Postprzez Mandey » 29 sie 2012, 01:03

Jak wiadomo, w 6-kach, migając długimi załączają się zarówno światła drogowe jak i mijania. Nie ma to większego wpływu podczas jazdy na światłach mijania. Problem pojawia się dopiero w momencie, gdy chcąc zaoszczędzić xenony, montujemy światła dzienne. Wszystko jest w porządku, tylko że migając długimi, migamy również xenonami, co niekorzystnie wpływa na żywot zarówno palników, jak i przetwornic. Wyrównuje się nam oszczędność ze zużyciem, dlatego wpadłem na pomysł, żeby odseparować obwód świateł krótkich i długich tworząc dwa osobne układy, całkowicie niezależne od siebie. W opracowaniu projektu separacji bardzo pomógł mi Wojtek, któremu oficjalnie dziękuję <uklon>

Na samym początku informacja. Jeżeli zależy komuś lub wystarczy takie rozwiązanie to można osiągnąć taki efekt, w którym odłączymy możliwość migania długimi przy wyłączonych światłach, włączonych dziennych lub włączonych postojówkach, czyli możliwość korzystania ze świateł drogowych jest tylko w wtedy, gdy załączone są światła mijania. [opis nad 12. zdjęciem]

Więc zaczynamy – od ściągnięcia pokrywy bezpieczników oczywiście.
relacja1.jpg


Następnie, odpinamy kostkę po lewej stronie puszki. Należy pociągnąć (do siebie, stojąc przed zderzakiem samochodu) tą poziomą zapadkę, jednocześnie ciągnąć czarny plastik do góry...
relacja2.jpg


... do takiej pozycji.
relacja3.jpg


I po prostu wypiąć wtyczkę. Po odłączeniu kostki, musimy dostać się od spodu do płyty bezpieczników/przekaźników. W tym celu podważając zaczepy oznaczone na zdjęciu kolorem czerwonym wyciągamy całość do siebie, a następnie rozłączamy ją na dwa segmenty, w tym celu trzeba podważyć dwa oznaczone na zielono zatrzaski. Dla ułatwienia polecam rozciąć taśmę mocującą wiązkę znajdującą się obok bezpiecznika 100A. Obie części, w miarę możliwości wyciągamy do góry i mamy dostęp od spodu.
relacja4.jpg


Teraz wyciągamy bezpieczniki, oznaczone jaki HEAD HL oraz HEAD HR (oba 10A). Następnie musimy wyciągnąć przewody z płyty, w tym celu, malutkim, płaskim wkrętakiem, podważamy niewielki zaczep obok konektorów (patrząc na płytę od przodu to te po lewej, [większe]). Po tej operacji otrzymujemy dwa przewody: niebiesko-zielony oraz zielono-żółty.
relacja5.jpg


Po odpięciu przewodów, trzeba zrobić własną część instalacji. Musi ona wyglądać mniej więcej tak.
relacja6.jpg


Tak wyglądała część idąca od styku przekaźnika do bezpieczników.
relacja7.jpg


Podłączenie powyższego fragmentu nowej instalacji z bezpiecznikami i instalacją samochodową.
relacja8.jpg


+ ze schematu wziąłem z blaszek od spodu puszki, znalazłem miejsce, gdzie ciężko wsadzić przewód i umieściłem go tam na ciasno (nie chciałem po protu lutować).
relacja9.jpg


Później "rozgałęźnik" na cewkę i styk przekaźnika i po części podłączenie.
relacja10.jpg


Można już wszystko powpinać do przekaźnika. Został jeszcze deser, czyli wyzwalanie przekaźnika minusem z manetki świateł/kierunkowskazów.

Tak więc, ściągamy osłonę kierownicy (trzy wkręty krzyżakowe od spodu, wyciągamy maksymalnie kierownice do siebie i maksymalnie w dół, następnie zatrzaski, skórzana osłona z tyłu i wszystko ściągamy) i interesuje nas tylko ta kostka.
relacja11.jpg


I teraz tak... Żółty przewód, ten odcięty odpowiedzialny jest za wyzwalanie przekaźnika świateł. Odcinając go, wyłączamy możliwość załączenia świateł długich bez włączonych świateł mijania. Czyli jeżeli go nie ma długie działają tylko z krótkimi. Odcinamy go. Następnie musimy się wpiąć do jasnozielonego przewodu (pierwszy rząd, drugi od lewej).
relacja12.jpg


Aby nie rozcinać przewodów wsadziłem przewód na ciasno do środka i owinąłem dookoła (przewód jednolity, nie "włosy") tworząc coś na kształt sprężyny dociskającej go do środka.
relacja13.jpg


Ciągniemy przewód wzdłuż drążka kierowniczego. Po przymocowaniu przewodu, wpinamy kostkę.
relacja14.jpg


Teraz chyba najgorsze z całej pracy. Trzeba przeciągnąć ten przewód z wnętrza, do komory silnika. Najlepszym wg mnie miejscem do tego jest guma pod osłoną silnika wycieraczek. Znajduje się ona dokładnie za szarą kostką, patrząc z tej perspektywy.
relacja15.jpg

relacja16.jpg


Najlepiej jest wyciągnąć i naciąć lekko tą gumę. Kładąc się na dywaniku i patrząc w górę, pod deskę rozdzielczą powinno pojawić się światełko w tunelu, gdzieś w tych okolicach (tam gdzie wchodzi wiązka kolorowych, czarnych przewodów + czerwony).
relacja17.jpg


Teraz podciągamy przewód do puszki z bezpiecznikami. Każdy własnymi ścieżkami ;)
relacja18.jpg


Zakładamy konektorek i wpinamy pod drugi styk cewki przekaźnika.
Sprawdzamy, czy działa. Jeżeli wszystko, gra zabezpieczamy styki przekaźnika. Przekaźnik kładziemy pod lewą częścią odpiętej płyty bezpieczników/przekaźników, maksymalnie w stronę akumulatora, tam jest najwięcej miejsca. Następnie wyciągamy bezpieczniki przez otwory z płyt bezpieczników/przekaźników (lub inaczej jeżeli ma ktoś inny pomysł ;)) i składamy wszystko w odwrotnej kolejności do rozbierania.

U mnie wyszło coś takiego. Przewody można jeszcze podciągnąć, także ewentualna wymiana bezpieczników odbywa się bez problemu.
relacja19.jpg


I pożądany efekt osiągnięty :)


Może kiedyś komuś się przyda :)

Pozdrawiam.
Ostatnio edytowano 30 sie 2012, 20:39 przez Mandey, łącznie edytowano 3 razy
Obrazek Mazda 6 [2.0 DISI]

Obrazek Mazda 6 [2.5 MZR]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lut 2012, 02:09
Posty: 1811 (21/23)
Skąd: Żory, PL
Auto: Mazda 6 [GH], 155 KM, 2.0 DISI, Rok prod.: 2011

Mazda 6 [GH], 170 KM, 2.5 MZR, Rok prod.: 2008

Mitsubishi Lancer [CY3A], 143KM, 1.8 MIVEC, Rok prod.: 2008

Postprzez Wojtek » 29 sie 2012, 06:26

Ladnie opisane, a przydac sie moze... <ok>
ps. prosze bardzo ;)
Arkana Obrazek Renault Obrazek Mii Obrazek
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez KrzychuM6 » 29 sie 2012, 10:22

Troche roboty z tym jest, ale bedzie trzeba zabrac sie za to w wolnej chwili.
W takim ustawieniu swiatla DRL beda dzialaly jak oryginalne.

Super fotorelacja.

Pozdro
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2012, 11:02
Posty: 122 (0/3)

Postprzez sony1966 » 4 wrz 2012, 08:48

Ja zrobiłem to trochę prościej no ale nie tak profesjonalnie jak kolega Mandey . Przeciąłem przewód czarno-czerwony który jest w spólnej masie (ten przewód to masa świateł mijania), w jego obwód wpiąłem przekaźnik o styku rozwiernym , cewka przekaźnika zasilana jest z jednej strony przez diodę ze stacyjki a z drugiej podłączamy plus pozycyjnych , ja wykorzystałem przewody które idą do świateł dziennych. Efekt mam taki, jak świecą światła dzienne mrugamy tylko długimi, jak włączymy pozycyjne to mrugamy długimi i krótkimi, no ale przecież nie jeździmy na pozycyjnych, mnie to rozwiązanie zadowala ,może ktoś to wykorzysta Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek
Początkujący
 
Od: 20 sie 2012, 13:34
Posty: 25
Skąd: Ostrów wlkp
Auto: mazda 6 2006r 2,0 benz

Postprzez mulder » 6 wrz 2012, 07:27

Witam
Panowie wszystko to wygląda profesjonalnie i fachowo, ale czy nie da się zrobić tego prościej? Na przykład przecinając kabelek idący od przekaźnika świateł długich do świateł mijania? Chyba i tak mają równoległe zasilanie jeżeli włącza się je normalnie same z manetki. Nie przeglądałem schematów i nie chcę się wymądrzać ale może wypowie się ktoś obeznany w tej kwestii. Pozdrawiam
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2008, 10:42
Posty: 49
Skąd: Wrocław
Auto: M6 GY 2,0 CiTD 136 KM '03

Postprzez sony1966 » 6 wrz 2012, 08:36

Nie wiem jak można by było prościej :| skoro opisałem że przecinamy tylko jeden kabel i wpinamy się przekaźnikiem, i to wszystko robimy w jednym miejscu przy skrzynce bezpieczników ,no prościej to się już chyba nie da :(
Początkujący
 
Od: 20 sie 2012, 13:34
Posty: 25
Skąd: Ostrów wlkp
Auto: mazda 6 2006r 2,0 benz

Postprzez mulder » 6 wrz 2012, 09:01

Prościej w sensie bez budowania dodatkowych obwodów, przekaźników i tego całego "druciarstwa". Nie wiem jaki jest schemat być może tylko tak można to obejść, może ktoś wie. Swoja drogą pytanie do forumowicza sony1966:
– skąd wziąłeś ten + po stacyjce który to przewód, gdzie się najlepiej podpiąć?
– co to za dioda, jakaś zwykła prostownicza wlutowana przed przekaźnikiem, jakie ma parametry?
– możesz podać jakaś nazwę, symbol tego przekaźnika, jakie parametry powinien mieć?
– do której masy się wpiąłeś, z prawej czy z lewej strony?
Dziękuję
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2008, 10:42
Posty: 49
Skąd: Wrocław
Auto: M6 GY 2,0 CiTD 136 KM '03

Postprzez sony1966 » 6 wrz 2012, 10:49

plus podłączamy pod bezpiecznik INJ 15A plus pozycyjnych pod bezpiecznik TAIL 10A
Dioda prostownicza obojętnie jaka np. BYP 401-50 lub 1N4005 Obrazek
Przekaźnik jaki kolwiek samochodowy ze stykiem rozwiernym np.PS-561Obrazek
masa jest z lewej strony auta poniżej skrzynki bezpieczników (widać na zdjęciu)
Początkujący
 
Od: 20 sie 2012, 13:34
Posty: 25
Skąd: Ostrów wlkp
Auto: mazda 6 2006r 2,0 benz

Postprzez Mandey » 6 wrz 2012, 10:57

sony1966 napisał(a):Efekt mam taki, jak świecą światła dzienne mrugamy tylko długimi, jak włączymy pozycyjne to mrugamy długimi i krótkimi, no ale przecież nie jeździmy na pozycyjnych

Ja natomiast mam dwa osobne układy i bez względu na to w jakiej pozycji jest kluczyk stacyjce (lub wcale go nie ma) oraz bez względu jakie światła świecą bądź nie, działają długie (co starałem się pokazać na filmiku).

sony1966 napisał(a):mnie to rozwiązanie zadowala

I to się przede wszystkim liczy <spoko>

Dołączam schematy, może ktoś coś więcej wymyśli, choć trochę nad tym dumałem razem z Wojtkiem :)

SCAN0071.JPG


SCAN0072.JPG
Obrazek Mazda 6 [2.0 DISI]

Obrazek Mazda 6 [2.5 MZR]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lut 2012, 02:09
Posty: 1811 (21/23)
Skąd: Żory, PL
Auto: Mazda 6 [GH], 155 KM, 2.0 DISI, Rok prod.: 2011

Mazda 6 [GH], 170 KM, 2.5 MZR, Rok prod.: 2008

Mitsubishi Lancer [CY3A], 143KM, 1.8 MIVEC, Rok prod.: 2008

Postprzez Wojtek » 6 wrz 2012, 11:03

mulder napisał(a):Prościej w sensie bez budowania dodatkowych obwodów, przekaźników i tego całego "druciarstwa". Nie wiem jaki jest schemat być może tylko tak można to obejść, może ktoś wie.

a jak myslisz... czy ci co sie juz wypowiedzieli I to zrealizowali, to chyba wiedza co pisza?
btw.
wole miec dodatkowe obwody I miec pewnosc bezpieczenstwa, niz jalas prowizorke... I pozar w aucie...
Ostatnio edytowano 9 paź 2012, 19:50 przez Anonymous, łącznie edytowano 1 raz
Arkana Obrazek Renault Obrazek Mii Obrazek
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez Mandey » 6 wrz 2012, 11:10

Wojtek napisał(a):I pozar w aucie...

Już to gdzieś, kiedyś słyszałem... <faja>
Jednak, co prawda, to prawda. Prąd to nie zabawka <głaszcze>
Obrazek Mazda 6 [2.0 DISI]

Obrazek Mazda 6 [2.5 MZR]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lut 2012, 02:09
Posty: 1811 (21/23)
Skąd: Żory, PL
Auto: Mazda 6 [GH], 155 KM, 2.0 DISI, Rok prod.: 2011

Mazda 6 [GH], 170 KM, 2.5 MZR, Rok prod.: 2008

Mitsubishi Lancer [CY3A], 143KM, 1.8 MIVEC, Rok prod.: 2008

Postprzez mulder » 6 wrz 2012, 14:24

Nie mówię że nie wiedzą. Pomyślałem trochę nad tym i wgryzłem się w schemat. Faktycznie układ jest tak zrobiony że na jednym przekaźniku siedzą wszystkie światła. Niestety nie wymyśliłem nic innego niż koledzy Mandey i Wojtek. Być może nie dokładnie to samo ale sens ten sam. Pokusiłem się o naniesienie zmian na schematy. Jeżeli ktoś zauważy błędy proszę mnie poprawić
SCAN0072a.jpg

SCAN0071a.jpg
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2008, 10:42
Posty: 49
Skąd: Wrocław
Auto: M6 GY 2,0 CiTD 136 KM '03

Postprzez Mandey » 6 wrz 2012, 15:34

To, co naniosłeś na schemacie dokładnie zrealizowałem u siebie :)
Z tą zmianą, że na schemacie E-1b nie wpinałem się pod Y, a LG, i Y(Q) obcinałem :)
Obrazek Mazda 6 [2.0 DISI]

Obrazek Mazda 6 [2.5 MZR]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lut 2012, 02:09
Posty: 1811 (21/23)
Skąd: Żory, PL
Auto: Mazda 6 [GH], 155 KM, 2.0 DISI, Rok prod.: 2011

Mazda 6 [GH], 170 KM, 2.5 MZR, Rok prod.: 2008

Mitsubishi Lancer [CY3A], 143KM, 1.8 MIVEC, Rok prod.: 2008

Postprzez KrzychuM6 » 7 wrz 2012, 16:14

Powiedzcie mi czy ktos probowal zrobic ta modyfikacje z wylaczonymi swiatlami skandynawskimi?

Chodzi mi dokladnie o problem samoistnie-zalaczajacych sie swiatel mijania(na stale) gdy sie mrugnie dlugimi... Pisalem o tym w temacie opcji skandynawskiej.

Czy po tym zabiegu takiego czegos nie bedzie?
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2012, 11:02
Posty: 122 (0/3)

Postprzez Mandey » 7 wrz 2012, 17:03

Możesz spróbować wypiąć bezpieczniki i na styki długich (te większe styki, porównasz po wyjęciu bezpiecznika) podać impuls z aku. Jeżeli migniesz, a mijania będą wyłączone, znaczy, że Twój problem rozwiązany :)

P.S. Powinien być, ponieważ budujesz osobny odwód świateł długich, tym samym krótkie staja się niezależne od długich i odwrotnie.
Obrazek Mazda 6 [2.0 DISI]

Obrazek Mazda 6 [2.5 MZR]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lut 2012, 02:09
Posty: 1811 (21/23)
Skąd: Żory, PL
Auto: Mazda 6 [GH], 155 KM, 2.0 DISI, Rok prod.: 2011

Mazda 6 [GH], 170 KM, 2.5 MZR, Rok prod.: 2008

Mitsubishi Lancer [CY3A], 143KM, 1.8 MIVEC, Rok prod.: 2008

Postprzez Wojtek » 7 wrz 2012, 17:13

Mandey napisał(a):Powinien być, ponieważ budujesz osobny odwód świateł długich, tym samym krótkie staja się niezależne od długich i odwrotnie.

inaczej... nie mrugasz juz krotkimi ;)
Arkana Obrazek Renault Obrazek Mii Obrazek
byly: 323, Tribute, M6, M2, M5, Toledo, Mii, Rapid...
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17519 (110/482)
Skąd: UK
Auto: Renault Arkana E-Tech
Renault
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez KrzychuM6 » 8 wrz 2012, 14:06

Dam znac co z tego wyszlo :)
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2012, 11:02
Posty: 122 (0/3)

Postprzez KrzychuM6 » 15 wrz 2012, 14:22

Mandey napisał(a):+ ze schematu wziąłem z blaszek od spodu puszki, znalazłem miejsce, gdzie ciężko wsadzić przewód i umieściłem go tam na ciasno (nie chciałem po protu lutować).

relacja9.jpg



Później "rozgałęźnik" na cewkę i styk przekaźnika i po części podłączenie.

relacja10.jpg



Powiedz mi Mandey gdzie podlaczamy ten plus? i gdzie te dwa przewody z szerokimi konektorkami mamy wpiac? tych informacji mi brakuje...

Jesli mozesz to napisz jakie czesci trzeba kupic, przygotowac do tego projektu?

I jeszcze jedno pytanie dla pewnosci...Gdy migasz dlugimi to postojowki Ci sie nie zaswiecaja?
Obrazek
Forumowicz
 
Od: 3 maja 2012, 11:02
Posty: 122 (0/3)

Postprzez Mandey » 15 wrz 2012, 15:27

KrzychuM6 napisał(a):Powiedz mi Mandey gdzie podlaczamy ten plus?

Plusik wziąłem z blaszek, które widać od spodu puszki bezpieczników/przekaźników. Tymi blaszkami jest podawany stały plus na większość bezpieczników i przekaźników. Spójrz na foto, po lewej widać, pomiędzy czarnymi rowkami – to te srebrne :D
relacja6.jpg


KrzychuM6 napisał(a): i gdzie te dwa przewody z szerokimi konektorkami mamy wpiac?

Jeżeli chodzi o te, które widać również na zdjęciu powyżej, wpinasz je w bezpieczniki, po jednym na bezpiecznik. Tak jak na schemacie:
relacja9.jpg

Do jednego styku bezpiecznika wsadzasz przewód z przekaźnika, a do drugiego instalację samochodu, czyli te szerokie konektory.

KrzychuM6 napisał(a):Jesli mozesz to napisz jakie czesci trzeba kupic, przygotowac do tego projektu?

Wystarczy przekaźnik samochodowy, przewody, konektory (takie, w których będą dobrze siedzieć bezpieczniki i styki przekaźnika) i chyba tyle. Z narzędzi to wystarczy nożyk, obcinaczki do kabli, "kombinerki", taśma izolacyjna i koszulki termokurczliwe. Ja wykorzystałem takie rzeczy.

KrzychuM6 napisał(a):I jeszcze jedno pytanie dla pewnosci...Gdy migasz dlugimi to postojowki Ci sie nie zaswiecaja?

Gdy migam długimi świecą tylko długie. Puszczasz długie bezpośrednio od aku, przez bezpieczniki, przekaźnik i do żarówek. Tworzysz zupełnie niezależny, osobny układ dla długich.
Obrazek Mazda 6 [2.0 DISI]

Obrazek Mazda 6 [2.5 MZR]
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 4 lut 2012, 02:09
Posty: 1811 (21/23)
Skąd: Żory, PL
Auto: Mazda 6 [GH], 155 KM, 2.0 DISI, Rok prod.: 2011

Mazda 6 [GH], 170 KM, 2.5 MZR, Rok prod.: 2008

Mitsubishi Lancer [CY3A], 143KM, 1.8 MIVEC, Rok prod.: 2008

PostTen post został usunięty przez dobrzyn22 4 paź 2012, 09:54.
Powód: porządki

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości

Moderator

Moderatorzy 6 / 626 / MX-6 / Xedos 6