Czyszczenie EGR

Postprzez otiks » 17 cze 2007, 13:10

Od kilku dni słyszę u siebie dziwny dźwięk, jakby jakiś mały wiatraczek się kręcił, a występuje to w przedziale obrotów 1700-2000. Dzisiaj zdemontowałem osłonę silnika i zauważyłem że okolice zaworu EGR są całe pokryte sadzą. Na obrazku zaznaczyłem miejsce gdzie tej sadzy jest najwięcej.
egr1.jpg

Czy to oznacza uszkodzenie EGR i konieczność jego wymiany czy tylko jakaś uszczelka puściła? Może ta o numerze 20-305A. Jakie mogą być widoczne objawy nieszczelności układu dolotu w tym miejscu?
Ostatnio edytowano 28 kwi 2015, 06:21 przez Yard, łącznie edytowano 2 razy
Powód: temat
Otiks
ObrazekMazda MPV LW 2.0 MZR-CD 136KM '02
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2012 miejsce 1
 
Od: 28 kwi 2007, 22:43
Posty: 397 (0/3)
Skąd: Wrocław
Auto: MPV '02, RX-8 '06 RIP –> GT86

Postprzez xANDy » 17 cze 2007, 14:17

otiks napisał(a):Jakie mogą być widoczne objawy nieszczelności układu dolotu w tym miejscu?
Zasyfienie sadzą... hmm – i tyle.
Możesz odkręcić cały zawór i przeczyścić go dokładnie rozpuszczalnikiem – prawdopodobnie się zamulił i tyle. Można także podłożyć podkładkę między niego a koletor 20-305A ale bez środkowej dziurki...
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez otiks » 17 cze 2007, 14:24

Jak go odkręcę to wiadomo że ta podkładka idzie do śmieci, więc na początek muszę się zaopatrzyć w podkładkę, a włożenie "blokady" pomiędzy EGR a dolot jak rozumiem ma na celu odcięcie dopływu spalin do dodlotu i tym samym danie dodatkowego "oddechu" czystym powietrzem dla silnika a nie zmieszanym ze spalinami. Tą ewentualną podkładkę bez otworu to chyba trzeba zrobić z odpowiedniego materiału tak aby jej spaliny nie przepaliły, masz xANDy jakąś sugestię co zastosować?
A EGR nie powinien być przypadkiem szczelny, tzn. nie puszczać tej sadzy bokiem?
Otiks
ObrazekMazda MPV LW 2.0 MZR-CD 136KM '02
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2012 miejsce 1
 
Od: 28 kwi 2007, 22:43
Posty: 397 (0/3)
Skąd: Wrocław
Auto: MPV '02, RX-8 '06 RIP –> GT86

Postprzez xANDy » 18 cze 2007, 13:55

EGR przepuszcza przez siebie spaliny, które zawierają sadze – i one "odkładają" się także na mechanizmach zaworu mogąc poważnie ograniczyć skuteczność jego działania.
Istniejąca tam podkładka jest wielorazowa (cienka blaszka). Jak chcesz zrobić grubszą, bez wewnętrznego otworu to chyba tak min. 0,5mm.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez otiks » 18 cze 2007, 14:00

No ale skoro u mnie jest okopcony wszystko w okolicy EGR to jak zablokuję przepływ spalin przez EGR do silnika to całe spaliny które powinny przejść przez EGR wylądują na około, ten EGR jakoś można uszczelnić? Czy ta nieszczelność może być powodem zwiększenia spalania, bo ostatnio coś mi za dużo zjada, dynamikę ma w zasadzie dobrą ale jakoś dużo ubywa ze zbiornika.
Otiks
ObrazekMazda MPV LW 2.0 MZR-CD 136KM '02
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2012 miejsce 1
 
Od: 28 kwi 2007, 22:43
Posty: 397 (0/3)
Skąd: Wrocław
Auto: MPV '02, RX-8 '06 RIP –> GT86

Postprzez xANDy » 18 cze 2007, 14:33

otiks – odkręć i przeczyść. Po prostu. Będziesz wtedy wiedział więcej.
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez otiks » 25 cze 2007, 09:25

W sobotę z rana zabrałem się za wymontowanie i przeczyszczenie zaworu EGR. Na początek maska w górę, odkręcenie 3 śrubek trzymających osłonę silnika i ukazał się motorek w pełnej krasie (przepraszam za jakość fotek ale miałem pod ręką tylko telefon)

mzr-cd-1.jpg


Dostęp do samego EGR dość łatwy, do odkręcenia tylko 3 nakrętki <jupi> :

egr-1.jpg


no i tu mała uwaga, najpierw odkręcamy dużą nakrętkę oznaczoną nr 1. Następnie możemy zabrać się za nakrętki mocujące EGR do kolektora dolotowego.Oczywiście wcześniej wszystkie nakrętki traktujemy WD40 albo innym podobnym środkiem. (Jak się ktoś przyjrzy to w okolicach EGR mam sporo sadzy.) :(
Po odkręceniu nakrętek sam zawór jest już ruchomy....i tu zaczynają się schody. Okazuje się że rura dochodząca od spodu (ta z dużą nakrętką) jest cholernie sztywna i znika gdzieś pod osłoną zaznaczoną na pierwszym zdjęciu. Nie da rady zdjąć EGR ze szpilek a jednocześnie nie ma szansy na ruszenie tej rury w dół tak aby wyszła z EGRa. Zdemontowałem tą osłonę (tylko dwie śrubki trzymające przewody od układu wspomagania) i moim oczom ukazał się cały schowany pod osłoną układ wtryskowy, czyli szyna CR i metalowe rurki doprowadzające ON do wtryskiwaczy. Okazało się że rura dochodząca do EGR jest przymocowana do elementu z poniższego rysunku:

egr-2.jpg


i znajduje się dokładnie pod szyna CR.
W tym momencie mazda zdobyła prowadzenie.
Nie miałem ani czasu ani ochoty rozbierać połowy układu wtryskowego więc poddałem się i poskręcałem wszystko tak jak było pierwotnie.
Oczyściłem tylko okolice EGR z tej sadzy która się tam zbiera, może jak znajdę więcej czasu i natchnienia to zabiorę się za to jeszcze raz.
Na razie pierwsze starcie należy do MPV.
Ostatnio edytowano 28 kwi 2015, 06:23 przez Yard, łącznie edytowano 4 razy
Powód: zdjęcia
Otiks
ObrazekMazda MPV LW 2.0 MZR-CD 136KM '02
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2012 miejsce 1
 
Od: 28 kwi 2007, 22:43
Posty: 397 (0/3)
Skąd: Wrocław
Auto: MPV '02, RX-8 '06 RIP –> GT86

Postprzez darrecki » 26 cze 2007, 01:56

otiks napisał(a):W sobotę z rana zabrałem się za wymontowanie i przeczyszczenie zaworu EGR.
(...)
Nie miałem ani czasu ani ochoty rozbierać połowy układu wtryskowego więc poddałem się i poskręcałem wszystko tak jak było pierwotnie.
Oczyściłem tylko okolice EGR z tej sadzy która się tam zbiera, może jak znajdę więcej czasu i natchnienia to zabiorę się za to jeszcze raz.
Na razie pierwsze starcie należy do MPV.


Tez mi sie wydawalo, ze wymatowanie EGR'a to bulka z maslem. Ale jak sie za to wzialem to zrezygnowalem tak jak i Ty :)
Pech chcial, ze pare miesiecy pozniej pojawila sie nieszczelnosc w elemencie, ktory wlasnie dochodzi do EGR z dolu i go blokuje przed wymontowaniem. Walilo mi sadza po calym silniku, smierdzialo w srodku a auto kopcilo jak glupie. Nie chcac wydac 500 funtow na naprawe (wymiana elementu w ASO) i majac znajomego spawacza wzialem sie za to sam. Rozebranie calego CR, wymontowanie puszki, spawanie – zeszlo tydzien ale dalem rady :)
Ale nie o tym chcialem. Z tego co jest na tym rysunku, ten element blokujacy EGR (chlodnica spalin, oznaczenie na rysunku 20-310) trzyma sie tylko na 1 srubie (nr. 99796-0835). Nie pamietam czy mozna sie do niej dostac nie zdejmujac CR, ale sprawdzic mozesz. Jesli jest dostep, to wystarczy ja poluzowac delikatnie, zdjac fragment dolotu powietrza po prawej od EGR i przez powstala szczeline (grzechotka z przydluzka ~15-20cm) odkrecic 9YA90-0809. Po tym zabiegu mozna opuscic w dol ten element (reszta dochodzacych do niego wezykow jest elastyczna) i wyjac EGR. Dodam, ze opis tyczy Mazdy 6 MZR-CD 136km.

Jest jeszcze 2ga opcja: wykrecic te 2 szpilki mocujace EGR do kolektora. Gdyby zamiast tych szpilek + nakretek dali jedynie sruby, wyjecie EGR bylo by banalnie proste. Japonce lubia jednak komplikowac :(
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez xANDy » 26 cze 2007, 09:25

Koledzy – można jeszcze wymontować tę "rurę" od EGR'a z przeciwnej strony czyli przy turbinie, poluzować w uchwycie przy głowicy i wysunąć całość.

darow napisał(a):Gdyby zamiast tych szpilek + nakretek dali jedynie sruby, wyjecie EGR bylo by banalnie proste. Japonce lubia jednak komplikowac
Hehe – Ty się lepiej ciesz, że tam są szpilki a nie śruby. Szpilki są na zewnątrz – śruby mają większe prawdopodobieństwo zapieczenia się i problemów z późniejszym demontażem.


darow napisał(a):Dodam, ze opis tyczy Mazdy 6 MZR-CD 136km
W tej kwestii te silniki różnią się tylko elektroniką (ew. dochodzi potem DPF).
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez otiks » 26 cze 2007, 10:11

xANDy napisał(a):Koledzy – można jeszcze wymontować tę "rurę" od EGR'a z przeciwnej strony czyli przy turbinie, poluzować w uchwycie przy głowicy i wysunąć całość.


obawiam się że to nie rozwiąże problemu, może w 6 jest tam dobry dostęp ale w MPV wszystko jest umieszczone koszmarnie wysoko i blisko siebie (bardzo krótka maska) a co za tym idzie to dostęp do tego jest maksymalnie utrudniony. Żeby zobaczyć turbine to trzeba nieźle zanurkować, a co dopiero sięgnąć tam jakimkolwiek kluczem.
Może uda mi się odkręcić ten schładzacz spalin (20-310) i wcześniej odkręcić mocowanie rury łączącej ten element z wydechem, ale to też będzie karkołomna robota bo tam kompletnie nie ma miejsca i chyba będę musiał sobie rękę zginać w 5 miejscach żeby wykonać tam ruch kluczem :|

xANDy napisał(a):W tej kwestii te silniki różnią się tylko elektroniką (ew. dochodzi potem DPF).


Nie wiem czy różnią się elektroniką, w sumie to nie ma powodu, na pewno różnią się obecnością DPF (najnowsza M6 od mojej MPV) i oczywiście układem wszystkiego pod maską, jednak kształt komory w M6 i MPV jest zupełnie różny, M6 ma długą nisko prowadzoną maskę a MPV ma krótką ostro opadającą maskę, a jednak zmieścili tam to samo co w M6
Otiks
ObrazekMazda MPV LW 2.0 MZR-CD 136KM '02
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2012 miejsce 1
 
Od: 28 kwi 2007, 22:43
Posty: 397 (0/3)
Skąd: Wrocław
Auto: MPV '02, RX-8 '06 RIP –> GT86

Postprzez darrecki » 26 cze 2007, 11:10

xANDy napisał(a):Koledzy – można jeszcze wymontować tę "rurę" od EGR'a z przeciwnej strony czyli przy turbinie, poluzować w uchwycie przy głowicy i wysunąć całość.


Ta opcja raczej odpada, bo wg. instrukcji serwisowej rura ta jest przykrecona do korpusu silnika tak mniej wiecej w polowie jej dlugosci. A tam sie dostac to ni chuchu...
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez otiks » 26 cze 2007, 12:31

darow skoro rozbierałeś CR podczas naprawiania EGR to może napisałbyś instrukcje co i w jakiej kolejności robić, na forum jest sporo aut z tym silnikiem więc pewnie komuś się kiedyś to przyda. Nie ukrywam że sam mógłbym z tego skorzystać :]
Otiks
ObrazekMazda MPV LW 2.0 MZR-CD 136KM '02
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2012 miejsce 1
 
Od: 28 kwi 2007, 22:43
Posty: 397 (0/3)
Skąd: Wrocław
Auto: MPV '02, RX-8 '06 RIP –> GT86

Postprzez darrecki » 27 cze 2007, 11:47

otiks napisał(a):darow skoro rozbierałeś CR podczas naprawiania EGR to może napisałbyś instrukcje co i w jakiej kolejności robić, na forum jest sporo aut z tym silnikiem więc pewnie komuś się kiedyś to przyda. Nie ukrywam że sam mógłbym z tego skorzystać :]


Postaram sie cos wyskrobac na weekendzie, ale od razu sie przyznaje ze pisarzem to ja nie jestem :)
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez gucio » 30 cze 2007, 15:49

Dzis stwierdzilem ze oczyszcze EGR w madzi. Po lekturze tego watku myslalem ze bedzie to nieco trudniejsze ale jak to czasem bywa milo sie zaskoczylem. Po zdjeciu oslony i odkreceniu duzej struby mocujacej rure dolotową ze spalinami (klucz o rozmiarze 36) przystapilem do odkrecania samego zaworu. Wystarczy lekko poluzowac obie nakretki (klucz o rozmiarze 12), nastepnie nakrecic druga, skontrowac i wykrecic cala szpilke (po poluzowaniu idzie w palcach). Czas demontażu: niecale 10 min:)
--

pozdrawiam
Gucio
Początkujący
 
Od: 9 sty 2007, 08:37
Posty: 20
Skąd: Rzeszów
Auto: M6 2.0 CD 136KM Sport Kombi

Postprzez Pawnik » 30 cze 2007, 17:54

gucio napisał(a):Dzis stwierdzilem ze oczyszcze EGR w madzi. Po lekturze tego watku myslalem ze bedzie to nieco trudniejsze ale jak to czasem bywa milo sie zaskoczylem. Po zdjeciu oslony i odkreceniu duzej struby mocujacej rure dolotową ze spalinami (klucz o rozmiarze 36) przystapilem do odkrecania samego zaworu. Wystarczy lekko poluzowac obie nakretki (klucz o rozmiarze 12), nastepnie nakrecic druga, skontrowac i wykrecic cala szpilke (po poluzowaniu idzie w palcach). Czas demontażu: niecale 10 min:)

Myślenie to jednak podstawa – gratulacje :)
Jak samochód chodzi po wyczyszczeniu EGR-a i czy były problemy z montażem? Najlepiej jakieś fotki by się przydały...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 mar 2007, 21:45
Posty: 580 (0/1)
Auto: Mazda 6 Kombi MZR-CD 136 PS

Postprzez otiks » 30 cze 2007, 21:00

Jak to robiłem to też miałem przez chwilę myśl aby wykręcić szpilki, ale kiedyś się na tym przejechałem i wolałem nie ryzykować, ale widać w madzi można to zrobić bez przykrych konsekwencji...następny wolny weekend i biorę się za czyszczenie EGRa :]
Otiks
ObrazekMazda MPV LW 2.0 MZR-CD 136KM '02
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2012 miejsce 1
 
Od: 28 kwi 2007, 22:43
Posty: 397 (0/3)
Skąd: Wrocław
Auto: MPV '02, RX-8 '06 RIP –> GT86

Postprzez darrecki » 30 cze 2007, 21:53

otiks napisał(a):Jak to robiłem to też miałem przez chwilę myśl aby wykręcić szpilki, ale kiedyś się na tym przejechałem i wolałem nie ryzykować, ale widać w madzi można to zrobić bez przykrych konsekwencji...następny wolny weekend i biorę się za czyszczenie EGRa :]


Zycze powodzenia. Jak sie nie uda, napisze przewodnik jak rozmontowac CR :)
Ja za tydzien jak nie bedzie padac (tu w anglii leje ostatnio non stop) to biore sie za montaz xenonow i przy okazji przeczyszcze intercooler. Zapewne z powodu awarii jaka mialem jest zasyfiony sadza, troche mil przejechalem zanim sie zorientowalem co i gdzie jest nie tak. Poza tym jak nie ma pogody to mi sie nudzi, lubie wtedy przy Madzi grzebac :D
Do obu zrobie zdjecia, moze sie komus przydadza.
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 14 cze 2006, 01:01
Posty: 3017 (40/152)
Skąd: UK - Worcs, PL - Rzeszow
Auto: 1. Mazda 3 BM Skyactiv-D
2. Mazda 2 DJ Skyactiv-G

Postprzez otiks » 9 lip 2007, 08:56

No to tym razem starcie MPV vs Otiks należy do mnie. Na początek zabrałem się jak poprzednio za zdjęcie osłony silnika, potem poluzowanie nakrętek na zaworze EGR, jak już był luźny to potraktowałem szpilki WD40 skręciłem ponownie i zabrałem się za odkręcanie dolotu spalin do EGR (nakrętka rozmiar 36). Jak już uwolniłem EGR od spodu delikatnie, o dziwo bez żadnych problemów, wykręciłem obie szpilki. No i cały EGR miałem w dłoni. Okazało się że był całkowicie zabity sadzą i nie był w stanie kompletnie się poruszać. Zapieczony w jednym położeniu. Potraktowałem go rozpuszczalnikiem, jak trochę odpuściło to pędzelek żeby dotrzeć do wszystkich zakamarków i po dłuższej chwili EGR wyglądał prawie jak nówka nieśmigana. W zasadzie to stan meczu już wyrównałem i byłoby 1:1, ale postanowiłem pójść za radą XANDy'ego i zaślepić EGR. Chwila poszukiwań odpowiedniego materiału na uszczelkę, 10min zabawy narzędziami (szkoda że nie miałem czym wytłoczyć znaczka mazdy, byłby prawie oryginał <diabełek> ) i uszczelka bez przelotu gotowa. Potem zmontowanie wszystkiego w całość no i uruchomienie. Po całej operacji przestały pojawiać się dziwne odgłosy pomiędzy 1700-2000RPM no i nie ma już okopconych okolic EGR'a.
W więc podsumowując pierwsze starcie przegrane, za to drugie podejście nie dość że z sukcesem to jeszcze zlikwidowałem dolot spalin do silnika, a co niech sobie madzia pracuje na czystym powietrzu a nie na spalinach ;P .
MPV vs Otiks 1:2 :D
Otiks
ObrazekMazda MPV LW 2.0 MZR-CD 136KM '02
Avatar użytkownika
Forumowicz
CUP 2012 miejsce 1
 
Od: 28 kwi 2007, 22:43
Posty: 397 (0/3)
Skąd: Wrocław
Auto: MPV '02, RX-8 '06 RIP –> GT86

Postprzez xANDy » 9 lip 2007, 13:16

otiks napisał(a):MPV vs Otiks 1:2

HURRA!!
Jeśli masz pytanie o cokolwiek to najpierw poszukaj TUTAJ (PORADNIK) – pewnie ktoś już zadał to pytanie i odpowiedzi są już gotowe.
z przyczyn niezależnych bardzo ograniczony w dostępie – :(
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 27 lis 2004, 21:42
Posty: 3112 (0/23)
Skąd: Gołanice k/Leszna
Auto: Mazda 6, MZR-CD, 136KM

Postprzez Grendel » 9 lip 2007, 18:11

Cześć!
Czym zaślepiłeś EGR?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 10 sty 2006, 15:20
Posty: 46
Skąd: Poznań
Auto: Skoda Octavia II TDI 77kW

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 5 / Premacy