Błędy systemu ABS i ich rozwiązywanie
Kody błędów DTC dla układu ABS (strona klubowa dział Warsztat)
Przede wszystkim nie utrudniać sobie życia. Nie szukamy komputera, gniazd komputera, wtyczek pod kierownicą, nie mierzymy napięć, oporności w tę czy w tamtą stronę itd, itp...
Otwieramy maskę i przy lewym nadkolu, przed akumulatrorem widzimy kostkę "DIAGNOSTIC". Otwieramy i mamy taki widok.
Tu pokazane są wszystkie złącza ale u nas są tylko niektóre.
Aby odczytać kody błędów zarejestrowane przez system ABS, należy:
1. Wyłączyć zapłon.
2. W gnieździe diagnostycznym, opisanym słowem "DIAGNOSTIC" odnaleźć styki GND i TBS i połączyć je kawałkiem przewodu (zmostkować).
3. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.
4. Po chwili kontrolka ABS powinny zacząć mrugać, przekazując kody zapamiętanych błędów – jest to test KOEO (Key On, Engine Off).
5. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) – komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wyświetli dodatkowe komunikaty.
Interpretacja odczytów
Jeśli komputer zarejestrował błedy układu kontrolka zapala się. Krótki sygnał oznacza jedności, długi dziesiątki. Sygnały części dziesiętnych zawsze występują przed sygnałami jedności. Dla przykładu – jeden długi sygnały i cztery krótkie oznaczają błąd numer 14. Czujnik obrotów koła lewy tył do wymiany.
Dla potwierdzenia można rozpiąć jego wtyczkę i zmierzyć oporność. Powinna wynosić ok. 1,4 kΩ. Ponieważ jest zepsuty oporność jego będzie zdecydowanie inna.
Kasowanie błędów
Po pierwszej serii wymigania błędów 10. razy nacisnąć pedał hamulca w odstępach 1. sekundowych. Wyłączyć zapłon. Rozłączyć mostek w gnieździe diagnostycznym. Włączyć zapłon. Kontrolka ABS powinna zgasnąć.
Interpretacja kodów błędów dla układu ABS
11 – czujnik obrotów koła PP
12 – czujnik obrotów koła LP
13 – czujnik obrotów koła PT
14 – czujnik obrotów koła LT
15 – czujnik obrotów koła
22 – elektryka rozdzielacza / elektrozawór PP
24 – elektrozawór LP
26 – elektrozawór PT
27 – elektrozawór LT
29 – obwód PP-LT
30 – obwód LP-PT
51 – przekaźnik trybu awaryjnego (fail-safe)
53 – przekaźnik silnika pompy / silnik
61 – jednostka sterująca
63 – zasilanie
Przede wszystkim nie utrudniać sobie życia. Nie szukamy komputera, gniazd komputera, wtyczek pod kierownicą, nie mierzymy napięć, oporności w tę czy w tamtą stronę itd, itp...
Otwieramy maskę i przy lewym nadkolu, przed akumulatrorem widzimy kostkę "DIAGNOSTIC". Otwieramy i mamy taki widok.
Tu pokazane są wszystkie złącza ale u nas są tylko niektóre.
Aby odczytać kody błędów zarejestrowane przez system ABS, należy:
1. Wyłączyć zapłon.
2. W gnieździe diagnostycznym, opisanym słowem "DIAGNOSTIC" odnaleźć styki GND i TBS i połączyć je kawałkiem przewodu (zmostkować).
3. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.
4. Po chwili kontrolka ABS powinny zacząć mrugać, przekazując kody zapamiętanych błędów – jest to test KOEO (Key On, Engine Off).
5. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) – komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wyświetli dodatkowe komunikaty.
Interpretacja odczytów
Jeśli komputer zarejestrował błedy układu kontrolka zapala się. Krótki sygnał oznacza jedności, długi dziesiątki. Sygnały części dziesiętnych zawsze występują przed sygnałami jedności. Dla przykładu – jeden długi sygnały i cztery krótkie oznaczają błąd numer 14. Czujnik obrotów koła lewy tył do wymiany.
Dla potwierdzenia można rozpiąć jego wtyczkę i zmierzyć oporność. Powinna wynosić ok. 1,4 kΩ. Ponieważ jest zepsuty oporność jego będzie zdecydowanie inna.
Kasowanie błędów
Po pierwszej serii wymigania błędów 10. razy nacisnąć pedał hamulca w odstępach 1. sekundowych. Wyłączyć zapłon. Rozłączyć mostek w gnieździe diagnostycznym. Włączyć zapłon. Kontrolka ABS powinna zgasnąć.
Interpretacja kodów błędów dla układu ABS
11 – czujnik obrotów koła PP
12 – czujnik obrotów koła LP
13 – czujnik obrotów koła PT
14 – czujnik obrotów koła LT
15 – czujnik obrotów koła
22 – elektryka rozdzielacza / elektrozawór PP
24 – elektrozawór LP
26 – elektrozawór PT
27 – elektrozawór LT
29 – obwód PP-LT
30 – obwód LP-PT
51 – przekaźnik trybu awaryjnego (fail-safe)
53 – przekaźnik silnika pompy / silnik
61 – jednostka sterująca
63 – zasilanie
Podczas odczytu kodu usterek – wyświetlają się następujące numery kodów: 17 (dot.TCS) oraz 51,61 i 63.
Jakie jest zachowanie ABS TCS.?
Są momenty,że chodzi i jedno i drugie prawidłowo. Są okresy kiedy niema i jednego i drugiego. Palą się lampki ABS TCS i kontrolka hamulca. Sprawdzone czujniki w kołach , zasilania – wszystko ok. Jak włączę stacyjkę bez odpalenia kontrolki gasną po zapaleniu zapalają się.Jak włączę wsteczny bieg i do tyłu jadę kontrolki nie zapalają ..jak tylko włączę 1 bieg zapalają się i niema ani ABS ani TCS.
Co jeszcze istotnego- nie można skasować kodów usterek z pamięci.
Może ktoś zetknął się z podobnymi problemami- proszę o wsparcie w temacie
Pozdrawiam serdecznie
<<<temat zmieniony przez moderatora,zgodnie z regulaminem forum>>>
Jakie jest zachowanie ABS TCS.?
Są momenty,że chodzi i jedno i drugie prawidłowo. Są okresy kiedy niema i jednego i drugiego. Palą się lampki ABS TCS i kontrolka hamulca. Sprawdzone czujniki w kołach , zasilania – wszystko ok. Jak włączę stacyjkę bez odpalenia kontrolki gasną po zapaleniu zapalają się.Jak włączę wsteczny bieg i do tyłu jadę kontrolki nie zapalają ..jak tylko włączę 1 bieg zapalają się i niema ani ABS ani TCS.
Co jeszcze istotnego- nie można skasować kodów usterek z pamięci.
Może ktoś zetknął się z podobnymi problemami- proszę o wsparcie w temacie
Pozdrawiam serdecznie
<<<temat zmieniony przez moderatora,zgodnie z regulaminem forum>>>
- Od: 16 lis 2007, 22:00
- Posty: 14
- Skąd: Zachodnia wielkopolska
- Auto: Mazda Premacy 1,8 benz
George48 napisał(a):komputer w ASO stwierdził zakłócenia w prawym kole ale czujnik jest dobry
Jak stwierdzono, że czujnik jest ok? Fakt trzymania impedancji to nie wszystko.
Sprawdziłbym stan przewodów, złącz, czystość/kompletność/mocowanie wieńca ABS, ew. podmienił/zamienił miejscami czyjnik ABS.
Przypominam o problemach z wodą w sterownikach ABS-u
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
erenia napisał(a):Co jeszcze istotnego- nie można skasować kodów usterek z pamięci.
A w jaki sposób kasowałąś te błędy?
I co oznaczaja odczytane przez Ciebie kody błędów?
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
o tym pisze w pierwszym poście ale:
17-dotyczy TCS Engine speed input signal
51-Fail safe relay
61-ABS control modul
63 -ABS power supply
Jak kasowałem:
po odczycie – wciskałem 10 razy pedał co 1 sekunda – tak pisze procedura..i bez efektu...opadają mi ręce ..co uważacie żle robię..
pozdrawiam
17-dotyczy TCS Engine speed input signal
51-Fail safe relay
61-ABS control modul
63 -ABS power supply
Jak kasowałem:
po odczycie – wciskałem 10 razy pedał co 1 sekunda – tak pisze procedura..i bez efektu...opadają mi ręce ..co uważacie żle robię..
pozdrawiam
- Od: 16 lis 2007, 22:00
- Posty: 14
- Skąd: Zachodnia wielkopolska
- Auto: Mazda Premacy 1,8 benz
Witam,
zdjąłem dzisiaj kleme w celu przeczyszczenia i po założeniu i uruchomieniu silnika nie zgasły i świecą się kontrolki: ABS, TCS OFF, kontrola trakcji i ręczny/hamulce. Poza tym nie ma innych objawów. Madzia jeździ normalnie i wszystko OK. O co chodzi?
zdjąłem dzisiaj kleme w celu przeczyszczenia i po założeniu i uruchomieniu silnika nie zgasły i świecą się kontrolki: ABS, TCS OFF, kontrola trakcji i ręczny/hamulce. Poza tym nie ma innych objawów. Madzia jeździ normalnie i wszystko OK. O co chodzi?
- Od: 7 cze 2006, 15:33
- Posty: 82
- Skąd: Łomża
- Auto: Premacy FS '02 asb pb/lpg
zapalily sie po wizycie na budowie u rodziny i nie chca zgasnać
gdzie szukac rozwiazania problemu, czy mozna tak jezdzic dluzej?
ile kosztuje czujnik do premacy i jak sprawdzic ktory polecial ?
czy jak sie pali ta choinka na desce to nie oznacza wiekszych problemów z ukladem hamulcowym ?
kazda rada mile widziana
purystów "tematowych" przepraszam bo pewnie znów zawinilem- moja wina
pozdrawiam
rt
przez ziggy_powrot_gwiazdy » 9 czerwca 2008, o 06:40
wczoraj rano kontrolki zapalily sie zgasły jka Pan Bóg przykazał na jakies 30 sek. no ale niestety po chwili zapalily sie ponownie i juz sie palą caly czas
czyli roziwazania poszukuje dalej
rt
gdzie szukac rozwiazania problemu, czy mozna tak jezdzic dluzej?
ile kosztuje czujnik do premacy i jak sprawdzic ktory polecial ?
czy jak sie pali ta choinka na desce to nie oznacza wiekszych problemów z ukladem hamulcowym ?
kazda rada mile widziana
purystów "tematowych" przepraszam bo pewnie znów zawinilem- moja wina
pozdrawiam
rt
przez ziggy_powrot_gwiazdy » 9 czerwca 2008, o 06:40
wczoraj rano kontrolki zapalily sie zgasły jka Pan Bóg przykazał na jakies 30 sek. no ale niestety po chwili zapalily sie ponownie i juz sie palą caly czas
czyli roziwazania poszukuje dalej
rt
- Od: 11 sie 2007, 20:17
- Posty: 105
- Skąd: Poznań/Trawniki/Warszawa/Lublin
wiem szukaj zlacze znalazlem
Przyjmę zlecenia – administracja IT – Warszawa / Poznań / Lublin – a zdalnie wszedzie. http://www.itct.com.pl
- Od: 11 sie 2007, 20:17
- Posty: 105
- Skąd: Poznań/Trawniki/Warszawa/Lublin
jak oczyscic te czujniki bez wyjmowania zeby nie uszkodzić
mozna przejechac lekko papierem sciernym ?
rt
mozna przejechac lekko papierem sciernym ?
rt
Przyjmę zlecenia – administracja IT – Warszawa / Poznań / Lublin – a zdalnie wszedzie. http://www.itct.com.pl
- Od: 11 sie 2007, 20:17
- Posty: 105
- Skąd: Poznań/Trawniki/Warszawa/Lublin
ja jestem z tych oszczednych ale w koncu sie okazalo ze mechanik sie podlaczy do zlaczki i mi powie co i jak nie wiem tylko ile za to zaplace, tester maja juz nawet w zwyklych zakladach
a tak poza konkursem to ceny na te czujniki to jakas makabra zwlaszcza ze leca po kolei kazdemu, nie ma zamienników. doczytalem ze pasuja z bj i 626 podobnych rocznikowo ?
rt
a tak poza konkursem to ceny na te czujniki to jakas makabra zwlaszcza ze leca po kolei kazdemu, nie ma zamienników. doczytalem ze pasuja z bj i 626 podobnych rocznikowo ?
rt
Przyjmę zlecenia – administracja IT – Warszawa / Poznań / Lublin – a zdalnie wszedzie. http://www.itct.com.pl
- Od: 11 sie 2007, 20:17
- Posty: 105
- Skąd: Poznań/Trawniki/Warszawa/Lublin
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości