Mini poradnik braku mocy w didt (wwersja robocza)

Postprzez dzul » 4 sty 2013, 01:07

Nasze mazdy często borykają się z utratą mocy. Chciałbym abyśmy wspólnymi siłami stworzyli poradnik jak walczyć z brakiem mocy i jakie mogą być tego przyczyny i objawy. Prosze o uzupełnianie informacji. Przydałaby się również mała galeria.
1) Dolot
viewtopic.php?f=90&t=65171#8a

Nieszczelność dolotu lub jego zasyfienie może sprawić wiele kłopotów z mocą. Do spalania jest potrzebna oczywiście odpowiednia ilość tlenu. Gdy silnik dostanie za malo tlenu, w takim wypadku nastapi spalanie niecałkowite, co powoduje spadek mocy. W naszych silnikach zanim silnik dostanie paliwo, komputer wylicza jaka jest temperatura powietrza i cisnienie doładowania, przez co wylicza ile paliwa ma podać.
Jeżeli mamy dziure w dolocie, to oczywiście tego powietrza jest znacznie mniej, ponieważ ucieka bokami.
Warto sprawdzić wszelkie połączenia na dolocie, w szczególności kolanko przy kolektorze, które często jest z materiału gumowo-plastikowego, który jest podatny na pęknięcia, wszelkie "harmonijki" oraz intercooler czy nie posiada nieszczelności, czy też dziur.
Przez egr oraz plującą turbine odcinek pomiedzy intercoolerem az do zaworów. Intercoler posiada drobne kanaliki przez, które musi przedostać się powietrze, Jeżeli się zapchają taką zbitą masą z oleju zasmażonego przez spaliny, to motorek otrzyma mniej powietrza, co skutkuje oczywiście utrata mocy.
Również warto sprawdzić obudowe filtra powietrza(sam filt rownież), czy nie jest połamana, pęknięta lub niespasowana. Spotkałem się z przypadkiem gdzie była odkształcona (prawdopodobnie zły montaż) z jednej strony niedolegała do jednej bocznej krawedzi dolnej osłony i zasysała lewe powietrze.
Także nieszczelnosci dolotu mogą skutkować spadekiem mocy, kopceniem, podwyższonym spalaniem (nie zawsze musi wystąpic kopcenie lub zwiekszone spalanie) a także inne dziwne rzeczy.

2) Filtry
Nieodpowiedni albo też nadmiernie zanieczyszczony, dawno niewymieniany filtr powietrza, lub nieprofesjonalnie dobrany, powoduje wyraźny spadek osiągów silnika. Dzieje się tak dlatego, że procesor zajmujący się sterowaniem układu wtrysku benzyny, dobiera dawki paliwa do rzeczywistej ilości zasysanego powietrza. Każdorazowe zmniejszenie przepustowości filtru działa więc jak przymknięcie przepustnicy. Jeśli na dodatek mamy do czynienia z silnikiem wysokoprężnym, to będziemy mieć do czynienia z marnowaniem paliwa i zwiększoną zawartością sadzy w spalinach. Znajdujący się w samochodzie zużyty lub niskiej jakości filtr oznacza gorszą skuteczność filtracji, co wpływa w sposób bezpośredni na szybsze zużycie wewnętrznej części silnika samochodu

Co dzieje się z silnikiem, jeśli filtr paliwa jest wymieniany zbyt rzadko?

Opóźnienie wymiany filtru oleju wpływa niestety niekorzystnie na pracę silnika. Otrzymuje on bowiem coraz mniej paliwa.
Jak niskiej jakości filtr wpływa na silnik?

Zastosowanie filtru paliwa, który charakteryzuje się zbyt niską jakością może spowodować przedostawanie się twardych okruchów i wody do delikatnych części instalacji wtryskowej, powodując tym samym przyspieszenie ich zużycia.

Tak więc kiepski filtr paliwa moze obniżyć moc przez brak dostarczanego paliwa


3)czujniki
boost sensor –> czujnik doładowania/ciśnienia turbiny.zamienia wartość ciśnienia doładowania na sygnał elektryczny,który podany do PCM (komputera) powoduje wzbogacenie dawki paliwa.

Ustalenie czy to jego przyczyna jest łatwa, wystarczy go odłączyć z kostki i diametrycznie spadnie moc auta. Jeżeli moc nieznacząco się zmieniła, to należy w nim szukać przyczyny problemów z mocą.


4)wydech/katalizator

Zatkany katalizator skutecznie hamuje wylot spalin i działa jak hamulec silnikowy. Gdy jest w niewielkiej części niedrożny, to kierowca najczęściej tego nie odczuwa, natomiast jeśli większa część jest zatkana, to osłabienie jest już wyraźnie odczuwalne. W skrajnym przypadku może być całkiem zablokowany przepływ spalin i silnika nie uda się uruchomić. Wówczas przyczyny poszukuje się w układzie zapłonowym lub zasilania. Podejrzenia padają na pompę paliwa, wtryskiwacze, filtr paliwa.

Gdy jest to diesel małą moc przypisuje się uszkodzonej sprężarce lub zaworowi spustowemu. Części te nie są tanie, a wymiana nic nie pomaga. Wówczas pada podejrzenie na pompę wtryskową i wtryskiwacze. Kolejne niepotrzebne koszty, które nie przyniosą poprawy. A tymczasem za wszystkie kłopoty odpowiada zatkany katalizator. Uwaga równiez może być
zatkany wydech!

Objawy
Słabe osiągi, buczenie z filtra powietrza, zwiększone spalanie, słaba dynamika, problemy z odpalaniem, auto ledwo jedzie, dziura przy przyśpieszaniu, słabe powolne napieranie prędkości. To w skrócie objawy uszkodzonego katalizatora.
zywi
uszkodzenie katalizatora, nie następuje nagle. to dzieje się stopniowo i poczatkowo nie wzbudza podejrzeń. Oczywiście spory przebieg i problem z moca nie musi oznaczac katalizatora. Moj przy 380tys byl tylko w 20% zapchany


5)Westgate

Zawór westgate to inaczej zawór upustowy Turbosprężarki
Jest niezbędny z wielu powodów:
– Ustala maksymalne ciśnienie doładowania
– Ratuje turbinę przed ukręceniem wirnika
– Służy jako ogranicznik mocy

Jak to się dzieje?
Turbina produkuje nadciśnienie, które podłączone jest z westgate valve on poprzez membranę popycha dźwignie, która otwiera boczny wylot spalin . Część spalin kierowana jest inną drogą omijając łopatki wirnika, co zmniejsza jego prędkość, czyli zmniejsza ilość tłoczonego powietrza do cylindrów.

Często zapieka się dźwigienka idąca do gruszki. warto ją rozruszać kombinerkami. Nie smarować niczym bo pogorszycie sprawe.
Przy okazji oglądania westgate warto obejrzeź wszystkie gumowe cienkie w wężyki, czy są wszędzie podłączone i czy nie są dziurawe. Ich uszkodzenie/niepodlaczenie zdecydowanie wplywa na moc


6)EGR

Zawór EGR to rodzaj elektrozaworu zamontowanego w układzie wydechowym. Jego głównym zadaniem jest kierowanie części spalin z powrotem do układu dolotowego.

Taka recyrkulacja spalin pozwala dopalić najbardziej szkodliwe związki chemiczne, a zatem wpływa pozytywnie na ekologię. Warto również dodać, że sprawnie działający EGR nie wpływa na moc silnika.

Niestety zdarza się, że zawór EGR przestaje działać, zacina się – czy to w pozycji otwartej czy zamkniętej. W tym drugim przypadku usterkę zdradzi tylko pomarańczowa kontrolka awarii osprzętu silnika i skład spalin na niedogrzanym silniku.


Jeśli EGR zatnie się w pozycji otwartej, wtedy dostrzeżemy już wyraźną różnicę w pracy silnika. W niektórych przedziałach obrotów będzie on tracił moc. W przypadku silników diesla charakterystyczna jest też chmura czarnego dymu wydobywająca się z wydechu.
Lekarstwem może okazać się zaślepienie EGRu o czym jest już opisany poradnik.

7)układ hamulcowy

Układ hamulcowy – on również potrafi narobić problemów z mocą i możecie być nieświadomi tego.
Jeżeli ręczny nie działa, to w jakimś stopniu możne on byc delikatnie zaciągnięty (przez probe naciagania linki można delikatnie zaciagnac reczny, ale sam nie wroci do pozycji wyjsciowej) i klocki będą obcierać o tarcze. Często zwichrowane tarcze zwiększają problem. Często zasyfiają sie prowadnice klocków, lub nie odbija tloczek. Jeżeli nierówno zbiera wam klocki to sygnal ze trzeba sie tym zając. Na szybkiego mozna tylko zerknac czy tarcze sa pordzewiale w polowie. Widać wtedy gdzie dotyka klocek o tarcze.

8) Awaria układu wtryskowego

to przede wszystkim utrata osiągów
(spadek mocy silnika). Rano (gdy silnik jest zimny) coraz częściej występuje problem z odpaleniem samochodu, a po rozruchu lub podczas jazdy z rur wydechowych mogą wydobywać się czarne lub białe spaliny.
Może pojawić się zwiększone zużycie paliwa, szarpanie lub specyficzne stukanie silnika.
Bywa, że silnik gaśnie po nagrzaniu lub przeciwnie – są trudności z jego wyłączeniem.
Może też zdarzyć się zalanie silnika olejem napędowym lub
przedostanie się paliwa do oleju silnikowego.
Wyżej opisane najczęstsze objawy określa się na różne sposoby: zimny
silnik ciężko odpala, zimny silnik nie ma mocy, silnik stracił moc,
auto szarpie, silnik nierówno pracuje, silnik dymi na biało / dymi na
czarno, silnik gaśnie w czasie jazdy..

Uszczelki pod wtryskami w DiTD i CD przez wiele lat miały wadę wrodzoną
i ulegały wypalaniu lub po prostu puszczały . W przypadku DiTD powoduje
to głównie kopcenie, utratę kompresji, czernienie oleju, spadek mocy .
Puszczające uszczelki można jednak zdiagnozować – na gorącym silniku
odkręcić delikatnie i powoli korek wlewu oleju (bagnet wciśnięty do
końca!) i na wolnych obrotach powinno stamtąd lecieć właściwie nic.
Ewentualnie delikatne pary oleju (powąchać) są naturalnym objawem ale
wydobywające się spaliny lub chlapiący olej już absolutnie nie.
Wypalanie uszczelki następuje stopniowo ale może w 1000km nastąpić
całkowicie.

9)zasyfiona pompa wtryskowa –
jest juz temat opisany przez tadziola jak syf w pompie moze namieszac.
Niestety koszt wysoki ze wzgledu na demontaz/montaz pompy.
Najpierw warto się przyjrzeć filtrowi paliwa jak i również sitkom w baku oraz na pompie.

10) przeskoczony rozrząd – jak nie rozwali silnika to moc spadnie ogromnie.

11) uszkodzona turbina – jak nie rzyga olejem i nie gwiżdze jak czajnik i nie dolewacie codziennie litra oleju to najpierw szukajcie przyczyn wyżej


12) uszkodzona pompa wtryskowa – niestety takie przypadki też się zdarzają
Forumowicz
 
Od: 14 lip 2012, 20:51
Posty: 246 (0/2)
Skąd: pomorskie
Auto: Mazda 626 2.0 ditd 101KM 1999 GW. 396tys RF2A
zaślepiony egr.
Mułowata

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 5 / Premacy