RF7J MZR-CD czyszczenie układu dolotowego

Postprzez robi4o2 » 6 sie 2019, 20:15

Już od dłuższego czasu myślałem o czysczeniu układu dolotowego w mojej maździe.
Samochód ma 10lat, z czego ja nim jeżdżę 5 lat, stan licznika 190tys.mil (czyli 304tys.km) z czego ja sam zrobiłem 108tys.mil.
Samochód nigdy mnie nie zawiódł, jeździ jak należy. Ale zważywszy na to, że już ma solidny przebieg i ostatnio zaczął troszkę więcej palić to pomyślałem, że czas już wyczyścić układ dolotowy.

InterCooler czyściłem 6 tygodni temu.
Tak wyglądał IC po zdjęciu osłony z przodu
Mazda 5 intercooler czyszczenie 03.JPG


W środku – jak się spodziewałem – był olej
Mazda 5 intercooler czyszczenie 08.JPG


Wymontowałem wszystkie rury dolotowe. O dziwo było sucho w kolanku wychodzącym z turbo. Na zdjeciu niebieski ręcznik tylko starł kurz w środku. Wniosek – szczelne turbo.
Mazda 5 intercooler czyszczenie 12.JPG


Najpier IC płukałem w środku białym spirytusem technicznym. Potem IC był płukany w gorącej wodzie z płynem do mycia naczyń
Mazda 5 intercooler czyszczenie 13.JPG


Były też myte wszystkie rury układu dolotowego.
Na zdjęciu widoczna tylko cześć z nich.
Mazda 5 intercooler czyszczenie 14.JPG


A tu umyty i wysuszony IC
Mazda 5 intercooler czyszczenie 18.JPG

Mazda 5 intercooler czyszczenie 20.JPG


W końcu przyszedł czas na kolektor ssący.
Na początek demontaż obudowy filtra powietrza, rur dolotowych idących od niego, akumulatora i obudowy akumulatora.
Potem odłączamy wiązkę przewodów do wtrysków i czujników.
Tu jeszcze kompletny silnik
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 03.JPG


I tu silnik już bez kabli
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 04.JPG


Spuszczamy płyn z układu chłodzenia. Ja mam chłodnice z kranikiem to ta czynnośc u mnie była bardzo łatwa do zrobienia
Kranik – widok od spodu samochodu.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 09.JPG


I spuszczany płyn
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 10.JPG


w międzyczasie zdemntowałem czujnik cisnienia z kolektora ssącego
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 05.JPG


Mozna też w tym czasie zdemontować przepustnicę i rurkę łączącą EGR z kolektorem ssącym.
Na zdjęciu moja, lekko brudna choć była czyszczona 6 tygodni temu (przejechałem około 300km).
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 52.JPG


Jak już płyn zleci to czas na demontaż szyny układu zasilania.
Demontujemy przewody paliwowe doprowadzające paliwo do pompy wysokiego cisnienia.
Ściagamy zaciski i zsuwamy przewody.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 15.JPG


Po drugiej stronie silnika demontujemy widoczny na zdjęciu układ przełączania podciśnienia. Na zdjęciu już z odłączonymi wężykami podciśnienia.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 18.JPG


Następnie odkręcamy śrubę trzymającą przewody paliwowe. Wcześniej trzeba ściagnąć z nich przewody gumowe które idą z filtra paliwa. W końcówki wsadzić coś, by nam sie paliwo nie cofneło do zbiornika. Będzie łatwiej odpowietrzyć.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 20.JPG


Na zdjęciu juz ściagniete przewody paliwowe.
Widać też ściagnietą wczesniej rurkę łączącą EGR z kolektorem ssącym.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 21.JPG


Teraz demontujemy szynę Common Rail. Czyli odkręcamy po kolei przewody ciśnieniowe
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 13.JPG


Później przewody doprowadzące paliwo z pompy wysokiego cisnienia
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 22.JPG


Następnie odkręcamy szynę Common Rail od kolektora.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 23.JPG


I tu juz wyjęta szyna CR i schowana w pudelku
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 24.JPG


Wejścia wtrysków zabazpieczyć przed brudem i kurzem (widoczna pomarańczowa gąbka)
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 29a.jpg


Wyjścia pompy wysokiego cisnienia ja zabezpieczyłem ucietymi “palcami” z gumowej rekawiczki.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 25.JPG

Później sie okazało że widocznie dwa przewody paliwowe doprowadzające paliwo do szyny Common Rail też musiałem wykręcić bo mi przeszkadzały w odkręcaniu kolektora.

Widoczne na zdjęciu wtyczki na pompie też dla wygody odłączyć.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 26.JPG


Teraz się bierzemy za odkęcanie kolektora ssącego. Przykręcony jest na 7 śrub i dwie szpilki z nakętkami. Szpilki są po obu końcach w górnym rzędzie śrub. Największy problem jest z odkręceniem tej, po lewej stronie gdyż jest ona zasłonięta pompą wysokiego cisnienia. By pompę wyciągnąć musiałbym ściągać rozrząd, a tego nie chciałem robić. Tak więc użyłem “małej grzechotki na przedłużce, przegubem kardana
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 28.JPG


i jeden przegub pękł
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 55.JPG

Na szczęście Miałem jeszcze jeden w drugim komplecie kluczy.

Kolektor odkręcony ale nie mozna go ściagnąć ponieważ pompa wys cisnienia przeszkadza. Można go tylko troche odchylić. Trzeba wykręcić szpilki. Najpierw odkręcamy prawą szpilkę, a potem lewą takim kluczem jak na zdjęciu
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 48.JPG


Gdy to nam sie to uda to wyciagamy kolektor na zewnątrz. Na zdjęciu z przyklejoną uszczelką
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 32.JPG


widok od strony przepustnicy
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 37.JPG


i po kolei wyjscie na cylinder 1, 2, 3, 4
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 36.JPG

Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 35.JPG

Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 34.JPG

Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 33.JPG


i widok od strony głowicy
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 42.JPG


i doloty cyl. 1, 2, 3, 4
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 41.JPG

Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 40.JPG

Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 39.JPG

Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 38.JPG


Szczerze powiedziawszy spodziewałem się wiekszego zabrudzenia.

Teraz pozostało mi wyczyścić kolektor. Nie jest to łatwe ponieważ kolektor ma wejście kątowe i trudno jest włożyć jakąś szczotę, szmatę, cokolwiek by go wyczyścić. Czyszczenie trwało około 3h. Otwory dolotowe w głowicy też w miarę wyczyściłem na tyle, ile mogłem dosięgnąć palcami.
Na zdjęciu poniżej już wyczyszczony kolektor i uszczelka gotowe do założenia.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 47.JPG


Od tego momentu składamy wszystko w odwrotnej kolejności.

Tu umyta przepustnica gotowa do założenia.
Mazda 5 czyszcz kolektora ssacego 54.JPG


Gdy wszystko złożymy i podłączymy akumulator to najpierw pompujemy pompką na filtrze paliwa aż zrobi się twardy. Potem kręcimy rozrusznikiem. 5s kręcimy, 5s przerwy i – jesli wszystko jest dobrze złożone i sprawne – silnik powinien zapalić. Ja kręciłem 3 razy.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2009, 22:20
Posty: 57
Auto: Mazda 5 Sport, 2009, Diesel MZR-CD 2.0 143KM>166KM

Postprzez Damian68 » 9 sie 2019, 10:47

Jestem pełen podziwu za tą pracę.
MAZDA SIĘ NIE PSUJE TO LUDZIE PSUJĄ MAZDY
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lis 2014, 15:26
Posty: 1440 (6/36)
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 2,0 LF 2004 Sedan
Ford CMax 2014 2,0 Diesel 163 KM
była
Mazda 323FBJ 1,6 16V2002
Mazda 5 2,0 Diesel Sport 2006
był
Opel Astra 1.8 16V

Postprzez robi4o2 » 9 sie 2019, 12:20

Dzieki.
Czyszczenie IC zajeło mi około 6-7h (biorąc pod uwagę że trzeba ściągać zderzak). Za to kolektor ssący – to zajeło mi dwa dni.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2009, 22:20
Posty: 57
Auto: Mazda 5 Sport, 2009, Diesel MZR-CD 2.0 143KM>166KM

Postprzez misiekthcteam » 18 sie 2019, 22:34

Fotorelacja na wysokim poziomie. Możliwe że się przyda i dla mnie. Czy jest szansa żeby rozszczelniło się to między dolotem, a kanałem wodnym między kolektorem a blokiem? Bo coś mi dmucha do chłodnicy i wyrzuca płyn do zbiorniczka, a spalin brak w chłodnicy. Mam wykluczone (wymienione) chłodnicę spalin (w sumie bez sensu bo spalin brak) i przepustnicę.
P.S. U mnie mocowanie intercoolera z przodu na dole wyparowało już przed zakupem samochodu, a sam intercooler rozleciał się po wyjęciu <rotfl>
Początkujący
 
Od: 30 lip 2019, 18:16
Posty: 7 (4/0)
Auto: Mazda 5 2006r.
RF7J 2.0 110KM

Postprzez robi4o2 » 20 sie 2019, 09:14

" Czy jest szansa żeby rozszczelniło się to między dolotem, a kanałem wodnym między kolektorem a blokiem?" – szansa jest zawsze. Na pewno wykluczyć tego nie można. Pytanie tylko – czy tak jest naprawdę.
Jeśli coś Ci dmucha do zbiorniczka wyrównawczego tzn. że robi się cisnienie. Jesli weźmiemy pod uwagę kolektor dolotowy to ... tutaj powierze jest zasysane do cylindrów (czyli jest podcisnienie), ale .... mamy turbo i ono tłoczy powietrze do cylindrów (czyli mamy ciśnienie), nie wiem tylko czy byłoby na tyle duże by "przepchać" się pod uszczelką do kanału wodnego.
Nie przekonasz się dopóki nie rozbierzesz i sam sprawdzisz.

Apropo mojego czyszczenia dolotu:
samochód jest żwawszy, zwlaszcza w dolnym zakresie obrotów (1500-2200obr), mniej pali około 0.5-0.7l/100km, i ... rzadziej wypala sie filtr DPF. Zauważyłem też że spadły mi korekty na wtryskach.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 15 kwi 2009, 22:20
Posty: 57
Auto: Mazda 5 Sport, 2009, Diesel MZR-CD 2.0 143KM>166KM

Postprzez matios0001 » 21 sie 2019, 20:44

Na jakiej podstawie steierdziles że to na pewno nie dmucha spalinami oraz w jakim tempie przybywa ci tego płynu w zbiorniczku? A gdyby była nieszczelnośc pomiędzy dolotem a kanałami wodnymi to by też ubywalo ci płynu chłodniczego bo przy małym obciążeniu ciśnienie w dolocie byłoby mniejsze niż w obiegu wody. Przyjrzalbym się raczej termostatowi bo może słabo się otwiera i wtedy jest pompowane za duże ciśnienie i tak się dzieje, temperaturę wody sobie poobserwuj czy aby za mocno się nie grzeje
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2018, 13:41
Posty: 43
Auto: Mazda 5, mzr cd 2.0 143 km, 2008r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

Moderator

Moderatorzy 5 / Premacy