Błąd AT i kontroli trakcji – szarpanie

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez daniello87 » 28 wrz 2015, 08:12

Witam Szanowne grono forumowiczów,

Jako wierny fan marki Honda z uwagi na dwójkę dzieci zmieniłem markę na Mazdę 5, rok 2009 w benzynie 2.0 w automatycznej skrzyni biegów z drobnym defektem. Problem polega na nagłym szarpnięciu/zblokowaniu kół/koła na ułamek sekundy niezależnie od prędkości. W wyniku tego zapala się czasami kontrola trakcji wraz z informacją AT od skrzyni a czasami sama kontrolka AT. Auto było podłączone pod komputer (brak błędów), skrzyni była sprawdzana poprzez jej rozebranie w warsztacie specjalizującym się w automatach. Diagnoza mechaników, że może być problem z instalacji (zwarcie).
Z uwagi na fakt, że mam w rodzinie identyczną mazdę postanowiłem zamienić przepustnicę a następnie przepływomierz. Po jeździe próbnej sporadyczne szarpnięcie nadal występuje. Zacząłem teraz kojarzyć kontrolę trakcji z błędem AT i mam pytanie czy rzeczywiście np. wadliwy czujnik absu może powodować wchodzenie skrzyni w tryb awaryjny i powodować delikatne szarpnięcie w losowych momentach? Czy ktoś z takimi objawami się spotkał?

Pozdrawiam
Daniel
Początkujący
 
Od: 17 maja 2015, 16:50
Posty: 14 (2/0)
Skąd: Gdańśk
Auto: Mazda 5 Active Plus, 2009, silnik 2.0 benzyna, Automatyczna skrzynia biegów

Postprzez dzux » 28 wrz 2015, 15:16

Pierwsze słysze o takim problemie, jedyne co bym zrobił to podniusł auto odłączył wszystkie cztery wtyczki abs i zobaczy czy coś się zmieni.
Forumowicz
 
Od: 5 cze 2011, 22:38
Posty: 706 (1/8)
Skąd: lubuskie
Auto: BYŁA Mazda 3 2005 sedan 1.6 JEST Mazda 5 2006r 2.0 benzyna :)

Postprzez daniello87 » 29 wrz 2015, 20:34

Auto dzisiaj sprawdzone pod innym komputere. Kod błędu to u0101 brak połączenia z modułem tsm. Sprawdzić okablowanie pomiędzy mega macs a centralna jednostka sterująca. Coś Wam możemówić ta informacja?
Początkujący
 
Od: 17 maja 2015, 16:50
Posty: 14 (2/0)
Skąd: Gdańśk
Auto: Mazda 5 Active Plus, 2009, silnik 2.0 benzyna, Automatyczna skrzynia biegów

Postprzez Wojtek » 29 wrz 2015, 20:45

U0101 wskazuje na brak komunikacji ze skrzynią... po szynie CAN
Należy sprawdzić kable i połączenia wtyczek...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez daniello87 » 30 wrz 2015, 06:10

Dziękuję za odpowiedź. A nie orientujesz się czy na ten błąd wpływać elektryka przesuwnych drzwi? Czy musi być to wiązka silnikowa?

Edit.
Pojawiła się informacja na innym nieco mądrzejszym komputerze o dodatkowym błędzie U2064.

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 17 maja 2015, 16:50
Posty: 14 (2/0)
Skąd: Gdańśk
Auto: Mazda 5 Active Plus, 2009, silnik 2.0 benzyna, Automatyczna skrzynia biegów

Postprzez Wojtek » 30 wrz 2015, 09:29

Jedź do kogoś kto ma IDS'a lub ForScan'a
Wtedy dobrze diagnozuje...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez daniello87 » 30 wrz 2015, 11:31

Auto umówione do elektronika samochodowego który po objawach powiedział że się podejmie. Podobno żmudna praca i trwać może kilka dni.niestety termin najbliższy ma za dwa tygodnie dopiero. Napisze na forum co udało się ustalić.
Początkujący
 
Od: 17 maja 2015, 16:50
Posty: 14 (2/0)
Skąd: Gdańśk
Auto: Mazda 5 Active Plus, 2009, silnik 2.0 benzyna, Automatyczna skrzynia biegów

Postprzez daniello87 » 16 paź 2015, 15:31

Panowie pytanie. Dzwonili do mnie elektronice. W poniedziałek mam auto odebrać i testować. Problem był podobno w przekaźniku drzwi elektrycznych suwanych. Są powiązane ze skrzynią. Jest opcja aby to to było przyczyną wyświetlanego błędu?

Pozdrawiam
Daniel
Początkujący
 
Od: 17 maja 2015, 16:50
Posty: 14 (2/0)
Skąd: Gdańśk
Auto: Mazda 5 Active Plus, 2009, silnik 2.0 benzyna, Automatyczna skrzynia biegów

Postprzez Wojtek » 16 paź 2015, 20:36

Ciekawa ta instalacja...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez daniello87 » 19 paź 2015, 11:31

Jednak z instalacją jest wszystko ok. Usterka na 99% leży po stronie modułu TCM (uszkodzony). Teraz pytanie do Panów. Orientujecie się może czy moduł TCM można podmienić z mazdy takiej samej wyposażeniowo lecz nie z 2009 roku lecz 2008 ale również po lifcie? Mam w rodzinie taki egzemplarz i spróbowałbym to zrobić.
Początkujący
 
Od: 17 maja 2015, 16:50
Posty: 14 (2/0)
Skąd: Gdańśk
Auto: Mazda 5 Active Plus, 2009, silnik 2.0 benzyna, Automatyczna skrzynia biegów

Postprzez Wojtek » 19 paź 2015, 12:52

Nie podałeś nam kodu błędu... bez niego ta cała naprawa będzie dłuuuga i może być bolesna...

Jedź na diagnostykę auta...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez daniello87 » 20 paź 2015, 20:38

Wojtek, masz kody błędu w pierwszym poście. Opisywałem również że szarpnięcie jest na tyle krótkie, że żaden z modułów nie wykazuje awarii.

Niemniej jednak temat dla mnie zakończony. Uszkodzeniu uległ moduł TCM, który posiadał zimne luty. Po przelutowaniu płytki i na nowo zatopieniu w masie silikonowej auto działa. Brak jakichkolwiek błędów na komputerze i żadnych szarpnięć.

W temacie tyle. Proszę o zamknięcie tematu.

Pozdrawiam
Daniel
Początkujący
 
Od: 17 maja 2015, 16:50
Posty: 14 (2/0)
Skąd: Gdańśk
Auto: Mazda 5 Active Plus, 2009, silnik 2.0 benzyna, Automatyczna skrzynia biegów

Postprzez Wojtek » 20 paź 2015, 23:20

daniello87 napisał(a):Uszkodzeniu uległ moduł TCM, który posiadał zimne luty.

Zimne luty są powodem braku komunikacji z modułem...

Szybko moduł został rozebrany i naprawiony... i zalany... ;)

Możesz napisać coś więcej?
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez daniello87 » 21 paź 2015, 08:49

Zimne luty na module TCM są powodem losowych i krótkich przerwań w działaniu skrzyni. Ma on to do siebie, że przewodzi kiedy chce. Po sprawdzeniu instalacji to był ostatni element do sprawdzenia. Dojście do modułu TCM nie jest za bardzo czasochłonne. Znajduje się mniej więcej pod akumulatorem. Rzeczywiście najwięcej czasu zajęło oczyszczenie modułu bo prawie cały dzień. Pracownia elektroniczna w której auto naprawiono zna się na tym i na bieżąco informowali mnie co robią z autem. Poprawiono tylko i wyłącznie luty. Wymiana uszkodzonych elementów jest niestety niemożliwa z uwagi na brak możliwości wyjęcia całej płytki. Szczęście w nieszczęściu, że przyczyną były luty... w przeciwnym wypadku szukałbym modułu. Auto testowo zrobiło już 70 km i jak na razie żadnych błędów i auto działa pięknie.

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 17 maja 2015, 16:50
Posty: 14 (2/0)
Skąd: Gdańśk
Auto: Mazda 5 Active Plus, 2009, silnik 2.0 benzyna, Automatyczna skrzynia biegów

Postprzez piotrek712077 » 8 sie 2019, 02:20

Witam serdecznie,

podepne sie pod post ale tez pewnie dodam nowy. Mialem identyczny problem i nadal mam a mianowicie 2 miesiace temu zdiagnozowano brak polaczenia z TCM – objawem bylo utkniecie skrzyni na 2 biegu i problemy z przerzucaniem – szarpanie pomiedzy 1 a 2 biegiem – modul zostal wymieniony, dodatkowo wymienilem olej i filtr w skrzyni. Po wymianie efekt jest taki ze jest zero bledow, ale nie jest ok. Otoz na zimnym silniku auto zmienia biegi plynnie i bez problemu. Po przejechaniu okolo 25 minut zaczynaja sie problemy ktore wystepuje bez logicznego porzadku. Czasami raz na 10 zmian biegow z 1 na 2 a czasami raz za razem. Objawem jest szarpniecie i problem z przelaczeniem 2 biegu. Wszystkie inne biegi dzialaja tak ze nie czuc zmiany.

Pytanie co moze byc nie tak:

– plytka byla kupiona jako przelutowana czyli moze tu jest problem?
– solenoidy czyli elektrozawory?
– cos w skrzyni uleglo uszkodzeniu podczas tego poprzedniego bledu?

Dodam od siebie ze mieszkam na koncu swiata (Nowa Zelandia) i tutaj fachowcy od skrzyn kasuja wagony kasy i nie za bardzo bawia sie w diagnostyke. Czy jestescie w stanie jakos pomoc? TCM wymienilem sam. Gdyby to byly solenoidy to mam goscia ktory mi to zrobi.

Co radzicie? Czy ktos mial taki problem? Czy nadal moze byc to TCM? Poprzedni objaw byl jdnak inny – wyskakiwal blad i auto utykalo na 2 biegu – jezdzilem tak moze 5 km nie wiecej.
teraz da sie nowrmalnie jezdzic ale na goracym silniku pojawia sie ten problem. Zauwazylem tez ze jak chce ostro ruszyc to bardzo wydluza bieg pierwszy – nienormalnie.

Musze bardziej tu liczyc na siebie wiec bede wdzieczny za jakakolwiek pomoc.

DDZIEKI !!!
Początkujący
 
Od: 8 sie 2019, 02:04
Posty: 5

Postprzez KrzyzakMitsu » 8 sie 2019, 16:57

Piszesz, że zmieniłeś olej – na pewno wlałeś dobry? Bo jest wiele skrzyń, które są bardzo czułe na jakość oleju i trzeba szukać bardzo dobrej jakości zamiennik. Kolejna kwestia to jego poziom. W automacie zalewa się go na COLD a potem trzeba zrobić przejażdżkę z 20km i wtedy sprawdzić i najczęściej dolać na pozycję HOT. To sprawdzenie prowadzi się na pracującym silniku na biegu N lub P.
Zacznij od poziomu oleju a potem będziemy się martwić dalej.
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2018, 19:44
Posty: 456 (17/14)
Auto: Mazda 5, Galant E32 i EA5, Leon 5F

Postprzez piotrek712077 » 11 sie 2019, 05:43

No więc tak. Sprawdziłem dziś olej. Auto jezdzilo 20 minut czyli silnik gorący. Automat w pozycji P. Silnik włączony i bagnet pokazywał że jest za dużo. Około 1 cm powyżej górnej granicy. Czy to może mieć wpływ?

Co do samej jakości oleju to chyba nie bo na starym oleju po wymianie TCM objaw też występował z tą różnicą że po zmianie jest dużo łagodniejszy.

Czytałem na forach w innych markach że przy takich objawach częstą przyczyną są elektrozawory czyli solenoidy?

Bije się z myślami czy wymienić ten TCM skoro jest to tak powiązane z temperatura ale chyba tak zrobię.

Dajcie znać co myślicie.

Dzięki

Dopisano 11 Aug 2019, 05:20:

Szybki update

Poczytalem jak sprawdzic dokladnie olej – wiec zrobilem to jeszcze raz zarowno na D jak i na N – w obu przypadkach za duzo – na D nawet okolo 2 cm na bagnecie. Dodam ze olej zmienial mi moj mechanik stad moje zaufanie i brak sprawdzenia.

Pytanie czy to moze byc przyczyna? Na pewno ogarne wyciagniecie nadmiaru i testujemy dalej.
Początkujący
 
Od: 8 sie 2019, 02:04
Posty: 5

Postprzez piotrek712077 » 12 sie 2019, 13:06

Update z dzis.

Po rzetelnym sprawdzeniu oleju postanowilem zlac nadmiar. Najpierw wyciagnalem 200ml i pojechalem 30 minut sprawdzic. Zmiana jest taka ze przez 25 minut bylo ok i auto zmienia z 1 na 2 plynniej (nie ma odczuwalnych wczesniej mikroszarpniec). Niestety ostatnie 5 minut znow pojawil sie objaw w postaci lekkiego szarpniecia i wzrostu obrotow przy zmianie na 2 bieg. Tak jakby wskakiwal on z opoznieniem a pozniej auto nadganialo do obrotow. Zjechalem do garazu i zlalem olej tak zeby bylo idealnie – bylo przelane okolo 400-450 ml. Po ostatecznym zlaniu juz nie jezdzilem. Potestuje jutro ale ewidentnie jest roznica w tym jak skrzynia zmienia biegi – zniknely mikroszarpniecia ktore wczesniej byly wyczuwalne. Zostal tylko ten glowny rzadziej wystepujacy objaw. Zobacze czy po zlaniu calego nadmiaru bedzie jakis progres.

Co sadzicie?
Początkujący
 
Od: 8 sie 2019, 02:04
Posty: 5

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 5 / Premacy