Wymiana tarcz, klocków i piast z łożyskami z tyłu

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez tomasek77 » 22 cze 2014, 23:08

Witam

Jako że w ostatni weekend pobawiłem się w wymianę tarcz i klocków z przodu i z tyłu oraz dodatkowo piast z łożyskiem z tyłu postanowiłem podzielić się z tymi co również chcą spróbować tego sami:
A więc tak przód :
20140620_084957.jpg

Gdy już podniesiemy auto i je zabezpieczymy ,możemy spokojnie przystąpić do wymiany wspomnianych części. Dobrze aby auto nie stało tylko na lewarku na własnego bezpieczeństwa i abyśmy nie zniszczyli lewarka.
Pamiętajmy aby poluzować śruby na kołach przed podniesieniem auta. Niestety do przykręcania śrub nie posiadałem klucza dynamometrycznego ,więc dokręcanie odbywało się "na wyczucie".

1.Używając klucza z "Madzi" odkręcamy wcześniej poluzowane śruby i zdejmujemy koło.
20140620_085139.jpg

2.Warto przed zdjęciem zacisków i starych klocków zająć się przewodami.
Bierzemy 2 klucze płaskie 13 i 14 oraz coś aby zatkać przewód hamulcowy . Mniejszym 13 przytrzymujemy nakrętkę oznaczoną nr.2 i odkręcamy końcówkę na zacisku do którego jest podłączony przewód ,większym kluczem przytrzymujemy przewód w miejscu nr.1 ,aby się nie ukręcił.
Do zatkania przewodu warto wykorzystać kapturek z zaworka odpowietrzającego.
Od razu możemy poluzować zawór odpowietrzający aby wcisnąć tłoczek ,oznaczony jako nr. 3. ,przy
użyciu śrubokręta ,bądź gdy zdejmiemy zacisk przy użyciu śruby ,nakrętki i płytki oporowej lub dużej podkładki.
20140620_102512 - v2.jpg


3. Gdy już uporamy się z przewodami. Bierzemy do ręki nasadkę imbus 7 oraz klucz nasadkowy 10, grzechotkę i wykręcamy 2 tłoczki prowadzące. Zaznaczone poniżej. Następnie zdejmujemy zacisk z tłoczkiem.

20140620_085313 - v2.jpg


Dużym śrubokrętem pomagamy sobie aby zdąć zacisk z tarczy.
4.Następnie kluczem nasadowym 17 odkręcamy uchwyt zacisku.

20140620_102827.jpg


5.Przy użyciu gumowego młotka lub stalowego zbijamy starą tarczę. Jako ,że łożysko z przodu miałem wymieniane z przodu oczyszczamy tylko powierzchnie tulei z rdzy i nalotów.

20140620_105000.jpg


6. Jeśli komuś zależy na zmianie wyglądu, możemy pomalować zaciski i uchwyt zacisku. A w między czasie zająć się tyłem.

20140620_163452.jpg


Jeśli nie zmieniamy wyglądu lub już mamy pomalowany zacisk ,możemy przystąpić do montażu nowych tarcz i klocków.

UWAGA!!!: Podczas malowania należy pamiętać o zasłonięciu powierzchni kontaktowych oraz otworów.

7.Ze starego zacisku wyciągamy z zatrzasków stary klocek hamulcowy .Następnie czynności powtarzamy w odwrotnym kierunku .Przykręcamy uchwyt zacisku z punktu nr.4.
Oczywiście wcześniej oczyścić należy gwint śrub.

8. Przed przystąpieniem montażu zacisku , oczyściłem tłoczki prowadzące z nalotu papierem ściernym na mokro następnie prysnąłem smarem w płynie ,może być również odrobina wazeliny.

Następnie wkładamy nowy klocek hamulcowy wraz z zatrzaskami w tłoczek hamulcowy. Drugi klocek hamulcowy wkładamy w uchwyt .

Odświeżony zacisk przykręcamy tłoczkami prowadzącymi wykorzystując narzędzia jak w punkcie nr.3 do uchwytu.
Następnie podłączamy przewód hamulcowy.
Oto efekt po skończonej pracy:

20140620_214952.jpg


Aby tarcza nie latała docisnąłem ją chwilowo podkładką i nakrętką od koła. Nie martwcie się ,że teraz tarcza lata ,dociśnie je koło.
----------------------------------------------------------------------------------
Co do tyłu jeśli chodzi o wymianę tarcz i klocków to wygląda to bardzo podobnie , ale jako że wymieniałem przy tej okazji piastę opiszę również tę czynność.

9.Podobnie jak w przypadku odkręcamy pierw koło .
10. Następnie jak w przypadku przedniego koła wykonujemy punkt nr. 2 ,3 i 4. Używamy tych samych narzędzi
11. Aby zdemontować piastę z łożyskiem należy odkręcić 4 śruby typu "torx" ,rozmiar T50.

20140620_142805 - v2.jpg


12. Następnie przy użyciu stalowego młotka zbijamy łożysko. Najlepiej jest robiąc to uderzać w jedno miejsce dość energicznie i okręcać tuleję i znów uderzać.
W momencie końcowym uważać aby tuleja nie wypadła całkowicie i nie zawisła na przewodzie od czujnika ABS.
Pod koniec obstukiwać lekko ,gdy już tuleję będziemy mieli w ręce odczepić przewód od czujnika ABS.Widoczny na górnym zdjęciu ,oznaczone jako nr. 4.
13. Po zdemontowaniu starej piasty ,oczyścić powierzchnie z rdzy i nalotów.

20140620_162502.jpg


14.Następnie ze starej piasty przy użyciu nasadki "torx" lub nawet imbus odkręcić czujnik magnetyczny, i przykręcić go do nowej piasty. Miejsce śruby zaznaczone na zdjęciu poniżej.

20140620_162512.jpg


15.Gdy już mamy zamontowany czujnik ABS w nowej piaście przystępujemy do przykręcania piasty do zawieszenia.
Montujemy nową piastę przy użyciu tych samych śrub co w punkcie nr.11.

16. I podobnie jak w przypadku zacisku z przodu montujemy pierw uchwyt a później zacisk ,czyli powtarzamy czynności z punktu 4,3,2 lecz w odwrotnym kierunku.

17.Teraz wykonujemy czynności z punktów 7 i 8 , tak jak przypadku przedniego koła

18. Podobnie jak z przodu również możemy wspomóc się podkładką aby umieścić tarczę pomiędzy klockami.

A o to efekt końcowy :) Nowa piasta,tarcza i klocki:

20140621_094546.jpg


Później wrzucę jeszcze jak to prezentuje się w Madzi z założonymi kołami .
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 kwi 2014, 21:03
Posty: 70 (2/1)
Skąd: Wrocław
Auto: Mazda 5 (2005) 1.8

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 5 / Premacy