Regulacja hamulca ręcznego

Skrzynia biegów, sprzęgło, osie, zawieszenie, koła, układ kierowniczy i hamulcowy.

Postprzez B@ART » 26 kwi 2014, 17:15

Witam wszystkich!

Temat jest następujący, dzisiaj chciałem podejść do przeglądu okresowego mojej 5 i wszystko było pięknie do momentu sprawdzenia hamulca ręcznego. Zakładam, że po stronie tarcz i zacisków sytuacja jest ok (2tyg temu wymiana klocków i przegląd w ASO). Szukałem w sieci i niestety ale dla 5 nie mogę znaleźć dobrego opisu.

I teraz następują pytania:
    1. Którędy można dojść do śruby regulacyjnej ręcznego?
    2. Na którym 'ząbku' powinien 'kończyć łapać'?

Czy ktoś miał już okazję robić to samodzielnie?
Początkujący
 
Od: 8 wrz 2013, 21:12
Posty: 9
Skąd: Tczew
Auto: CR LF 2006

Postprzez Wojtek » 26 kwi 2014, 19:18

To ja od końca zacznę :)

B@ART napisał(a):2. Na którym 'ząbku' powinien 'kończyć łapać'?

na 3 auto nie powinno się stoczyć z małej górki, a na 4-tym nie ruszysz...

B@ART napisał(a):1. Którędy można dojść do śruby regulacyjnej ręcznego?

wygląd dźwigni:

reczny M5_2005_2008.jpg


reczny2.jpg
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez B@ART » 26 kwi 2014, 21:19

Wojtek napisał(a):na 3 auto nie powinno się stoczyć z małej górki, a na 4-tym nie ruszysz...

I to jest odpowiedź jakiej oczekiwałem :) Serdeczne dzięki.

Przy okazji spróbowałem sam znaleźć dojście do tej nakrętki i okazuje się że coś co do tej pory uważałem za zaślepkę pod dodatkowe gniazdko 12v w rzeczywistości maskuje dojście do regulacji :) ( zaślepka w małym 'schowku' obok miejsca na kubek/popielniczkę; na przedłużeniu dźwigni hamulca ręcznego)

Pozostaje mi tylko znaleźć odpowiedni klucz i do dzieła.
Początkujący
 
Od: 8 wrz 2013, 21:12
Posty: 9
Skąd: Tczew
Auto: CR LF 2006

Postprzez Wojtek » 26 kwi 2014, 21:30

B@ART napisał(a):Pozostaje mi tylko znaleźć odpowiedni klucz i do dzieła.

klucz to pewnie 10mm :)

B@ART napisał(a):okazuje się że coś co do tej pory uważałem za zaślepkę pod dodatkowe gniazdko 12v w rzeczywistości maskuje dojście do regulacji

wrzuć zdjęcia z tej operacji... please

ps. po wszystkim przejedź się chwilkę i później sprawdź tarcze z tyłu... nie mogą być gorące, bo to oznacza, że za mocno podciągnąłeś...
Skoda Rapid Obrazek , Mii FR-line 1.0 Obrazek
byly: Mazda 323 BG, Tribute, M6 GG, M5 CR i M2 DE, SEAT Mii SE 1.0, Seat Toledo NH S 1.2
Avatar użytkownika
Zarząd – Członek Zarządu
 
Od: 21 gru 2013, 13:44
Posty: 17490 (110/470)
Skąd: UK
Auto: Rapid 1.2 SE-L 110KM
Mii FR-line 1.0 75KM

Postprzez B@ART » 27 kwi 2014, 15:24

Regulacja hamulca ręcznego w M5 przed face liftingiem (2005 – 2007)


Wojtek napisał(a):wrzuć zdjęcia z tej operacji... please

A proszę bardzo :)

Przed przystąpieniem do działania trzeba się wyposażyć w odpowiedni klucz nasadowy. Odpowiedni czyli wystarczająco długi. Z zasobów ojca, teścia i własnych udało mi się złożyć następującą kombinację:
P1020421.JPG

Długość całości to 25cm, i ta długość była 'akurat'. Dłuższy klucz mile widziany.
Jeżeli chodzi o rozmiar:
Wojtek napisał(a):klucz to pewnie 10mm :)
zgadza się :)

Nie bez znaczenia jest też głębokość nasadki (w moim przypadku był to 1cm) i otworu na śrubę która będzie 'chowała' się w nasadkę. Wspomniany 1cm pozwolił mi na zredukowanie luzu ręcznego o 2 ząbki, co mam nadzieję wystarczy. W każdym razie teraz na sporym wzniesieniu po zaciągnięciu hamulca do końca samochód nie zjeżdża. Dalszą regulację uniemożliwił własnie rozmiar otworu w nasadce, śruba miała po prostu większą średnicę. Jeżeli okaże się że to nie wystarczyło, trzeba będzie poszukać innej nasadki/klucza.

Do rzeczy:
1. Przy włączonym silniku pompujemy normalny hamulec 2-3 razy
2. Wyłączamy silnik i dobieramy się do śruby regulacyjnej przy zwolnionym hamulcu ręcznym
a: Lokalizujemy i otwieramy otwór za dźwignią ręcznego
P1020426.JPG

Otwieramy podważając od góry, nie potrzeba do tego żadnych narzędzi.
b. Lokalizujemy śrubę regulacyjną
P1020420.JPG

3. Bierzemy klucz i kręcimy, w prawo naciągamy linkę, w lewo popuszczamy.
4. Co parę obrotów warto sprawdzić jaki jest postęp za pomocą dźwigni ręcznego, uprzednio wyjmując oczywiście klucz.
5. Po osiągnięciu żądanego efektu zaślepiamy otwór i jedziemy na testową rundę. Warto mieć pod ręka jakieś wzniesienie dla dodatkowego sprawdzenia skuteczności.
6. Jeżeli po przejażdżce tylne tarcze nie różnią się temperaturą od przednich a auto po zaciągnięciu ręcznego na wzniesieniu stoi w miejscu możemy założyć że operacja została zakończona sukcesem.

Powodzenia!

Wojtek napisał(a):ps. po wszystkim przejedź się chwilkę i później sprawdź tarcze z tyłu... nie mogą być gorące, bo to oznacza, że za mocnopodciągnąłeś...

Po testowej rundzie przednie i tylne tarcze były jednakowo ciepłe (ciężko jeździć zupełnie bez hamowania), bez problemu mogłem ich dotknąć. Zakładam więc że jest ok.

Na dokładkę załączam opis regulacji ręcznego z forum amerykańskiego. Ciekawe historie tam mają chłopaki ze swoimi 5. Wjeżdżają im w skrzynki sąsiadów, szopy i inne auta :)

http://www.mazdaforum.com/forum/mazda5-43/handbrake-problem-urgent-7528/ napisał(a):Stroke Inspection
1. Pump the brake pedal a few times.
2. Pull the parking brake lever two to three times.
3. Inspect the parking brake stroke by slowly pulling
at point A 50 mm {1.97 in} from the end of the
parking brake lever with a force of 98 N {10 kgf,
22 lbf} and counting the number of notches
(clicking sound).
4. If not within the specification, adjust the
parking brake lever.
Parking brake lever stroke when pulled at 98 N
{10 kgf, 22 lbf} 6 notches

PARKING BRAKE LEVER ADJUSTMENT
1. Pump the brake pedal a few times.
2. Remove the service hole cover of the center
console.
3. Turn the adjusting nut and adjust the parking
brake lever.
4. After adjustment, pull the parking brake lever one
notch and verify that the parking brake warning
light illuminates.
5. Verify that the rear brakes do not drag.
Początkujący
 
Od: 8 wrz 2013, 21:12
Posty: 9
Skąd: Tczew
Auto: CR LF 2006

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy 5 / Premacy