Trzeba się dostać do czujnika pomiędzy zderzakiem przednim a chłodnicą i wypiąć go ze złączki.
Sprawa nieco trudna bo dostęp jest kiepski...trzeba by odkręcić płytę osłonową dolną i od spodu się dobrać do czujnika.
Wsadzić czujnik do domowej zamrażarki gdzie jest -18st celcjusza.
Po godzinie wyjąć i użyć miernika z pomiarem oporności i podłączyć się do czujnika.
Pomiaru trzeba dokonać dość sprawnie bo po wyjęciu z lodówki szybko czujnik się ociepla.
Nie wolno trzymać gołymi palcami za metalowe końcówki pomiarowe, gdyż zafałszuje to pomiar.
Trzeba sobie tak zorganizować pomiar by nie dotykać palcami do końcówek pomiarowych.
Wskazania powinny być takie:
-20st.cel = 13.3-16kOhma
-10st.cel = 10.5-11.9kOhma
-5st.cel = 8-9.2kOhma
0st.cel = 6.3-7.2kOhma
+5st.cel = 4.4-5.5kOhma
+10st.cel = 3.8-4.2kOhma
+15st.cel = 3-3.5kOhma
+20st.cel = 2.3-2.8kOhma
Jeżeli czujnik wskazuje w określonej temperaturze określony przedział oporności to można uznać że jest sprawny jeżeli nie wskazuje jakiegoś przedziału to jest uszkodzony.
Jeżeli dalej w samochodzie wskazania są niewłaściwe to uszkodzeniu uległ kabel połączeniowy lub kostka. Wystarczy że został gdzieś przycięty i dostała się wilgoć...a to wystarczy. Trzeba zadbać wtedy o wysuszenie i zaizolowanie kabla oraz kostki połączeniowej lub wymienić zgnieciony kabel...tą czynność należy wykonać solidnie pamiętając o tym by pozostawić czujnik odkryty i nie owijać go samego taśmą izolacyjną. Czasami też izolacja kabla może być czymś rozpuszczona i dostaje się wilgoć...wtedy dany odcinek trzeba wymienić i najlepiej nie robić tego samemu...bo miejsce jest trudno dostępne i trzeba mieć odpowiednią lutownicę...zadbać o właściwą izolacje miejsca naprawy i zrobić to wszystko dokładnie i ostrożnie.
Dodatkowo metodycznie można sprawdzić wskazania termometru LCD podłączając do kostki kabla w miejsce czujnika temperatury zwykły opornik masowy(rezystor) i tak jak opisałem wyżej wskazania powinny być analogiczne...czyli opornik 16kOhma powinien pokazać mróz -20st.cel na wyświetlaczu LCD itd.
Uwaga tylko aby nie zewrzeć ze sobą końcówek kabla od czujnika bo może się uszkodzić układ wewnetrzny i nie dotykać nimi do masy samochodu ani też do plusa zasilania !
PS kOhma oznacza kiloOhmy czyli tysiące omów i oznacza się literą Omega na mierniku.
Pozdrawiam
M5
