Mazda3 BM Skyactiv-D 2013 2.2 150KM
Witam wszystkich!
29.04.2015 stałem się szczęśliwym posiadaczem kolejnej Mazdy 3(wcześniej był to 2010 r 1.6 D), tym razem jest to nowy model z mało popularnym w Polsce silnikiem 2.2 SkyActiv-D o mocy 150KM z dwiema turbosprężarkami Auto zostało zakupione od salonu Mazdy w Niemczech, wcześniej jeździło dla nich jako wersja testowa.
Model ten w porównaniu do poprzedniego to ogromny przeskok, jakość wykonania według mnie dużo lepsza, fakt że z wyciszeniem Mazda dalej ma problemy lecz i tak jest lepiej, środek już nie jest taki surowy, więcej plastików jest miękkich i przyjemnych w dotyku. Kierownica w tym jak i poprzednim modelu miałem skórzaną ale tutaj skóra ta jest dużo miększą a nie twarda jak koci ogon
Trochę żałuję że z poprzedniej nie ukradłem kół bo aktualne 16 średnio mi się podobają a ogromny "balon" jest mocno odczuwalny przy szybszej jeździe
Wrzucam parę zdjęć :
Jeżeli chodzi o silnik to w porównaniu do poprzedniego 1.6 (w którym miałem zrobiony chip tuning) ten już nie ma turbo dziury która w 1.6 była bardzo denerwująca(2 turbosprężarki rozwiązują ten problem) , silnik ma baardzo dużą kulturę pracy, chodzi tak cicho i miękko że można pomylić go z benzyna.
Pozytywnie również zaskoczyło mnie zużycie paliwa bo jeżdżąc 50/50 wychodzi mi 5,5-5,9/100km
wiec jak na taką pojemność i moc to pali tyle co nic a przy spokojnej jeździe w trasie uzyskanie wyniku 4.0 naprawdę nie jest problemem ...
Niestety w tak samo jak w poprzednim modelu tak i w tym jest ukochany DPF który od 1 dnia przyjazdu już robi problemy...
Po sprowadzeniu do Polski zaświeciła się kontrola olejowa, jak się okazało poziom oleju znacząco się podniósł(testówka jeździła tylko po mieście więc DPF nie miał łatwego życia). Olej oczywiście zmieniłem na nowy : MILLERS OILS EE LONGLIFE C3 5w30 (naprawdę świetny olej i polecam go każdemu!) i myślałem że już jest po problemie , przez ostatni miesiąc zrobiłem ponad 1000km i sprawdzając w weekend olej widzę że stan znowu minimalnie się podniósł ...
W ten weekend wpadnie kolejne 1000 km bo jadę w małą podróż, jeżeli sprawa z dpfem się nie uspokoi to po prostu zrobie to samo co w poprzednim modelu i go wyrzucę ...
Firma która mi wcześniej to robiła( razem z chiptuningiem) mówiła że silnik 2.2 150KM a 175 np z Mazdy 6 czy CX 5 to dokładnie ta sama konstrukcja i robią je spokojnie na 210KM
W najbliższym czasie planuję się skusić chociaż na chiptuning a sprawę z DPF'em jeszcze przemyśle
To tyle jeżeli chodzi o wstęp, każde zmiany będę na bieżąco wrzucał i jak wpadnie 210KM to nagram jakiś filmik jak to chodzi.
29.04.2015 stałem się szczęśliwym posiadaczem kolejnej Mazdy 3(wcześniej był to 2010 r 1.6 D), tym razem jest to nowy model z mało popularnym w Polsce silnikiem 2.2 SkyActiv-D o mocy 150KM z dwiema turbosprężarkami Auto zostało zakupione od salonu Mazdy w Niemczech, wcześniej jeździło dla nich jako wersja testowa.
Model ten w porównaniu do poprzedniego to ogromny przeskok, jakość wykonania według mnie dużo lepsza, fakt że z wyciszeniem Mazda dalej ma problemy lecz i tak jest lepiej, środek już nie jest taki surowy, więcej plastików jest miękkich i przyjemnych w dotyku. Kierownica w tym jak i poprzednim modelu miałem skórzaną ale tutaj skóra ta jest dużo miększą a nie twarda jak koci ogon
Trochę żałuję że z poprzedniej nie ukradłem kół bo aktualne 16 średnio mi się podobają a ogromny "balon" jest mocno odczuwalny przy szybszej jeździe
Wrzucam parę zdjęć :
Jeżeli chodzi o silnik to w porównaniu do poprzedniego 1.6 (w którym miałem zrobiony chip tuning) ten już nie ma turbo dziury która w 1.6 była bardzo denerwująca(2 turbosprężarki rozwiązują ten problem) , silnik ma baardzo dużą kulturę pracy, chodzi tak cicho i miękko że można pomylić go z benzyna.
Pozytywnie również zaskoczyło mnie zużycie paliwa bo jeżdżąc 50/50 wychodzi mi 5,5-5,9/100km
wiec jak na taką pojemność i moc to pali tyle co nic a przy spokojnej jeździe w trasie uzyskanie wyniku 4.0 naprawdę nie jest problemem ...
Niestety w tak samo jak w poprzednim modelu tak i w tym jest ukochany DPF który od 1 dnia przyjazdu już robi problemy...
Po sprowadzeniu do Polski zaświeciła się kontrola olejowa, jak się okazało poziom oleju znacząco się podniósł(testówka jeździła tylko po mieście więc DPF nie miał łatwego życia). Olej oczywiście zmieniłem na nowy : MILLERS OILS EE LONGLIFE C3 5w30 (naprawdę świetny olej i polecam go każdemu!) i myślałem że już jest po problemie , przez ostatni miesiąc zrobiłem ponad 1000km i sprawdzając w weekend olej widzę że stan znowu minimalnie się podniósł ...
W ten weekend wpadnie kolejne 1000 km bo jadę w małą podróż, jeżeli sprawa z dpfem się nie uspokoi to po prostu zrobie to samo co w poprzednim modelu i go wyrzucę ...
Firma która mi wcześniej to robiła( razem z chiptuningiem) mówiła że silnik 2.2 150KM a 175 np z Mazdy 6 czy CX 5 to dokładnie ta sama konstrukcja i robią je spokojnie na 210KM
W najbliższym czasie planuję się skusić chociaż na chiptuning a sprawę z DPF'em jeszcze przemyśle
To tyle jeżeli chodzi o wstęp, każde zmiany będę na bieżąco wrzucał i jak wpadnie 210KM to nagram jakiś filmik jak to chodzi.
- Od: 8 wrz 2013, 12:13
- Posty: 41
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda3 BM Skyactiv-D 2013 2.2 150KM
izud napisał(a):jeżeli sprawa z dpfem się nie uspokoi to po prostu zrobie to samo co w poprzednim modelu i go wyrzuc
Mam nadzieję ,że nie przejdziesz przeglądu . Najlepiej wywal coś jeszcze i potem stój w korkach wrocławskich niech kobiety w ciąży i dzieci też coś mają z tego twojego pomyślunku .
marcin255 napisał(a):izud napisał(a):jeżeli sprawa z dpfem się nie uspokoi to po prostu zrobie to samo co w poprzednim modelu i go wyrzuc
Mam nadzieję ,że nie przejdziesz przeglądu . Najlepiej wywal coś jeszcze i potem stój w korkach wrocławskich niech kobiety w ciąży i dzieci też coś mają z tego twojego pomyślunku .
Wyrzucany jest TYLKO dpf, katalizator zostaje i normy spalinowe ma dalej wyższe niż większość aut w Polsce(z dpfem EURO 6)... więc odpuść sobie takie komentarze. Jak mam co miesiąc wyrzucać 300 zł na olej i gaszenie inspekcji olejowej to podziękuję
- Od: 8 wrz 2013, 12:13
- Posty: 41
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda3 BM Skyactiv-D 2013 2.2 150KM
Fajna trójka, fajny silnik, ale
Nie boisz się utraty gwarancji ?
Po coś ten DPF jest. Jeżeli kupiłeś takie a nie inne auto (mam na myśli nowego diesla z DPF) to powinno Cie stać na jego utrzymanie, łącznie z utrzymaniem DPFa
izud napisał(a):W najbliższym czasie planuję się skusić chociaż na chiptuning a sprawę z DPF'em jeszcze przemyśle
Nie boisz się utraty gwarancji ?
Po coś ten DPF jest. Jeżeli kupiłeś takie a nie inne auto (mam na myśli nowego diesla z DPF) to powinno Cie stać na jego utrzymanie, łącznie z utrzymaniem DPFa
buczos napisał(a):Fajna trójka, fajny silnik, aleizud napisał(a):W najbliższym czasie planuję się skusić chociaż na chiptuning a sprawę z DPF'em jeszcze przemyśle
Nie boisz się utraty gwarancji ?
Po coś ten DPF jest. Jeżeli kupiłeś takie a nie inne auto (mam na myśli nowego diesla z DPF) to powinno Cie stać na jego utrzymanie, łącznie z utrzymaniem DPFa
Ale to nie chodzi o to czy stać czy nie stać tylko generuje on więcej problemów niż pożytku jest z niego, bo auto więcej pali, olej musisz jak widać sprawdzać co 1000km a pomimo tego że większość z tego zrobiłem na trasie to poziom oleju i tak się podniósł, poczytajcie sobie na zagranicznych forach jakie ludzie mają problemy w tych silnikach z dpfem, załatwić silnik można sobie raz dwa W Polsce aut bez dpfów jest cała masa i nikt ich się nie czepia(w nowych autach dopiero od 2010 rok dpf musi być) a jak ktoś w nowym chce się tego wynalazku pozbyć to już wielki problem.
Zaloz jakas wieksza felge, az sie prosi o minimum 18. Przy 16 wyglada troche pokracznie
Tak wiem, to samo pomyślałem szczególnie że profil w tej oponie jest ogromny...
- Od: 8 wrz 2013, 12:13
- Posty: 41
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda3 BM Skyactiv-D 2013 2.2 150KM
izud napisał(a):przez ostatni miesiąc zrobiłem ponad 1000km
Robiąc 12k rocznie odcinkami po 10km nie kupuje się diesla, bo mało pali i ma kopa, tylko PB.
Posiadam "poprzedni model", mój pierwszy diesel i trochę się obawiałem po lektórze tego forum.
Po 11 miechach i 25kkm już nawet nie zauważam wypalania które trwa z 5min. , a o problemach nie wspomnę.
Czarymary jakieś
Kupowania auta za 20k Jewro i wycinania bebechów u Mirka w stodole .. nie muszę rozumieć
Pozatym fajne autko, jak każda BM'ka
Rumcajs napisał(a):izud napisał(a):przez ostatni miesiąc zrobiłem ponad 1000km
Robiąc 12k rocznie odcinkami po 10km nie kupuje się diesla, bo mało pali i ma kopa, tylko PB.
Posiadam "poprzedni model", mój pierwszy diesel i trochę się obawiałem po lektórze tego forum.
Po 11 miechach i 25kkm już nawet nie zauważam wypalania , a o problemach nie wspomnę.
Czarymary jakieś
Kupowania auta za 20k Jewro i wycinania bebechów u Mirka w stodole .. nie muszę rozumieć
Pozatym fajne autko, jak każda BM'ka
Jeżeli uważasz że ecuproject czy inne tego typu firmy we Wrocławiu to Mirki ze stodoły to pozdrawiam serdecznie . Ja rocznie robię około 20k, ale czasem zdarza się okres że śmigam przez 3 tygodnie po samym Wrocławiu, do tej pory każde moje auto było w dieslu i nie mam zamiaru tego zmieniać, są elastyczne mają duży moment i ekonomiczne a takiego auta właśnie potrzebuję.
Przeraża mnie to że na forum jest więcej hejterów niż normalnych użytkowników
A jeszcze wracając do samego procesu wypalania, mazda podaje że aby proces przeszedł prawidłowo wymagane jest jechać przez ~20km stała prędkością bez zmieniania biegów z obrotami powyżej 2000, przerwanie procesuje wypalania filtra powoduje że niespalone paliwo z filtra cofa się do silnika co powoduje rozrzedzenie oleju i zwiększenie jego stanu
- Od: 8 wrz 2013, 12:13
- Posty: 41
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda3 BM Skyactiv-D 2013 2.2 150KM
izud napisał(a):Przeraża mnie to że na forum jest więcej hejterów niż normalnych użytkowników
nie rozumiem dlaczego wg Ciebie każda krytyka, sugestia, lub porada to od razu hejt. relax.
izud zrobisz co uważasz
Nie neguję tego, że DPF może powodować sporo problemów podczas użytkowania, tym bardziej podczas jazdy miejskiej, nie mniej jednak na Twoim poczekałbym do końca okresu gwarancji.
buczos napisał(a):izud napisał(a):Przeraża mnie to że na forum jest więcej hejterów niż normalnych użytkowników
nie rozumiem dlaczego wg Ciebie każda krytyka, sugestia, lub porada to od razu hejt. relax.
izud zrobisz co uważasz
Nie neguję tego, że DPF może powodować sporo problemów podczas użytkowania, tym bardziej podczas jazdy miejskiej, nie mniej jednak na Twoim poczekałbym do końca okresu gwarancji.
I może też tak zrobię, bo tak jak pisałem wcześniej jeszcze nie zdecydowałem czy będę go wyrzucał, może aktualne problemy ciągną się jeszcze z powodu miejskiej jazdy w Niemczech, w sobotę planuję zrobić trasę 1000 km i większość autostradą więc powinien się on dobrze oczyścić.
Na dniach planuje się jeszcze zgłosić do salonu bo podobno mam jakieś zaległe akcje serwisowe, związane z pompą VAC'u, przeprogramowanie komputera(podobno występuje problem z nierówną pracą na niskich obrotach) i coś tam jeszcze. Potem zobaczymy co dalej
- Od: 8 wrz 2013, 12:13
- Posty: 41
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda3 BM Skyactiv-D 2013 2.2 150KM
buczos napisał(a):nie mniej jednak na Twoim poczekałbym do końca okresu gwarancji.
mam nadzieje ,że jak w UK , będą trzepać i kary walic 2.5 tys. funtów ok 10 tys. zł . załatwi takich domorosłych "poprawiaczy " , po prostu skandal takie rzeczy robić , kto ma to wdychać wg. ciebie te twoje smrody ? I nie równaj w dół , że inni itd.
izud napisał(a):Przeraża mnie to że na forum jest więcej hejterów niż normalnych użytkowników
Raczej to ty należysz do tych " nienormalnych " tu wszyscy dbają o auta i ich stan techniczny .
marcin255 napisał(a):buczos napisał(a):nie mniej jednak na Twoim poczekałbym do końca okresu gwarancji.
mam nadzieje ,że jak w UK , będą trzepać i kary walic 2.5 tys. funtów ok 10 tys. zł . załatwi takich domorosłych "poprawiaczy " , po prostu skandal takie rzeczy robić , kto ma to wdychać wg. ciebie te twoje smrody ? I nie równaj w dół , że inni itd.izud napisał(a):Przeraża mnie to że na forum jest więcej hejterów niż normalnych użytkowników
Raczej to ty należysz do tych " nienormalnych " tu wszyscy dbają o auta i ich stan techniczny .
Już mówiłem żebyś sobie odpuść swoje opinie. Pewnie niech wprowadzą kary z UK , normy spalinowe z DE i większość nawet nie w jedzie do większego miasta swoim autem bo jakby nie patrzeć więcej jest tych starych bez dpfów zniszczonych starych TDI, ale jak za takim jedziesz to masz banana na Twarzy ważne żeby nikt w nowym aucie nic nie ruszał.
A co do dbania o auto to nawet nie będę komentował, nie znasz mnie człowieku więc nie oceniaj
- Od: 8 wrz 2013, 12:13
- Posty: 41
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda3 BM Skyactiv-D 2013 2.2 150KM
Chyba pierwszy raz widzę BM'ke w silniku 2.2. Jak czytałem bardzo dużo fajnego o BL z takim silnikiem, to BM musi jeszcze lepiej się spisywać i dawać więcej frajdy z powodu wyglądu, świeżości i innych szmerów bajerów.
Nie włączę się do rozmowy dotyczącej wycinania DPF'a, bo nie znam dokładnie tematu, nie orientuje się i zrobisz tak jak uważasz wiążąc się z wszelkimi konsekwencjami i zyskami z tej operacji.
A chcę Ci życzyć meega dużo frajdy z użytkowania auta i ciekawych modyfikacji które mam nadzieje opiszesz na łamach forum
Nie włączę się do rozmowy dotyczącej wycinania DPF'a, bo nie znam dokładnie tematu, nie orientuje się i zrobisz tak jak uważasz wiążąc się z wszelkimi konsekwencjami i zyskami z tej operacji.
A chcę Ci życzyć meega dużo frajdy z użytkowania auta i ciekawych modyfikacji które mam nadzieje opiszesz na łamach forum
- Od: 8 mar 2012, 19:50
- Posty: 499 (7/8)
- Skąd: Rzeszów
- Auto: Mazda 3 Kintaro 2.0 150KM LF (BK)
była: 626 2.0 115KM FS (GF)
kalesoon napisał(a):Chyba pierwszy raz widzę BM'ke w silniku 2.2. Jak czytałem bardzo dużo fajnego o BL z takim silnikiem, to BM musi jeszcze lepiej się spisywać i dawać więcej frajdy z powodu wyglądu, świeżości i innych szmerów bajerów.
Nie włączę się do rozmowy dotyczącej wycinania DPF'a, bo nie znam dokładnie tematu, nie orientuje się i zrobisz tak jak uważasz wiążąc się z wszelkimi konsekwencjami i zyskami z tej operacji.
A chcę Ci życzyć meega dużo frajdy z użytkowania auta i ciekawych modyfikacji które mam nadzieje opiszesz na łamach forum
Dzięki za opinię !
Dla zainteresowanych parę informacji o tym silniku znajdziecie tutaj:http://www.przyjaznamotoryzacja.pl/Uczestnicy-programu/Mazda/Aktualnosci/SKYACTIV-D-niezrownana-technologia-czystych-silnikow-Diesla
I tutaj krótki filmik od mazdy https://www.youtube.com/watch?v=yVkLSFDilLU
Konstrukcja wydaje się bardzo udana , już poprzednia 2.2 była super a tą jeszcze odciążyli, dołożyli turbinę i zmniejszyli stopień sprężania !
- Od: 8 wrz 2013, 12:13
- Posty: 41
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda3 BM Skyactiv-D 2013 2.2 150KM
nie rozumiem tego z DPF kompletnie... nasuwa mi się jedynie jedno... kopiłeś felerne auto.
ja mam zrobione BL 2.2 39k od zakupu... i zgadnij.... nic... zupełnie nic.... wlewam ON i jadę...
jedno z lepszych auto chyba jakie są.... tu się nic nie dzieje.... ale trzeba dbać.
kumpel ma takie same i przejechane 120k... i nic... zero usterek, napraw i problemów z DPF i autem.
a tak poza tym to śliczne auto na beznadziejnych felgach
ja mam zrobione BL 2.2 39k od zakupu... i zgadnij.... nic... zupełnie nic.... wlewam ON i jadę...
jedno z lepszych auto chyba jakie są.... tu się nic nie dzieje.... ale trzeba dbać.
kumpel ma takie same i przejechane 120k... i nic... zero usterek, napraw i problemów z DPF i autem.
a tak poza tym to śliczne auto na beznadziejnych felgach
- Od: 10 sty 2013, 12:17
- Posty: 1915 (84/101)
- Skąd: Wiesbaden / Bydgoszcz
- Auto: Była:
Mazda 3 BK Y6 ‘07 1.6
Mazda 3 BL R2 '10 2.2
Mazda MX-5 NC '08 2.0
Jest:
MPS BL3 '13 2.3
Norreca napisał(a):nie rozumiem tego z DPF kompletnie... nasuwa mi się jedynie jedno... kopiłeś felerne auto.
ja mam zrobione BL 2.2 39k od zakupu... i zgadnij.... nic... zupełnie nic.... wlewam ON i jadę...
jedno z lepszych auto chyba jakie są.... tu się nic nie dzieje.... ale trzeba dbać.
kumpel ma takie same i przejechane 120k... i nic... zero usterek, napraw i problemów z DPF i autem.
a tak poza tym to śliczne auto na beznadziejnych felgach
Wiesz co ciężko powiedzieć ja w tygodniu robie przeważnie trasę lub dwie po 120-140 km a tak to resztę jeżdzę dużo po mieście, mój znajomy kupił takie samo auto i pomimo tego że robi więcej kilometrów po paru miesiącach wyszedł mu podobny problem, więc nie wiem może nie robię takich przebiegów jak producent zaplanował i DPF ma problem aby się przepalić . Może też u Ciebie jest trochę inne rozwiązanie bo w końcu DPFy są suche i z płynem , nie wiem może jedne są mniej problemowe. Z tego co poczytałem na zagranicznych forach i to że nawet producent zaleca bardzo częste sprawdzanie poziomu oleju wynika że jednak problem jest realny i raczej często występuje, szczególnie że Polska to nie Niemcy i nie mamy tylu autostrad, a oni praktycznie wszędzie poruszają się autostrada na tempomacie itp ...
Odpuśćmy już temat DPF bo nie o to mi chodziło zakładając ten temat... Jedni są przeciwni inni nie , nie chcę z każdym o to się ścierać
Felgi może uda mi się w najbliższym czasie zmienić, będę się rozglądał
- Od: 8 wrz 2013, 12:13
- Posty: 41
- Skąd: Wrocław
- Auto: Mazda3 BM Skyactiv-D 2013 2.2 150KM
izud zrobisz jak tam chcesz i jak uwazasz... ale jak dla mnie to poprawili mega DPF z BK na BL jak w BM jest nie wiem ale nie sadze by bylo gorzej... po drugie to nowe auto w sumie to nie powinno nic sie dziac... chyba ze felerne a po trzecie mi moja BL upija troszke oleju tak po 10k km... ale tylko wtedy kiedy ja paluje na torze etc ale jak jezdze tylko normalnie wszystko jest OK.
- Od: 10 sty 2013, 12:17
- Posty: 1915 (84/101)
- Skąd: Wiesbaden / Bydgoszcz
- Auto: Była:
Mazda 3 BK Y6 ‘07 1.6
Mazda 3 BL R2 '10 2.2
Mazda MX-5 NC '08 2.0
Jest:
MPS BL3 '13 2.3
marcin255 napisał(a):Mam nadzieję ,że nie przejdziesz przeglądu . Najlepiej wywal coś jeszcze i potem stój w korkach wrocławskich niech kobiety w ciąży i dzieci też coś mają z tego twojego pomyślunku .
Bardzo oryginalna wypowiedź jak na pierwszy post . Bez dpfu pewnie i tak normy emisji spalin będą wyższe niż w 80% autach jeżdżących po naszych drogach, wliczając w to komunikację miejską, którą to kobiety w ciąży i dzieci również podróżują, więc nie widzę powodu na takie "złe życzenie" użytkownikowi izud. Wyczuwam tu bardziej tzw. "ból d#py" . Tak czy inaczej fajna Maździocha, mam nadzieję, że problem dpfu szybko ogarniesz i będziesz w pełni cieszył się jazdą, powodzenia .
- Od: 2 lis 2010, 21:25
- Posty: 322
- Skąd: Łódź
- Auto: była: Mazda 323f BJ '99 1.8 16v 114km, Mazda 3 BK '06 2.0 LF, Ford Focus MK3 FL 1.5 EcoBoost '18 ST-Line 182KM RaceRed
jest: Ford Focus MK4 ST '20 RaceRed
:/ zrobił nam się wątek o tym czy DPF powinien być czy nie oraz o sensowności zakupu auta w sytuacji kiedy nie robi się kilka tysięcy co miesiąc ;/
Może zawieśmy toporki i oceńmy auto, jego wygląd i zamiłowanie do marki, które ktoś podtrzymuje?
Może zawieśmy toporki i oceńmy auto, jego wygląd i zamiłowanie do marki, które ktoś podtrzymuje?
-
Moderator "3BK" -Paweł
- Od: 26 paź 2008, 09:23
- Posty: 3600 (81/142)
- Skąd: Radom
- Auto: Mazda3 BK
była: 1,6 Y6 109KM 12.2006
jest: 2.0 LF 150KM 06.2008
Pochwalajmy wszystkich co tak " modyfikują " swoje auta , ładne autko
ps. oczywiście mój " atak " jest w kontekście wszystkich takich polepszaczy aut , autor wątku " oberwał " przy okazji – bez urazu .
ps. oczywiście mój " atak " jest w kontekście wszystkich takich polepszaczy aut , autor wątku " oberwał " przy okazji – bez urazu .
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości