Mazda3 BK Z6 '05 ~GREY MAZDA EVIL~

BP / BN / BM / BL / BK

Postprzez hasari » 15 lut 2020, 13:23

Bardzo możliwe że amnezja – staram się od jakiegoś czasu odkurzać niektóre tematy :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2016, 23:42
Posty: 206
Skąd: Polska
Auto: 2003 Mazda3 BK 1.6 Z6 Sunlight Silver

Postprzez deejayija » 1 kwi 2020, 14:57

No i jestem…

Korzystając z wolnego czasu bezczynnego przesiadywania w domu, spowodowanego znanym powodem, poniżej zbiór wykonanych prac z moją Mazdą w drugiej połowie roku 2019.
Jeszcze zeszłego lata pojawił się dłuższy czas wyczekiwany dodatek, w postaci nakładki zderzaka przedniego. Jako że dołączona taśma, mimo że 3M, niezbyt dobrze trzyma, postanowiłem od razu konkretnie przymocować gumową nakładkę od dołu na wkręty. Poprawił się wygląd ogólny przodu auta. Do teraz nakładka trzyma się bez uszkodzeń.

IMG_20190702_162330.jpg
Nakładka zderzaka przedniego
IMG_20190702_162302.jpg
Nakładka zderzaka przedniego
IMG_20190702_162316.jpg
Nakładka zderzaka przedniego
IMG_20190702_161750.jpg
Mocowanie nakładki na wkręty


Również latem trafiłem na okazyjne dystanse do felg, które poszły na tył. Nie jest to znaczna zmiana, bo tylko +10 mm na oś i to przy standardowych felgach, ale chociaż choć troszkę koła z tyłu zbliżyły się do rantu nadkoli. I bliżej dorównałem rozstaw osi tylnej do tej z przodu – według specyfikacji standardowy rozstaw kół z przodu to 1530 mm, a z tyłu tylko 1515 mm.

8278478483.PNG
Dystanse 5 mm

IMG_20190718_170644.jpg
Przed
IMG_20190718_175039.jpg
Po


Najwięcej pracy było we wrześniu. Wraz z ogromną pomocą mojego teścia, wzięliśmy się za konserwację podwozia i walkę z wychodzącą rdzą na tylnych nadkolach. Sporo czasu spędzonego pod autem, by należycie przygotować podłożę do naniesienia podkładu epoksydowego i następnie warstwy preparatu do konserwacji podwozia. Miejscami nie było za wesoło z „rudą”. Ostro męczyliśmy sprzęt z drucianymi szczotkami kątowymi i końcówkami z kamienia szlifierskiego. Na przygotowaną i oczyszczoną powierzchnię nałożony został środek odrdzewiający APP R-Stop (dla spokoju sumienia). Jako podkład posłużyły dwie warstwy Inter Troton Epoxy, czyli podkład epoksydowy, mający się cechować bardzo dobrą odpornością antykorozyjną. Środek właściwy, wykorzystany do zakonserwowania mojego podwozia, to Noxudol 900. Poszły 3 puszki na podwozie, wnęki tylnych nadkoli oraz progi, tworząc lepką czarną warstwę, która swoją klejącą cechę utrzymywała przez wiele miesięcy. Zajęliśmy się również profilami zamkniętymi – do tego użyliśmy Valvoline Tectyl ML.

IMG_20190901_095039.jpg
Konserwacja wnęk tylnych nadkoli
IMG_20190901_095105.jpg
Konserwacja wnęk tylnych nadkoli
IMG_20190901_095132.jpg
Konserwacja podwozia
IMG_20190901_095123.jpg
Konserwacja podwozia
IMG_20190901_095802.jpg
Konserwacja progów
IMG_20190901_100122.jpg
Inter Troton Epoxy Primer
IMG_20190901_115542.jpg
Noxudol 900


Druga kwestia walki z rdzą to pozbycie się ognisk korozji na lewym tylnym błotniku (wraz z na szybko „zapudrowanym” jednym większym bublem). Mimo wcześniejszemu oczyszczeniu obu tylnych błotników w styczniu 2018, przy lekkim wystąpieniu „purchli” i polakierowaniu na nowo (wraz z drażniącą mnie różnicą w odcieniu lakieru – no cóż, wyszło, jak wygląda kwestia z dopasowaniem odcienia lakierów w mieszalniach), na lewym błotniku wyszło „rude badziewie” na nowo. W tym przypadku żądnych półśrodków – blacharz i lakiernik – wycięcie zarażonej blachy i wspawanie nowej reperaturki. Na szczęście tym razem udało się o lepszy dobór odcienia lakieru. No i oby na jak najdłużej pozostał zdrowy element!

IMG_20190901_120408.jpg
Zarażony element do wycięcia

IMG-20190913-WA0000.jpg
Na szybko fota u blacharza/lakiernika


Moim zdaniem cała konserwacja to było konkretne przedsięwzięcie, zrobione w dużej mierze własnym wysiłkiem. Tym bardziej wiążę z tym nadzieję, oby posłużyło na jak najdłużej...

IMG_20190704_175801.jpg
Pod blokiem
IMG_20190704_174729.jpg
Lato 2019
IMG_20190704_174659.jpg
Lato 2019
Ostatnio edytowano 14 lip 2020, 13:59 przez deejayija, łącznie edytowano 3 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2018, 10:48
Posty: 187
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BK Hatchback Z6 1.6 105KM 2005

Postprzez PiotrekZ95 » 2 kwi 2020, 16:42

Super historia i zmiany na duży +;) Niech służy jak najlepiej !
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2019, 20:33
Posty: 155 (1/0)
Skąd: Śląsk
Auto: M3 BK 2.0 LF 2008r.

Postprzez hasari » 17 kwi 2020, 16:08

Jak Ci siedzą koła z tymi dystansami... szukam do siebie, ale po 10 mm na stronę :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2016, 23:42
Posty: 206
Skąd: Polska
Auto: 2003 Mazda3 BK 1.6 Z6 Sunlight Silver

Postprzez deejayija » 20 kwi 2020, 10:54

Wpasowały się bez problemu – zarówno długość fabrycznych szpilek, jak i kołnierz centrujący są dla dystansów 5 mm neutralne. Przy przelotowych 10 mm możesz mieć już mało wystającego kołnierza (a nie ma 10 mm dystansów z kołnierzem) i do sprawdzenia czy nominalna liczba obrotów na standardowych szpilkach jest zgodna (dla M12x1.50 przynajmniej 6,5 obrotu – ok.10 mm gwintu) – jak nie to wymiana szpilek na dłuższe.

Kompendium wiedzy:
https://www.oponeo.pl/artykul/dystanse- ... o-wiedziec
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2018, 10:48
Posty: 187
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BK Hatchback Z6 1.6 105KM 2005

Postprzez hasari » 21 kwi 2020, 17:13

Wiem wiem, już się doedukowałem że nie ma 10mm. Więc zamówione są 5mm :D Też inaczej to siądzie na większym kole :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2016, 23:42
Posty: 206
Skąd: Polska
Auto: 2003 Mazda3 BK 1.6 Z6 Sunlight Silver

Postprzez deejayija » 21 kwi 2020, 17:41

Oczywiście, że przy większym kole to inaczej wygląda...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2018, 10:48
Posty: 187
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BK Hatchback Z6 1.6 105KM 2005

Postprzez deejayija » 11 sie 2020, 07:50

Małe uzupełnienie do wcześniej opisanych prac z 2019 roku: taka pierdoła – sprężynka powrotna pedału sprzęgła.

25921593561.PNG
Sprężyna powrotna pedału sprzęgła


Wyskoczyła mi kiedyś podczas jazdy, gdyż pękła na górnym załamaniu. Jazda bez niej co prawda możliwa, ale nieco uciążliwa. Wymieniona została w przysłowiowym „międzyczasie” podczas akcji ‘konserwacja podwozia’. Niby banał, a sporo się trzeba była nagimnastykować, by ją zamontować.

Początek roku 2020, poza standardową wymianą oleju wraz z filtrami, to trochę pracy z przednim zawieszeniem. Do wymiany były wylane przednie amortyzatory. Dłuższy czas rozważałem, jakie amortyzatory wybrać. Można było pójść w klasykę i zamontować KYB 334700/1. Wybór ostatecznie padł na MEYLE 35-26 6230000/1. Do dziś sprawują się bez zastrzeżeń <zeby>
Przy okazji zostały również wyczyszczone i nasmarowane łożyska pod poduszkami amortyzatorów.

IMG_20200118_165947.jpg
Amortyzator przedni MEYLE

IMG_20200118_154524.jpg
Zamontowany amortyzator przedni MEYLE


Wymienić również trzeba było zużytą tylną tuleję prawego przedniego wahacza na nową (Febi Bilstein 32418). Aby zdjąć starą część musieliśmy opalić gumę – tak mocno była zakleszczona. Przy montażu nowej pomocna była prasa, ale i również sam młot sporo podziałał <cisza>

IMG_20200118_151442.jpg
Nowa tuleja Febi Bilstein na wymontowanym przednim wahaczu

IMG_20200118_154553.jpg
Zamontowana nowa tuleja Febi Bilstein


Na początku maja przerysowano mi podczas postoju pod blokiem tylny zderzak z lewej strony :(
Oczywiście winny się nie znalazł, nawet mimo monitoringu na osiedlu…

IMG_20200507_170700.jpg
Przerysowany tylny zderzak


Pod koniec czerwca niemiłe zaskoczenie – odpalam auto do pracy: jedynka, ruszam, ale to na tyle – sprzęgło luźne, innego biegu nie wrzucę. Powtórka niemalże sprzed roku. Siłownik sprzęgła padł. A zgodnie z tym co pisał przy zeszłorocznej wymianie gt10r5:

gt10r5 napisał(a):Z drugiej strony- będziesz mieć spokój z tym na kolejne 10lat ;)

Spokój ten trwał niestety tylko rok... :|

Nowy wysprzęglik Sachs 6283 600 578. Znowu wymiana pod blokiem. Zepsuty LPR 3081 poszedł do reklamacji (na szczęście uznana) <spoko> Było jeszcze trochę niedogodności z wymienionym wysprzęglikiem, bo stary przewód sprzęgła z niego wyskakiwał przy naciśnięciu pedała. Trzeba było nieco poszerzyć gniazdo, gdzie wchodzi rurka, bo niestety, mimo zeszłorocznego przeczyszczenia, dostała ona trochę nowej rdzy i powiększyła swoją średnicę. Mimo wszystko udało się nadal bez jej wymiany na nową…
Załączniki
IMG_20200522_124150.jpg
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2018, 10:48
Posty: 187
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BK Hatchback Z6 1.6 105KM 2005

Postprzez deejayija » 23 lut 2025, 16:38

Aż się nie chce wierzyć, że to aż 4,5 roku od ostatniego wpisu...
Bardzo dużo się zmieniło w moim życiu w przeciągu tego czasu, ale nie moje auto. Mazda 3 nadal ze mną! <zeby>

Chronologicznie, co się zadziało w tym czasie:

Listopad 2020:
Nowy akumulator – YUASA YBX3005 12V 60Ah 500A.
IMG_20201121_152837.jpg
YUASA YBX3005 12V 60Ah 500A


Bajer z Chin: kierunkowskazy boczne LED – dynamiczne czarne.
IMG_20210421_183357.jpg
Dynamiczne kierunkowskazy


Kwiecień 2021:
Wymiana sworznia wahacza przód – LEMFORDER 3590801, przez który moja Mazda po raz pierwszy nie przeszła rocznego przeglądu technicznego... <płacze>


Długo, długo nic (na szczęście), podczas gdy ja byłem w pełni zajęty wykończeniem domu... <ściana>


Styczeń 2022:
Naprawa zaparowanego przedniego reflektora. Doszło do jakiegoś rozszczelnienia. Szybko pomogła znaleziona lokalna firma.
IMG_20220103_152130.jpg
Zaparowany reflektor


Luty 2022:
Pokrowiec na kierownicę.
IMG_20220219_091104.jpg
Pokrowiec na kierownicę

Już myślałem o zleceniu obszycia, ale trafił się w przystępnej cenie pokrowiec, który wygląda w miarę schludnie.

Wrzesień 2022:
Wymiana wahacza – oś przednia: TRW JTC7563 + łączniki stabilizatora: TRW JTS7571.

Listopad 2022:
Felgi stalowe (do opon zimowych), które w międzyczasie doczekały się we własnym zakresie małej regeneracji, otrzymały nowe czarne kołpaki – teraz jest w pełni BLACK ENERGY!
IMG_20230329_175146.jpg
Czarne kołpaki

IMG_20210903_183644.jpg
Regeneracja felg stalowych
IMG_20210914_165642.jpg
Regeneracja felg stalowych


Październik 2023:
Padła kolejna cewka zapłonowa. Szybka wymiana na NTY ECZ-MZ-012.

Dodatkowo wymienione siłowniki tylnej klapy bagażnika – ABAKUS 101-00-659 540 mm 390 N.

Pod wymianę klasyfikowały się też już przednie hamulce (wymiana tarcz i klocków hamulcowych).
IMG_20231018_145216.jpg
Stare tarcze hamulcowe przód

IMG_20231018_171520.jpg
ROTINGER: 2877-GL T5 + TEXTAR 2372301

Trafiłem okazjonalnie na wentylowane tarcze z nawierceniami firmy ROTINGER: 2877-GL T5.
Klocki hamulcowe: TEXTAR 2372301 (mimo kilku niekorzystnych opinii – nie piszczą i jakoś mocno nie pylą).

Listopad 2023:
Wymiana sprzęgła. Zestaw: LUK 620 3234 00.
IMG_20231122_070852.jpg
LUK 620 3234 00

Widocznie przekroczenie znamiennego przebiegu 200 tys. niesie za sobą już tą konieczność. Ślizganie sprzęgła rozpoczęło się niemalże idealnie tuż po osiągnięciu tej liczby.

Przy wymianie okazało się, że niezbędny będzie również nowy przewód wysprzęglika (stary przerdzewiał na końcówce). Z powodu braku zamienników poszła część OEM: MAZDA BP4K-41-380F.

Kwiecień 2024:
Konserwacja progów własnym sumptem pod domem.
IMG_20240509_195015.jpg
Konserwacja progów

Raczej bardziej rekreacyjnie, bo pewnie nie obejdzie się w najbliższym czasie bez interwencji blacharza. Prócz progów również i nadkola (mimo już wcześniejszych interwencji) wołają ponownie o wyzwolenie od rudej – reperaturki już zakupione.
IMG_20240403_163010.jpg
Korozja nadkoli


W połowie miesiąca, tuż po pozytywnym przeglądzie niespodziewanie okazało się, że i tylne zawieszenie wymaga opieki (wcześniej koncentrowałem się głównie na przodzie):
Wymiana:
Wahacze – oś tylna: MEYLE 35-16 050 0087.
Drążki wahaczy tylnych: Maxgear MGZ-105034
Łączniki stabilizatora tył: MEYLE 716 060 0015
Wszystko zakończone geometrią kół.

I na koniec miesiąca, w nagrodę za wytrwałość Mazdy, wymienione głośniki, bo prawy przedni już zaniemógł.
Głośniki przód 5x7: HERTZ DCX 570.
IMG_20240508_162543.jpg
HERTZ DCX 570

Szczerze powiedziawszy, to nie jestem jakoś szczególnie zadowolony z ich brzmienia – zwłaszcza w dolnych pasmach. Muszę ratować się ustawieniem EQ.
W drzwi weszły wcześniej maty wygłuszające: SILENT COAT GREEN 1,8 mm.
IMG_20240508_161905.jpg
Maty wygłuszające w drzwiach SILENT COAT GREEN 1,8 mm



Luty 2025:
Prowizoryczne wygłuszenie maski (maty 5 mm) oraz oklejenie zmodyfikowanego dolotu powietrza taśmą termiczną (niech powietrze będzie chłodne).
IMG_20250212_175103.jpg
Wygłuszenie maski + taśma na dolot


Systematycznie wymiana oleju (polegam już na Motul 8100 Eco-nergy 5W30) oraz filtry oleju/powietrza i ten nieszczęsny kabinowy.
IMG_20220820_111648.jpg
Motul 8100 Eco-nergy 5W30

IMG_20240828_182028.jpg
KNECHT LX1921

IMG_20190816_182814.jpg
Hart 908 710
Załączniki
IMG_20200910_174039.jpg
IMG_20221130_182435.jpg
IMG_20220514_123044.jpg
Ostatnio edytowano 4 mar 2025, 08:28 przez deejayija, łącznie edytowano 4 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 lip 2018, 10:48
Posty: 187
Skąd: Poznań
Auto: Mazda 3 BK Hatchback Z6 1.6 105KM 2005

Postprzez chmielu_KL » 23 lut 2025, 23:54

Co do przednich tarcz i klocków, powinieneś być zadowolony.
Mam u siebie tarcze Rotinger GT do tego klocki textar q +
jeżdżą 5 ty rok.
Klocka ponad połowa, zero piszczenia, a pylenie praktycznie żadne :) aczkolwiek pojawiło się delikatne bicie podczas hamowania.
Ten sezon je dojeżdżę i trzeba będzie zmienić :)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 kwi 2014, 17:51
Posty: 1840 (8/18)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda3 BK 2.0 LF '07 Kintaro True Red

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

Moderator

Moderatorzy Nasze Mazdy