Czujniki ciśnienia w oponie TPMS – czy pasują tylko dedykowane do Mazdy?!
Napisane: 2 kwi 2019, 23:50
WSTĘP
Chciałbym poruszyć temat czujników TPMS – po naszemu, czujnik ciśnienia w oponie. Temat myślę w odpowiednim sezonie zmiany kól. Nie znalazlem na forum wspólnego wątku, temat czujników jest rozsypany po wątkach od konkretnych modeli. Myślę że warto go "wspólnie" poruszyć, bo tutaj raczej jakiejś wielkiej filozofi/osobności ich działania nie ma – no może poza ostatnimi modelami 3/6.
Brak czujników w kołach, bądz awaria dokucza migajacym trójkątem koloru żoltego po odpaleniu auta przez jakąś minute, a potem w trakcie jazdy świeci non stop. Niektórzy jakoś przebolewają tą kontrolkę innych pali po oczach – np. mnie. Zakup ori czujników t0 jakieś 1000pln, zamienników 600, a używek z dedykowanym numerem brak albo po 100zł za sztukę. Wielu się zastanawia czy sens kupować... dla nie palenia się kontrolki.
PO WSTĘPIE.
KONKRETY:
Z racji że jestem skąpy... i lubię coś pokombinować. Zaczałem się zastanawaić czy czujniki(konkretnie występujace w Mazda6 GH) tego samego producenta(Siemens/VDO), pracujace w tym samym zakresie(433MHZ)będą pasować. Dowiedziałem się z forum(rożnych) że "napewno nie". Myślę sobie "napewno to nie sprawdził, tylko wyczytał w instrukcji że tylko oryginalne i najlepiej wymieniać w ASO". Wykorzystałem swoje znajomości u kolegi, co pracuję przy recyklingu aluminium i ten załatwił mi ze zniszczonych felg owe czujniki – podałem mu producenta i zakres. Dorwał dla mnie 4 sztuki. 1 sztuka ori Mazdy(konkretnie do mojego modelu, uszkodzona antenka), 2 sztuka od Forda S-MAX i ostatnie dwa Land Rover Discover 4. Wizualnie wszystkie takie same, wg numerów katalogowych producenta czujników napisane była dedykacja do konkretnych modeli oraz dopuszczalna predkosc maksymalna(dla ciekawoski Ford 270, LR 290 i Mazda 250). Z zaczepniętej wiedzy – nie powinny dzialać. Podjechałem autem do wulkanizatora który dysponował komputerem/czytnikiem do czujników, wprowadził wyszukiwanie/algorytm Mazdy i zaczał wyszukiwać kolejną czujników.... wszystkie pasowały wg. komputera – nawet ten z uszkodzoną antenką, tego czujnika wróce jeszcze. Zakladmy czujniki na koła i wszczytkie zostały pięknie wczytane przez auto. Czyli jednak nie muszą być dedykowane używki:)
Wracająć do wspomnianego czujnika z uszkodzona antenką, niestety po 500km antenka się ułamała do końca i wystąpiła wredna zólta kontrolka. Komputer od czujników go wykrywał, nie wykazywał błedu, natomiast auto go nie mogło "złapać". Kolejna wizyta u kumpla złomiarza... ryje po felgach. Znalzł czujnik od PSA Peugeot/Citroen (obudowa ta sama, tutaj jedynie mały napis VDO i 433mhz i reszta oznaczeń PSA). Ryzyk fizyk.... zamontowany i dziala:)
Wieć bez obaw można zakladać czujniki od innych aut. Wszystko dziala!
Dla przypomnienia, czujniki monowane do mojej M6 GH, pochodziły od Forda, Landrovera oraz Peugeota. Tylko uwaga! PSA stosuje dwie częstoliwosci dla tych samych obudową czujników: 433 i 434MHZ. Nie mam pojęcia czy 434 będzie działać. Niby to 1mhz.... jakas tolerancja w zakresie fal też może jest. Nie wiem. Sprwadzalem tym magicznym komputerem czujniki od BMW 433MHZ i KIA 433. Komputer je wczytywal algorytmem mazdy:) Wiec powinny działać.
Chciałbym poruszyć temat czujników TPMS – po naszemu, czujnik ciśnienia w oponie. Temat myślę w odpowiednim sezonie zmiany kól. Nie znalazlem na forum wspólnego wątku, temat czujników jest rozsypany po wątkach od konkretnych modeli. Myślę że warto go "wspólnie" poruszyć, bo tutaj raczej jakiejś wielkiej filozofi/osobności ich działania nie ma – no może poza ostatnimi modelami 3/6.
Brak czujników w kołach, bądz awaria dokucza migajacym trójkątem koloru żoltego po odpaleniu auta przez jakąś minute, a potem w trakcie jazdy świeci non stop. Niektórzy jakoś przebolewają tą kontrolkę innych pali po oczach – np. mnie. Zakup ori czujników t0 jakieś 1000pln, zamienników 600, a używek z dedykowanym numerem brak albo po 100zł za sztukę. Wielu się zastanawia czy sens kupować... dla nie palenia się kontrolki.
PO WSTĘPIE.
KONKRETY:
Z racji że jestem skąpy... i lubię coś pokombinować. Zaczałem się zastanawaić czy czujniki(konkretnie występujace w Mazda6 GH) tego samego producenta(Siemens/VDO), pracujace w tym samym zakresie(433MHZ)będą pasować. Dowiedziałem się z forum(rożnych) że "napewno nie". Myślę sobie "napewno to nie sprawdził, tylko wyczytał w instrukcji że tylko oryginalne i najlepiej wymieniać w ASO". Wykorzystałem swoje znajomości u kolegi, co pracuję przy recyklingu aluminium i ten załatwił mi ze zniszczonych felg owe czujniki – podałem mu producenta i zakres. Dorwał dla mnie 4 sztuki. 1 sztuka ori Mazdy(konkretnie do mojego modelu, uszkodzona antenka), 2 sztuka od Forda S-MAX i ostatnie dwa Land Rover Discover 4. Wizualnie wszystkie takie same, wg numerów katalogowych producenta czujników napisane była dedykacja do konkretnych modeli oraz dopuszczalna predkosc maksymalna(dla ciekawoski Ford 270, LR 290 i Mazda 250). Z zaczepniętej wiedzy – nie powinny dzialać. Podjechałem autem do wulkanizatora który dysponował komputerem/czytnikiem do czujników, wprowadził wyszukiwanie/algorytm Mazdy i zaczał wyszukiwać kolejną czujników.... wszystkie pasowały wg. komputera – nawet ten z uszkodzoną antenką, tego czujnika wróce jeszcze. Zakladmy czujniki na koła i wszczytkie zostały pięknie wczytane przez auto. Czyli jednak nie muszą być dedykowane używki:)
Wracająć do wspomnianego czujnika z uszkodzona antenką, niestety po 500km antenka się ułamała do końca i wystąpiła wredna zólta kontrolka. Komputer od czujników go wykrywał, nie wykazywał błedu, natomiast auto go nie mogło "złapać". Kolejna wizyta u kumpla złomiarza... ryje po felgach. Znalzł czujnik od PSA Peugeot/Citroen (obudowa ta sama, tutaj jedynie mały napis VDO i 433mhz i reszta oznaczeń PSA). Ryzyk fizyk.... zamontowany i dziala:)
Wieć bez obaw można zakladać czujniki od innych aut. Wszystko dziala!
Dla przypomnienia, czujniki monowane do mojej M6 GH, pochodziły od Forda, Landrovera oraz Peugeota. Tylko uwaga! PSA stosuje dwie częstoliwosci dla tych samych obudową czujników: 433 i 434MHZ. Nie mam pojęcia czy 434 będzie działać. Niby to 1mhz.... jakas tolerancja w zakresie fal też może jest. Nie wiem. Sprwadzalem tym magicznym komputerem czujniki od BMW 433MHZ i KIA 433. Komputer je wczytywal algorytmem mazdy:) Wiec powinny działać.