Na wstępie należy zaznaczyć, że sama budowa reflektora projekcyjnego (czyli z soczewką) w pewien sposób ogranicza dobre oświetlenie jezdni. Mówi się tutaj o stracie rzędu 30%.
Budowa reflektora projekcyjnego:
Gdyby nie było przysłony, oślepialibyśmy kierowców z przeciwka. W reflektorach bi-xnonowych ta przysłona jest ruchoma i po jej schowaniu mamy światła długie,
Kolejną przyczyną słabego oświetlania jezdni może być zabrudzona optyka. Głównymi elementami które w tej kategorii mogą powodować problemy to:
-Zmatowiony lub brudny klosz reflektora
-Zabrudzona szoczewka
-Zmatowiałe lub wypalone lustro (odbłyśnik)
Zmatowiony lub brudny reflektor łatwo można zobaczyć gołym okiem.
Czysty reflektor:

Foto:hotrain
Zakurzony reflektor:
(charakterystyczna plamka światła na szkle reflektora)

Foto:strefatestow.pl
Zabrudzona soczewka to kolejny element osłabiający jakość oświetlenia.
Jak sprawdzić czy nasza soczewka jest dobra czy już zabrudzona ?
Po zerknięciu na soczewkę powinno być widać środek reflektora:

Foto:swiatla.arbiter.pl
Zabrudzona soczewka poza słabym oświetleniem, rozprasza rónież wiązkę światła. To zupełnie tak, jakby przed latarką dać kartkę papieru. Efektem będzie rozproszone światło we wszystkich kierunkach.W takim przypadku może zostać zatracona, jakże ważna linia światła/cienia.
Zmatowiałe lub wypalone lustro to element którego "na oko" nie można sprawdzić.
Aby sprawdzić stan lustra trzeba rozebrać reflektor. Operacja dość trudna do przeprowadzenia. Nie chodzi tutaj o samo rozebranie reflektora ale o jego poprawne sklejenie, oraz o niepozostawienie śladów ingerencji w środku typu odciski czy tak zwane "paprochy". Jeśli już zabieramy się za rozklejanie reflektora warto profilaktycznie sprawdzić też stan klosza (brud) oraz soczewki (brud). Jeśli już pogodziliśmy się z koniecznością regeneracji odbłyśnika, można spróbować usunąć osad. Operacja ta wiąże się z ryzykiem usunięciem razem z brudem powłoki odblaskowej, ale jeśli nie ma nic do stracenia warto spróbować.Nie należy też dotykać innych elementów reflektora, ponieważ mogą zostać trwale uszkodzone. Mi tak udało się odratować parę reflektorów z M3. W ostateczności można próbować wyczyścić lustro za pomocą otworu żarówkowego. Jeśli się nie znamy, zawsze możemy wysłać odbłyśnik do regeneracji firmie specjalizującej się w tym.
Zmatowiony odbłyśnik który nie będzie już prawidłowo oświetlał jezdni:

Foto:swiatla.arbiter.pl
Kompletnie wypalony odbłyśnik. Tutaj żadna żarówka nie będzie prawidłowo świecić:

Foto:Doc
Jeśli już mamy rozklejony reflektor można zastanowić się nad wymianą soczewki na gładką lub w prążki:

Soczewki gładkie dają ostrzejszą linię światła/cienia, natomiast prążkowane powodują łagodne załamanie.
Gładkie soczewki:

Z reguły w reflektorach samochodów japońskich montowane są soczewki gładkie, a w niemieckich prążkowane. W samochodach niemiecki stosowane są też lustra oświetlające jezdnię dalej, w japońskich natomiast plama światła jest szersza.
Linia światła/cienia
Linia światła/cienia to linia która z jednej strony możliwie dobrze oświetla jezdjnię, z drugiej zaś nie razi kierowców mijających nas. W reflektorach soczewkowych linia światła/cinia jest widoczna najlepiej. Reflektory które nie posiadają soczewek też posiadaja linię światła/cienia, jednaj nie jest ona tak wyraźna. Dobrze wyregulowany, czysty reflektor soczewkowy oferuje ostrą linię światła/cienia dzięki czemu możemy ustawić linię światła wysoko (tylko nie przesadzać

Bi-xenon
Bi-xenon to konstrukcja soczewki projekcyjnej realizującej jednocześnie światła mijania i drogowe. Zmianę świateł umożliwia ruchoma przysłona:

Jak dbać o reflektor soczewkowy?
Najprościej mówiąc nie używać go. Ale, jako u nas w kraju jest wymóg poruszania się na światłach mijania lub dziennych przez cały czas, lepiej zainwestować w te drugie.