Jaki olej wybrać?

Jaki olej używacie do Waszych silników?

Agip
5
1%
Amsoil
26
3%
BP
2
0%
Castrol
88
10%
Dexelia
176
20%
Elf
78
9%
Fuchs
5
1%
Gulf
3
0%
Liqui Moly
39
4%
Lotos
11
1%
Midland
4
0%
Millers
36
4%
Mobil
79
9%
Motorcraft
0
Brak głosów
Motul
92
10%
Orlen
9
1%
Petro Canada
3
0%
Royal Purple
0
Brak głosów
Shell
35
4%
Selenia
3
0%
Texaco
0
Brak głosów
Total
22
2%
Turdus
0
Brak głosów
Valvoline
143
16%
inne
26
3%
 
Liczba głosów : 885

Postprzez Kritik » 9 sty 2019, 13:14

a drogi motul jest na koncu listy papa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 14:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez Bigbluee » 9 sty 2019, 13:24

popi2009 napisał(a):czyli wychodzi ze oryginalny olej BMW jest najlepszy?

Ten test pokazuje jak zachowuje się film olejowy na metalowym elemencie.

Olej to nie tylko film ale mase innych parametrów z których wg mnie najwazniejsze dwa to:
TBN – określa zdolność oleju do neutralizacji kwaśnych produktów spalania. Szczególenie na to powinni zwrócić uwagę posiadacze LPG. Wpływ "kwasów" na olej opisany był w jednym z opracowań wcześniej tu wrzuconych.

HTHS – Lepkość wysokotemperaturowa HTHS (High Temperature High Shear Rate), zwana także lepkością dynamiczną mierzona jest w mili Paskalach na sekundę (mPa*s) przy 150o C i przy wysokim ścinaniu ślizgu 106s-1 i opisuje zachowanie środka smarnego na poszczególnych elementach silnika.

Low HTHS 2,9-3,5 mPa*s = obniżona lepkość wysokotemperaturowa, charakterystyka oleju nastawiona jest na zmniejszenie zużycia paliwa.
High HTHS >=3,5 mPa*s = wysoka lepkość wysokotemperaturowa, lepsza ochrona przed ścieraniem/ zużyciem.


Powyższy test jest na oleju NOWYM a jeśli mamy LPG a olej ma niskie TBN, to bardzo szybko taki olej straci swoje parametry i gdyby taki olej zlać po 5k km to w tym tescie wylądowałby na końcu listy i wówczas powiemy, że olej z tabeli bedacy wysoko, jest gówniany ? Nie. Po prostu nie nadaje się do naszego silnika.

Ja powyżej wstawiłem tylko WYCINEK. Wszystkie oleje w powyższej tabeli jaką wstawiłem wypadają bardzo dobrze z niewielkimi różnicami.

Druga strona listy.
Najbardziej te oleje niżej zepchnął test przy wiekszym obciążeniu co wydaje sie być ważne dla żywotności elementów.
end.PNG


Jesto to jakies porównanie poglądowe. Nie nalezy go brać dosłownie. Forma ciekawostki która może skłonic do zastanowienia się przy wyborze.

Dopisano 9 sty 2019, 14:42:

popi2009 napisał(a):ciekawostka bo robi go shell który tutaj jest dużo nizej......
\

BWM to nei to samo co shell, bo to się nie pokrywa w kartach charakterystki. BMW ma temp. Plynięcia -36, a Am-L -45. To chyba nie to samo. Żaden z oryginalnych olejów BMW nie pokrywa się z Shellem, ktoś kiedys an forum BMW powiedział, że oryginalen oleje robi Shell, ale to żaden z dostępnych w ofercie Shella.
Mój 2.0 Pb jest taki sam jak Wasz 2.0 Pb :)
Forumowicz
 
Od: 23 lut 2016, 12:50
Posty: 795 (5/49)
Skąd: Poznań
Auto: Volvo S80 2.0 PB+LPG

Postprzez rafał88 » 9 sty 2019, 13:54

Ogaldalem kilka testów tego kolesia. I własnie po jednym z nim zdecycodwałem sie na olej Ravenol ;)

A co oleju beemwuu , to ze robi go shell a sam shell jest gorszy nie oznacza przeciez , ze jest to samo w bance. Dlatego są roznice cen, chociaz czasem spowodowane samą reklama....Tak jak motul naprzyklad...
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 18:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez Kritik » 20 sty 2019, 22:39

dla tych kto mówi ze fabryka wie co pisze i olej trzeba wymieniać co 20tys.km jak książka pisze <rotfl>

https://www.youtube.com/watch?v=nhxYLPvTQOo
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 14:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez CLAU » 21 sty 2019, 07:06

Bo fabryka wie co pisze, samochód w znacznej większości przeżyje okres gwarancji i producenta nie interesuje potem, że Polak kupi sobie od Turka samochodzik, który miał wymiany oleju co 30kkm.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2011, 07:28
Posty: 1329 (1/38)
Skąd: dolnyśląsk
Auto: Mazda 6 – 2003
2.0 LF17
hatchback

Mazda 3 BK – 2005
1.6

Postprzez Bigbluee » 22 sty 2019, 14:18

Bo to jest największa głupota – podawanie interwałów w kilometrach. Jakoś w laboratoriach, przebiegi silników maja 0km bo kręca sie w miejscu. Powinno sie uzywac okreslenia "motogodzin" ale żadne auto nie liczy przez jaki czas jest silnik włączony.
To tak samo jak interwały serwisów LPG. Co 15k km pisze producent filtrów, z tym ze filtr LPG w corsie 1.2, na 100km przepuszcza 8 litrów gazu, Mazda 6 przepuszcza 11 litrów a 3.0 V6 po miescie 16 litrów.
Czyli po przejechaniu 15k km, TEN SAM filtr w V6 przefiltrował 2 razy więcej LPG niż w Corsie. Czy nadal nalezy uważac, że 15kkm dla Corsy i V6, powinny być zachowywane jako interwały?

Ostatnio wspominałem tu o tym, że w mojej Corsie, po 7k km zaczely mi stukac popychacze, olej czarny, smierdzi beznyną, oleju nie ubywa, silnik idealnie pracuje na rozgrzanym oleju. Corsa jezdzi tylko po miescie, stoi w korkach. W czasie kiedy ja w ciągu dnia jade Corsą 60 minut i robie 20km, żona do swojej pracy łącznie robi też 20km, ale zajmuje jej to 30 minut.

Czyli moj silnik dwa razy dłużej pracuje i własnie dlatego, że przebiegowo Corsa robi 2 razy mniej km a jezdzi 2 razy dluzej, to i tak wymieniam jej olej w tym samym czasie co w drugim aucie. Po wymieanie 2 tygodnie temu, magicznie, popychacze przestały stukać. Podejrzewam, że tamten olej był juz w dramatycznym stanie mimo jedynie 7k km.

Ktoś by powiedzial ze wariat wymienia co 7k km olej. Niestety, olej po prostu miał dosyc z powodu CZASU pracy i to czas pracy powinien byc brany pod uwagę a nie km. Niestety nigdy to nie nastąpi, dlatego kazdy sam powinien oceniac kiedy wymienić olej bo kazdy jezdzi inaczej.
Mój 2.0 Pb jest taki sam jak Wasz 2.0 Pb :)
Forumowicz
 
Od: 23 lut 2016, 12:50
Posty: 795 (5/49)
Skąd: Poznań
Auto: Volvo S80 2.0 PB+LPG

Postprzez Kritik » 22 sty 2019, 14:40

Bardzo się ciesze, że są jeszcze ludzie które umieją myśleć, a nie tylko robić tak jak im ktoś powiedział albo napisał w książce.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 14:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez rafał88 » 22 sty 2019, 17:10

Ja tu napisałem cos podobnego , ze włąsnie jezdzac na krotkich odcnikach olej szybciej ciemniał. Przykldałem bylo ,ze wczesniej po przejechaniu 6 tysiecy olej był dopiero ciemny, a jezdzac na krotkich odcinkach juz sie zrobił ciemny po 3-4kkm. To mowi samo przez siebie , ze olej sie wypracował "wczesniej" , a tak naprawde zrobił właasnie motogodziny a nie przebieg. I dlatego tez jak robie krotkie odcinki zmieniam olej wczesniej a jak robie na trasach to robie to po wiekszym przebiegu.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 8 mar 2010, 18:20
Posty: 7406 (216/46)
Skąd: RLE 0...0 RLE 4..91
Auto: Mazda BA 323f 97' Z5 PB+LPG
Ford Focus 11' 1.6 tdci Titanium

Postprzez KrzyzakMitsu » 22 sty 2019, 17:22

Właśnie dlatego stosuje się czujniki jakości i klarowności oleju – np. fiat w silnikach JTD ma zmienne interwały wymiany oleju i to w oparciu o te czujniki jest ona ustalana.
Pewnie inni producenci mają podobnie.
Dodatkowo w instrukcji np. mojego starego Mitsubishi jest napisana: normalna wymiana oraz przyśpieszona wymiana w trudnych warunkach a następnie te warunki są opisane. Interwał jest 10k normalnie oraz 7k5 przyśpieszone (w tym silniki turbo).
Forumowicz
 
Od: 1 paź 2018, 18:44
Posty: 456 (17/14)
Auto: Mazda 5, Galant E32 i EA5, Leon 5F

Postprzez Bigbluee » 22 sty 2019, 21:17

Kritik napisał(a):Bardzo się ciesze, że są jeszcze ludzie które umieją myśleć, a nie tylko robić tak jak im ktoś powiedział albo napisał w książce.

Tu na tym forum w ogóle jest troche inna mentalność ludzi i jest sporo osób co myśli logicznie i ma coś wartościowego do powiedzenia w tym czy innym temacie. Zgłębiają sami albo męczą innych o info. Z racji posiadania Xantii przez 7 lat, spędziłem szmat życia na forum cytrynki. Ojciec ma C5 wiec również chciałem się udzielać w działach o C5, jednoczesnie być na bieżaco z marką. Natomiast to co tam sie odwala to jest alternatywna rzeczywistość. W temacie olejowym i rozrządowym siane sa takie herezje że głowa mała. Dodatkowo udziela się pracownik ASO – kobieta. Oczywiście standardowe zapewnienia o tym że producent wie co pisze, róbcie tak jak w książce, szkoda kasy na wcześniejsze wymiany a najlepiej chodzcie do ASO dam rabat i gwarancje na 10 lat. Większośc to łyka jak pelikany. A osoby z kilkoma tysiącami postów wypisują bzdury typu wymiana filtra w co drugą wymianę oleju. Tutaj na mazdaspped nie pamietam aby ktoś pisał, że mu rozrząd przemielił silnik. Tam jest to na porzadku dziennym, że przeskakuje, albo inne elementy powodują zmielenie bo ktoś czeka do książkowych 260tys przebiegu. Interwały olejowe to minimum 20k km a jak ktoś napisze ze zszedł do 15 to jest nadgorliwy. Tematu hydrockarków i bazy PAO w olejach nie ma. Trzeba lać "syntetycznego" Totala bo tak chce ASO i nie pogadasz.
Także ja ciesze się że tu trafiłem jak nie miałem Mazdy i w sumie nadal jej nie mam :)
Oby więcej ludzi tu się udzielało bo nie zauważyłem aby w dyskusji ktoś kogoś obrażał czego nie mozna powiedziec o C5. Sam się sporo dowiedziałem, m.in właśnie o olejach tu z tego forum.

Trzymajmy poziom, dzielmy się informacjami to będzie nas więcej co mam nadzieje przełozy się w jakość :)
Mój 2.0 Pb jest taki sam jak Wasz 2.0 Pb :)
Forumowicz
 
Od: 23 lut 2016, 12:50
Posty: 795 (5/49)
Skąd: Poznań
Auto: Volvo S80 2.0 PB+LPG

Postprzez CLAU » 23 sty 2019, 07:25

No nie zapędzają się kolego bo tylko w tym temacie było wielu magików, którzy wiedzę o olejach silnikowych czerpali z jakiś amatorskich filmików na YT z kręcącym się kołem w szopie i lanym na nim olejem. Takze z tą ocena mentalności byłbym ostrożny. Zwłaszcza jak się zajrzy do tematow o "tjóningu", oświetleniu czy nawet mechanicznych jak branie oleju i porad co w tych sytuacjach zrobic. Czasami oczy aż łzawią od tych bredni lub glupot.

Czasy się zmieniły, społeczeństwo jest bogatsze, na drogach widać mnóstwo nowych samochodów, czy to małych wynalazków pokroju Toyoty Yaris w kredycie na 8 lat czy drogich limuzyn w najmie lub leasingu. Jeśli ktoś kupuje nowy samochód z salonu i ma zamiar go sobie zostawić to na pewno warto zainwestować w częściejsze wymiany niż te zalecane przez producenta. Jeśli ktoś ma najem lub leasing to go to nie interesuje zupełnie.
Z drugiej strony pytanie, czy troska o częste wymiany oleju coś da w erze małych wysilonych silniczków, i "ekonomicznie zaprojektowanych" innych podzespołów. Tego dowiemy się za kilka lat kiedy będzie można zróbic jakaś statystykę i podsumowanie ostatnich konstrukcji.
A jak Polak dalej będzie kupował najtansze auta od Turka czy Janusza z komisu, które zawsze mają najechane 180kkm to wymiana oleju nawet co tydzień mu nie pomoże. Przecież Polak nie przepłaci kupując bezpośrednio od Niemca, musi być po taniosci a dizelek kopci na czarno no bo dizelek musi przecież dymić a jak.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 gru 2011, 07:28
Posty: 1329 (1/38)
Skąd: dolnyśląsk
Auto: Mazda 6 – 2003
2.0 LF17
hatchback

Mazda 3 BK – 2005
1.6

Postprzez Bigbluee » 24 sty 2019, 11:04

CLAU napisał(a):Zwłaszcza jak się zajrzy do tematow o "tjóningu", oświetleniu czy nawet mechanicznych jak branie oleju i porad co w tych sytuacjach zrobic. Czasami oczy aż łzawią od tych bredni lub glupot.

Może dlatego że tam nie zaglądam bo nie mam co "tunować", to mam inne wrażenia :) Na innych forach też w te tematy nie zagladam jednak głupota wylewa się w ogromnych ilościach nawet w postawowych watkach więc strach myśleć co dzieje się w innych.

Tu też widziałem wątek o leczeniu silnika motodoctorem albo ceramizerem :) Jednak szybko umarł.
Mój 2.0 Pb jest taki sam jak Wasz 2.0 Pb :)
Forumowicz
 
Od: 23 lut 2016, 12:50
Posty: 795 (5/49)
Skąd: Poznań
Auto: Volvo S80 2.0 PB+LPG

Postprzez digit6 » 4 mar 2019, 15:24

Zaglosowalem na Valvoline, bo taki leje 5w30 Valvoline SynPower FE, wymiana co 10tys km.
Forumowicz
 
Od: 19 paź 2017, 11:58
Posty: 29 (0/2)
Auto: 6 GG 04' 2.0b

Postprzez Kritik » 4 mar 2019, 17:02

digit6 napisał(a):Zaglosowalem na Valvoline, bo taki leje 5w30 Valvoline SynPower FE, wymiana co 10tys km.


silnik jak pracuje na valvoline? cicho?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 14:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez Hurrican3 » 4 mar 2019, 17:26

Bo_Lo napisał(a):To tak dla fanów castrola i innych popularnych marek.Tu akurat castrol edge
http://policja.pl/pol/aktualnosci/16083 ... otu-n.html

dlatego m.in. MOTUL barwi oleje i nadaje im zapachów by nie szło ich podrobić ;) np motul 7100 do moto jest czerwony i pachnie mydełkiem :P
ja osobiście zalałem OW-20 Valvoline, mega polecam, auto pracuje cicho i równiutko;)
polecił mi go mój spec od olejów i miałem go w cene zwyklego oleju;), teraz będę zmieniał na ten sam

Dopisano 4 Mar 2019, 17:27:

Kritik napisał(a):
digit6 napisał(a):Zaglosowalem na Valvoline, bo taki leje 5w30 Valvoline SynPower FE, wymiana co 10tys km.


silnik jak pracuje na valvoline? cicho?


ja mam Valvoline 0W-20 I PRACUJE JAK NÓWECZKA, w sumie jest, ale to inna sprawa, smaruje ładnie i jak sprawdzisz sobie na bagnecie to jest taki sam w dotyku jak po pierwszym przelocie – nie wiem jak to określić, ale mam wrażenie, że mimo, że zbliża mi się zmiana to olej nie traci widocznie na właściwościach-mogę polecić Valvoline'a. Też ciężko podrobić swoją drogą
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2018, 07:34
Posty: 44
Auto: Madzia3 touring 2017

Postprzez looker29 » 6 mar 2019, 00:19

Piszę tutaj, bo w zasadzie dotyczy to oleju...
Mam problem w drugim aucie.
Mechanik przy większej naprawie silnika wymienił olej, a zostawił stary filtr oleju. Zauważyłem dopiero w domu w garażu. Nawet nie wpadłem, że taką gafę można walnąć. Pomijając kwestie kompetencji i rozgarnięcia mechanika, bo wierzę, że zapomniał.. Jeździć z tym tak jak jest i olać problem, czy wymienić jednak olej na świeży z nowym filtrem? Bo chyba zlewanie tego zalanego teraz oleju , wymiana samego filtra i wlanie tego samego oleju jeszcze raz, chyba nie ma sensu ? Ewentualnie próbować wymienić sam filtr bez zlania oleju. Co radzicie ?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 23 lis 2015, 12:31
Posty: 45 (10/1)
Skąd: Bdg
Auto: Mazda 3 BM Enso 2.0 120 KM 2016' Snowflake White

Postprzez Neonixos666 » 6 mar 2019, 08:36

Wymień sam filtr i dolać oleju bo pewnie troszkę go ubędzie i to wszystko. Odkręcenie filtra nie spowoduje wylanie się całego oleju.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 wrz 2009, 23:21
Posty: 9463 (52/235)
Skąd: Szczytno
Auto: Grand Scenic III PHII R9M

Postprzez Kritik » 6 mar 2019, 08:44

looker29 napisał(a):Piszę tutaj, bo w zasadzie dotyczy to oleju...
Mam problem w drugim aucie.
Mechanik przy większej naprawie silnika wymienił olej, a zostawił stary filtr oleju. Zauważyłem dopiero w domu w garażu. Nawet nie wpadłem, że taką gafę można walnąć. Pomijając kwestie kompetencji i rozgarnięcia mechanika, bo wierzę, że zapomniał.. Jeździć z tym tak jak jest i olać problem, czy wymienić jednak olej na świeży z nowym filtrem? Bo chyba zlewanie tego zalanego teraz oleju , wymiana samego filtra i wlanie tego samego oleju jeszcze raz, chyba nie ma sensu ? Ewentualnie próbować wymienić sam filtr bez zlania oleju. Co radzicie ?


Wymiana oleju i filtra
na koszt mechanika
jak zapomniał wymienić filtr przy wymianie oleju to może zapomnieć zakręcić kolo czy zostawić cos w silniku...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 14:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Postprzez zibi54 » 6 mar 2019, 12:36

A na forum Citroena mówili, że filtr co drugą wymianę więc może to zwolennik tej teorii <lol>
Początkujący
 
Od: 29 sty 2018, 17:59
Posty: 9
Auto: mazda 6 2,3 2003

Postprzez Kritik » 6 mar 2019, 12:39

zibi54 napisał(a):A na forum Citroena mówili, że filtr co drugą wymianę więc może to zwolennik tej teorii <lol>


można olej w ogóle nie wymieniać
a od razu silnik

<lol>

Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 wrz 2018, 14:10
Posty: 884 (76/55)
Skąd: Kraków
Auto: Elektryczne
+ VAG TDI

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki