Jaki olej wybrać?
rafik89 napisał(a): teraz jest 5W/40
Tak zostawić, ew zmienić na Amsoil.
Zanim zaczniesz się kłócić, komuś dokuczać, wiedz, że nie warto. Przeczytaj:
"Przeminiesz.
Nie było Cię, na chwilę jesteś
I znowu Cię nie będzie.
Przeminiesz."
tadziomaru1
"Przeminiesz.
Nie było Cię, na chwilę jesteś
I znowu Cię nie będzie.
Przeminiesz."
tadziomaru1
kubsztyk napisał(a):Zbliża się wymiana oleju w mojej maździe. Który z poniższych olejów wybrać?:
Żaden z powyższych.
Widzę, że kolega uległ wpływowi marketingowi szeptanemu, ach ci studenci co oni wypisują na tych forach, z drugiej strony każdy chce mieć trochę kapusty.
Jeżeli masz silnikRF5C rozważ: Statoil Lazerway C2 (ale ten zgodny z kartą charakterystyki z dn. 08.08.2013) lub Liqui Moly TopTec 4300 (tutaj jeszcze do potwierdzenia informacja czy, aby go nie wycofują z oferty, a to piszę w kontekście ciągłości. Zakładam, że jak oliwa jest OK to jej się trzymamy, a nie skaczemy jak żaba z liścia na liść). Oczywiście oba 5W30.
Dopisano 22 paź 2013, 08:10:
rafik89 napisał(a):Myślę, by przejść na półsyntetyk 10W/40 Valvoline max life. Nie zaszkodzi to silnikowi?
Zawsze to klasa niżej. Stara prawda ekranu mówi, że oliwa to oliwa, a ostatnimi czasy zauważony został trend pchania super oliwy w standardowe maszyny. Po co? Wystarczy jak smarowidło spełnia normy producenta samochodu. Chociaż znane są przypadki, że producent sobie, a ASO sobie – bo w dzisiejszych czasach najważniejsza jest kapusta.
Po co chcesz półsyntetyk 10W40, jaka argumentacja? Bo gęstszy? Bzdura.
Raz – Półsyntetyki mają niższą temp. spalanie więc będzie go więcej palić. Poza tym czy producent dopuszcza stosowanie takiego 10W40? Bo jeśli nie to możesz całkiem silnik rozjechać.
Dwa ile dolewasz tego oleju? Litr, dwa, trzy? Bo jeśli litr to może być tak, że z każdą zmianą będzie ci go mniej palił. Aby ocenić "spalanie oleju" potrzeba min. dwóch wymian. Jeśli przez kolejną się nie zmniejsza lub rośnie wtedy trzeba pomyśleć nad zmianą oliwy.
Trzy zmień markę (może być tak, ale nie musi), że baza olejowa jest podatna na palenie i cokolwiek weźmiesz z tego brandu to będzie to samo.
Poszukaj dobrego półsyntetyka (mam na myśli robiony taki w technologii syntetycznej) z wysoką temp. palenia i normą B4. Może LM TT4200. Mocny, gruby i zarazem lekkobieżny olej, dostosowany również do najbardziej wyżyłowanej normy VW50700.
Ps. Z autopsji. kiedyś w innym aucie ubywało mi z 0,5litra oliwy na 12-15tyś km. zmieniłem na inną markę (dużo lepsze parametry) i palił jeszcze więcej. Wróciłem z powrotem do poprzedniego i znowu do pierwszej wymiany wziął z 3/4 litra, ale już na kolejnych dwóch 0,3-0,4 a to uznałem za normę do przyjęcia.
Witam kiedyś ktoś na forum zalecał mi przejście z mobil 5w50 na valvoline 5w40 (choć nie tylko na valvoline) czy to ma jakiś uzasadniony sens ? tam chodziło że 5w50 za gęsty, za lepki , nawet gdzieś słyszałem że może się z tego powodu zrywać film olejowy . moje auto mazda 6 2,3 z lpg , czy to prawda z tym filmem olejowym ?
To jest ten silnik L3, 2261cm3 pojemności?mick napisał(a):moje auto mazda 6 2,3 z lpg
Jeśli tak to olej tylko 5W30, A1/A3, SJ lub olej 5W20, Ilsac GF-III, SL.
Jeśli masz wlany 5W50, 5W40 to jak najszybciej to wylej i wlej coś z w/w normami oraz uwzględnij, że masz silnik zasilany gazem, a to w znaczny sposób wpływa na szybszą degradację oleju i nie każdy olej jest dobry do gazu.
Wysoka pojemność nie oznacza sportowego charakteru auta, a ty masz gaz, także nic ze sportem wspólnego. Olej 5W50 jest raczej dedykowany do jednostek wysilonych, gdzie temp. spalania jest znacznie większa. Wlej 5W30 to zobaczysz jak magdalena odetchnie nie poznasz koleżanki. Ludzie do subaru z turbiną leją 5W30. Absolutnie nie rozumiem wyboru 5W50, czym się kierowałeś?
a jak jest z piciem oleju ? tego 5w50 mobila wypija mi około 1L na 10tyś a jak wleje 5w30 to pewnie się zwiększy, TBN to Total Base Number bo jeżeli tak to taki nisko-popiołowy AMS słabo wypada , to ze strona producenta
TyPICAL TECHNICAL ProPErTIES
European Car Formula Synthetic 5W-30 Low-SAPS Motor Oil (AEL)
Kinematic Viscosity @ 100˚C, cSt (ASTM D445) ................................................................. 12.2
Kinematic Viscosity @ 40˚C, cSt (ASTM D445) .................................................................. 75.4
Viscosity Index (ASTM D2270) ...............................................................................158
Viscosity CCS, cP @ ˚C (ASTM D5293) ................................................................... 5884 (-30)
Flash Point ˚C (˚F) (ASTMD 92) .......................................................................... 240 (464)
Fire Point ˚C (˚F) (ASTM D92) ............................................................................ 260 (500)
Pour Point, ˚C (˚F) (ASTM D97) ...........................................................................-44 (-47)
NOACK Volatility, % weight loss (g/100g) (ASTM D5800) .......................................................... 10.0
Four-Ball Wear Test
(ASTM D4172B @ 40 kg, 75˚C, 1200 rpm, 1hr), Scar, mm ....................................................... 0.45
Total Base Number ......................................................................................... 5.8
HT/HS (cP) (ASTM D5481) ................................................................................... 3.6
a powidzcie mi gdzie tu pisze jakie ma TBN
http://www.liqui-moly.pl/files/3741k.pdf
TyPICAL TECHNICAL ProPErTIES
European Car Formula Synthetic 5W-30 Low-SAPS Motor Oil (AEL)
Kinematic Viscosity @ 100˚C, cSt (ASTM D445) ................................................................. 12.2
Kinematic Viscosity @ 40˚C, cSt (ASTM D445) .................................................................. 75.4
Viscosity Index (ASTM D2270) ...............................................................................158
Viscosity CCS, cP @ ˚C (ASTM D5293) ................................................................... 5884 (-30)
Flash Point ˚C (˚F) (ASTMD 92) .......................................................................... 240 (464)
Fire Point ˚C (˚F) (ASTM D92) ............................................................................ 260 (500)
Pour Point, ˚C (˚F) (ASTM D97) ...........................................................................-44 (-47)
NOACK Volatility, % weight loss (g/100g) (ASTM D5800) .......................................................... 10.0
Four-Ball Wear Test
(ASTM D4172B @ 40 kg, 75˚C, 1200 rpm, 1hr), Scar, mm ....................................................... 0.45
Total Base Number ......................................................................................... 5.8
HT/HS (cP) (ASTM D5481) ................................................................................... 3.6
a powidzcie mi gdzie tu pisze jakie ma TBN
http://www.liqui-moly.pl/files/3741k.pdf
mick napisał(a): powidzcie mi gdzie tu pisze jakie ma TBN
http://www.liqui-moly.pl/files/3741k.pdf
O tu jest: http://www.liqui-moly.de/liquimoly/medi ... 204300.pdf
I po co Ci to TBN. Samo TBN nic nie mówi o jakości oleju i jest to raczej zapis marketingowy, niż parametr który pozwoli na ocenę.
Nie ocenia się oleju po papierze papier przyjmie wszystko.
SulfatedASH /ASTM D874/ mówi o ilości popiołów po spaleniu. Jest taka prosta zależność wysokie TBN wysoka ilość popiołów. Dlatego np. olej z normą C2 ma ASH>0,8% całkowitej wagi i TBN max. 7KOH/g.
Także to nie tak, że olej C1, C2 to jakieś byle co nie chroni motoru tylko ekologię.
Dziwię się. Nie boją się koledzy lać takiej oliwy made in usa? Przecież tem ten rynek jest zupełenie czymś innym, a sam AMS nie ma wysokiej pozycji.
Jedną z najważniejszych funkcji oleju oprócz smarowania jest jego zdolność do utrzymywania silnika w czystości oraz zdolność do neutralizacji kwaśnych produktów spalania mogących pozostać w oleju.
Przyjmuje się zasadę:
-im wyższa zawartość siarki w stosowanym paliwie tym wyższy powinien być TBN
a taki właśnie paliwem jest LPG
...miarą obecności detergentów i dyspergatorów w oleju jest TBN (całkowita liczba zasadowa) oraz zawartość metali (Ca. Mg). Ogólnie można powiedzieć, że im wyższa klasa jakości oleju wymaga większej ilości dodatków dyspergująco-myjących i posiada tym samym wyższy TBN. Podkreślić należy że w trakcie eksploatacji następuje "wyczerpanie" ich zawartości. Spadek TBN jest miara stopnia zużycia oleju i konieczności jego wyczerpania.
Paliwo LPG przyspiesza właśnie ten proces. Co do firmy AMS nie mam zamiaru za mocno dyskutować. Stosujesz ten lub Inny. Ja wybrałem ams'a 5w30 HDD.
Przyjmuje się zasadę:
-im wyższa zawartość siarki w stosowanym paliwie tym wyższy powinien być TBN
a taki właśnie paliwem jest LPG
...miarą obecności detergentów i dyspergatorów w oleju jest TBN (całkowita liczba zasadowa) oraz zawartość metali (Ca. Mg). Ogólnie można powiedzieć, że im wyższa klasa jakości oleju wymaga większej ilości dodatków dyspergująco-myjących i posiada tym samym wyższy TBN. Podkreślić należy że w trakcie eksploatacji następuje "wyczerpanie" ich zawartości. Spadek TBN jest miara stopnia zużycia oleju i konieczności jego wyczerpania.
Paliwo LPG przyspiesza właśnie ten proces. Co do firmy AMS nie mam zamiaru za mocno dyskutować. Stosujesz ten lub Inny. Ja wybrałem ams'a 5w30 HDD.
Ostatnio edytowano 22 paź 2013, 12:32 przez siemek55, łącznie edytowano 1 raz
siemek55 napisał(a):Jedną z najważniejszych funkcji oleju oprócz smarowania jest jego zdolność do utrzymywania silnika w czystości oraz zdolność do neutralizacji kwaśnych produktów spalania mogących pozostać w oleju.
Przyjmuje się zasadę:
-im wyższa zawartość siarki w stosowanym paliwie tym wyższy powinien być TBN
a taki właśnie paliwem jest LPG
...miarą obecności detergentów i dyspergatorów w oleju jest TBN (całkowita liczba zasadowa) oraz zawartość metali (Ca. Mg). Ogólnie można powiedzieć, że im wyższa klasa jakości oleju wymaga większej ilości dodatków dyspergująco-myjących i posiada tym samym wyższy TBN. Podkreślić należy że w trakcie eksploatacji następuje "wyczerpanie" ich zawartości. Spadek TBN jest miara stopnia zużycia oleju i konieczności jego wyczerpania.
Paliwo LPG przyspiesza właśnie ten proces. Co do firmy AMS nie mam zamiaru za mocno dyskutować. Stosujesz ten lub Inny. Ja wybrałem ams'a 5w30 HDD.
Wynika z tego że im wyższy TBN tym lepiej.
A ja powtórzę, że nie jest tak do końca. O czym już pisałem powyżej.
Ponadto TBN jak każdy inny parametr jest określany przez daną normę którą spełnia olej. Tak więc dla C2 jest to to tyle, a dla np. B1 tyle i tyle.
Najpierw normy później porównanie parametrów na papierze.
Domyślam się, że pozycjonujesz AMS dość wysoko. Rozumiem to. My ludzie jesteśmy tak skonstruowani, że nie jesteśmy w stanie przyznać się przed samym sobą do pomyłek, błędnych wyborów. Po prostu nie jesteśmy obiektywni wobec siebie. Jest to tzw. obawa autoprezentacyjna.
Dopisano 22 paź 2013, 12:53:
mick napisał(a):no tak dzieki ale po przejsciu z oliwy zakładam tego samego producenta z 5w50 na 5w30 bedzie więcej piła czy nie ?
Tego nikt nie wie. Teoretycznie powinna palić więcej. Ale oleje 5W50 nie są standardem, są trochę rozciągnięte w lepkości co może, ale nie musi mieć wpływ na większe spalanie.
Miałeś kiedyś w tym motorze 5W30 tak jak Pan Bóg i producent przykazali? Jeśli nie to jest Twój punkt wyjścia. Lejesz 5W30 i sprawdzasz ubytki. Przed zmianą płukanka np. LM lub Forte.
siemek55 napisał(a):maziadm napisał(a):Oczywiście wjazd do garażu te kilka metrów jest dopuszczalny.
miałem na myśli opisany na forum przypadek szybkiej rundki po filtr oleju (około 300m w jedną stronę). Domyślacie czym się to skończyło
Czym się skończyło ?
Mi żona przyniosła z pracy ten środek:
No właśnie czym się skończyło? Bo tak naprawdę jeśli taka operacja jest robiona przy każdej zmianie nic powinno się stać. Nooo chyba, że to inicjacja dla silnika, a wymiany oleju były ogólnie zaniedbane to wtedy jakiś fąfrocel mógł coś uszkodzić, chociaż bardziej prawdopodobne, że było więcej niż tych 300 metrów. Piszą, żaby nie jeździć ze względu, aby ktoś czasem nie zalał i bujał się z tym nie wiadomo ile np. z 200km autobaną. Hmmm silnik byłby wymyty do białej kości. Tu chodzi raczej o to co jest po zastosowaniu, zneutralizowane te wszystkie niekorzystne odczyny.siemek55 napisał(a):Czym się skończyło ?
Hubix w canadzie siedzisz? Jeśli tak jestem ciekaw na jakim oleju śmigasz, bo tam klimat konkretny jest.Hubix napisał(a):Mi żona przyniosła z pracy ten środek:
A ja wiem w końcu po 3 latach użytkowania jaki olej będzie dla mojej magdaleny... odpowiedni<oczko> Trochę wymagająca i męcząca ta magadalena, ale myślą sobie niech ma, tak ją będę pasł.
matthies napisał(a):może się podzielisz swoimi spostrzeżeniami nieco konkretniej?
Jasne:
Statoil Lazerway LL 5W30 (30% PAO) – obawiam się o zwiększone spalenie tego oleju bo to jednak norma B4 i HTHS 3,6mPas, (teraz nic nie pali, a olej z normą B5, 220 temp. zapł., HTHS 3,4, TBN 10,0)
Statoil Lazerway V 0W30 (60% PAO) – to do rozważenia bo jednak 0W30 idę w tego, to mój czarny koń

Statoil Lazerway C2 5W30
wg kolejności jak wyżej.
Tylko znowu problem bo:
– opakowania 1, 4, 30L, więc zakup 1+4 lub 4+4, ale olej po otwarciu nie może być przechowywany dłużej jak 12 miesięcy,
– dostępność, niby powinien być wszędzie, a jednak trzeba się na szukać,
– cena za 5L wychodzi nieco ponad 200zł, czyli nie tak mało.
Ostatnio edytowano 26 paź 2013, 21:19 przez maziadm, łącznie edytowano 1 raz
Witam tak jak mówiłem wcześniej zrobiłem płukanke tym ENGINE FLUSH 2640
i wymieniłem olej z mobil 1 5w50 na LiquiMoly TopTec 4300 5w30 na razie różnic nie zauważyłem chociaż tak jakby silnik troszeczke ciszej pracował ale to może jakaś autosugestia :–)
i wymieniłem olej z mobil 1 5w50 na LiquiMoly TopTec 4300 5w30 na razie różnic nie zauważyłem chociaż tak jakby silnik troszeczke ciszej pracował ale to może jakaś autosugestia :–)
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość
Moderator
Moderatorzy Opinie i Poradniki