Po lekturze na temat oleju którą przeczytałem tu na forum postanowiłem poprosić o kilka zdań na temat oleju mazdy kogoś kto się na tym zna. Po konsultacjach z
PAOLO ESCO z OCP (któremu chcę podziękować za bezinteresowną pomoc
) powstał poniższy zbiór informacji, które mogą komuś się przydać. Co ciekawe, pewnie nie wszyscy o tym wiedzą, że producentem oleju dla mazdy jest „TOTAL”.
Cz. I.Olej Mazda Sprawa oleju do silnika diesla Mazdy jest "banalnie" prosta...
Konstrukcje własne silników diesla Mazdy oraz jej powiązanie chwilowe z Fordem i koncernem PSG oraz jednoznacznie zalecenia Mazdy wskazują na olej lekkobieżny o obniżonym HTHS w przedziale SAE 5W/30 dla konstrukcji starszych i 0W/20 ewentualnie 5W/20 dla nowoczesnych jednostek diesla Mazdy wyposażonych w systemy SKYACTIV-D (ciekawe, że Mazda zmniejszyła też o 20% wewnętrzne tarcie w silniku SKYACTIV-D w porównaniu z obecnym dieslem MZR-CD ...a mniejsze tracie to mniej niepotrzebnego ciepła...szkodliwego dla oleju a to oznacza że olej w tej jednostce będzie mniej narażony na obciążenia termiczne – duży plus dla konstruktorów). Jedynie to przy tej jednostce dbanie o olej i jego systematyczna zmiana to podstawa – aktywny ceramiczny filtr cząstek stałych nie kosztuje mało...zmniejszone wytwarzanie NOx i sadzy w tych silnikach to też kolejny plus i szansa że olej nie będzie podlegał szybkiej degradacji w silniku.
Do starszych jednostek diesla Mazdy „idealnym” będzie olej o SAE 5W/30 ACEA A1/B1 (przy konstrukcji silnika pochodnej od Forda) , i A5/B5 dla wszystkich pozostałych konstrukcji silnika –olej może też posiadać oznaczenia (API SN, SM, SL, SJ lub ILSAC GF-4 , ILSAC GF-5) przykładowo: olej rekomendowany przez Mazdę – Dexelia Ultra 5W30 posiada właśnie w/w klasyfikacje ACEA i jest „szczególnie polecany do wszystkich silników benzynowych oraz Diesel bez filtra cząstek stałych DPF”
A5B5 vs A1/B1 – HTHS w obu przypadkach > 2.9 < 3.5 ale już NOACK dla A5B5 musi być < 13 a dla A1B1 <15 , TBN w obu przypadkach > 8 a SAPS dla A5B5 -1,6 a dla A1B1 -1,3 Obie specyfikacje ACEA muszą też wykazać się oszczędnością paliwa na poziomie ≥ 2.5 %
Wykres –
http://sas-origin.onstrea...p/pc/index.html (wklejam foto) pokazuje, że olej A5B5 w szerszym spektrum będzie chronił silnik niż A1/B1 – więc jeżeli mamy taką opcję to wybór oleju o SAE 5W/30 ACEA A5B5 będzie zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem. Specyfikacja A5B5 często widnieje też na opakowaniu z ACEA A1/B1 (choć nie powinna) olej tak oznaczony również będzie spełniał wymagania silników diesla dla Mazdy.
Kwestia silników, które „swoje już przejechały” ostatecznie 10W30
(NIE 10W/40 !) ale bezdyskusyjnie ma to być olej o SAE 10W30 i ma posiadać kategorię ACEA A1/B1, A5/B5 ( w uzupełnieniu może mieć API SN, SM, SL, SJ lub ILSAC GF-5 / GF-4). Takim olejem będzie np.:
Mobil 1 – 10W/30
Przykładowe oleje 5W/30 z ACEA A5B5/ ACEA A1B1 to:
BP Visco 5000 FE 5W-30 (A5/B5, FORD 913-C, ILSAC GF-4)
Castrol MAGNATEC A1 FORD 5W-30
Castrol MAGNATEC PROFESSIONAL A5 5W-30
Castrol EDGE PROFESSIONAL A5 FORD 5W-30
Elf Evolution SXR 5W-30
Ford Formula F 5W-30
Liqui Moly LEICHTLAUF SPECIAL 5W-30 1164
Liqui Moly LEICHTLAUF SPECIAL F 5W-30 3853
Lotos QUAZAR F 5W-30 (ACEA A1/B1, TBN 10.0, Pourpoint -42C)
Mazda Dexelia ULTRA 5W-30 (ACEA A5/B5)
Millers XSS 5W-30 (A1/B1, FORD 913-B)
Mobil Super 3000 5W-30 FE
Mobil Super FE Special 5W-30
Motul 8100 Eco-nergy 5W30
Orlen PLATINUM MaxExpert F 5W-30
Ravenol FO 5W-30 (A5/B5-2010))
Shell Helix HX7 AF 5W-30 (dawniej Helix Plus F 5W-30)
Statoil LazerWay F 5W-30
Texaco Havoline Energy 5W-30
Texaco Havoline Energy EF 5W-30
Total Quartz FUTURE 9000 5W-30
Valvoline SynPower FE 5W-30 (TBN 10.1, Pourpoint -45C)
Valvoline MaxLife FE 5W-30
Valvoline DuraBlend FE 5W-30
... i każdy inny olej posiadający na opakowaniu informację, że spełnia normy SAE 5W-30 i ACEA A1/B1 lub A5/B5
Silniki diesla z linii Skyactiv-D Mazdy jak i silniki diesla Mazda wyposażone w układ oczyszczający spaliny (diesle Mazdy 1.6 CD z przełomu lat 2003-09 – pochodzące z koncernu PSA ) bezwzględnie wymagają olejów o niskim stopniu lepkości C1 ewentualnie C2 spełniających najnowsze wymagania EURO w tym zakresie.
Przykładowe oleje 5W-30 C2 i C1 wymagane np. w silnikach HDI grupy PSA (diesel 1,6) montowanych w samochodach Mazdy– 1,6 diesel) oraz wymagane np. w nowoczesnych silnikach marki Mazda modele 5 i 6.
Przykładowe oleje 5W-30 C2 i C1 :
Castrol SLX Profesional Powerflow C1 5W-30
Castrol SLX EDGE PROFESSIONAL 5W-30 C1
Fuchs TITAN GT1 PRO C-1 5W-30
Fuchs TITAN GT1 PRO C-2 5W-30
Liqui Moly TOP TEC 4300 5W-30
Mazda DEXELIA DPF 5W-30
Meguin Fuel Economy 5W-30 (ACEA C2-04, TBN 7.9, Pourpoint -40C)
Millers XF LONGLIFE C2 5W-30 (A5/B5, C2)
Millers XF LONGLIFE C1 5W-30 (C1, FORD 913-B, Mazda DPF, Pourpoint -40C)
Millers EE LONGLIFE ECO 5W-30 (A5/B5-2010, FORD 913-C)
Motul 8100 ECO-CLEAN+ C1 5W-30
Motul 8100 ECO-CLEAN C2 5W-30
Statoil LazerWay C1 5W-30
Statoil LazerWay C2 5W-30
Total Quartz INEO ECS 5W-30 (A5/B5/C2-2007, Pourpoint -36C)
Gulf Formula EFE 5w30
... i każdy inny olej posiadający na opakowaniu informację, że spełnia normy SAE 5W-30 i ACEA C1 lub C2
(w/w lista została opracowana przez piokli z klubu avensis) Oleje C1 i C2 w zasadzie różnią się głównie lepkością olejów, gdzie przy C1 lepkość oleju jest niższa (co ma swoje plusy w trakcie smarowania zimnej jednostki silnika) pozostałe dwie główne różnice to SAPS gdzie dla C1 wynosi on < 0,5 a dla C2 < 0.8 oraz wykazanie mniejszego zapotrzebowania na paliwo w przypadku olejów C1 – > 3.0 % vs C 2 gdzie wynosi ono > 2.5 %
http://sas-origin.onstrea...p/pc/index.html Z w/w wykresu (wklejam foto) widać, że olej C-1 w szerszym zakresie wykazuje mniejsze zapotrzebowanie na paliwo oraz dodatkowo lepiej chroni układy trójdrożne katalizatorów i filtrów cząstek stałych w przypadkach silników diesla.
Jednoznacznie najnowsze zalecenia Mazdy wskazują na olej lekkobieżny o obniżonym HTHS w przedziale SAE 0W/20 ew 5W/20 dla nowoczesnych jednostek diesla Mazdy wyposażonych w systemy SKYACTIV-D.
Przykładowo:
MILLERS OILS CFS Motorsport 0w20
Amsoil 0w-20 ASM
MAZDA Original Oil Supra 0W-20
__________________________________________________________________________________________________________________________________
Wg mnie idealne do starszych jednostek wymagających A5B5 i A1B1 będą oleje z tej tabelki:
Cz. II.Przykładowe zestawienie olejów 5w30 C1, C2 i ich parametry, ( mogą zdarzyć się rozbieżności ze względu na dużą ilość kart produktów występujących w necie) niestety części danych producenci nie podają.
Przykładowe oleje 5W-30 C2 i C1 :
Castrol SLX Profesional Powerflow C1 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 9.64
Lepkość, Kinematyczna 40C – 53.66
Index Lepkości 166
Temperatura płynięcia -39
Punkt zapłonu, – 185
…słabo…nawet bardzo słaboTBN- 5.24
HTHS 2,96
CCS -30C – 5200
Popiół siarczanowy 0.49
Castrol EDGE FST Professional C1 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 9.6
Lepkość, Kinematyczna 40C – 54
Index Lepkości 166
Temperatura płynięcia -39
Temperatura zapłonu, – 185
…słabo…nawet bardzo słaboTBN- 5.24
CCS -30C – 5200
Popiół siarczanowy 0.49
Jak widać powyżej… te dwa produkty Castrola mają „identyczne” parametry….
Fuchs TITAN GT1 PRO C-2 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 10.0
Lepkość, Kinematyczna 40C – 57
Index Lepkości 166
Temperatura płynięcia -39
Temperatura zapłonu, –
250 C ! CCS -30C – 4900
Liqui Moly TOP TEC 4300 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 10,3
Lepkość, Kinematyczna 40C – 60,5
Index Lepkości 159
Temperatura płynięcia -39
Temeratura zapłonu, – 220
TBN- 7
SAPS < 0.8
Mazda DEXELIA DPF 5W-30 Lepkość, Kinematyczna 100C – 9,86
Lepkość, Kinematyczna 40C – 57,82
Index Lepkości 157
Temperatura płynięcia < -36°C
Temeratura zapłonu, – 228
CCS przy -30C- 5810
TBN- 4
….słaboooo!!SAPS 0,46
HTHS > 2.9 < 3.5
Meguin Fuel Economy 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 9,7
Lepkość, Kinematyczna 40C – 54,5
Index Lepkości 170
Temperatura płynięcia -40
Temeratura zapłonu, – 220
TBN- 7,9
NOACK 11.8
HTHS > 2.9
Millers XF LONGLIFE C2 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 10,3
Lepkość, Kinematyczna 40C – 57
Index Lepkości 171
Temperatura płynięcia <-35 C
Temeratura zapłonu, – < 200
HTHS > 2.9 < 3.5
Millers XF LONGLIFE C1 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 10,9
Lepkość, Kinematyczna 40C – 55
Index Lepkości 158
Temperatura płynięcia <-30C
Temeratura zapłonu, – < 200
HTHS > 2.9 < 3.5
Motul 8100 ECO-CLEAN+ C1 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 10,1
Lepkość, Kinematyczna 40C – 56,7
Index Lepkości 167
Temperatura płynięcia -39C
Temeratura zapłonu, –
232 TBN – 4,8
HTHS > 3,2
Motul 8100 ECO-CLEAN C2 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 10,4
Lepkość, Kinematyczna 40C – 57,9
Index Lepkości 171
Temperatura płynięcia -42C
Temeratura zapłonu, –
232 TBN – 8
HTHS > 3,0
Statoil LazerWay C1 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 9,4
Lepkość, Kinematyczna 40C – 50
Index Lepkości 175
Temperatura płynięcia -42C
Temeratura zapłonu, – 224
CCS przy -30C – 4230
…ładnieHTHS > 3,0
Statoil LazerWay C2 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 10.1
Lepkość, Kinematyczna 40C – 55
Index Lepkości 170
Temperatura płynięcia -36 C
Temeratura zapłonu, –
230 CCS – 5900
HTHS > 3,0
Total Quartz INEO ECS 5W-30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 10.6
Lepkość, Kinematyczna 40C – 63,48
Index Lepkości 157
Temperatura płynięcia -36 C
Temeratura zapłonu, –
234 HTHS > 3,0
Gulf Formula EFE 5w30
Lepkość, Kinematyczna 100C – 10.1
Lepkość, Kinematyczna 40C – 55,6
Index Lepkości 171
Temperatura płynięcia -36 C
CCS przy -30C – 4600
Temperatura zapłonu, – 212
TBN – 6
SAPS 0,49
HTHS > 3,0
Na uwagę zasługują:Millers XF LONGLIFE C2 5W-30
Statoil LazerWay C1 5W-30
Statoil LazerWay C2 5W-30
Motul 8100 ECO-CLEAN C2 5W-30Oleje 0W20 do nowoczesnych silników Mazdy – SKYACTIVE Amsoil 0w-20 ASM
Lepkość, Kinematyczna 100C – 8.8
Lepkość, Kinematyczna 40C – 46.7
Index Lepkości -170
CCS 4979 (przy -35C )
Temperatura zapłonu 232
Temeratura płynięcia -53 C
NOACK 9.3
HTSH 2.8
TBN 12.6
… olej dopakowany mocno wg producenta detergentami ale tutaj może być problem w przypadku nowoczesnych silników Ja bym tego oleju do silnika SKYACTIVE jednak nie zalał...
MILLERS OILS CFS Motorsport 0w20
Lepkość, Kinematyczna 100C – 8,3
Lepkość, Kinematyczna 40C – 47,3
Index Lepkości 151
Temperatura płynięcia <-35 C
CCS przy -30C – 4600
Temperatura zapłonu, > 200C
MAZDA Original Oil Supra 0W-20 – super nowoczesny produkt opracowany pod kątem silników SKYACTIVE ! parametry…obłędne Lepkość, Kinematyczna 100C – 8.3
Lepkość, Kinematyczna 40C –
35,9 Index Lepkości -218
Temperatura płynięcia
-47C Temperatura zapłonu 220