Opony zimowe

Postprzez magicadm » 29 wrz 2008, 20:22

Lorento napisał(a):czy aby każdą asymetryczną?

99,9 procent
Najbardziej znany wyjątek to nrhi – kierunkowa opona asymetryczna
Mam na myśli opony dla "normalnych" aut
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez Maciej Loret » 29 wrz 2008, 20:28

ketome napisał(a):Co sadzicie o takich oponach?HANKOOK ICEBEAR W300 215/50/R17 95 H


Ja sądzę, że lepiej wybrać coś uznanego (niekoniecznie lepszego).
Tańsze (400zł/szt.) mogą być np. przywoływane tu Nokiany WR czy starsze Continentale WinterContact TS790.
Pozdrawiam, Maciej Loret
było: Ford Escort '95, Alfa 156 2.0 Selespeed '99, jest: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02, będzie: HGW...
Biuro Rachunkowe Małgorzata Loret:
http://www.loret.bydgoszcz.pl
http://www.allegro.pl/show_user_auction ... d=10007338
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=40213
Nie dyskutuję z: domin1979, dortann, Pkoli, Pawnik, L(i)orento
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 22:56
Posty: 3397 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz, Zgorzelec
Auto: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02
224kkm w tym 117kkm moje

Postprzez Grzyby » 29 wrz 2008, 20:31

ketome napisał(a):Jeszcze jedno – mnie interesuje rozmiar do Nowej 6 . Oczywiście bez obrazy.

Zero obrazy – ale od takich tematów jest dział Eksploatacja.
Przecież nie dział warsztatowy gdzie wałkuje się o uszkodzeniach.
Obrazek
d.pa
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 paź 2004, 23:09
Posty: 17087 (111/178)
Skąd: KIELCE
Auto: Peugeot 508 Hybrid4 '13
Suzuki Aerio 2.3l LPG '06
Renault Trafic 1.6 TT '16
Fiat Doblo 1.6 16V '01
Dacia DV 1.6 LPG '14
Fiat Ducato Pilote First 62A, 2.5TDI, '98
Burstner Amara 535TK

Postprzez ketome » 29 wrz 2008, 22:09

Grzyby napisał(a):
ketome napisał(a):Jeszcze jedno – mnie interesuje rozmiar do Nowej 6 . Oczywiście bez obrazy.

Zero obrazy – ale od takich tematów jest dział Eksploatacja.
Przecież nie dział warsztatowy gdzie wałkuje się o uszkodzeniach.

A dział Eksploatacja nie jest częścią Warsztatu?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 cze 2008, 14:24
Posty: 103
Auto: kiedyś 626 2.0 16 V,
6 GH2.0 MZR-CD 140KM . obecnie Cx5 BlacMica 2.0

Postprzez magicadm » 29 wrz 2008, 22:16

ketome napisał(a):A dział Eksploatacja nie jest częścią Warsztatu?

Oj nie....
To oddzielna zakładka :)
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez brii » 29 wrz 2008, 22:37

magicadm napisał(a):-lepiej odprowadzają wodę – podobno pól opony tak jakby jest robione na wodę, a drugie pół na suchy asfalt

Fałsz – symetryczne lepiej odprowadzają wodę
Asymetryczne mają twardszą gumę na brzegach i mniej się zużywają podczas pałowania po zakrętach, dają lepsze czucie na zakrętach, ale też i minimalnie gorszą przyczepność...
Może zmienię temat na "Opony symetryczne vs asymetryczne" :)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez magicadm » 29 wrz 2008, 23:06

brii napisał(a):Fałsz – symetryczne lepiej odprowadzają wodę

Mam asymetrycznego NOKIANa H – wg reklam opona najlepiej odprowadzająca wodę – stąd moje twierdzenie :) Testów obiektywnych niestety nie znam :|
Lepiej 5 minut później niż 50 lat za wcześnie...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 31 gru 2004, 02:28
Posty: 3117 (0/1)
Skąd: Warszawa
Auto: M6 L8 zbyt słabe by się zepsuć

Postprzez Marcin ( Pycia ) » 29 wrz 2008, 23:26

Klka razy bylo zadane pytanie na temat opinii o oponach SEMPERIT czy ktos wkoncu moglby cos o tych oponach napisac ?? Mnie interesuja opony Semperit SPEED – GRIP 195/60R15 88. Grzyby ty cos tam pisales ..ale chyba nie dokonczyles :P
Z góry dziekuje ...

Aha...rozważam tez Firestone WINTERHAWK 2 195/60R15 88 T
..... " Mazda " szkoda ze tak pozno ja poznalem ...
Forumowicz
 
Od: 27 maja 2005, 16:49
Posty: 411
Skąd: Warszawa
Auto: Mazda 6 GY Kombi 2,0 PB 2006

Postprzez brii » 30 wrz 2008, 08:37

Kto złączył te tematy?? <killer>
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Maciej Loret » 30 wrz 2008, 09:24

Marcin ( Pycia ) napisał(a):Mnie interesuja opony Semperit SPEED – GRIP 195/60R15 88.
[...]
Aha...rozważam tez Firestone WINTERHAWK 2 195/60R15 88 T


http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Wi ... geID=8979#
Pozdrawiam, Maciej Loret
było: Ford Escort '95, Alfa 156 2.0 Selespeed '99, jest: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02, będzie: HGW...
Biuro Rachunkowe Małgorzata Loret:
http://www.loret.bydgoszcz.pl
http://www.allegro.pl/show_user_auction ... d=10007338
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=40213
Nie dyskutuję z: domin1979, dortann, Pkoli, Pawnik, L(i)orento
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 22:56
Posty: 3397 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz, Zgorzelec
Auto: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02
224kkm w tym 117kkm moje

Postprzez mr_t » 30 wrz 2008, 20:34

magicadm napisał(a):
Lorento napisał(a):czy aby każdą asymetryczną?

99,9 procent
Najbardziej znany wyjątek to nrhi – kierunkowa opona asymetryczna
Mam na myśli opony dla "normalnych" aut

Opon asymetrycznych na 100% nie wolno nigdy zamieniać stronami tj. przekładać z prawej na lewą. Można tylko tak jak przy kierunkowych zamieniać przód z tyłem.

A ad. tego co piszecie o odprowadzaniu wody (i brei pośniegowej) to najlepiej takie coś odprowadzają opony kierunkowe (to nie to samo co symetryczne).
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez Hazu » 30 wrz 2008, 21:28

mr_t napisał(a):Opon asymetrycznych na 100% nie wolno nigdy zamieniać stronami tj. przekładać z prawej na lewą.


Dla czego? :|
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez Krisek » 30 wrz 2008, 22:34

Gislaved Nord*Frost 5

jak ktos uzywal 3 to wie ze to opona to Matka wszystkich opon ..
Niema sytuacji – kiedy nie pojedzie do puki masz przeswit pod zderzakiem po lodzie po sniegu ....
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez Dry » 30 wrz 2008, 22:34

Hazu napisał(a):Dla czego? ysz

"wewnętrzna część bieżnika opony odpowiedzialna jest głównie za przyczepność podłużną oraz odprowadzanie wody, natomiast część zewnętrzna – za przyczepność boczną i stabilność ruchu pojazdu. Opona asymetryczna posiada w związku z tym różną rzeźbę bieżnika na stronie wewnętrznej (szersze kanały, więcej nacięć klocków) i zewnętrznej (zdecydowanie większe, sztywniejsze klocki) – co powoduje, że występują opony "prawe" i "lewe"."

Tutaj to znalazłem: http://www.auto-online.pl/serwis/poradn ... /opony.htm
Ostatnio edytowano 30 wrz 2008, 22:36 przez Dry, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 29 maja 2007, 14:10
Posty: 344 (4/0)
Skąd: Poznań
Auto: 626 GW, 2.0 lpg,
2000 r.

Postprzez mr_t » 30 wrz 2008, 22:35

Opona układa się do kierunku toczenia, krawędź natarcia bardziej się ściera od krawędzi spływu. Z biegiem czasu poszczególne klocki bieżnika nie są kwadratowe, ale lekko ścięte:

kier. toczenia nowe:
<--- |____|
używane:
<--- \____\

Po zmianie kierunku toczenia opona musi się ułożyć na nowo, i po jakimś czasie wygląda:
\____/

To wszystko w dużym wyolbrzymieniu, bo do tego dochodzi jeszcze kwestia która oś jest napędowa. Przy przednim napędzie przednie opony od ruszania i hamowania robią się szybko "trapezowate": krawędź natarcia ściera się przy normalnej jeździe + dodatkowe ścieranie przy gwałtownym przyśpieszani, a przy hamowaniu ściera się krawędź spływu. Z tyłu przy hamowaniu nie ma tak dużej siły, ale zarówno w czasie jazdy jak i hamowania ściera się krawędź spływu (opona jest wleczona "za samochodem").
Po zmianie kierunku toczenia z racji tego że bardziej kwadratowa część bieżnika będzie jako pierwsza miała kontakt z asfaltem będzie głośniej – w końcu guma jest już twardsza niż przy nowej oponie i nie poddaje się tak łatwo. Do tego bieżnik będzie się szybciej zużywał.
Zamiana kierunku toczenia się opon symetrycznych i asymetrycznych ma sens tylko przy wyząbkowaniu opony. Przez jakiś czas będzie jeszcze głośniej niż przed zmianą, ale "po chwili" to co powoduje hałas się wytrze i zrobi się ciszej.

Tak samo IMO bez sensu jest przerzucanie opon przód-tył. Większość z nas ma FWD i przednie opony się nam szybciej zużywają, więc żeby przyoszczędzić niektórzy stosują przekładkę – tylko że wtedy na tylną oś trafiają gorsze opony. A z tyłu niezależnie od tego jaki rodzaj napędu ma samochód powinny być lepsze opony.
Ostatnio edytowano 30 wrz 2008, 22:46 przez mr_t, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez Hazu » 30 wrz 2008, 22:45

Hazu napisał(a):mr_t napisał:
Opon asymetrycznych na 100% nie wolno nigdy zamieniać stronami tj. przekładać z prawej na lewą.


Dla czego?


Pytam bo małem następujący przypadek.

Kupiłem felgi aluminiowe naktórych były już opony jednak wszystkie maiły zdarte brzegi (na stronie zewnętrznej)
Po założeniu okazało się że bardzo hałasują nie dawało się jechać.

Zdjołem zaraz .

Ponieważ miały jeszcze dosyć wysoki bieżnik i nie były zbyt stare, brat założył sobie je do hondy tyle że zdarta częścią do środka.

I jest z nich bardzo zadowolony, nie hałasuja a ponieważ są jescze w miare nowe i mają wysoki bieżik na drodze sprawdzają się znakomicie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez mr_t » 30 wrz 2008, 22:54

Hazu napisał(a):Kupiłem felgi aluminiowe naktórych były już opony jednak wszystkie maiły zdarte brzegi (na stronie zewnętrznej)
Po założeniu okazało się że bardzo hałasują nie dawało się jechać.

Zdjołem zaraz .

Ponieważ miały jeszcze dosyć wysoki bieżnik i nie były zbyt stare, brat założył sobie je do hondy tyle że zdarta częścią do środka.

I jest z nich bardzo zadowolony, nie hałasuja a ponieważ są jescze w miare nowe i mają wysoki bieżik na drodze sprawdzają się znakomicie.


Tu w grę wchodzi jeszcze inna kwestia – w oponie asymetrycznej są 3 części bieżnika. Zewnętrzna część jest "twardsza", mocniej zabudowana, bo ma zapewnić max stabilność i przyczepność w zakręcie. Wewnętrzna jest "bardziej miekka", ma rzadszy bieżnik. Jest odciążona w zakrętach, więc nie zużywa się tak silnie jak zewnętrzna część bieżnika i odpowiada głównie za odprowadzanie wody.

Zamiana powoduje że za poszczególne "zachowania" odpowiadają te elementy które nie zostały do tego stworzone. Jeździć się da, ale samochód nie będzie się tak zachowywał jak by to robił z poprawnie założonymi oponami.
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez Hazu » 30 wrz 2008, 22:59

aaa zapomniałem dodac że to były opony symetryczne kierunkowe :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Postprzez mr_t » 30 wrz 2008, 23:03

magicadm napisał(a):
brii napisał(a):Fałsz – symetryczne lepiej odprowadzają wodę

Mam asymetrycznego NOKIANa H – wg reklam opona najlepiej odprowadzająca wodę – stąd moje twierdzenie :) Testów obiektywnych niestety nie znam :|

Nie wierz reklamie, bo ona często kłamie, ja uwierzyłem i mazdę w dieslu kupiłem :P

Najskuteczniej wodę odprowadza się wzdłuż, a nie w poprzek opony. Stąd bardzo dobre wyniki nokianów H.V bo mają 4 szerokie wzdłużne rowki które odprowadzają wodę. Zresztą od kilku lat producenci idą w tą właśnie stronę – asymetryczne opony z szerokimi
wzdłużnymi rowkami. Dzięki temu jest cicho i bezpiecznie.

Swoją drogą zastanawiam się czy nie kupić nokianami, ale ZG2 (bardziej lity bieżnik niż V,H) zamiast michelinow na wiosnę. Nigdy nie jeździłem, a bieżnik mi się podoba i cena taka sama. Jeździł może ktoś na ZG2?
Forumowicz
 
Od: 1 kwi 2008, 22:12
Posty: 629
Skąd: Będzin
Auto: Mazda 3, 2.0 diesel

Postprzez Hazu » 30 wrz 2008, 23:09

mr_t napisał(a):Nie wierz reklamie, bo ona często kłamie, ja uwierzyłem i mazdę w dieslu kupiłem


Nie Ty poszedłeś za nową modą na diesle :P
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 17 paź 2005, 21:11
Posty: 3779 (0/6)
Skąd: Lublin
Auto: Były: CA/KF, CA/KL, BA/BP, BA/KF
Jest:
MPV ll FS 2000r.
RX8 2004r.

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki