Oleje silnikowe

Jakiej marki olej lejecie do swoich mazd?

BP
23
1%
Castrol
460
22%
Elf
200
10%
Liqui Moly
41
2%
Lotos
125
6%
Midland
66
3%
Mobil
553
27%
Motul
71
3%
Orlen
21
1%
Shell
157
8%
Texaco
28
1%
Valvoline
131
6%
inne
175
9%
 
Liczba głosów : 2051

Postprzez travisowski » 21 paź 2009, 10:59

Stivi napisał(a):albo i nie

czytalem ten watek od poczatku, sledze ten watek od bardzo dawna. sam wielokrotnie sie w tym watku rozpisywalem. wiem co tam jest. najpierw przeczytaj a potem kieruj pytania. zapewniam cie ze jest tam powielana wielokrotnie w szczegolach odpowiedz na twoje pytania. jest tam prawie wszystko. trzeba tylko zajrzec.
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2008, 13:12
Posty: 452
Auto: Mazda 3S 2.3L 2006

Postprzez Stivi » 21 paź 2009, 11:46

W przyplywie czasu to zrobie.
W kazdym razie dzieki za info. :)
Stivi
 

Postprzez Krisek » 21 paź 2009, 15:44

Stivi napisał(a):W przyplywie czasu to zrobie.
W kazdym razie dzieki za info. :)



Do twojego Silnika skusil bym sie na Amsoil, Redline, Wyzszej klasy Motul.
Albo jakies Dieslowski olej .. oczywiscie to wszystko ze wzgledu na turbine ...

K.
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez brii » 21 paź 2009, 19:59

Stivi napisał(a):Panowie czy Dexelia Ultra 5W30 to syntetyk czy polsyntetyk,rozne opinie chodza na ten temat.


Maciej Loret napisał(a):IMHO "pół".

Dobrze, że to "pół" jest w cudzysłowach, bo to raczej nie jest pół-syntetyk ;) Z resztą jak napisali poprzednicy – było już o tym i to duuuuużo.
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Maciej Loret » 21 paź 2009, 20:28

brii napisał(a):
Maciej Loret napisał(a):IMHO "pół".

Dobrze, że to "pół" jest w cudzysłowach, bo to raczej nie jest pół-syntetyk ;)


Ni pies, ni wydra. Więc "pół" (no, może trochę mniej niż pół) wydra... c.b.d.u. :)
Pozdrawiam, Maciej Loret
było: Ford Escort '95, Alfa 156 2.0 Selespeed '99, jest: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02, będzie: HGW...
Biuro Rachunkowe Małgorzata Loret:
http://www.loret.bydgoszcz.pl
http://www.allegro.pl/show_user_auction ... d=10007338
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=40213
Nie dyskutuję z: domin1979, dortann, Pkoli, Pawnik, L(i)orento
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 22:56
Posty: 3397 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz, Zgorzelec
Auto: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02
224kkm w tym 117kkm moje

Postprzez brii » 22 paź 2009, 09:02

Maciej Loret napisał(a):Ni pies, ni wydra. Więc "pół" (no, może trochę mniej niż pół) wydra... c.b.d.u.

Nie pół, nie pełny, nie minerał, to może nie olej ;)
Trusted computing – Yes or No?

Na świecie jest 10 rodzajów ludzi: ci, którzy rozumieją liczby binarne i ci, którzy nie.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 sty 2005, 23:46
Posty: 8975 (108/253)
Skąd: Częstochowa
Auto: Endek / Kupisiontes / Smark EV / iczy

Postprzez Maciej Loret » 22 paź 2009, 09:07

brii napisał(a):Nie pół, nie pełny, nie minerał, to może nie olej ;)


Ja tam olewam... Leję to co zaleca producent, skracam czasokresy wymiany i się nie zastanawiam...
Pozdrawiam, Maciej Loret
było: Ford Escort '95, Alfa 156 2.0 Selespeed '99, jest: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02, będzie: HGW...
Biuro Rachunkowe Małgorzata Loret:
http://www.loret.bydgoszcz.pl
http://www.allegro.pl/show_user_auction ... d=10007338
http://forum.mazdaspeed.pl/viewtopic.php?t=40213
Nie dyskutuję z: domin1979, dortann, Pkoli, Pawnik, L(i)orento
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 sie 2007, 22:56
Posty: 3397 (0/1)
Skąd: Bydgoszcz, Zgorzelec
Auto: Mazda 6 2,3 SportKombi Top '02
224kkm w tym 117kkm moje

Postprzez Goodspit » 23 paź 2009, 08:47

W tym temacie widać jak różne są zdania co do doboru oleju. Ja do tej pory używałem w swoim aucie Mobil1 5W50 – robiłem 2 zmiany po przejechaniu ok. 12 kkm każda. Teraz przyszła pora na kolejną wymianę i się zastanawiam co zalać... Rozpatruję następujące warianty:
1. Mobil 1 Turbo Diesel 0W40
2. Mobil 1 5W50 RallyFormula (na tym jeździłem do tej pory)
3. Valvoline Synpower 5W30 lub 5W40
Była też 4 opcja którą odsunąłem na dalszy plan – Motul 8100 – ale jest tego dużo różnych wersji a też słyszałem że ten olej jest rewelacyjny ale nie na krótkich trasach ponieważ dopiero po rozgrzaniu prezentuje swoje najlepsze właściwości...
Będę wdzięczny jeśli ktoś mi pomoże w wyborze ;)
Goodspit
 

Postprzez travisowski » 23 paź 2009, 11:31

nie rozumiem cie kolego o co ty tak naprawde pytasz???
o marke? czy o gestosc?
jesli o gestosc to od tego masz instrukcje gdzie jest wszystko napisane. jesli nie trzymasz sie instrukcji to robisz blad. instrukcje mozesz sciagnac z internetu jesli takowej nie masz i tam jak wół jest napisane jaka gestosc masz zalewac. nie wydaje mi sie zeby bylo to 5w50.
jesli pytasz o marke to mobil 1 jest bardzo dobra marka i mozesz jej smialo uzywac.
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2008, 13:12
Posty: 452
Auto: Mazda 3S 2.3L 2006

Postprzez Goodspit » 23 paź 2009, 12:34

Kolego travisowski nie wiem o jaką gęstość Ci chodzi? Widocznie uważasz że parametry w tym przypadku 5W50 określają gęstość... Jest to jednak nie określenie gęstości a lepkości w określonych warunkach – w tym przypadku 50 w odróżnieniu od 30 zachowuje lepsze parametry przy wysokich temperaturach.Gęstość a lepkość to są kompletnie odmienne pojęcia. Najważniejsze jest aby klasa jakościowa oleju zgadzała się z danymi producenta a tę wszystkie oleje spełniają a nawet zapewniają niektóre wyższą niż producent przewidywał. Tylko o każdym oleju są inne obiegowe opinie użytkowników bo każdy producent będzie swój produkt zawsze wychwalał. Co do Mobila to oczywiście jest to bardzo dobra marka z tym że w związku z tą marką jest też jedną z najczęściej podrabianych i nawet podobno w znanych i dużych hurtowniach można się nadziać na taki "oryginał".
Goodspit
 

Postprzez Krisek » 23 paź 2009, 15:44

0w40 na zime szczegulnie
0,5,10,15,20 do 60 – okresla – zachowanie oleju kiedy jest zimny ...
czyli 0 bedzie mial lepszy pure point niz 5 .. czyli bedzie rzadszy ... :) I zapewne o tym Travis pisze ..

a 2 numer okresla plynnosc oleju kiedy jest rozgrzany ... czyli tzw Oil Flow

Motul robi dobre oleje niewiadomo mi nic o dodatkach ktore aktywuja sie pod wplywem ciepla.

Ogulnie wiekszosc dieslowskich oleji jest bardzo dobra .... Przygotowana do wysilonej pracy .... moim ulubionym jest Shell Rotella niewiem czy dostepny w PL ?


z Tym 50 lepiej sie zachowuje w wysokich temperaturach od 30 bym uwazal :) zalezy od oleju .. duzo – I ogulnie gdzies tu byla dyskusja na ten temat :)

Niestety niewiem nic o podrobkach ale na chlopski rozom fakt ze najlepiej podrabiac znane marki :) I trzeba uwarzac. Ciekawe co leja do takich podrob.

I tak klasa oleju jest wazna .. :)(SM,SL,CF,CJ itd ) I jest wazne zeby sie jej trzymac ... szczegulnie jesli jest sie na gwarancji ...
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez travisowski » 23 paź 2009, 16:22

Goodspit napisał(a):Gęstość a lepkość to są kompletnie odmienne pojęcia

wiec wyjasnij mi te pojecia. chetnie poczytam moze dowiem sie czegos czego niewiem. ja bardzo lubie sluchac na tym forum osob ktore znaja sie na temacie.

Goodspit napisał(a):w tym przypadku 50 w odróżnieniu od 30 zachowuje lepsze parametry przy wysokich temperaturach


instrukcja twojego auta nie przewiduje 5w50 do tego silnika a ty uwazasz sie za speca robiac inaczej.
uwazasz ze jak dobierzesz w50 to silnik bedzie lepiej chroniony? bzdura. twoj silnik w temperaturze operacyjnej nie potrzebuje w50. przewidzial to konstruktor tego silnika jak i ludzie ktorzy sie na tym znaja.

w30 jest odpowiedni.

twoj silnik jest tak skonstruowany ze w tmp. operacyjnej bedzie odpowiednio chroniony olejem 5w30. stosowanie 5w50 nie polepszy smarowania, nie ochroni bardziej ale stracisz zima i na rozruchu.

owszem sa silniki gdzie zaleca sie stosowanie 5w50 ale nie jest to twoj silnik

zapytales w swoim topiku jaki olej??
odpowiadam ponownie ze wszystko masz w instrukcji napisane. marke dobierz wg. zasobnosci portfela.
wiecej szkody narobisz swojemu silnikowi lejac 5w50 mobila1 niz 5w30 lotosa lub orlen.
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2008, 13:12
Posty: 452
Auto: Mazda 3S 2.3L 2006

Postprzez Goodspit » 23 paź 2009, 17:49

Kolego, ja zadałem pytanie a Ty mi tu morały prawisz. Co prawda moje auto nie jest już na gwarancji ale w serwisie mechanicy powiedzieli że ten olej jest bardzo dobry i szkody nie zrobi. Ale wiadomo że mechanicy są różni i mimo że auto się sprawuje bez zarzutu, jednak zacząłem się zastanawiać nad zmianą, stąd moje pytanie. Jednak swój rozum mam i we wszystko im nie wierzę, a znając podstawowe pojęcia fizyczne np. lepkość wiem że olej o klasie lepkości wyższej nie będzie szkodził bo z pewnością nie dopuści do tarcia równie dobrze jak olej niższej klasy lepkościowej. I nie mówię że nie masz racji ale trudno mi też Ci wierzyć na słowo kiedy próbujesz mi wmówić że gęstość i lepkość to to samo... Mijało by się to z tym czego się na studiach dowiedziałem...
Zgodnie z Twoim życzeniem tak tylko w skrócie:
Gęstość – określa stosunek masy do objętości i służy do obliczania masy i ciężaru określonej objętości substancji
Lepkość – właściwość substancji charakteryzująca ich opór wewnętrzny przeciw płynięciu. Przede wszystkim lepkość wynika ze zdolności płynu do przekazywaniu pędu pomiędzy przemieszczającymi się względem siebie powierzchniami

Generalnie klasa lepkości np. 5W50 określa zakres użytkowania oleju (niskie i wysokie temperatury.
Mazda w instrukcji poza klasą lepkości i normą ACEA nie określa parametrów technicznych oleju i stąd moje wątpliwości co do tego który olej lepiej się w tych silnikach spisuje.
Goodspit
 

Postprzez danstan » 23 paź 2009, 19:30

Witam
Wtrącę swoje trzy grosze. Zwróćcie koledzy uwagę na następującą wartość np. dla oleju Mobil1 0w30 – Lepkość HT/HS, [mPa.s] w 150ºC, ASTM D 4683 3.0, a dla oleju Mobil1 5w50 – Lepkość HT/HS, [mPa.s] w 150ºC, ASTM D 4683 4.3.
Z tego co mnie jest wiadome,a tego mnie uczono parametr ten (lepkość w temperaturze 150 st. C) bezpośrednio przekłada się trwałość/odporność filmu olejowego na zerwanie w temperaturze 150 st. C, czyli inaczej mówiąc określa pośrednio grubość tego filmu olejowego w ww. temperaturze. Im wyższa liczba tym film olejowy odporniejszy na zerwanie, a więc większa ochrona silnika przed pracą na "sucho" (głownie na styku pierścieni tłoka z gładzią cylindrów).
Tak więc sami osądźcie który olej zapewnia lepszą ochronę maksymalnie obciążonych (z uwagi na temperaturę) współpracujących części silnika.
Inne porównanie:
Motul 300 High RPM 0w30 – HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 2.68 mPa.s
Motul 300V Power Racing 5w30 – HTHS viscosity at150°C (302°F) ASTM D4741 3.61 mPa.s
Motul 300V Power 5w40 – HTHS viscosity at150°C (302°F) ASTM D4741 4.51 mPa.s
I jeszcze inne tym razem dla RedLine:
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/Redline/MotorOilsTD.pdf
Wnioski wyciągnijcie sami.
Pozdrawiam :)
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2009, 20:00
Posty: 45
Skąd: 100-lica
Auto: Mazda 3 BL Sport 2.0 DISI '09

Postprzez malkolm » 23 paź 2009, 21:08

idąc waszym tokiem rozumowania to wszyscy powinni jeździć na w60 a jednak nie wszyscy je stosują, a nawet bardzo rzadko są takie oleje zalecane przez producentów aut
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 12 lis 2008, 14:30
Posty: 1900 (0/1)
Skąd: Jastrzębiec niedaleko Leżajska (niedziele Kłyżów)
Auto: 626DiTD GF 1998, astra2

Postprzez Krisek » 23 paź 2009, 21:13

wszystko to juz bylo przerabiane ... :) I nie jest to takie proste .. jak piszesz niestety ... I nie zawsze Gestszy = lepsza ochrona

Swiezutka Analiza Aheeasa ( Zony Autko Lambo Murcialego )

tak tak Lamborghini Murcielago! I TAK NA OLEJU 0w20 ! co lepsze olej RLI ( Czyli Sojowy )

Iron___________ 7
Chromium _____ 1
Nickel ________ 1
Aluminum _____ 1
lead __________ 4
Copper _______ 56
Tin ___________ 0
Silver _________ 0
Titanium ______ 0
Silicon ________ 5
Boron ________ 16
Sodium _______ 14
Potassium _____ 0
Molybdenum __ 123
Phosphorus ___ 911
Zinc _________ 920
Calcium _____ 1871
Barium _______ 3
Magnesium ____ 12
Antimony _____ 139
Vanadium _____ 0
Fuel %Vol _____ 1.16
Wtr %vol _____ 882 KF
Vis CS 40C ___ 39.6
Vis CS 100C __ 7.9
SAE Grade ____ 20
Gly test ______ Neg
TBN _________ 6.4
TAN ________ 1.48
Flash ________ 335
Oxid ________ 156
Nit __________ 9
Soot _________ 0
VisIndex _____ 177
Sulfate by product _117
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez danstan » 23 paź 2009, 21:37

No to niezupełnie tak. Z mojej wiedzy wynika, iż dobór oleju zależy przede wszystkim od konstrukcji silnika co jest określone przez jego producenta w specyfikacji. Inne oleje do silników tzw. "ciasno spasowanych", a inne do "luźno spasowanych" oraz sposobu eksploatacji samochodu. A jak to wygląda w polskiej praktyce. Proszę oto pierwszy przykład – silnik zaczyna zużywać większe niż dopuszczone przez producenta ilości oleju, a właściciel auta zamiast szukać przyczyny tego stanu rzeczy, korzysta z rady zalej gęściejszym olejem często w większej lepkości. Skutek olej i tak jest spalany, a szlag trafia katalizator. Inny przykład. Proszę bardzo – samochód od nowości zalewany syntetykiem 5w40, po krótkim okresie eksploatacji użytkownik zgłasza serwisowi, iż słuchać grzechotanie łańcuszka rozrządu. Nikt nie zastanawia się co jest tego przyczyną, ale doradza zalej olejem 10w40 – nie będzie słychać. I faktycznie nie słychać. I tak jest najczęściej – zamiast usuwać przyczynę usuwa się jedynie skutek. I to byłoby tyle, a i tak każdy zaleje silnik takim olejem, który uzna za najlepszy. Uważam, że taka decyzja musi być podejmowana przez każdego indywidualnie (o ile nie akceptuje się wytycznych producenta silnika/auta) gdyż wiąże się z wzięciem za nią odpowiedzialności oraz poniesienie ewentualnych kosztów remontu silnika. Jak ktoś koniecznie chce eksperymentować to przecież (poza próbą odwiedzenia go od tego) nie można mu tego zabronić. Jego decyzja, jego odpowiedzialność, jego koszty, ale dyskutowanie i wymienianie opinii na ten temat jest jak najbardziej wskazane. Wszak temu służą między innymi fora internetowe. Czyż nie? :)
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2009, 20:00
Posty: 45
Skąd: 100-lica
Auto: Mazda 3 BL Sport 2.0 DISI '09

Postprzez Krisek » 23 paź 2009, 21:44

Zgadzam sie :) prawie w calosci ... ciasno spasowane ... :) i lozno co opisales zapewne ci chodzi otzw clerance ... :) I rowniez o przestrzenie miedzy lozyskowe ..
Wazne jest ze gestszy olej dotrze pozniej ... a jak wiem najwieksze zuzycie silnika jest podczas startu ... kiedy oleju jeszcze niema wszedzie bo sciekl powiedzmy po nocy :)

naprawa silnika gestszym olejem dosyc popularne rozwiazanie ;) ale to tylko przykrywanie problemow ...

Nie wspominajac o wiekszym spalaniu ...
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Postprzez danstan » 23 paź 2009, 21:54

I nie zawsze Gestszy = lepsza ochrona


Po pierwsze nie chodzi mi o przestrzenie między łożyskowe, a o wynikające z konstrukcji, użytych materiałów, tolerancji wykonania i zastosowanych technologii itp. (a te są różne w zależności od producenta) dopuszczalne luzy pomiędzy pierścieniami osadzonymi na tłokach a gładzią cylindrów. Są przecież silniki, w których z założenia, występuje duże przenikanie paliwa do oleju. Czyż nie?

Po drugie to o czym piszesz to lepkość w niskich temperaturach (nie mylić z pompowalnością) tj:
"Lepkość dynamiczna CCS w ujemnych temp. – jest miarą zdolności oleju do jego efektywnej pracy przy rozruchu silnika." I tu jest oczywistością, iż oleje klasy 0w szybciej dotrą do miejsc jakie mają smarować, ale również szybciej ich film olejowy będzie podlegał spłukiwaniu przez paliwo przy rozruchu. Zapewniam, że przy włączonym ssaniu nie całe paliwo dostarczane do silnika zostanie spalone. Ale co przy pracy silnika z maksymalnym obciążeniem? Odwieczny problem technologów – stworzyć olej który będzie posiadał takie same właściwości i parametry zarówno w niskiej jak i wysokiej temperaturze. Jak dotąd nikomu się to nie udało. O tym co się udało świadczy współczynnik lepkości oleju określający zmianę jego parametrów w funkcji temperatury. Im współczynnik wyższy tym zmiany mniejsze.

Po trzecie ja nie pisałem o gęstości. Podawałem celem porównania lepkość (viscosity) w temperaturze 150 st. C.
"Lepkość dynamiczna HTHS w 150°C – odpowiada lepkości oleju przy skrajnie wysokim obciążeniu temperaturą podczas pracy silnika."
Cytat np. stąd:
http://www.lotos.pl/korporacyjny/grupa_ ... trona/7074
Podkreślam jeszcze raz, może się ktoś z tym zgadzać, albo nie, dobór parametrów oleju silnikowego do konkretnego silnika determinuje konstrukcja tego silnika i parametry te określa producent auta/silnika.
To tyle. Pozdrawiam :)
Forumowicz
 
Od: 10 paź 2009, 20:00
Posty: 45
Skąd: 100-lica
Auto: Mazda 3 BL Sport 2.0 DISI '09

Postprzez Krisek » 23 paź 2009, 22:25

ale musisz zrozumiec ze HTHS niema nic wspolnego z w50 albo w30 ...
w30 moze miec wiekszy HTHS niz ... w50 ...
dla przykladu Redline o ktorym wspominales 5w20 HTHS Vis, cP @150°C, ASTM D4741 3.3
czyli 20 ma lepszy niz 30 ..

5w40 HTHS Vis, cP @150°C, ASTM D4741 4.6

I naprawde martwil bym sie o inne parametry ... :)
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2008, 07:24
Posty: 1353 (0/2)
Skąd: Canada

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki