Jaki olej wybrać?

Jaki olej używacie do Waszych silników?

Agip
5
1%
Amsoil
26
3%
BP
2
0%
Castrol
88
10%
Dexelia
176
20%
Elf
78
9%
Fuchs
5
1%
Gulf
3
0%
Liqui Moly
39
4%
Lotos
11
1%
Midland
4
0%
Millers
36
4%
Mobil
79
9%
Motorcraft
0
Brak głosów
Motul
93
10%
Orlen
9
1%
Petro Canada
3
0%
Royal Purple
0
Brak głosów
Shell
37
4%
Selenia
3
0%
Texaco
0
Brak głosów
Total
22
2%
Turdus
0
Brak głosów
Valvoline
143
16%
inne
26
3%
 
Liczba głosów : 888

Postprzez Remster » 4 cze 2015, 22:21

Cześć , mam wielką prośbę. Możecie mi doradzić jaki olej zalać do autka? mazda 3 sedan 2004r. niedawno kupiłem, tydzien temu. Auto ma przejechane prawie 250tys km i obecnie ma zalany olej Dexelia 5w30.Czy wymieeniać na takim sam czy może już półsyntetyk? Ja myślałem żeby zalać Motula 6100.
Będę wdzięczny za pomoc
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 maja 2015, 08:00
Posty: 60 (1/0)
Skąd: Łódź
Auto: Mazda 3 BK Sedan
Silnik 1.6 2004 r.

Postprzez ZOOMik » 4 cze 2015, 23:31

AndrzejCarpasja napisał(a):
Fred.X napisał(a):
CLAU napisał(a):Albo enos robiony na estrach za 350zl 4 litry.
i potem dolewka za 100 zł hahaha

E tam. Sustina za 4 l to koszt około 200

Eneos nie jest na estrach.

Remster napisał(a):Auto ma przejechane prawie 250tys km i obecnie ma zalany olej Dexelia 5w30.Czy wymieeniać na takim sam czy może już półsyntetyk? Ja myślałem żeby zalać Motula 6100.

Na taki sam, ewentualnie inny 5W30.
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 5 mar 2010, 10:22
Posty: 1997 (7/47)
Skąd: lubelskie
Auto: Mazda 3BL SPORT '09

Postprzez Dominator » 5 cze 2015, 00:52

Zalej millersa longlife c3 5w30 i bedzie ok. Przynajmniej dobrej grupy ten olej. O ile ma to dla kogos znaczenie.
Do prawie 18 letniej mazdy zalewam amsoila :)
...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 6 sty 2011, 23:36
Posty: 4920 (66/68)
Skąd: Bielsko-Biała/KR/KTA
Auto: Accord 8 2.2 gnojówka

Postprzez kubsztyk » 5 cze 2015, 09:15

Raz wlałem Amsoila, ale jakoś sporo to wychodzi lać olej za grubo ponad 200zł co 10 tysięcy kilometrów.. Tym bardziej, że mam przeciętnie wysilonego diesla o mocy 120KM, a nie 170KM jak na przykład w nowszych autach.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez makovic » 5 cze 2015, 11:51

Dawno mnie tu nie było ale wróciłem i widzę że w wątku olejowym jest dalej masakra. NASA i wiele innych agencji oraz firm z obszaru nowych technologii powinno tu zagladac i się uczyć.
Miałem parę aut i wiele olei(olejów-cholera jak to się odmienia?) przyszło mi wlewac i w mojej opinii grunt żeby olej był oryginalny (nie podrobiony) i spełniał odpowiednią normę... Wyjątkiem będą niektóre silniki, niektóre marki samochodowe, sposób użytkowania samochodu, klimat i Motorsport...(nawet ten uliczny :) )
A jak widzę rozpiętość cenową to już w ogóle można stracić rozum.

Wysłane z mojego Nexus 4 przy użyciu Tapatalka
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 paź 2013, 12:49
Posty: 161 (1/6)
Skąd: Opole
Auto: Mazda 6 147km s-vt benzynka

Postprzez Piotr Dziektarz » 5 cze 2015, 12:35

Witam,
Jeśli chodzi o Mazdę producent zaleca oleje sygnowane znakiem Dexelia.
Pamiętać należy, że Dexelia sama od siebie nie produkuje olejów ale jako firma zleca to konkretnemu podmiotowi, podobnie robi np. Castrol.
To moze być np. rafineria Trzebinia, rafineria Lotos a może to być jakaś blendownia np. Totala usytuowana poza granicami kraju.

Ogólnie rzecz biorąc olej Dexelia sam od siebie nie ma złych parametrów ale szkoda że produkcja często może być uzależniona od rynku jaki jest dla tego oleju przewidziany.

Dexelia to olej tzw. lekkobieżny o specyfikcji np. ACEA – 02 : A3 / B5- API: SL /CF
Sam olej od siebie nie jest dedykowany do układów wyposażonych w filtry DPF.
Mowa cały czas o olejach do wersji benzynowych.
Sama specyfikacja API SL juz dedykuje taki olej do silników gdzie priorytetem jest ochrona silnika a nie filtra DPF ( W Mazdzie to jest ACEA C1)

Natomiast co wyróżnia Dexelię od innej konkurencji że podaje chociaż informację z jakiego roku pochodzi norma ACEA.
Tutaj mamy 2002r.

Jaka jest różnica miedzy np. olejem który spełnia normy z 2010r. np. polecany przez mój serwis http://www.xxxxx.pl produkt Millers 5W30 XF Longlife Eco ?

I teraz najważniejsze – co zyskujemy jeśli zalejemy np. olejem o normie wydanej nie w 2004r. ale w 2010 na przykładzie owego Millersa.

– Wedle testu silnikowego odporność na polerowanie gładzi cylindra tzw. Bore polishing w przypadku
oleju ACEA 2010 musi być ponizej 3% a ACEA 2004 pisze że musi być poniżej 7% tak więc odporność
praktycznie 2x większa.
– Kolejny test Ring sticking czystość i odporność na zarysowania pierścieni w przypadku normy z 2010r. prawie 2x lepsza ochrona na stanowisku z 8 pierścieniami !
– TBN musi wynosić min. 8 choć i Dexelia tutaj ma poziom zasadowy na zadawalającym poziomie.

Do tego w 2010 doszło kilka testów silnikowych które są jeszcze bardziej rygorystyczne jeśi chodzi o ochronę przed zużyciem i wymagają jeszcze lepszej czystości.

Tak więc w mojej ocenie wybór porduktu o nowszej specyfikacji jakim jest przykładowy Millers XF Longlife 5W30 ECO czy jego nowszy produkt doposażony w nanocząsteczki np. EE 5W30 Longlife ECO jest dużo epszą propozycją od Dexeli z któą Mazda ma swoistego rodzaju umowę.

W przypadku jakiś pytań jestem do dyspozycji
http://www.xxxxxx.pl

edit by stachan: nazwa strony czasowo usunięta – propozycja współpracy via PW :)
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 cze 2015, 11:00
Posty: 4
Skąd: Wieliczka

Postprzez Yard » 5 cze 2015, 12:54

Piotr Dziektarz napisał(a):Jeśli chodzi o Mazdę producent zaleca oleje sygnowane znakiem Dexelia.
Pamiętać należy, że Dexelia sama od siebie nie produkuje olejów
Produkuje je Elf.
Na początku 2002 roku kompanie TOTALFINAELF i Mazda postanowiły zjednoczyć swoje siły w ramach programu Mazda – Millennium, którego celem jest powiększenie zyskowności poprzez uzyskanie 100 % kontroli nad sprzedażą części zapasowych do samochodów Mazdy. Udział TOTALFINAELF nie ogranicza się tylko do produkcji oryginalnych olejów Mazdy – Mazda Dexelia (zarejestrowana marka handlowa firmy ELF), ale także zawiera się w ścisłej współpracy z Mazdą i jej autoryzowanymi dealerami w prowadzeniu naukowych badań i opracowań, pomocy konsultacyjnej, wsparciu w obsłudze serwisowej, zabezpieczeniu niezbędnego wyposażenia i prowadzeniu przedsięwzięć marketingowych. Oleje nowej generacji, które otrzymywały nazwę Mazda Dexelia, są opracowywane z uwzględnieniem wszystkich specyficznych wymagań silników Mazdy i są rekomendowane do stosowania w samochodach produkowanych począwszy od 2002 r. Bezpośrednim celem ich zastosowania jest podwyższenie efektywności i przedłużenie żywotności silników samochód tej marki. Nadają się one do wszystkich silników benzynowych (wielozaworowych i z turbodoładowaniem, z katalizatorem albo bez) i do wszystkich silników dieslowych (z turbodoładowaniem albo z naturalnym zasysaniem powietrza) samochodów osobowych i vanów. Oleje te odpowiednie są dla wszystkich typów eksploatacji (miasto – trasa), zwłaszcza skuteczne są w ekstremalnych warunkach pracy. Nadają się one dla wszystkich stylów jazdy.
Moderator
 
Od: 13 mar 2004, 22:32
Posty: 3015 (61/37)

Postprzez kubsztyk » 5 cze 2015, 13:37

Piotr Dziektarz napisał(a):(...) Jaka jest różnica miedzy np. olejem który spełnia normy z 2010r. np. polecany przez mój serwis http://www.xxxxxxx.pl produkt Millers 5W30 XF Longlife Eco ?

I teraz najważniejsze – co zyskujemy jeśli zalejemy np. olejem o normie wydanej nie w 2004r. ale w 2010 na przykładzie owego Millersa.

– Wedle testu silnikowego odporność na polerowanie gładzi cylindra tzw. Bore polishing w przypadku
oleju ACEA 2010 musi być ponizej 3% a ACEA 2004 pisze że musi być poniżej 7% tak więc odporność
praktycznie 2x większa.
– Kolejny test Ring sticking czystość i odporność na zarysowania pierścieni w przypadku normy z 2010r. prawie 2x lepsza ochrona na stanowisku z 8 pierścieniami !
– TBN musi wynosić min. 8 choć i Dexelia tutaj ma poziom zasadowy na zadawalającym poziomie.

Do tego w 2010 doszło kilka testów silnikowych które są jeszcze bardziej rygorystyczne jeśi chodzi o ochronę przed zużyciem i wymagają jeszcze lepszej czystości.

Tak więc w mojej ocenie wybór porduktu o nowszej specyfikacji jakim jest przykładowy Millers XF Longlife 5W30 ECO czy jego nowszy produkt doposażony w nanocząsteczki np. EE 5W30 Longlife ECO jest dużo epszą propozycją od Dexeli z któą Mazda ma swoistego rodzaju umowę.

W przypadku jakiś pytań jestem do dyspozycji
http://www.xxxxxxxxx.pl


Tyle pisania, a wystarczyło wkleić taki prosty, przemawiający do ludu wykresik:
chart.jpeg


;)

Co ciekawe, norma ACEA A5/B5-02 określa HTHS wyższe lub równe 2.9, ACEA A5/B5-10 mniejsze niż 2.9, a ACEA A5/B5-12 znów wyższe lub równe 2.9. Wychodzi na to, że Dexelia z ACEA 2002 oraz oleje z ACEA 2012 lepiej chronią silnik w krytycznych warunkach niż większość obecnych na rynku lekkobieżnych z ACEA 2010. No chyba, że wkradł im się jakiś błąd na tę stronę z wykresami.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez Piotr Dziektarz » 5 cze 2015, 15:33

Witam,

Czy to jest Elf czy Total – nikt na tą chwilę nie może zweryfikować skąd danym olej pochodzi i też nie ma to większego znaczenia czy robi to obecnie rafineria w Lotosie czy kto inny.
Zawsze polecam szukanie produktu który jest robiony w jednym zakładzie produkcyjnym.
Ale to oczywiście tylko moje zdanie z któym gro osób może się zgodzić lub nie zgodzić.

Odnośnie norm ACEA słusznie kolega posłużył się wykresem ale ja wolę nie brać tego jako swojego rodzaju aksiomat.
Z tego co widzę to wedle ACEA 2010:

Requirement Method Unit Limit
HTHS viscosity CEC L-36-A-90 cP ≥ 2.9 and ≤ 3.5

Tak więc musi być większę lub równe 2,9 ale mniejsze niż 3.5.
Tak że tutaj nic się nie zmieniło.
I tak ACEA z 2004r. odnośnie A5/B5 podaje min 2.9 max. 3.5 a w przypadku ACEA 2012 różnica jest tylko taka że HTHS podobnie jak z 2010r. musi być większę lub równe 2,9 ale mniejsze niż 3.5.

Ale nie ma co rozpatrywać tematu czy HTHS ma 2.95 czy 3.2 ważny jest finalny produkt.

Z wyrazami szacunku
Piotr Dziektarz
http://www.xxxxxxxx.pl
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 cze 2015, 11:00
Posty: 4
Skąd: Wieliczka

Postprzez kubsztyk » 6 cze 2015, 11:46

Jeśli chodzi o te wartości HTHS, to zasugerowałem się tym:
hths.png

z tej strony: https://www.lubrizol.com/apps/relperftool/pc.html
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 25 gru 2010, 11:23
Posty: 1698 (63/30)
Skąd: Kielce
Auto: Volvo S60 2.0T 2006;
ex mazda 6 TDI '03

Postprzez wudz » 7 cze 2015, 22:13

Prośba o poradę w doborze oleju. Miesiąc temu kupiłem BK14 z Z6 (1.6 MZR Pb) z 2004 r. Auto dotychczas jeździło we Włoszech. Wierząc fakturom i papierom, jakie były dołączone do auta, do 2008 r. włącznie, auto miało co roku wymieniany olej, a lany był jakiś Castrol 5W40 w ilości 4,5 litra, nie napisano jaki konkretnie. Na szczęście przy drzwiach znalazłem nalepkę z ostatniej wymiany z lutego 2014 przy 170 tys. km., był wlany jakiś także 5W40 w ilości 4 litrów i niby kolejna wymiana przy 190 tys. Aktualnie autko ma już prawie 195 tys., no i mamy czerwiec więc olej trzeba koniecznie wymienić. Ja zrobiłem nim jakieś 400km, z czego 300 w dniu zakupu. Skoro dotychczas był lany 5W40, to zakładam, że przy takim powinienem pozostać, pytanie jednak czy pozostać przy Castrolu, jeśli tak, to przy jakim, jeśli jednak wlać coś innego to co. Z góry dzięki za poradę, to moje pierwsze auto.

PS: Przy okazji poleci może ktoś miejscówkę w Krakowie, gdzie można zrobić to i przy okazji wymienić filtr oleju, olej w skrzyni oraz świece?
PPS: Nie do końca wiem, czy to prawidłowy wątek do tego typu pytań, ale bardziej odpowiadającego nie znalazłem...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 kwi 2015, 13:03
Posty: 44 (1/3)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 3 I BK14 Z6 (MZR 1.6 Pb) 2004

Postprzez Yard » 7 cze 2015, 22:31

Zasada jest jedna. Lejesz taki jaki najlepszy poleca producent (parametry) i wymieniasz na czas łącznie z dobrej jakości filtrem. Im starszy silnik tym trzeba lepiej o niego dbać, żeby służył jak najdłużej. Marka zależy od zasobności portfela i upodobań. Cała reszta to marketing.
Moderator
 
Od: 13 mar 2004, 22:32
Posty: 3015 (61/37)

Postprzez wudz » 7 cze 2015, 22:46

Z zaleceniami producenta taki problem, że primo instrukcję mam po włosku, secundo jest to cała ogromna tabela "Oli raccomandati" , tertio w części Motore a benzina, Europa, w zależności od zakresu temperatur i jakiejś gradiacji API SL o ACEA A3/A5 (nie mam pojęcia o co chodzi) polecane są oleje 5W30, a dla API... A3 oleje 5W20 lub 10W40 i zawsze jest do Dexelia. Tymczasem lane było co było czyli jakiś Castrol 5W40 i nie wiem co z tym robić dalej, bo silnik nie człowiek, do oleju się nie przyzwyczai, jak to ktoś napisał na tym forum.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 kwi 2015, 13:03
Posty: 44 (1/3)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 3 I BK14 Z6 (MZR 1.6 Pb) 2004

Postprzez Yard » 7 cze 2015, 22:56

Czyli w naszych warunkach 5W30. Syntetyczny będzie droższy od tego produkowanego w technologi syntetycznej ale jest lepszy. Ma większą stabilność parametrów wraz ze swoim "starzeniem się i wygrzaniem".
Moderator
 
Od: 13 mar 2004, 22:32
Posty: 3015 (61/37)

Postprzez wudz » 7 cze 2015, 23:23

Czyli mam przesiąść autko z jakiegoś 5W40 Castrola na 5W30 syntetyczny od Dexelii ? Można tak? Gdzieś słyszałem, że nie można zmieniać tych cyferek w dół... Do tego ponoć ta Dexelia trudno dostępna i drogawa. I na pewno 5W30 w naszych warunkach klimatycznych jest odpowiedni? Jak patrzę na tabele SAE to max. temp. otoczenia dla 5W30 to 20 st. C. To by też tłumaczyło dlaczego Włosi lali 5W40. Coraz głupszy się robię im więcej czytam...
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 kwi 2015, 13:03
Posty: 44 (1/3)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 3 I BK14 Z6 (MZR 1.6 Pb) 2004

Postprzez marcin255 » 8 cze 2015, 07:40

5w30 będzie ok , olej Dexelia to nie syntetyk , możesz zalać Motul 8100 x-clen+ 5W30
Ceed GT 1.6T 225KM
Obrazek
T-Roc 2.0 TSI 4motion 190KM
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 28 gru 2008, 23:14
Posty: 5324 (26/45)
Skąd: Wrocław
Auto: Była 323F BA
87 KM -122 Nm
Mazda 3-2.0 LF
166 KM -209
KIA CEE’D GT
204 KM -265 Nm up
225 KM -330 Nm
T-Roc 2.0TSI 4motion 190KM 320Nm up.....?

Postprzez Piotr Dziektarz » 8 cze 2015, 09:59

Witam,

Jeśli chodzi o to co kolega kubsztyk podaje to proponuję opierać się na tym co pisze ACEA a nie to co pisze ..producent dodatków antyzużyciowych czyli w tym przypadku firma Lubrizol, na dowód podaję tabele ACEA dot. A5/B5 – 2010:

Obrazek

Jeśli chodzi o "zamianę cyferek" to wszystko jest ze sobą mieszalne jeśli są zachowane jakieś normy np. olej A5 z A5 a nie z C3 choć awaryjnie można wszystko dolać i nic się nie zważy ale parametry już nie będą tak trwałe jak w przypadku jednorodnego oleju

Pozdrówka
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 5 cze 2015, 11:00
Posty: 4
Skąd: Wieliczka

Postprzez Yard » 8 cze 2015, 17:32

wudz napisał(a):Gdzieś słyszałem, że nie można zmieniać tych cyferek w dół...

Dawno i nieprawda.
Marka oleju zależy od twoich upodobań. Ważne są parametry.
Moderator
 
Od: 13 mar 2004, 22:32
Posty: 3015 (61/37)

Postprzez wudz » 8 cze 2015, 18:52

Czyli jak wrzuce jakis SAE 5W30 ACEA A3/A5, nie wiem, niech będzie Valvoline, to nie skrzywdze silnika w którym wlany był jakiś Castrol 5W40?

Co do Motula 8100 x-clean to jest kolega marcin255 pewien? Na etykiecie widzę ACEA C3
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 9 kwi 2015, 13:03
Posty: 44 (1/3)
Skąd: Kraków
Auto: Mazda 3 I BK14 Z6 (MZR 1.6 Pb) 2004

Postprzez matthies » 8 cze 2015, 19:17

nie skrzywdzisz, on i tak już został skrzywdzony Castrolem...
Obrazek
Moderator GJ
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 10 cze 2012, 18:04
Posty: 6358 (61/116)
Skąd: Toruń
Auto: M6 GY-L3 2,3l 122kW '04

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy Opinie i Poradniki