Strona 1 z 10

'97 Opel Vectra V6 – SLUT MAGNET REAKTYWACJA

PostNapisane: 3 sty 2012, 15:11
przez Gib
UWAGA FILM OD LAT 18

Rok 2011 był dla mnie rokiem zmian i przemian motoryzacyjnych. Zacząłem go jeszcze w swojej starej GE która blacharsko już trochę dogorywała poza tym chciałem coś nowego i szybszego. Już w styczniu stałem się posiadaczem Volvo 850 T5 (226 KM) które było przewspaniałym sleeperem. Niestety już w lipcu zakończyliśmy naszą znajomość nad czym do dziś ubolewam.
Praktycznie z dnia na dzień przesiadłem się do meritum tego posta:
Obrazek
Zdjęcie poglądowe, jak fotografik wróci z sylwestra może cykniemy jakąś sesję.
Pierwsze wrażenie auto nie jedzie, każdy by odniósł takie wrażenie gdyby się przesiadł z doładowanego 2.3 na MBC (róznica we wstawaniu turbo kolosalna) do wolnossącego 2.5. Troszkę z chłopakami z Vectra Unlimited poduskutowaliśmy co w tej materii zrobić i są pewne zauważalne efekty.
Vectra ma na chwilę dzisiejszą prawie 110 tys km przejechane i jest w stanie mechanicznym bardzo dobrym. Do zrobienia były hamulce z tyłu które lubiły stanąć po deszczu oraz tuleje wahaczy również z tyłu. To już jest ogarnięte.
Seryjnie auto legitymowało się mocą taką jak powinno (co wcale nie jest normą jeśli chodzi o V6 opla) 170 KM. Natomiast gorzej było z momentem obrotowym który wyniósł 215 Nm zamiast 230 Nm.
Po miesiącu jazdy i rozpamiętywaniu masażu pleców postanowiłem dokonać standardowej modyfikacji w tym silniku i wymienić wszystkie cztery wałki rozrządu na te z silnika X30XE (omega 3.0). Takie wałki w najlepszym razie dają 20 KM, no i dały. Z seryjnych 170 KM na 189,5 KM hamowane na tej samej hamowni obciążeniowej. Niestety momentu w średnim zakresie nie przybyło i nadal auto jechało górą. Trzeba wspomnieć jeszcze o jednej rzeczy, to jest vectra przedlifowa posiada najgorszą możliwą skrzynię jaką można zapakować do samochodu wolnossącego ;). Rozpiętość biegów na seryjnych oponach jest taka: 59, 113, 177, 222, 257. Jak widać mamy tu cztery długie biegi i piąty relatywnie krótki. Dla mnie bezsens. Kolejna sprawa to koło zamachowe o wadze 15.5 kg które również nie sprzyja szybkiemu wkręcaniu się w rejestry gdzie auto ma werwę.
W garażu leży już krótka skrzynia od Daewoo Lanosa którą połączymy poprzez koło zamachowe z astry GSI 16V o wadze około 5kg i być może zacznie w końcu cisnąć jak na prawie 200 KM przystało.
Pod koniec grudnia zakupiłem także ECU silnika od angielskiej wersji GSI który z modyfikacjami które mam powinien dać 195 KM i uwaga 260 Nm. Pożyjemy shamujemy zobaczymy. Jak narazie faktycznie czuć jakby VTEC przy 3500 obr.
Wykres seria i po wałkach.
Obrazek

Body
Przedlifotwy sedan Vectra B, pakiet Irmscher (zderzak przedni, progi, lotka).
Zmiany: Zmiana jednej lampy z tyłu na dymioną, zmiana karbonowej naklejki na słupku bocznym (80zł ASO sic!). Zamiast ochydnego tłumika 1.6 z przespawaną końcówką wjechał oryginalny końcowy tłumik irmscher.
Było:
Obrazek
Jest:
Obrazek

Interior
Seria seria seria, ale niezniszczona, mieszki całe, skóra na kierownicy zesztywniała ale niezniszczona. Tapicerka najbiedniejsza wersja, pół-welur-pół-szmata, raczej do wymiany ale siedzieć się da ;)
Audio seryjne głośniki 2P + 2T + 2 tweeterki. Radio kaseciak fabryczny :D
Tylko dwie elektryczne szyby, z tyłu korbotronic. Klima manualna, działa.
Engine & Gearbox
Seria X25XE, właściwie to już X25XEi. Aktualnie 189,5 KM @ 6837 i 217,7 Nm @ 3934, o ile jakiejś hamowni można wogóle wierzyć. Skrzynia F25 bardzo długa, do wymiany na D16 z Lanosa lub poliftową F23 do której idzie kupić szperę. Plany? Nie wiem. B234? X30? Pasują prawie PnP. X30 w VB wypluło 254 KM i 315 Nm na wydechu i dolocie więc już jak na FWD pięknie. Potencjał silników Saaba jest jeszcze większy.
Edit styczeń 2012, wypluła 200 KM i 249 Nm od ostatniego razu zmienił się ECU co zaowocowało przyrostem momentu w całym zakresie, tak powinno być w serii :D
Chassis
Dość sztywna i fajnie prowadząca się seria, hamulce 288mm przód 1 tłoczek, tył 286mm dwa tłoczki. ABS działa bardzo fajnie, kontrola trakcji czasem się przydaje. Być może wjedzie oplot przewodów i zaciski przednie pod tarcze 308mm z 95 Aero/i500. Koła seryjne dla CD Sport Irmschera 16 cali opony 205-55-16. Myślę o felgach BBS z i500.

Chyba wszystko.
Seria na Gtechu Jarka-ZE zrobiła 7.9 & 16.0 oczywiście nie jest to szał ale trzeba pamiętać że samochód waży 1430 kg z połową baku, a kierowca drugie tyle <czarodziej>

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 3 sty 2012, 15:19
przez Pit
Co ten wykres momentu taki poszarpany jak elektrokardiogram?

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 3 sty 2012, 15:34
przez Gib
Jedyne co mi przychodzi do głowy to jakaś nieszczelność w dolocie/wydechu, jeden stroiciel powiedział że czujnik stuku może cofać zapłon.
Po kompie MSD mam wrażenie że ta górka która się zaczyna około 3000 obr nie kończy się i trwa o wiele dłużej.

PostNapisane: 3 sty 2012, 15:58
przez onyx
Obrazek
Za małolata się siedziało w tym pubie za płotkiem tego parkingu i po zapiekanki biegało do cukierni :P hehe

Parametry całkiem całkiem, ale tak jak wspominałeś, niszczone jest skutecznie skrzynią ;)
Po zmianie będzie niezły przecinak, tylko jak to będzie jeździć w trasie?

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 3 sty 2012, 16:48
przez Gib
Myślę że nie gorzej,
F25 – 59, 113, 177, 223, 258
D16 – 61, 100, 146, 191, 243 to skrzynia z 1.6 16v nie taka ciasna jak w innych lanosach.
F23 – 59, 104, 155, 214, 259
Najlepsza byłaby skrzynia z lanosa 1.4
D16 – 54, 98, 151, 216 i baardzo długa piątka do 272 kmh :)
Mi się udało zaliczyć za młodu "pub" który był pomiędzy parkingiem a pętlą :)

PostNapisane: 3 sty 2012, 17:02
przez piwo
fajny wykres.nie myslales aby przeniesc odcinke wyzej?szkoda odcinac tak wczesnie skoro moc ciagle rosnie.

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 3 sty 2012, 17:51
przez Gib
Teraz jeszcze pojadę do Alty na hamowanie po ECU a kiedyś może na parowcową i zobaczymy jak to jest na prawdę z tymi obrotami.
EDIT, dorwałem w końcu G-techa (nówka)
slow start 7,7-7,8
spin start 7,2-7,3

PostNapisane: 5 sty 2012, 00:42
przez sq2jul
poki co cinko. Moj niepelnosprawny KL robil na vectorze czasy rzedu 7,4-7,7s

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 5 sty 2012, 08:19
przez piwo
odsunac odcinke do 7600 7800 i czasy o pol sekundy spadna.

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 5 sty 2012, 09:00
przez Gib
Juliusz gratuluję auta w takim razie. Wychodzi że zdrowy miller zrobi ile niskie 6?
@ Jacek, nie potrafię tego dokonać na seryjnym kompie, jak wiesz jest tam autoadaptacja która eliminuje ecumastera jako pełnoprawnego partnera tego auta. Trzeba by przejść na wiązkę z bardzo wczesnych V6.

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 5 sty 2012, 10:16
przez Grucha
Masz wykres z moca na kolach?

Pozdr

PostNapisane: 5 sty 2012, 13:39
przez sq2jul
Gib napisał(a):Wychodzi że zdrowy miller zrobi ile niskie 6?


Nie wiem... Zapytaj kogos, kto upchal ten silnik do budy Xedosa 6. Ja nie znam nikogo takiego.

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 5 sty 2012, 14:03
przez Gib
SOrki spojrzałem na podpis i myślałem że TA-KL robi siódemki. Ano szału nie ma bo odcięcie niskie i skrzynia długa. Ja generalnie jak na początku kląłem to auto tak teraz jestem coraz bardziej zadowolony. Zawsze mogę kupić 3.0 za 1500zł, moc powinna być podobna dużo lepiej z niutonometrami.
Generalnie świetny ruch, X6 z KL, ważyłeś może?
@ Grucha, nie niemam, to jest polska tu się robi magię ze stratami.

PostNapisane: 5 sty 2012, 14:14
przez sq2jul
Gib napisał(a):X6 z KL, ważyłeś może?


Nie, ale waga sie nie zmienia – te silniki (wczesniejszy KF i obecny KL) sa identyczne (w dowodzie rej mam 1190kg).

A z ciekawosci ile wazy Vectra w takim setupie?

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 5 sty 2012, 14:59
przez Gib
1430 kg :) Dlatego porównanie z TA robiłem ;)

PostNapisane: 5 sty 2012, 15:00
przez sq2jul
Gib napisał(a):1430 kg


To wiele wyjasnia.

PostNapisane: 5 sty 2012, 15:07
przez ravo
tyle co subaryna :) ciężka krowa, nie chciałeś kupić czegoś w turbo ? zawsze taniej modyfikować

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 5 sty 2012, 15:15
przez Gib
Był taki plan ale mam swoje powody żeby tego nie robić.
Zawsze można wrzucić silnik z saaba i trochę podciągnąć, ale i tak 3.0/3.2 V6 by wystarczyło. Ale na razie wyciskamy co się da z 2.5

PostNapisane: 9 sty 2012, 00:31
przez check.
Gib napisał(a):EDIT, dorwałem w końcu G-techa (nówka)

jaki dokładnie model ? Pozdro

Re: '97 Opel Vectra V6 – WF J0KER

PostNapisane: 9 sty 2012, 00:59
przez Gib
Ten prosty z czerwonym wyświetlaczem, co ciekawe każdy mówi że będzie pogodę pokazywał, tymczasem na RL mnie nie stać a aplikacje z komóry jak dla mnie za mało funkcjonalne.