Mazda RX-8 FE 13B-MSP `04 "Haj Niuter"

FE / FD / FC / FB / SA

Postprzez Zwirz » 11 lut 2015, 14:48

10371258_10202757838822046_7117535092667994378_o.jpg


Historia
Mazdo-maniakiem zostałem przez totalny przypadek. Wszystko przez zakup Mazdy 323F. Czemu eFka? Bo nie mogłem znaleźć zdrowego 180SX/200SX. Auto było potrzebne na już, ten egzemplarz prócz małych wgnieceń na prawym nadkole spełniał moje oczekiwania.

Służył dzielnie przez 1,5 roku. W tym czasie udało m się go rozpędzić do 200 km/h – oczywiście na Autobahnie ;) Przypłacił to przypieczonymi świecami. Z plusów pamiętam jeszcze klimatyzację, która ratowała życie w upalne dni i przygodę z hamulcem, który się zacisnął i nie chciał puścić przez ponad 500 km, czego efektem była naprawa w "nadmorskim kurorcie". Pierwsze własne w pełni auto – przepustka do niezależności.

Roczny romans z PancerWagenem w swojej najpopularniejszej wersji, czyli Golfem mk4 z silnikiem 1.6 zasilanym benzyną. Zaraz na początku jazdy Volkswagenem urodził się pomysł powrotu do japońskiej motoryzacji – pod uwagę brane były dwie marki: Mazda i Nissan. Nissan szybko odpadł z braku możliwości rejestracji RHD w kraju (niespełnione marzenie o Silvi S15). Po stronie producenta rodem z Hiroszimy stanęły trzy modele: MX-5, RX-7 i RX-8. MX-5 okazał się za mały. Chociaż fan jaki dawał z jazdy był niesamowity. Była brana tylko pierwsza generacja modelu, z silnikiem 1.6.

Później zobaczyłem w akcji FC3S. Dźwięk silnika rotacyjnego, potencjał drzemiący w tym silniku i po części Initial D sprawiło, że wszystkie inne maszyny poszły w odstawkę. Wtedy też pierwszy raz zmierzyłem się z mitami o awaryjności wankli, sam doświadczałem totalnie zdezelowanych egzemplarzy.
Krótka zajawka na FD3S (i znowu brak możliwości rejestracji RHD w kraju był przeszkodą, a ceny egzemplarzy z EU wręcz zaporowe. Wtedy import z USA nie wchodził w grę). Wiele egzemplarzy obejrzałem, wieloma się przejechałem... I czemu nie FC?
Zobaczyłem RX-8. Oczywiście pierwsze co rzuciło mi się w oczy to tylne drzwi. Genialny pomysł. No i auto miało o wiele więcej zastosowań dzięki dwóm dodatkowym miejscom z tył.

I tak po 6 miesiącach poszukiwań, trafiłem na ten egzemplarz
DSCN2482.JPG

Zdjęcie z 2012. Zaraz po przyjechaniu pod garaż i zrzuceniu niemieckich blach

Do Polski przyjechał z 97 tysiącami kilometrów. Obywatelstwo dostał na początku września, wtedy też był pierwszy wyjazd na drogi. I kiedy przyszła zima zaczęły się problemy...

Naprawy
2012
W zimie zalałem silnik, wymienione zostały cewki, silnik został osuszony.
Efektem zalania było też odkrycie słabszego rozrusznika, więc i ten został wymieniony na mocniejszy

2013
W styczniu został kupiony nowy akumulator, polecany do tego modelu Bosch S4 Silver,
Wymieniony został olej w silniku. Wtedy jeszcze lana Dexellia,
Wymienione zostały kable zapłonowe. W tym czasie też zostały wymienione cewki,
Wymianie też został poddany olej w skrzyni biegów. Wlany został Motul,
Kupiony komplet opon Hankook Ventus V12 Evo

2014
Auto w 2014 roku przekroczyło magiczną barierę 100 tys. km. Zaczęły się problemy z brakiem mocy, ogólną mułowatością samochodu. Konsultacje, porady i odkładanie pieniędzy na remont trwały około 6 miesięcy. Gdyby trwał trochę dłużej zapewne nie byłoby co naprawiać, a jedyną opcją byłaby wymiana.
I tak w maju 2014 roku, auto trafiło do REV Service. (Wszystkie zdjęcia by @Gronek)
10416623_739069499490466_2324998858759983410_n.jpg


Katalizatora nie było, kompresja na żenująco niskim poziomie. Silnik ogólnie kwalifikował się do remontu, który zamienił się w odbudowę silnika.
Wymienione lub naprawione zostało w nim praktycznie wszystko – Katalizator wyleciał, silnik został wyciągnięty, rozebrany. Niektóre elementy zostały odratowane (rotory) inne poszły na śmieci (housingi, wał, uszczelniacze, koło zamachowe, apexy w rotorach).
rwanie silnika.jpg

Odbudowa I.jpg

Odbudowa III.jpg

Poskładany silnik.jpg


Remont został wykonany przy 110 tys. km.
Auto jest po wymianie oleju i obecnie jeździ na Motulu CHRONO 300V 10W40.
Na koniec 2014 roku wymienione zostały klocki hamulcowe

2015
Rok zaczął się od wymiany świec oraz odmowy przyjmowania płynów w postaci benzyny. Prowodyrem braku apetytu silnika okazała się cewka przy pompie paliwa. Obecnie auto jest w pełni sprawne :)
Na dzień dzisiejszy (11.02.2015) Mazda ma najechane 122 460 km.

Plany
Po tym jak uporałem się z mechaniką, bolączkami i innymi przypadłościami auta po głowie chodzi mi – jak każdemu petrolheadowi – plan modyfikacji.
W wnętrzu wylecą standardowe siedzenia i wylądują dwa fotele BRIDE K608, seryjna kierownica zostanie zastąpiona skórzaną Nardi Torino. Pasy wlecą trzy bądź cztero-punktowe. Na klapę przewidziany jest spoiler MAZDASPEED

Mechanicznie wymienione zostanie zawieszenie na dedykowany gwint Mazdaspeed, założone dystane i póki co wrzucone repliki Volków TE37 w kolorze brązowym (brudnego złota, jak kto woli). Wydech z seryjnego zostanie zamieniony na przelot. Tutaj jest jeszcze kwestia do przemyślenia i obliczenia – czy będzie jakiś zestaw HKS czt GReddy czy no-name.
W długofalowych planach jest wrzucenie turbo. Tutaj kwestia pozostaje póki co otwarta, bo wiąże się to z dużymi pieniędzmi.

ReX, bądź zwana Księżniczką w niektórych kręgach, ma parę niedociągnięć w wyglądzie i są to sprawy czysto kosmetyczne (ruda przy trzecim stopie na klapie, złażąca farba z "rekinków").
Na pytanie czy zamieniłbym teraz RXa, odpowiedź jest krótka – NIE !

Trochę zdjęć z ostatnich dwóch lat użytkowania tej bestii.
620603_3329911501578_2016477912_o.jpg

WP_000012.jpg

DSCN2484.JPG

IMG_20140121_085025.jpg


Tutaj zdecydowanie nowsze zdjęcia :)
IMG_0163.jpg

IMG_0171.jpg

IMG_0227.jpg

20140718_074255.jpg

20141013_183100.jpg

20141126_091200.jpg
Załączniki
20140706_132850.jpg
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 27 maja 2010, 16:20
Posty: 20 (1/0)
Skąd: Bolesławiec
Auto: Mazda RX-8 1.3 Renesis 192KM

Postprzez Vasat » 16 lut 2015, 18:58

Czarne felgi i będzie gitarka :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 mar 2014, 16:31
Posty: 149 (15/8)
Skąd: Opole
Auto: 6 GG 2.3L

Postprzez Koci@k » 16 lut 2015, 20:02

Śliczna,zadbana i objęta odpowiednią opieką i sercem :) Dobrze się czyta takie coś :) Powodzenia w dalszych modyfikacjach bo zapowiada się bardzo ciekawie i ze smakiem <ok> A nie ma się co oszukiwać, że jest to auto, gdzie można łatwo w wyglądzie przedobrzyć bo już w serii nie jest nudne :)
Szerokości życzę!
Aśka
Avatar użytkownika
Koordynator ds. Klubowiczów
 
Od: 15 wrz 2011, 10:04
Posty: 5496 (435/228)
Skąd: Poznań
Auto: Grey Fūjin

Postprzez Zwirz » 18 lut 2015, 00:53

Vasat – będą brązowe Volki :D Znaczy taki plan jest, na razie wpadną repliki
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 27 maja 2010, 16:20
Posty: 20 (1/0)
Skąd: Bolesławiec
Auto: Mazda RX-8 1.3 Renesis 192KM

Postprzez Vasat » 18 lut 2015, 13:40

Prosze o info jak już będą założone :D
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 7 mar 2014, 16:31
Posty: 149 (15/8)
Skąd: Opole
Auto: 6 GG 2.3L

Postprzez Zwirz » 19 lut 2015, 19:57

Będą zdjęcia :D

Póki co musze się zająć bardziej przyziemnymi rzeczami w tym aucie :P
Avatar użytkownika
Początkujący
 
Od: 27 maja 2010, 16:20
Posty: 20 (1/0)
Skąd: Bolesławiec
Auto: Mazda RX-8 1.3 Renesis 192KM

Postprzez KMBak » 27 lut 2015, 22:53

Super. Nakład pracy i kasy na bank ma niezłą stopę zwrotu. <diabełek>
>> Facebook: Konrad >> Forum: Moja obecna Mazda 6 >> Forum: Moja była Mazda 3 Obrazek
Blue inside & red outside!
Avatar użytkownika
Klubowicz
 
Od: 12 lis 2011, 13:36
Posty: 3818 (129/80)
Skąd: Wrocław
Auto: Jest: Mazda 6 2.5 Sky-G SkyPassion 2016
Była: Mazda 3 1.6 MZR Kirei 2011

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

Moderator

Moderatorzy Nasze Mazdy