Ok, jest chwila. Zatem z największą radością, oficjalnie, spieszę donieść, że samochód w poniedziałek bez przeszkód zarejestrowałem i od tego momentu życie uległo zmianie Jak on się prowadzi! Ale jak on się prowadzi To jest po prostu niezwykłe! Nie da się porównać do żadnego współczesnego samochodu. Limuzyna sprzed 22 lat. Wow!Początkowo, gdy na niego patrzyłem, to wstępny pomysł miałem taki, by zmienić te pomarańczowe kierunki, ale po przemyśleniu zostawię oryginał. Kolejnym pomysłem, już po jazdach, było obniżenie/dystanse/większe felgi – co by łącznie znacząco wpłynęło na pewniejsze prowadzenie. Póki co, zostawię oryginalne kute 15tki Enkeie, które były w komplecie (sprzedam nowe Dezenty 15", tanio! PW). Działam bez pośpiechu, nasuwają mi się następujące pytania. Jakie są Wasze wrażenia z zawieszenia Xedosa 9? Jeździcie na 15tkach? 17tkach? Co się zmienia po obniżeniu? Komfort na 15tkach jest po prostu boski. Chętnie poznam wrażenia z innych Xedosów. Chętnie przypomnę wrażenia z seryjnej wersji
Do rozmowy i do zobaczenia
Na razie sprawdzam z czym się je Xedosa i jak on jeździ w ogóle. Początkowo zupełnie trudno było się przyzwyczaić do wrażeń. Były tak odmienne od tego co znam. Nowe Mazdy czy też RX7, RX8 mają w miarę sztywne zawieszenie. Tu, 15tki i wysoko położony środek ciężkości. Robiąc slalom miałem wrażenie, że z testem łosia mógłby być kłopot. Do tego bardzo nietypowa reakcja zawieszenia wynikająca z elementów układu kierowniczego umieszczonych w tylnym zawieszeniu (sic!) – pozwalająca na bardzo dynamiczne i stabilne zarazem manewry. Mówiąc inaczej, przyzwyczajam się.
Odpowiadając, tak, to oczywiście automatyczna skrzynia.
Tak jak obiecałem, poniżej lista działań.
Dziękuję za liczne konsultacje, można powiedzieć, że razem tworzymy dobry egzemplarz. Naprawdę szczerze i bardzo dziękuję – to jest wspaniałe tak po prostu pogadać z innymi wariatami i to merytorycznie Pytanie od którego zacząłem umieściłem w wątku
https://www.mazdaspeed.pl/forum/viewtopic.php?f=154&t=206592.
Zrobione:1. Sprawdzenie po zakupie – ponad sześćdziesięciopunktowa lista kontrolna VHC. Bez uwag.
2. Serwis klimatyzacji, odgrzybianie, ozonowanie – musi być.
3. Filtr kabinowy jest ok, od czasu wymiany przez poprzedniego właściciela jego stan pozostał bez uwag.
4. Wyważenie kół, sprawdzenie opon – bez uwag.
5. Geometria, sprawdzenie, ew. ustawienie – bez uwag.
6. Sprawdzenie pasków – praktycznie nowe mimo wieku.
7. W jakim stanie są górne wahacze (jeśli mają luzy to trzeba jak najszybciej wymienić, bo pociągną za sobą środkowe) – są ok.
8. Mocowanie poduszki od strony rozrządu (sprawdzić bo może korodować) – brak korozji.
9. Dolne tuleje tylne głównego wahacza przód – jak nowe.
10. Gumy stabilizatorów (potrafią okropnie tłuc) – bez uwag.
11. Sprawdzenie wszystkich gumowych elementów zawieszenia, gum stabilizatora itd. – sprawdzone, bez uwag.
12. Spr. Tulei dolnego wahacza (tego największego) – odpowiadają za efekt "pływania" – są ok.
13. Spr. Sworzni wahaczy – nie ma uwag.
14. Rozebranie hamulców i oczyszczenie (w tym prowadnic tylnych zacisków), odświeżenie – zrobione, stan bdb.
15. Spuszczenie paliwa – na szczęście było robione przez poprzedniego właściciela.
16. Wymiana filtra oleju (OEM Mazda) i oleju.
17. Wymiana filtra powietrza OEM.
18. Wymiana filtr paliwa (rozbudowany, wieloczęściowy) OEM.
19. Zalany płyn do czyszczenia obiegu paliwa.
20. Sprawdzenie szczelności układu chłodzącego. Ok.
21. Sprawdzenie kompresora. Efekty odpalania na zimnym, ciepłym, branie oleju i inne ewentualne wskazania. Zupełny brak oznak zużycia/niewłaściwego działania.
Do zrobienia:1. Problem. Temperatura silnika – wg wskaźnika jest zbyt wysoka. Jutro będziemy sprawdzać.
2. Problem. Praca silnika – jest nierówna. Bardzo nieznacznie, ale wyczuwalnie. Coś jakby nie pracował na jednym cylindrze. Albo jakby miał problemy zapłonowe. Martwi mnie to i niepokoi. V6 powinien mieć aksamitną pracę. Będziemy sprawdzać.
Dalej już przyjemniejsze rzeczy do zrobienia:3. Myślałem o zakupie całego egzemplarza z silnikiem Millera na części – w tym momencie w celu pozyskania systemu dźwiękowego BOSE. Wstępnie namierzyłem taki samochód, a potrzebuję tylko systemu dźwiękowego, więc jakby ktoś chciał się przyłączyć do tej inicjatywy, zapraszam. Uprzedzając sugestie, nie chcę radia chińczyka na 2din, ale czytnik CD i lepsza jakość dźwięku z oryginalnego systemu zdecydowanie się przyda.
4. Do systemu BOSE, którego brakuje, idealnie będzie pasowało odpowiednie wyciszenie. Żeby było zabawniej, dział wyciszania otworzyłem właśnie dzięki inspiracji wspomnianą Millenią
(
https://www.sztukawyciszania.pl). Tak sobie wyobrażam po pierwszych kilometrach odjęcie hałasu toczenia opon, wyciszenie podłogi od zewnątrz, podłogi wewnątrz, drzwi (będzie dobre wsparcie audio), bagażnika kompletnego. Teraz jest świetnie, a co dopiero gdy uruchomimy możliwości serwisu
5. Po wyciszeniu samochodu trzeba będzie przed zimą zrobić pełne zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. Szczęśliwie egzemplarz był garażowany i dotrwał do teraz w stanie nienadgryzionym. Nie myślę go wstawiać do salonu, tylko po prostu mieć frajdę z jazdy, więc tym bardziej trzeba będzie go solidnie zabezpieczyć.
6. Pełny detailing zewnętrza (tu pewnie po przygotowaniu lakieru pójdą w ruch woski) oraz środka (wypadałoby zabezpieczyć tapicerki oraz zrobić porządek w komorze silnika, która do czystych nie należy). Detailerzy z naszego działu
https://www.cavallonero.pl już mówią, że z niecierpliwością czekają na te prace
7. Zamontować gaśnicę i trójkąt
8. Przykręcić fotele – śruby są delikatnie poluzowane.
9. Użyć preparatów przeciwko kunom – póki tapicerki w komorze silnika są w dobrym stanie.
10. Wyjechać w podróż
11. Przykleić pęknięty drewniany element przy drążku ręcznego – odstaje. Co to za drewno?
12. Na liście do zrobienia jest jeszcze trochę pomniejszych prac jak wymiana płynu hamulcowego i chłodniczego, które mimo, że trzymają właściwości, to mają też swój wiek. Ponadto rozszerzona diagnostyka itd.
Lista długa, ale też czasu jest wiele – tym bardziej, że na poprzednich samochodach nauczyłem się cierpliwości w realizacjach i dowożenia projektów w długim czasie. Spróbuję wrzucić więcej informacji na dniach
Szczególnie informacji dotyczących zastanych problemów...