
Kiedy zdałem prawko 2.5 roku temu zasiadłem przed komputerem i wypełniłem wszystkie pola na otomoto w odpowiadający sposób, ukazała się lista zawalona gulfami, paseratti, civicami i innymi popularnymi samochodami. Jednak po przekopaniu kilkudziesięciu stron trafiłem na pierwszą MX-3 i zacząłem szukać o niej informacji. Tak też trafiłem tutaj i po przejrzeniu XX tematów zdecydowałem, że właśnie takiego samochodu będę szukać!
Zaważyło przedwszystkim nadwozie coupe i super wygląd w połączeniu z sensownym (tj małym) silnikiem dla młodej osoby bez wielkich dochodów
Pierwszy wyjazd nie zakończył się kupnem bo chociaż egzemplarz z komisu blachy miał w stanie niemalże salonowym to silnik kapał sobie czarnym płynem. Drugi wyjazd już do osoby prywatnej zakończył się kupnem powyższej mazdy

Jest to mój pierwszy własny samochód i na nim będę się uczył wszelkiej miechaniki i tym podobnych. Wcześniej jeździłem Swiftem (nauka jazdy), Nissanem Micra k12 oraz Corollą e11 więc "emix" to coś zupełnie nowego. Ojciec jak pierwszy raz zobaczył samochód to powiedział, że wygląda jak Porsche


22 stycznia 1999 roku Pan Denis kupił auto za 29 500 koron niemieckich. W 2007 roku samochód trafił do Polski, w 2011 zmienił właściciela i ja jestem trzecim właścicielem w kraju. Auto miało jedną obcierke za drzwiami pasażera kilka lat temu + stłuczka parkingowa powodująca wgniecenie na błotniku prawym przednim dosłownie kilka dni przed sprzedażą auta, reszta jest najprawdopodobniej nieruszana więc jak na auto prawie 20 letnie wydaje mi się, że jest okej.
To chyba tyle z historii

(R4 1.6 16V) B6-D
Pojemność skokowa silnika: 1598 ccm
Moc maksymalna (wg Wikipedii): 107 KM (79 Kw) przy 6200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy (wg Wikipedii): 160 125 Nm przy 3600 obr./min
Prędkość maksymalna (wg Wikipedii): 200 km/h
Przyspieszenie (wg Wikipedii): 0-100 km/h: 9,5s
5 biegowy manual
Masa własna 1060kg
Przebieg (w dniu kupna) 178 874 km – mam zarejestrowane przebiegi w niemczech do 2007 roku i ostatnie kilka lat w Polsce i wydają się zgadzać


- Elektryczne lusterka i szyby
Szyberdach
ABS
Tarcze tył + przód
Zamek centralny
Dwie poduszki
Wspomaganie kierownicy
Elektryczne podgrzewanie tylnej szyby
Światła przeciwmigelne przód + tył

Poprzedni właściciel po nowym roku wymienił świece, przewody, klocki i przetoczył tarcze tył (na większość miał paragony/faktury)
Ja zrobiłem:
- Wymiana termostatu (silnik nie mógł się nagrzac – po wymianie wszystko działa jak powinno)
Wyczyszczenie zastanych zamków
Zaklejenie pęknięcia węża filtra powietrza – tymczasowo do kupna i wymiany nowego
Oświetlenie tablicy – dorobienie całego mocowania z blachy bo stare było już tylko kawałkiem rdzy ugnającym się pod własnym ciężarem (mocowanie stare nie było nawet przymocowane, a leżało luźno w tylnym zderzaku)
Przeczyszczenie puszki z filtrem powietrza
Dokupenie i włożenie brakującego klosza od migacza (Punto I pasuje bez grzebania w błotniku, wystarczy spiłować wejście na żarówkę w samym kloszu)

Co zostało zrobione przez poprzednich właścicieli:
- Skrórzane fotele + kanapa tył
Skórzane obicie tunelu środkowego
Zegary w miejscu schowka płaskiego pod radiem
Radio z biedronki z pilotem
Felgi – alu, podobno OZ, ale tego jeszcze nie sprawdziłem
Wydech – przerobiony na końcowe dwa tłumiki (na szczęście jest cichy i nie ma wiochy i agro tjuningu)
Przyciemnona szyba tylna – folia
Malowane reflektory przód
Wymiana reflektorów tył
Listry progowe (jakieś Type R – z hondy?)
Cały pakiet V6 – mocowanie na wkręty + klej do szyb
Kilka plakietek(?) mazdaspeed (maska przód zamiast znaczka, klapa bagażnika, popielniczka) + plakietka "dont miss gears" czy coś takiego
Aluminiowe obramówki na zegarach
Całkiem porządny holder na telefon
Kierunki clear – wzięte z Punto I
To chyba na tyle, większość zmian mi pasuje (tunel pewnie wymienie na serie i w przyszłości może obleje folią) tłumik wygląda groźnie chociaż w środku 1.6 i pewnie jak przyjdzie czas wymiany to wsadzę zwykły z chromowaną końcówką

W najbliższych planach jest:
- Wymiana tunelu na fabryczny
Wywalenie niepodłączonych zegarów w desce rozdzielczej
Naprostowanie błotnika (lakier jest nienaruszony więc powinno wyglądać okej)
Wyczyszczenie przednich lamp
Ogarnięcię osłony katalizatora, która lubi sobie zabrzęczeć przy ~2400 obrotów
Naklejenie nalepek od Mighty Car Mods i CZeroMedia – moich ulubionych youtuberów
Umycie/odnowienie całej deski rozdzielczej
W planach na wakacje / lato:
Wymiana płynów, filtrów, rozrząd, klocki, tarcze tył, uszczelka pod klawiaturą, listwy progowe metalowe i może przeczyszczenie przepustnicy/zabezpieczenie przed zimą.
Dalekobieżne plany:
Ogarnięcie 2 miejsc, gdzie widać starą szpachle, zaczątki rdzy na prawym tylnym nadkolu.
Może kiedyś jakiś swap na 1.8BPT, ale to się zobaczy


Auto mi się baaaardzo podoba, jeżdzi się fajnie, a koledzy mowią, że wygląda [tiiit]. Spalanie aż tak bardzo mnie nie boli bo nie jeżdże bardzo dużo. Póki co problemów żadnych nie ma (odpukać)i zamierzam sobie coś tam przy autku grzebać i uczyć się roboty przy autach. Auto jest garażowane. Samochód na dzień dzisiejszy ma być typowym daily, i dlatego też nie będzie obniżania, i innych dupereli. Auto przy -13 odpaliło odrazu i nie miało żadnych problemów.
Dużo coś wyszło zdjęć i tekstu

Jestem otwarty na wszelkie sugestie oceny i tak dalej
PS Wrzucę później kilka zdjęć z napraw