Strona 1 z 2
Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
13 sty 2020, 12:35
przez RobertGX
Hej
W mojej maździe (2015) zainstalowałem gaz. Po niecałym roku miałem awarię układu chłodzenia i silnik się przegrzał i zatarł

. Mechanik mówił, że wyciek był gdzieś z bloku i to pewnie pompa wody.
I teraz mam do Was pytanie, czy mogło mieć to związek z instalacją gazową ?
Czy przy instalacji obciążenie układu chłodzenia jest znacząco większe ?
Kiedyś gdzieś przeczytałem że przy gazie można instalować dodatkową pompę wodną która odciąży układ. Czy jest to uzasadnione ?
Czy ktoś z Was ma jakieś doświadczenia w tym temacie ?

Napisane:
13 sty 2020, 13:51
przez Płomień
Instalacja gazowa nie ma odczuwalnego wpływu na temperaturę silnika. Temp spalania gazu jest odrobinę wyższa niż benzyny, ale parownik pobiera więcej ciepła na odparowanie gazu, niż wyniesie przyrost. Prędzej niewyregulowany albo niezadbany gaz wypali Ci zawory, niż przegrzeje silnik. W praktyce, wydajność układu chłodniczego rośnie, bo masz wpięty w układ dodatkowy odbiornik ciepła.
Parownik wpina się w mały obieg chłodniczy, na wysokości nagrzewnicy. Ilość przepompowanego chłodziwa jest taka sama niezależnie którędy płynie, co najwyżej grzanie w kabinie może ucierpieć na wydajności. Dodatkowa pompa ma sens tylko w wyjątkowych przypadkach.
Wyciek to wyciek, nie ma związku z instalacją gazową i jej działaniem.
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
13 sty 2020, 18:07
przez rafik85
Ja miałem dołożoną dodatkową elektryczną pompkę wody.

Napisane:
13 sty 2020, 19:10
przez MKamilS
Hej... tez mam pompkę. Pompka pomaga dogrzać parownik. Wiec teoretycznie chłodzenia cieczy jest większe jak masz instalacje gazowa.
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
13 sty 2020, 22:25
przez rafik85
Praktycznie
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
14 sty 2020, 10:40
przez RobertGX
Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
17 gru 2020, 22:13
przez Korni77
Witam klubowicze, mam problem z niedogrzanym parownikiem gazu.
Wymieniłem termostat i nagrzewnice a parownik jest zimny. Auto podczas jazdy na gazie szarpie. Co to może być za problem

??
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
17 gru 2020, 22:22
przez MKamilS
Skąd jesteś?? Jak z okolicy Krakowa to mam gościa co Ci temat ogarnie.

Napisane:
18 gru 2020, 08:39
przez matylda
Kwestia miejsca wpięcia się w przewody układu chłodzenia.
Nie mam pompek, itp. działa, szybko przełącza, wszystko ok.

Napisane:
18 gru 2020, 09:05
przez infernus
Płomień napisał(a): Temp spalania gazu jest odrobinę wyższa niż benzyny
Temperatura spalania mieszanki gazowej jest akurat niższa niż w przypadku spalania mieszanki paliwowej, różnica jest jednak w czasie spalania mieszanki. LPG spala się dłużej w 1 cyklu i dłużej nagrzewa komorę cylindra stąd opinia, że gaz ma wyższa temp. spalania.
Korni77 napisał(a):Wymieniłem termostat i nagrzewnice a parownik jest zimny.
Sprawdź czujnik temp w parowniku.
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
18 gru 2020, 20:22
przez sQubany
Jedno zasadnicze pytanie czy ogrzewanie działa poprawnie?
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
22 gru 2020, 01:13
przez Korni77
Ogrzewanie slabo
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
23 gru 2020, 18:08
przez sQubany
W Takim razie trzeba szukać usterki w układzie chodzenia. Zacznij od podstaw. Przede wszystkim sprawdź poziom płynu czy masz pasek na pompie wody i czy pompa daje obieg? Z sprawdzeniem poziomu płynu chyba nie będzie problemu. Co do paska to na kole pasowym silnika powinny być dwa paski .Jeden to klima i alternator a drugi napędza tylko pompę wody (Zdjęcie) .Mogłeś nie zauważyć jego braku bo jest praktycznie niewidoczny .Ostatnia możliwość mogła się rozpaść pompa (ukręcić się wirnik) i nie daje obiegu. Możesz to sprawdzić odkręcając wąż zasilający od parownika gazu. Króciec który wychodzi z parownika zaślepić w jakiś sposób lub ewentualnie przytrzymać palcem . Odkręcony wąż unieść powyżej silnika zatkać palcem i ktoś musi uruchomić silnik .Teraz delikatnie popuszczamy paluszek i płyn powinien nam wypływać dość żwawo. Jeżeli nie wypływa to siadła pompa .Termostat zaś sprawdzamy odpalając samochód na zimnym silniku. Zagrzewamy go i sprawdzamy temperaturę węzy przed termostatem i za termostatem (mały obieg-duży obieg) Może to być np: wąż od nagrzewnicy a z drugiej strony wąż od chłodnicy. Przed termostatem powinny się zagrzewać a za powinny być zimne .Jeżeli zagrzewają się równocześnie to termostat nie trzyma i jest do wymiany .Wąż za termostatem powinien robić się ciepły dopiero gdy silnik uzyska odpowiednią temperaturę czyli ok 90stC i termostat otworzy się na duży obieg. Życzę powodzenia.
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
25 gru 2020, 13:22
przez rafik85
Było już wałkowane na forum, trzeba dołożyć dodatkową pompę wody, elektryczną koszt ok 100zł nowa, ja brałem z jakiegoś Opla. Grzanie powróci a co najważniejsze chłodzenie silnika się poprawi.

Napisane:
21 sty 2021, 11:28
przez Dranet
rafik85 napisał(a):Było już wałkowane na forum, trzeba dołożyć dodatkową pompę wody, elektryczną koszt ok 100zł nowa, ja brałem z jakiegoś Opla. Grzanie powróci a co najważniejsze chłodzenie silnika się poprawi.
Siema.
Dokładnie dodatkowa pompka w tych silnikach to podstawa, wtedy o wiele szybciej przełącza na LPG, bo szybciej parownik się nagrzewa.
Różnicę czuję w mojej drugiej CX9, gdzie nie mam jeszcze założonej pompki w układzie chłodzenia, tam przełączenie na LPG jest o 1-2 minut dłuższe :–)
Sprawdź jeszcze gdzie masz zainstalowany parownik, koniecznie musi być nisko, im niżej tym lepiej, nisko tzn. sporo niżej niż pojemnik wyrównawczy, ale to gazownik powinien wiedzieć takie rzeczy :–)
Pozdro.
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
27 lip 2021, 14:44
przez tomikraknh
cześć
nie zakładając nowego tematu czy cx9 z instalacja gazową to są polecane czy raczej gazu omijać ?
pytam ponieważ na youtubie oglądając test mazdy cx9 jest info że mazda odradza instalacji gazowych .
bardzo podoba mi się ten samochód i preferuje jedynie japońskie auta więc mazda jest jedynym wyborem wśród dużych suwów . Robiąc przebiegi miesięczne około 1500 km to koszt paliwa 1,100 zł więc tylko gaz wchodzi w grę, no ale właśnie czy polecany jest do tego modelu
pozdrawiam
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
30 lip 2021, 08:39
przez Rad4k
Mało kogo stać na jazdę na samej benzynie, gaz to standard, ale wymaga dobrego gazownika i instalacji, dołożenia pompy – jak było wyżej napisane i regularnego przeglądu/regulacji luzów zaworowych.
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
1 sie 2021, 21:40
przez tomikraknh
Dziekuje za info
a poleci ktoś dobrego gazownika z krakowa lub okolic ?

Napisane:
17 sie 2021, 13:22
przez peppo68
Kurcze, albo mam jakiś cudowny samochód albo mój Mistrz od gazu (naprawdę polecam) tak to super zrobił w porównaniu do Waszych samochodów bo na gazie wszystko pięknie się nagrzewa zimą (a w Białymstoku "czasami" bywa naprawdę chłodno :–) a latem nigdy temperatura nie wzrosła powyżej połowy wskaźnika. A może ma to związek z jakością płynu chłodzącego!? Osobiście jeżdżę na Prestonie (czy jakoś tak) i wymieniam go co 3 lata (w tym od razu po zakupie auta). To tyle.
Re: Silnik 3,7 i gaz

Napisane:
17 sie 2021, 21:55
przez Michał Szelest
Ja też nie mam problemu z odgrzewaniem auta zimą. Nie mam założonej dodatkowej pompy wody i wszystko śmiga jak należy. Zastanawiam się tylko kiedy trzeba regulować zawory. Ma ktoś z tym doświadczenie? W przyszłym roku będę sprzedawał moją Madzię. Teraz ma przejechane 106 tysięcy km z czego na gazie około 55 tysięcy. Kiedy trzeba regulować zawory?