Strona 1 z 1

Uszkodzony przewód REM czy wzmacniacz ?

PostNapisane: 17 paź 2009, 23:48
przez chris32@onet.eu
Witam!
Nie mogłem nic wyszperać wiec pytam. Mam M6 z Audio Bose. Zastąpiłem oryginalny subwoofer innym, Fusion 300W który używałem w poprzednich autach. Tym razem przewód Rem zasiliłem z zapalniczki (startuje po przekręceniu kluczyka) i dodatkowo na przełączniku razem z obwodem diod led zamontowanym w aucie. Problem powstaje w chwili uruchamiania wzmacniacza – głośnik subwoofer prawie chce wyskoczyć. Jak przycisze wzmacniacz to wtedy nie słychac subwoofera wiec ustawiłwm go prawie na max. Sygnał pociągnąłem z bagażnika z kostki do oryginalnego suba. Czy przewód Rem musi być podłączony do radia a nie gdzieś do 12V? Czy może uszkodzony jest wzmacniacz? Uruchamianie wzmacniacza przy wyłączonym radiu niczego nie zmienia.

I jeszcze jedno: Jak zwiększyć poziom sygnału przychodzącego do wzmacniacza? Jest to sygnał który oryginalny wzmacniacz Bose montowany pod siedzeniem kierowcy wysyła do aktywnego subwoofera Bose.

PostNapisane: 18 paź 2009, 02:34
przez airbob
Tak to jest gdy wzmacniacz zostaje szybciej załączony niż radio to są tzw. stany nieustalone.
To czy wystąpi "bum" w głośniku jest zależne od stałych czasowych zastosowanego wzmacniacza, inaczej ujmując nie każdy wzmacniacz będzie się tak zachowywał.
Propozycja na dzień dzisiejszy, to zrób przełącznik na kablu REM i załączaj go po włączeniu radia.
Rozwiązanie mało komfortowe ale zapewni spokój podczas włączania sprzętu.
Jeśli przy wyłączaniu radia też masz "bum" w subie, to procedura wyłączania powinna być odwrotna czyli najpierw przełącznik na kablu REM a następnie wyłączasz radio.
Niestety w tym aucie nie ma rozsądnego rozwiązania sterowania wzmacniaczem.

Poziom sygnału z tego co pamiętam jest wystarczający do wysterowania wzmacniacza, nie potrzeba go wzmacniać, chyba masz za duże wymagania co do możliwości swojego wzmacniacza.

PostNapisane: 18 paź 2009, 10:55
przez DarcOne
witam ja u siebie REM z mostkowałem ,wszystko jest podłączone do tylnej kostki BOSE (sub w kole),wpierw włanczam silnik nastepnie radio ,nie ma zadnych strzałów.problem w tym ze nia ma jak sterowac subem.jestem na etapie podłączenia przewodów z [jakich?] głosników ale to inny temat.

PostNapisane: 18 paź 2009, 14:50
przez chris32@onet.eu
airbob napisał(a):Tak to jest gdy wzmacniacz zostaje szybciej załączony niż radio
... zrób przełącznik na kablu REM.


Dzięki za odpowiedź; niestety przełącznik jest zainstalowany i nie ma znaczenia czy uruchomię pierwsze radio czy wzmacniacz, czy wystartują razem. 'Bum' występuje za każdym razem. Jak wspomniałem używam ten zestaw od dawna (teraz po raz pierwszy w M6) i nie było tak. Zawsze jednak kabel REM zasilałem z radia a teraz z instalacji auta.
Co do wymagań to wzmacniacz ma regulacje częstotliwości do 160MHz i drugą powyżej tej wartości. Przełącznikiem ustalasz na którym zakresie ma pracować. Trzeci potencjometr jest od siły wzmocnienia i podkręcałem go tak długo aż usłyszałem dodatkowy bass w aucie. Niestety jest to prawie przy maksymalnym wzmocnieniu wzmaka, no może na 90%. Dlatego pytam o 'coś' co wzmocni sygnał wejściowy do wzmaka, aby słyszeć basy przy 40% -towym wzmocnieniu a nie przy 90%. Efekt jest taki że 30cm subwoofer wstawiony do bagażnika nie gra lepiej od fabrycznej 10cm jednostki ukrytej w kole zapasowym.
...wiec może uszkodzony został wzmacniacz skoro nie jest to wina podłączenia kabla REM

PostNapisane: 18 paź 2009, 15:02
przez chris32@onet.eu
DarcOne napisał(a):...wszystko jest podłączone do tylnej kostki BOSE (sub w kole)...


pomysł dobry tylko że te cienkie kabelki zasilały zestaw 100W a ja mam 300W wiec nie chce ryzykować spalenia przewodów lub auta. Ale dzięki za sugestie, może tak chociaż sprawdzę to 'bum' przy odpalaniu wzmaka.

PostNapisane: 18 paź 2009, 15:28
przez chris32@onet.eu
...a tu jest link do takiego zestawu jak posiadam. Może to coś pomoże.
http://www.echo-electronics.com/enpk112 ... -1135.html

PostNapisane: 19 paź 2009, 09:26
przez walker_1
chris32@onet.eu napisał(a):pomysł dobry tylko że te cienkie kabelki zasilały zestaw 100W a ja mam 300W wiec nie chce ryzykować spalenia przewodów lub auta.

Ja bym to zrobił inaczej. Podłączył bym wzmacniacz do akumulatora, przewód sterujący załączeniem wzmacniacza do przewodu sterującego radiem ( jeśli również będzie "bum" podczas włączania radia to bym zamontował urządzenie opóźniające załączenie wzmacniacza o jakieś 2-3s.) następnie do tylnego głośnika podłączył bym przewód i wpiął bym go do wejścia hi-input we wzmacniaczu, jeśli oczywiście takie wejście posiadasz, jeśli nie to podłączasz przewody do zwykłego wejścia input ale w przewód idący od głośnika trzeba wlutować rezystor (teraz nie pamiętam i jakiej wartości). Ominiesz w ten sposób przedwzmacniacz w radiu i będziesz dodatkowo mógł sterować głośnością wzmacniacza podgłaśniając lub wyciszając tylne głośniki :)

PostNapisane: 19 paź 2009, 14:17
przez airbob
Jak podłączysz tego suba tylko pod zasilanie (kable sygnałowe nie podłączone) i aktywujesz go poprzez REM to to "bum" też występuje ?
Czy dźwięk z tego suba jest czysty ?

PostNapisane: 19 paź 2009, 19:07
przez chris32@onet.eu
airbob napisał(a):... (kable sygnałowe nie podłączone)...

Czy dźwięk z tego suba jest czysty ?


Witam ponownie. Po odłączeniu kabla sygnałowego 'bum' nie występuje. Nie zauważyłem nieprawidłowości w jakości dźwięku z suba.
Ustaliłem też:
– przekręcenie kluczyka aktywuje oryginalny wzmacniacz z którego wychodzi sygnał na suba (słychać bardzo cicho załączenie głośników w drzwiach) i pojawia się też napiecie na kostce w bagażniku (kostce do oryginalnego suba).Nie ma znaczenia czy radio było włączone czy nie. Zatem aktywacja wzmacniacza nie ma nic wspólnego z uruchomieniem radia tylko z przekręceniem kluczyka do pierwszej pozycji, kiedy to aktywuje się zapalniczka.
– w oryginalnym subie nie wystepuje 'bum' w trakcie aktywacji.
– zasiliłem tez Rem z kostki do suba w bagażniku ale to niczego nie zmieniło.

Podziękowaniai za profesionalne podejście dla airboba. Co dalej?
Posiadam jeszcze poprzednie radio Sony CDX GT710 ale nie mam jak go podłączyć do przetestowania wzmacniacza z subem.

PostNapisane: 20 paź 2009, 10:52
przez DarcOne
witam mam pytanie do walker_1 chodzi mi o ten rezystor w celu ominięcia przedwzmacniacza, mozna cos więcej o nim

PostNapisane: 7 lis 2009, 11:02
przez chris32@onet.eu
Witam ponownie.
Widze że problem przerósł użytkowników. Szkoda. Już wiem gdzie jest problem i może to komuś pomoże w przyszłości.
>>podsumowanie
'bum' w głośnik przy uruchamianiu wzmacniacza dodatkowego powoduje sygnał ze wzmacniacza Bose wysyłany do oryginalnego suba (bo tam sie wpinałem aby podłączyć 3x większego suba). Podłączyłem ten dodatkowy sprzęt tak jak używałem go kiedyś z radiem Sony GTX710 i wszystko jest ok. Więc ani wzmacniacz ani kabel Rem nie powodują tego problemu.
Pozostawiam temat otwarty gdyby ktoś znalazł miejsce z którego można pociągnąć sygnał do dodatkowego suba. Nie chodzi mi jednak o pociągnięcie sygnału z głośników.

PostNapisane: 11 lis 2009, 14:16
przez airbob
Do takich wniosków zdążaliśmy rozpatrując kolejne sytuacje.
Gdyby wzmacniacz załączał się chwileczkę później niż radio to tego problemu by nie było, bum na sygnale wystąpiło by szybciej niż wzmacniacz się załączył.
W przypadku oryginalnych klocków systemu bose, impedancje wejściowa i wyjściowa są przez konstruktorów tak dopasowane że to bum ulega samoistnemu wygaszeniu, a dokładniej po prostu nie pojawia się.
Jak widać z tego, niestety stany nieustalone są największą bolączką montażystów podczas doboru odpowiednich klocków systemu.

PostNapisane: 12 lis 2009, 20:28
przez Mmarcin82
witam panowie , jestem tu nowy , zakupilem mazde 6 z 2003 roku i chcialbym podlaczyc wzmacniacz i sub ktory wyciagnolem z poprzedniego auta . mam takie pytanie czy w kazdej mazdzie jest wyjscie na sub w bagazniku ( bo z tego co wyczytalem to tam powinno byc ) , mam naglosnienie orginalne boosa radio seryjne i glosniki przod , tyl , ale wlasnie nie wiem jest orginalny wzmacniacz i wyjscie na sub i nie wiem czy w ogole powinno byc orginalnie ? , pozdrawiam

PostNapisane: 19 gru 2009, 15:26
przez chris32@onet.eu
Hej
Boosa maontowali w wersji TS2. Jak masz oryginalnego Boosa to masz też wzmacniacz pod siedzeniem kierowcy. z tego wzmacniacza zasilany jest kabel do suba w bagażniku. Ja pociągnąłem z tego złącza w bagażniku sygnał do innego wzmacniacza i była kiepa. Nie gało lepiej niż oryginalne boose i do tego miałem 'bum' w momencie uruchamiania dodatkowego wzmacniacza. przeczytaj uważnie ten post, bo dlatego go założyłem. Powodzenia
PS zostałem przy oryginalnym Bosse z fabrycznym subem

PostNapisane: 20 gru 2009, 02:29
przez airbob
Oryginalny wzmacniacz bose jest pod siedzeniem pasażera ;)

PostNapisane: 20 gru 2009, 11:00
przez chris32@onet.eu
Zgoda. Ja mam wersje angielską :) -dzięki airbob za sprostowanie