Jesli chodzi o wygluszanie samochodu, to sprobuj sie skontaktowac z firma Rolep-Rynek (
http://www.rolep.pl/). Kupilem u nich na wytlumienie pianke PE samoprzylepna o grubosci 5 mm (ROLPE TR BL 45 gr 5 mm), razem okolo 4 m kw. Jest to lekki i dobrze tlumiacy material. Wykleilem nim czworo drzwi, podloge, grodz silnika oraz tapicerke i plastiki od lewej strony. Koszt 1 m kw. jest zblizony do ceny mat bitumicznych na allegro.
Na gola blache (drzwi i np. blotniki od wewnatrz) uzylem jednak maty bitumicznej, a dokladnie maty dekarskiej na warstwie aluminium firmy Soudal (SOUDABAND – o ktorej prawdopodobnie piszesz). Jest ona faktycznie znacznie tansza od mat z allegro, jest elastyczna i swietnie sie wulkanizuje, nie powinno wiec byc problemow z odklejaniem, byc moze mbmaster pracowal przy zbyt niskiej temperaturze...?
***
Wyklejanie musisz prowadzic w bardzo _cieplych_ warunkach, na _sucha_ i _czysta_ powierzchnie. Wbrew pozorom istotne efekty daje wyklejenie takich niewielkich połaci jak blachy slupkow, progow i etc. (oczywiscie jesli konstrukcja tapicerki to umozliwia). Najwazniejsze jest miejsce dookola kierowcy, jednak jesli zupelnie nie wytlumisz tylnej czesci podlogi, tylnych blotnikow, to szum jazdy bedzie docieral z tamtych okolic.
Wyklajajac blachy, czyli wewnatrzna czesc poszycia drzwi, tylne blotniki, dach, etc. nie musisz dochodzic do samych krawedzi i rogow. W trudno dostepnych miejscach wycinaj najpierw szablony z papieru/tektury zostawiajac marginesy kilku cm oraz zaokraglone rogi.
Podloga i jej przejscie w grodz silnika powinny byc wyklejone mozliwie dokladnie. Na gola blache oczywiscie mata bitumiczna (chyba, ze jest fabryczna), na to miekkie wygluszenie. Musisz przy tym procesie pamietac, ze naklejajac dodatkowa warstwe ograniczasz miejsce na tapicerke. Nie mozna naklejac wytlumienia bezmyslnie w kazdym miejscu.
Jesli slupki sa przykryte tapicerka, ktora do blachy pozostawia luz, to wyklej te miejsca rowniez mata bitumiczna. Podobnie jak pionowe scianki progow (powstanie jakby kuweta na nogi, zachowaj ciaglosc materialu), etc.
Jesli to mozliwe, wyklejaj pianka wewnetrzne elementy tapicerki. Ja mam oklejna w ten sposob oslone "tunelu" srodkowego, panele nad kolanami, schowek przed pasazerem, srodkowa konsole, oslony slupkow, boczki drzwi.
Równiez konstrukcje drzwi (bezposrednio pod tapicerka) wykleilem pianka. Jednak widze, ze czesto stosuje sie tam rowniez maty, chociaz mysle ze miekki (i chlonacy energie dzwieku) material jest stosowniejszy. Najlepiej przygotowac do tego celu wielka polac, ktora zastapi fabryczna folie. Poniewaz zarowno pianke, jak i dobrze naklejone maty sa trudno usuwalne, dlatego warto zostawic te czynnosc na sam koniec, kiedy bedzie pewnosc ze wszystko dziala jak nalezy. Trzeba tutaj rowniez pamietac o takim wyklejaniu, aby pozniej bylo mozliwe zalozenie tapicerki – najprawdopodobniej przy kolkach mocujacych nie bedzie moglo byc zadnego dodatkowego materialu. W takie miejsca (jak i do wytlumienia ciegien w drzwiach, kostek elektryczych itp) warto zaopatrzyc sie w cienka pianke samoprzylepna, ktora mozna dostac w tasmach, np. naklejana miedzy stelaz sciany a plyty gipsowo-kartonowe.
***
Poniewaz nie lubie "sztukowania" i slabo mi sie robi, jak patrze na zdjecia z "profesjonalnych" zakladow CA, gdzie wygluszenie jest tak klejone, zeby wykorzystac kazdy skrawek, a przy okazji nie nameczyc sie przy tym umyslowo, dlatego proponuje zebys zaopatrzyl sie w sensownej ilosci materialy. Oprocz wzgledow estetycznych moze to miec rowniez wplyw na dzialanie wytlumienia, jednak raczej niezbyt wielki. Polecam rozwaznie wykorzystywac material, ale tak, zeby wyklejac mozliwie jego najwiekszymi polaciami. Ma to wygladac jak fabrycznie przygotowane.
Moje koszty razem to okolo 400 PLN, efekt natomiast ciezko ocenic. Raczej spodziewalem sie czegos wiecej – nie zostalem powalony na kolana wlasna, ciezka praca. Jednak kiedy wracam do rollki po jezdzie innymi kompaktami, to jest jakos ciszej... ale moze jest to wynikiem zastosowania pod maska silnika od kosiarki.
