Strona 1 z 2

Prosba o pomoc – przewody do radia Mazda 121

PostNapisane: 31 sie 2007, 12:36
przez kano1975
witam.
posiadam Mazde 121 1988r. i chcialbym podlaczyc jakis radioodtwarzacz.
Wiem ze mam wstawione dwa przednie glosniki.
i mam dwie wiazki przewodow wystajace z wneki na radio...

czy ktos pomoze mi rozszyfrowac ktory przewod i do czego sluzy oraz jak podlaczyc?

Patrzylem na ten schemat: http://www.installdr.com/Harnesses/Mazda-Wiring.pdf
ale niestety ten rysunek nie bardzo pasuje do tego co mi "wystaje" :(

U mnie wyglada tak:

1. wiazka przewodow:
– czarny (grubszy przewod niz pozostale)
– zielono-czerwony
– zielony
– zielono-biały
– zielono-żółty
– czerwono-zielony
– niebiesko-zółty
– bialo-czerwony

2.wiazka przewodow:
– niebiesko-czarny
– niebiesko-czerwony
– niebiesko-bialy
– niebiesko-pomaranczowy

W schowku Mazdy lezaly tez wtyczki:
– na jednej wtyczce sa oznaczenia + LR , LF, RF, RR na drugiej sa: – LR , LF, RF, RR
– na trzeciej z jednej strony jest: BATTERY +(12V), ILLUMINATION, GROUND –
– z drugiej strony: POWER ANTENNA + , ACC. +(12V) (IGNITION)

Czy ktos z Was pomoze?
Bede bardzo wdzieczny!

Pozdrawiam
Karol

PostNapisane: 31 sie 2007, 12:49
przez BratCukierka
kano1975 napisał(a):+ LR , LF, RF, RR na drugiej sa: – LR , LF, RF, RR


chyba tu chodzi o głośniki + (plus) LR (lewy tył) LF (Lewy przód) RF (Prawy przód) RR (prawy tył) i – (minus) te same oznaczenia co wyżej

kano1975 napisał(a):BATTERY +(12V), ILLUMINATION, GROUND –


zasilanie z aku, oświetlenie (??), uziemienie(??)

kano1975 napisał(a):POWER ANTENNA + , ACC. +(12V) (IGNITION)


wzmacniacz antenowy (??) , zapłon

jeśli się mylę to poprawcie mnie :) u siebie ostatnio grzebałem w 323 bg przy kostkach i tak mi się wydaje że dobrze to opisałem

PostNapisane: 31 sie 2007, 14:36
przez Xionc
Daj jak mozesz zdjęcie tych kostek co wystają, może to po prostu ISO jest...

BratCukierka, trochę mącisz koledze :P

kano1975 napisał(a):+ LR , LF, RF, RR na drugiej sa: – LR , LF, RF, RR

faktycznie to głośniki, nie pomyl + –

L – lewy, P – prawy, R – tylny, F – przedni

Ale dalej to jest troche inaczej.

Battery + jest to +12V które jest zawsze na tym kablu (podtrzymanie pamięci radia)

GROUND czyli masa – (minus)

ACC. +(12V) (IGNITION) to jest +12V po stacyjce (pojawie się +12 po przekręceniu stacyjki)

ILLUMINATION to sterowania podświetleniem radia (np żeby się ściemniało po zapalaniu świateł itp), nie podłączaj tego

POWER ANTENNA – zasilanie anteny elektrycznej

Tak na prawdę musisz podłączyć oba plusy, minus i głośniki i będzie OK

PostNapisane: 31 sie 2007, 14:45
przez kano1975
dzieki za pomoc!
a co w kwesti przewodow?
ktory do czego?

a zdjecie wtyczek dam wieczorkiem :)

PostNapisane: 31 sie 2007, 20:43
przez BratCukierka
Xionc sorki za błąd :P

Chciałem błysnąć ale nie jestem specjalistą w elektryce samochodowej/Car Audio :P :D

Dzięki za poprawienie

PostNapisane: 31 sie 2007, 20:51
przez kano1975
Xionc napisał(a):
Tak na prawdę musisz podłączyć oba plusy, minus i głośniki i będzie OK


czyli jak rozumiem wystarczy podlaczyc glosniki oraz zasilanie bezposrednio do radia i bedzie wszystko gralo?

tylko ktore to przewody sa + i – ?

czy ten grubszy czarny przewod to jest + ?
a ktory to minus?

bo jesli chodzi o te kostki to one sa po prostu odlaczone-lezaly oddzielnie w schowku. /zdjecia dzis nie zrobie bo dopiero jutro bede mial cyfrowke/

dlatego to wlasnie pytanie o rozszyfrowanie tych wystajacych przewodow-ktory do czego sluzy.

pozdrawiam

PostNapisane: 1 wrz 2007, 18:46
przez Xionc
Daj zdjęcie tej kostki, bo tak to nie dojdziemy...

PostNapisane: 2 wrz 2007, 19:49
przez kano1975
witam.
zdjecia kostek, przepraszam za niezbyt jakosc, mam nadzieje ze bedzie cos widac.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

co o tym sadzicie?

czy teraz uda sie "rozpisac" przewody?

PostNapisane: 2 wrz 2007, 23:05
przez Xionc
Te dwie czarne kostki to są zwykłe ISO, czyli jak kupisz jakies radio to one będą mieć wlaśnie takie złącze, pasujące do tych kostek. A ta niebieska to 99% nie od radia (1% zostawiam na cud) :d

PostNapisane: 3 wrz 2007, 23:02
przez deejaybialy
kol. Xionc z tym sie nie zgodze ILLUMINATION to sterowania podświetleniem radia (np żeby się ściemniało po zapalaniu świateł itp), nie podłączaj tego

podlacz ten kabel do regulacji podswietlenia deski rodzielczej jesli radio ma tez ta funkcje to mozesz sobie robic jasniej i ciemniej radio razem z zegarami sprawdzone na 2ch moich autach.

pozdrawiam

PostNapisane: 4 wrz 2007, 22:55
przez Xionc
deejaybialy, no dobra, może sobie podłączyć, chciałem mu uprościć zadanie. Generalnie niektórych to drażni, ze podswietlenie się ściemnia po włączeniu świateł bo i tak 100% czasu jeżdzę na światłach.

PostNapisane: 4 wrz 2007, 23:20
przez kano1975
Dzieki za odpowiedzi, wszystko pieknie ale...
Sęk w tym, ze te wtyczki leza oddzielnie sobie w schowku natomiast dwie wiązki przewodow wystaja z wnęki na radio i po prostu nie wiem ktory przewod do czego wpiac :(

Przytocze jeszcze raz rozpiske tych przewodow /kolorami/, moze ktos ma podobne kolory na tych przewodach i naprowadzi na dobra droge do polaczenia w te kostki?

1. wiazka przewodow:
– czarny (grubszy przewod niz pozostale)
– zielono-czerwony
– zielony
– zielono-biały
– zielono-żółty
– czerwono-zielony
– niebiesko-zółty
– bialo-czerwony

2.wiazka przewodow:
– niebiesko-czarny
– niebiesko-czerwony
– niebiesko-bialy
– niebiesko-pomaranczowy

Pozdrawiam!

PostNapisane: 5 wrz 2007, 16:01
przez deejaybialy
kano1975

moze to ci pomoze ale lepiej wez miernik w lapke

http://elektron.pol.lublin.pl/users/djl ... dolkab.htm

powodzenia jak cos to pisz postaram sie pomoc

PostNapisane: 5 wrz 2007, 22:19
przez chudy
Miernik w ręke i jedziesz :
Najpierw ten czarny – prawdopodobnie masa – ustaw miernik na zakres 20V i sprawdź napięcie między czarnym a jakimś punktem masy (blacha, śruba, cokolwiek) jeśli będzie 0V to masz masę i zarazem punkt odniesienia
teraz szukasz +12V (battery) – przy wyłączonym zapłonie jedna końcówka połączona z przewodem masy a drugą po kolei sprawdzaj przewody – napewno trafisz i dwa przewody masz juz z głowy :)
kolejny będzie ACC (iginition) – włącz zapłon kluczykiem i znów jak w poprzednim przypadku – jeden z przewodów miernika do masy a drugi po kolei sprawdza kable... powinieneś znaleźć – dla sprawdzenia włąćz i wyłącz zapłon patrząc na miernik – powinno pojawiać siei zanikać napiecie – trzy kable juz odchodzą
następny"illumination" – włączony zapłon i włączone światła i analogicznie jak w poprzednich dwóch przypadkach – napięcie pojawia sie i znika wraz z włączaniem i wyłączaniem świateł
teraz będzie trudniej <lol> miernik na pozycję pomiaru oporu (do 200 Ohm) i szukasz głośników wśród pozostałych przewodów – każdy głośnik ma po dwa przewody identycznego koloru różniące sie jedynie paskiem – to troche ułatwia. Obstawiam że będą to cztery sielone i cztery niebieskie ale lepiej to sprawdzić i podobierać w pary po dwa przewody między którymy było przejście.
łącznie już powinno być zidentyfikowanych 12 przewodów.
Jeśli nie masz elektrycznie wysuwanej anteny to w nstalacji nie bedzie przewodu "power antena"
Podsumowując. cztery zielone i cztery niebieskie z drugiej kostki – głośniki, czarny – masa, pozostałe trzy to zasilania – wystarczy sprawdzić który jest który – będę strzelał :) – czerwono zielony to battery, niebiesko żółty to ACC a biało czerwony to illumination. :). Pozdrawiam

PostNapisane: 5 wrz 2007, 22:35
przez kano1975
o! super wytlumaczenie lopatologiczne! takie wlasnie lubie!
DZIEKUJE!!!

Bede jutro probowal!!!

1. Nie mam wysuwanej anteny.

2. pytanie: na jaki zakres ustawic miernik przy szukaniu +12V (battery) i na jaki zakres miernik przy szukaniu ACC oraz ILLUMINATION ?
Ustawic miernik we wszystkich powyzszych na 20V ?

PostNapisane: 5 wrz 2007, 22:56
przez chudy
kano1975 napisał(a):na jaki zakres ustawic miernik przy szukaniu +12V (battery) i na jaki zakres miernik przy szukaniu ACC oraz ILLUMINATION ?

dokładnie tak – masz inastalacje12V a ten zakres dotyczy napięć do wartości 20V więc się mieścisz a i odczyt będzie możliwie najdokładniejszy

PostNapisane: 6 wrz 2007, 01:20
przez deejaybialy
chudy napisał(a):Miernik w ręke i jedziesz :
Najpierw ten czarny – prawdopodobnie masa – ustaw miernik na zakres 20V i sprawdź napięcie między czarnym a jakimś punktem masy (blacha, śruba, cokolwiek) jeśli będzie 0V to masz masę i zarazem punkt odniesienia


ja bym osobiscie doradzil zeby kol. ustawil miernik na tzw buzzer – srawdzenie ciaglosci obwodu lub jak kto woli "przejscia" bo co bedzie jak bedzie 0V a po kluczyku mu sie pozniej tam "pojawi" 12V? a on juz nie bedzie tego sprawdzal 2gi raz no bo juz ma jeden kabel z glowy....a jesli ma glosniki juz w aucie to starym sposobem moze nie do konca profi bateryjka 9V cisza w aucie i slychac "pykanie" w poszczegolnych glosnikach i tak najszybciej namierzy no chyba ze tam nic nie ma lub sa uszkodzone. ale sie rozpisalem mam nadzieje ze ten moj "dodatek" pomoze koledze

pozdawiam

edit: z jednym sie zgodze czarny to pewnie bedzie masa ale roznosci juz widzialem wiec lepiej sprawdzic....

PostNapisane: 6 wrz 2007, 06:58
przez kano1975
zgadza sie, glosniki z przodu sa juz wstawione.

PostNapisane: 6 wrz 2007, 21:16
przez chudy
deejaybialy napisał(a):ja bym osobiscie doradzil zeby kol. ustawil miernik na tzw buzzer

jak trafi na zasilanie to będzie miał po mierniku :), dlatego bezpieczniej jest ustawić na pomiar napięcia
deejaybialy napisał(a):bo co bedzie jak bedzie 0V a po kluczyku mu sie pozniej tam "pojawi" 12V

to będzie to przewód ACC i jak będzie go szukał to nie będzie mógł znaleźć wiec zorientuje sięże coś jest nie tak, a jak trafi na masę a jako odniesienie (omyłkową masę z pierwszego sprawdzania która w rzeczywistości była by ACC) to miernik wskaże mu -12V co daje do zrozumienia że biegunowość przewodów jest odwrotna. Trzeba wykazać się zdolnościa kojarzenia a wierzę że kolega kano1975 umie dostrzegać i logicznie rozumieć wskazania.
deejaybialy napisał(a):moze nie do konca profi bateryjka 9V cisza w aucie i slychac "pykanie" w poszczegolnych glosnikach i tak najszybciej namierzy

zgodzę się – nie jest to zły sposób i też czasami tak robię jednak dobrze jest sprawdzić ohmomierzem ponieważ dzięki temu mamy bezpośredni odczyt oporu – jeśli np. będzie wynosić 30ohm to znaczy że z głośnikiem lub przewodami do niego może być coś nie tak – bateria tego nie pokaże. Pozdrawiam :)

PostNapisane: 9 wrz 2007, 10:20
przez kano1975
witam.

wczoraj sprawdzilem miernikiem jak koledzy podpowiedzieli i wyszlo mi cos takiego:

– czarny grubszy przewod – wskazanie 0. wychodzi ze masa?

– bialo-czerwony – wskazanie 12. To pewnie +12V (battery) ?

– niebiesko-żółty – przy włączonym zaplonie wskazuje 12,3 a przy wylaczonym spada do okolo 0,6. Czy to ACC?

– czerwono-zielony – przy wlaczonym zaplonie i wlaczonych swiatlach – 12,2 zas przy wylaczaniu swiatel spada do 0,01. To bedzie Ignition?

pozostale przewody sa od glosnikow przednich i tylnych. Chociaz z tylu pod zaslepka glosnikow nie wychodza tylne przewody – gdzie moga byc?

Bardzo prosze o potwierdzenie czy wskazania miernika jak wyzej i moje myslenie jest poprawne?

Dzieki za wszelka pomoc
Karol