Alternator i ładowanie...

Mazda 929 1987–1991 (HC) / 1982–1987 (HB)

Postprzez Pablito » 11 maja 2006, 18:26

Witam, mam problem w Mazdzie 929 2.0 – nie mam ładowania. Nie świeci kontrolka po włożeniu kluczyka. Oddałem alternator do naprawy bo były odjechane szczotki (alternator był po regeneracji ponieważ w środku ma regulator od Fiata 126p). Szczotki wymienili , pomierzyli go i oświadczyli, że nie działa, nie mogą go wzbudzić.Wszystko dobre ale nie mogą go wzbudzić. Gdzieś na forum wyczytałem, że alternator wzbudza się przez żarówkę (kontrolkę) i zasymulowałem to podłączając żarówkę do alternatora (plus do alternatora przez żarówkę 5W) ale efekt taki że żarówka non stop świeci a ładowania dalej nie ma.... czyli się nie wzbudza rzeczywiście. Jak myślicie ? czy najbardziej prawdopodobnym elementem jest regulator ? – nie mam doświadczenia w tym temacie, troszeczkę poczytałem po sieci więc nie wiem jak realnie jest podłączony alternator w tym samochodzie, czy przez żarówkę czy jest jakis komputer czy co.... auto to MAZDA 929 2.0 rok 1983.

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 3 maja 2006, 13:24
Posty: 4
Skąd: Legionowo / Biała Podlaska

Postprzez Briareos » 11 maja 2006, 23:46

Nie może być "wszystko dobre" jak się nie wzbudza. Z żarówką dobrze zrobiłeś, tylko czy podłączyłeś ją do właściwego zacisku? Nie do B+, tylko do wzbudzenia? Pamiętaj też żeby nie gonić alternatora bez obciążenia bo uwalisz mostki.
Ujmując rzecz najprościej – są 2 obwody. Masa (–) to obudowa alternatora, a prąd wzbudzenia dostarczasz z akumulatora przez żarówkę 3-5W, z plusowej klemy do styku wzbudzenia. Od tego momentu jak zaczniesz kręcić to na zacisku B+ (wyjście prądowe z alternatora) pojawi się napięcie, a regulator powinien od razu wykorzystać fakt generowania prądu do samowzbudzenia (ma do tego niezależny, dodatkowy prostownik na uwzojeniach stojana) i żarówka na wzbudzeniu powinna zacząć przygasać w miarę jak napięcie na tym zacisku także rośnie i osiąga potencjał akumulatora. Możesz obciążyć B+ drugą małą żarówką i powinna zaczać się świecić – jak mocno zależy od tego jakie obroty ma wirnik.
Regulator ze 126p ma te zalety że zwykle działa, a jak przestanie i trzeba go wymienić to jest tani i łatwo dostępny. Za 25zł nabędziesz nowy, podłączyć trzeba (zakładając że ten co masz działał) kabelki kolor w kolor i po problemie. Zwykle po przeszczepie jest problem jak przykręcić regulator żeby odprowadzać z niego ciepło, bo się grzeje (a w konsekwencji przegrzewa i umiera) – jeśli z tym był problem to postaraj się to poprawić bo następny też siądzie w końcu.
Forumowicz
 
Od: 21 lip 2005, 15:26
Posty: 906
Skąd: Gliwice
Auto: Mazda 323F BA 1.8 '95

Postprzez Pablito » 13 maja 2006, 20:26

Witam:)
No więc tak, zadzwoniłem rzeby w zakładzie w którym naprawiany był alternator dokonali wymiany regulatora, ponieważ wszystko wskazywało na to, że to on psuje sprawę ale usłyszałem, że został sprawdzony i nie chcieli by mnie naciągać na dodatkowe koszta, rzebym poszukał przyczyny w samochodzie jednak. Wiec podjełem decyzję ryzyka, wyszukałem na aukcji alternator za 150 zł (sprawny) i go kupiłem. Działa ale w jakiejś części jednak z tą kontrolką mieli rację. Jakiś WÓŁ PIEPRZ.... sprzedając mi auto odłączył od kostki (takiej dość dużej pod kierownicą) wiązkę – która zapala kontrolki – nie wiem co to za urządzenie ale jedna wiązka była odłączona i część kontrolek na tablicy się nie świeciła (w tym ładowania). Jak to podpiełem to zaczoł mi działać zakupiony alternator. Urzywany nadal się nie wzbudzał więc cała ta naprawa jest o kant d.... pobić i tą firmę (ich znajomość tematu alternatorów). Dobrzy ludzie bo nie naciągają ale z wiedzą... mają braki. Tak czy owak udało się, zakup urzywanego alternatora był trafionym pomysłem a malutki sukces polega na tym, że usterka znajdowała się w obrębie alternatora i nigdzie dalej w samochodzie. Auto kupiłem niedawno i chciałem je wskrzesić..... stąd było mi szkoda – bo jest wyjątkowe.
Dzięki za wszelkie uwagi bo głównie to forum pozwoliło zachować zdrowy rozsądek i nie szukać awarii nie wiadomo gdzie tylko właśnie tu gdzie trzeba.

Pozdrawiam
Początkujący
 
Od: 3 maja 2006, 13:24
Posty: 4
Skąd: Legionowo / Biała Podlaska

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

Moderator

Moderatorzy 929 / Xedos 9