Interpretacja błędów OBD1 2cyfrowe ( lata prod 1993-1995)

Xedos 9 / Millenia 1993–2002

Postprzez jerkow » 11 mar 2008, 20:37

Edit post by radar88:
Witam, jako iż często ktoś zakłada wątek odnośnie jednego błędu, może on go sam odczytać i sprawdzić czego on dotyczy. Poniżej opis jak sprawdzić błędy OBD I w naszych samochodach.
Przyrządy do testowania

Elementy potrzebne do czujnika

Dioda LED

Rezystor 1000 Ohm (czyli 1kOhm)



Schemat testera:

FEN ----|<|----|1000Ohm|---- +B
Lub dioda LED 12V np W5W, nie potrzeba rezystora:
Obrazek

Znajdź (zwykle pod maską), złącze diagnostyczne opisane DIAGNOSTIC:
Obrazek


KOEO i KOER…
Są 2 etapy odczytu kodów:
KOEO – Key On Engine Off – kluczyk w pozycji ON, silnik wyłączony,
KOER – Ke y On Engine Running – silnik włączony.
Przeprowadzenie obu jest konieczne, gdyż niektóre błędy nie są zapamiętywane w pamięci ECU i zostaną dopiero w momencie ich faktycznego wystąpienia.

Odczyt kodów OBD-I…

Metoda:
Zwieramy piny TEN i GND zaznaczone na foto za pomocą cienkiego drucika.
Obrazek


Wkładamy odpowiednio nóżkami diodę LED w gniazda FEN (–) B+ (+)

Obrazek

KOEO – Przekręcamy kluczyk w pozycję ON, ale NIE ZAPALAMY SILNIKA.
Następnie obserwujemy diodę LED, która powinna zgasnąć i po chwili zapalać sie pulsacyjnie. Długie zapalenie oznacza dziesiątki, a krótkie jednostki, a dokładnie: 0.8s – dziesiątki, 0.2s – jednostki, 1s – przerwa między kodami.
KEOR – Włączamy silnik i ponownie odczytujemy kody wg zasad jak wyżej.

Kod i opis:
02 – Crankshaft Position Sensor #2 (CKP2)
Czujnik położenia wału korbowego #2
03 – Cylinder Identification (CID) Sensor
Czujnik identyfikacji 1. cylindra
04 -Crankshaft Position Sensor #1 (CKP1)
Czujnik położenia wału korbowego #1
05 -Knock Sensor (KS)
Czujnik stuku
08 -Measuring Core Volume Air Flow (MC-VAF) Sensor
Przepływomierz powietrza
09 -Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej
10 -Intake Air Temperature (IAT) Sensor
Czujnik temperatury powietrza
12 -Throttle Position (TP) Sensor
Czujnik położenia przepustnicy
14 -Barometric Pressure (BARO) Sensor
Czujnik ciśnienia (analiza w ECU)
15 -Left Heated Oxygen Sensor (LHO2S) – voltage always below 0.55V
Lewa (przednia) sonda lambda – napięcie poniżej 0.55V
16 -EGR Valve Position (EVP) Sensor
Zawór układu recyrkulacji spalin
17 – Left Heated Oxygen Sensor (LHO2S) – voltage does not change
Lewa (przednia) sonda lambda – napięcie nie zmienia się
23 -Right Heated Oxygen Sensor (RHO2S) – voltage always below 0.55V
Prawa (tylna) sonda lambda – napięcie poniżej 0.55V
24 -Right Heated Oxygen Sensor (RHO2S) – voltage does not change
Prawa (tylna) sonda lambda – napięcie nie zmienia się
25 -Fuel Pressure Regulator Control (FPRC) Solenoid
Regulator ciśnienia paliwa
26 -Canister Purge (CANP) Solenoid
Zawór zbiornika oparów paliwa
28 -EGR Control (EGRC) Solenoid
Zawór sterujący układem recyrkulacji spalin
29 -EGR Vent (EGRV) Solenoid
Zawór sterujący układem recyrkulacji spalin
34 -Idle Air Control (IAC) Solenoid
Zawór kontroli biegu jałowego
41 -Variable Resonance Induction System (VRIS) Solenoid #1
Zawór sterujący przepływem powietrza #1
46 -Variable Resonance Induction System (VRIS) Solenoid #2
Zawór sterujący przepływem powietrza #2
67 -Low Cooling Fan (LFAN) Relay
Przekaźnik niskich obrotów wentylatora chłodnicy

– Cooling Fan Engine Coolant Temperature (ECTF) Sensor
Czujnik temperatury cieczy chłodzącej – sterowanie wentylatorem chłodnicy

GND i TBS połączyć kawałkiem przewodu (zmostkować).Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka ABS) powinny zacząć mrugać, przekazu-jąc kody zapamiętanych błędów – jest to test KOEO (Key On, Engine Off).Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) – komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wyświetli dodatkowe komunikaty.



Kody błędów DTC dla układu ABS:
Aby odczytać kody błędów zarejestrowane przez system ABS, należy:

1. Wyłączyć zapłon.

2. W gnieździe diagnostycznym, opisanym słowem „DIAGNOSTIC” odnaleźć styki GND i TBS i połączyć je kawałkiem przewodu (zmostkować).

3. Przekręcić stacyjkę do pozycji ON, nie uruchamiać silnika.

4. Po około 30 sekundach tester (lub kontrolka ABS) powinny zacząć mrugać, przekazu-jąc kody zapamiętanych błędów – jest to test KOEO (Key On, Engine Off).

5. Po zakończeniu testu KOEO należy uruchomić silnik i przejść do testu KOER (Key On, Engine Running) – komputer aktywnie przetestuje system ABS i być może wy-świetli dodatkowe komunikaty.


11 – czujnik obrotów koła PP
12 – czujnik obrotów koła LP
13 – czujnik obrotów koła PT
14 – czujnik obrotów koła LT
15 – czujnik obrotów koła
22 – elektryka rozdzielacza / elektrozawór PP
24 – elektrozawór LP
26 – elektrozawór PT
27 – elektrozawór LT
29 – obwód PP-LT
30 – obwód LP-PT
51 – przekaźnik trybu awaryjnego (fail-safe)
53 – przekaźnik silnika pompy / silnik
61 – jednostka sterująca
63 – zasilanie


Dodatkowe Informacje:
Nazwa : Funkcja:
FEN wyjściowy kod błędu (komputer sterujący silnikiem)
MEN załączenie wyjścia monitora (komputer sterujący silnikiem)
TEN diagnostyczno-tryb wejścia (komputer sterujący silnikiem)
+ B napięcie baterii włączony
GND grunt
FAT wyjściowy kod błędu (automatycznej kontroli transmisji)
FBS wyjściowy kod błędu (zapobiegający blokowaniu hamulców (ABS) komputer sterujący)
FAC wyjściowy kod błędu (?)
FWS wyjściowy kod błędu (?)
FSC wyjściowy kod błędu (rejs (prędkość) komputer sterujący)
TAT diagnostyczno-tryb wejścia (automatycznej kontroli transmisji)
TBS diagnostyczno-tryb wejścia (zapobiegający blokowaniu hamulców(ABS)
TAC diagnostyczno-tryb wprowadzania (?)
TWS diagnostyczno-tryb wprowadzania (?)
TSC diagnostyczno-tryb wejścia (rejs (prędkość) komputer sterujący)
FAB wyjściowy kod błędu (poduszka powietrzna monitora diagnostycznego)
IG- wyjście cewki zapalnikiem (do podłączeni zewnętrznych obrotomierz)
TFA diagnostyczno-tryb wprowadzania (?)
F / P Pompa paliwa cewki przekaźnika


Jeśli po przekręceniu kluczyka w pozycję ON, LED zgaśnie i nie wyświetli żadnych kodów, oznacza to, że wszystko jest w porządku.

Należy pamiętać, że samo wykazanie błędu niekoniecznie oznacza uszkodzenie danego elementu.

Aby zresetować ECU należy odpiąć klemę masy (–) i przytrzymać pedał hamulca minimum 30 sekund, po czym podpinamy klemę i odpalamy samochód. Skasowanie błędu nie oznacza usunięcia usterki, błąd może się pokazać ponownie.

W razie pytań,problemów proszę śmiało pytać, nikt nie pogryzie ;)

Pozdrawiam
radar88


Oryginalny post użytkownika jerkow
Wyskoczył mi błąd 25 25- Fuel Pressure Regulator Control Solenoid or circuit . Albo Elektrozawór regulacji ciśnienia.Nie wiem dokładnie co to za zawór i od czego i gdzie go szukać.
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2004, 07:35
Posty: 38
Skąd: jastrzębie zdrój
Auto: MAZDA 626 2.0 16V XEDOS 9 2,5

Postprzez wiesiek5 » 11 mar 2008, 21:01

Tak to jest to.
Naprawie wyremontuje każdy silnik do mazdy , KJ.KL.KF.M6.CX7
Posiadam własne części specjalizacja Mazdy.
Forumowicz
 
Od: 31 lip 2005, 18:04
Posty: 331

Postprzez jerkow » 11 mar 2008, 21:04

A gdzie do szukać i czym jest sterowany?

Edit:
W innym opisie kodów znalazłem że może też być elektrozawór wolnych obrotów B.I też nie wiem gdzie on jest.

Edit by radar88
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2004, 07:35
Posty: 38
Skąd: jastrzębie zdrój
Auto: MAZDA 626 2.0 16V XEDOS 9 2,5

PostTen post został usunięty przez radar88 6 wrz 2011, 17:45.
Powód: Post pod postem

Postprzez wiesiek5 » 11 mar 2008, 21:19

--
Ostatnio edytowano 5 sty 2016, 23:49 przez wiesiek5, łącznie edytowano 1 raz
Forumowicz
 
Od: 31 lip 2005, 18:04
Posty: 331

Postprzez jerkow » 11 mar 2008, 21:28

Jutro go sprawdzę
Forumowicz
 
Od: 2 wrz 2004, 07:35
Posty: 38
Skąd: jastrzębie zdrój
Auto: MAZDA 626 2.0 16V XEDOS 9 2,5

Postprzez Maras X9 » 29 lis 2010, 23:09

Objawy :
Spalanie momentalnie wzrosło z 11 do 15 ,5 po mieście, trochę mniej mocy, temperatura wcześniej na połowie skali , teraz ciut wyżej, ale w granicach rozsądku. Latem silnik wolniej łapał właściwą temperaturę, teraz dużo szybciej.
Pojechałem na odczytanie błędów.
Komputer wskazał -Błąd 16 Czujnik systemu recylkulacji spalin ( EGR ) . Mam pytanie: gdzie znajduje się ten czujnik i czy faktycznie może on byc odpowiedzialny za objawy jakie podałem wyżej. Może tak na prawdę chodzi o zawór.Czy zawór może być zapchany nagarem?
Myślałem,że to sondy ale błędów brak, więc na razie zakładam że są ok.
pozdrawiam
Xedos 9 V6 2.0 1996
Początkujący
 
Od: 15 paź 2010, 22:58
Posty: 9
Skąd: Koszalin
Auto: Xedos 9 V6 2.0 143KM 1996

Postprzez niedzwiadek833 » 30 lis 2010, 17:36

Miałem u siebie też ten błąd i miałem jeszcze do tego walnięte obydwie sondy ale dopiero po wymianie sond przestały się pojawiać błędy sond. Co do EGR-a to z tego co wiem nie powinien powodować podwyższonego zużycia paliwa. Zawór EGR znajduje się na kolektorze ssącym, patrząc od przodu, za silnikiem. Jest to taka okrągła puszka przykręcona do kolektora, u góry jest czarny czujnik z kostką i odchodzi od tego wężyk. U mnie powodem wywalania błędu był uszkodzony wężyk podciśnienia dochodzący do tego zaworu, był tak zparciały że rozpadł mi się w palcach. Po wymianie wężyka jest ok.
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 wrz 2009, 12:02
Posty: 316 (0/4)
Skąd: GA
Auto: GG L8 03 MT
BM PE 16 MT

Postprzez Maras X9 » 30 lis 2010, 18:05

Czyli wychodzi mi tak,że zawór nie spełnia swojej funkcji z powodu nieszczelnych lub zapchanych przewodów podciśnienia a to z kolej prędzej czy później skutkuje uszkodzeniem sond lambda. Nie wiem czy dobrze rozumuję. Wolałbym mieć błędy sond i sprawa byłaby jasna. Można inaczej sprawdzić czy sondy są sprawne?
Xedos 9 V6 2.0 1996
Początkujący
 
Od: 15 paź 2010, 22:58
Posty: 9
Skąd: Koszalin
Auto: Xedos 9 V6 2.0 143KM 1996

Postprzez niedzwiadek833 » 30 lis 2010, 21:59

Można inaczej sprawdzić czy sondy są sprawne?

Można ale jest to trochę skomplikowane, ale jeśli nie wyrzuca błędów sond to można przyjąć że sondy są sprawne.
zawór nie spełnia swojej funkcji z powodu nieszczelnych lub zapchanych przewodów podciśnienia

Może tak być lecz nie musi. U mnie akurat było tak że uszkodzony był ten wężyk, ale u Ciebie może być co innego, ale sprawdź najpierw te wężyki, jeśli będą całe to możesz mieć uszkodzony czujnik, albo jak piszesz zapchany zawór, albo uszkodzony zaworek EGR.
Nie wiem czy uszkodzenie EGR-a może skutkować uszkodzeniem sond.
Tu masz jak sprawdzić zaworek.
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/037 ... 21439.html
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 3 wrz 2009, 12:02
Posty: 316 (0/4)
Skąd: GA
Auto: GG L8 03 MT
BM PE 16 MT

Postprzez Maras X9 » 30 lis 2010, 22:59

Dzięki za info. Na początek sprawdzę wężyki .
Generalnie problem tkwi w spalaniu. Wszystkie filtry mam nowe, a kłopot pojawił się z dnia na dzień
Xedos 9 V6 2.0 1996
Początkujący
 
Od: 15 paź 2010, 22:58
Posty: 9
Skąd: Koszalin
Auto: Xedos 9 V6 2.0 143KM 1996

Postprzez radar88 » 30 lis 2010, 23:36

może być solenoid uszkodzony i problem przez to może powstawać.
posprawdzaj wężyki jeżeli są ok to zakup solenoidy to wydatek od 10zł-20 zł za używany,ja sprzedałem za 10zł (bodajże),z tego co wiem to pasują również od 626GD (nie na 100% jestem pewien) a na pewno będą pasować od KL z 626 czy innego modelu,szukaj na szrotach takich aut bo X9 nie znajdziesz ;)
A jeżeli nawet to na 100% silnika i zawieszenia już nie będzie i wieeeeeelu innych elementów ;)

Pozdrawiam
]
Kamil
Avatar użytkownika
Moderator
 
Od: 24 kwi 2009, 20:24
Posty: 5558 (23/27)
Skąd: Częstochowa/Teklinów ŚL
Auto: Mazda Xedos 9 TA KL 1993/98 A/T A7RED Pearl
Mazda Xedos 6 CA KF MT 1995 – Projekt odbudowa/swap

Postprzez Janusz626 » 2 gru 2010, 14:27

Zwiekszenie spalania pojawil sie razem z pojawieniem bledu, sterownik przestawil sie w tryb serwisowy.
Blad wynika z braku reakcji na czujniku pozycji zaworu EGR, czujnik to potencjometr suwakowy, on bada stopien wychylenia/otwarcia EGR, sam zawor uruchamiany jest podcisnieniowo wezykiem wychodzacym z salenoidu EGR.

Usterka moze byc w nieszczelnym wezyku, zawieszonym/niesprawnym salenoidzie (cewka elektromagnetyczna o danej rezystancji i obwodzie jak to cewka-zamknietym) lub braku zasilenia elektronicznego samego salenoidu sprawdz tez wtyczke, no i w samym zatartym zapchanym badz zawieszonym zaworze EGR (sprawdz strzykawka zassij powietrze i sprawdz czy pracuje/unosi sie) powodzenia <spoko>
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez Maras X9 » 12 gru 2010, 16:29

No i trochę to trwało. Wężyki podciśnienia w stanie bardzo dobrym, wtyczka też ale za to zawór zawalony . Wymagał wyczyszczenia. Wstawiłem go na nowo , nie bawiłem się w zaślepianie. Działa, samochód dużo mniej kopci.Sondy sprawne. Może to głupie, ale problem ze spalaniem chyba źle opisałem. Otóż te 15,5 l wynika z trasy jaką pokonuje samochodem w zimę-do pracy niecałe 4 km po mieście , większość czasu silnik się rozgrzewa. Z powrotem podobnie. Zwalam na to i na styl jazdy <zawstydzony>
Xedos 9 V6 2.0 1996
Początkujący
 
Od: 15 paź 2010, 22:58
Posty: 9
Skąd: Koszalin
Auto: Xedos 9 V6 2.0 143KM 1996

Postprzez Janusz626 » 13 gru 2010, 14:16

Po pojawieniu sie bledu EGR i pozniejszym wyczyszczeniu zaworu blad trzeba skasowac bo on najprawdopodobniej zostal w sterowniku i trzyma ustawienie pracy silnika w trybie serwisowym... chyba ze go skasowales ;)
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 11 wrz 2007, 16:14
Posty: 1880 (49/17)
Skąd: PTR
Auto: Mazda 6 2.0 Sky-G 2017 SkyPassion

Postprzez Maras X9 » 13 gru 2010, 21:01

Dzięki, dzięki:) Właśnie byłem na kasacji...błędu
Pozdrawiam
Xedos 9 V6 2.0 1996
Początkujący
 
Od: 15 paź 2010, 22:58
Posty: 9
Skąd: Koszalin
Auto: Xedos 9 V6 2.0 143KM 1996

Postprzez slaperek » 28 mar 2011, 19:50

Czy ktos posiada opisy błedów do mazdy Xedos 9 2.5 V6 manualna skrzynia?
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2011, 17:50
Posty: 40
Skąd: Giżycko
Auto: Xedos 9 2.5 V6 1996r.

Postprzez Wodzu » 28 mar 2011, 22:31

podaj nr błędów
EX XEDOS 9
Moja EX
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 mar 2005, 12:38
Posty: 1358 (1/1)
Skąd: Szczecin
Auto: BJ 2.0 :D, Demio 99r

Postprzez slaperek » 29 mar 2011, 05:43

16, 19, 25

Ale jesli masz rozpiske ze wszystkimi kodami i pod którym zworkiem co się sprawdza to poprosiłbym o umieszczenie. No i jak je wykasowac??
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 20 sty 2011, 17:50
Posty: 40
Skąd: Giżycko
Auto: Xedos 9 2.5 V6 1996r.

Postprzez Wodzu » 29 mar 2011, 08:36

Mam rozpiske ale do wersji OBD-II 4 cyfrowe. Tu masz rozpiske z OBD-I
http://www.troublecodes.net/mazda/
ps. podaj rok prod., błędy kasuje się po przez odłączenie klemy minusowej i trzymanie hamulca przez min 30 sec.
EX XEDOS 9
Moja EX
Obrazek
Avatar użytkownika
Forumowicz
 
Od: 22 mar 2005, 12:38
Posty: 1358 (1/1)
Skąd: Szczecin
Auto: BJ 2.0 :D, Demio 99r

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

Moderator

Moderatorzy 929 / Xedos 9