Strona 1 z 2

Spalanie a rozmiar opon

PostNapisane: 9 lis 2009, 12:03
przez beata26
Witam

mam pytanie do znajacych temat.
Od niedawna martwilam sie o spalanie w swojej mazdzinie. Zajelam sie wiec problemem (nie bede sie rozpisywac co zrobilam) i postanowilam zmierzyc teraz spalanie i zobaczyc, czy sie zmniejszy. Problem w tym, ze poprzednie spalanie jakie sobie obliczalam, mialam na oponach 195/55/15, zas teraz musialam zmienic opony na zimowki (185/65/14). Czy wobec tego te mniejsze opony moga miec jakis wplyw na spalanie (znaczy znaczaco je zmniejszyc?).Z internetu dowiedzialam sie ze zmieniajac te 14 na 15 o takiej charakterystyce, jaka podalam, nie powinno byc przeklaman w predkosci. Czy wobec tego moga byc jakies przeklamania na liczniku dystansu? Czy opona o nieznacznie wiekszej szerokosci rowniez moze wplywac na zwiekszenie spalania?
Tak sobie mysle, ze na wiekszych oponach jezdzilam w lecie, teraz w zimie jezdze na mniejszych ale jest nizsza temperatura – wiec moze te czynniki sie rownowaza? Kombinuje jak kon pod gore ;)

Pomozcie
B

PostNapisane: 9 lis 2009, 18:59
przez MariuS
spalanie będzie bardzo podobne, węższa opona o 1cm nie zmieni nic tak żeby to odczuć, a jako że na dworze niższe temp to spalanie może wzrosnąć raczej ;)

PostNapisane: 9 lis 2009, 19:29
przez Gandziej
beata26 napisał(a):Czy wobec tego te mniejsze opony moga miec jakis wplyw na spalanie (znaczy znaczaco je zmniejszyc?)

Nie.
beata26 napisał(a):.Z internetu dowiedzialam sie ze zmieniajac te 14 na 15 o takiej charakterystyce, jaka podalam, nie powinno byc przeklaman w predkosci.

Średnica felgi nie ma wpływu na spalanie, ważna jest szerokość opony.
beata26 napisał(a):Czy wobec tego moga byc jakies przeklamania na liczniku dystansu?

Tu akurat ja się zapytam bardziej obkumanych ludzi: czy czujnik od prędkości jest podłączony do skrzyni biegów? Bo jeśli tak, to chyba rozmiar opon nie powinien mieć w ogóle wpływu na pokazywaną prędkość. Jak to jest?

PostNapisane: 9 lis 2009, 19:38
przez iceman150
Tak kolego zmeniając romiar felgi będziesz miał minimalne różnice w przebiegu i lekkie przekłamania.
Tylko należy zwrócić uwagę na jakich kołach twoja mazda była fabrycznie wypuszczona.
Jeżeli zmienisz z większych na mniejsze koła to będzie ci zaniżał prędkość i dystans, a z mniejszych na większe będziesz jechałateoretycznie szybciej niż na liczniku.
Ale przekłamaniami prędkości nie masz się co martwić bo to są niewielkie różnice, a dodatkowo fbrycznie auto na liczniku zawyża prędkość o jakieś 5-10km/h ot taki zabieg prewencyjny :)
Pozdrawiam.

PostNapisane: 9 lis 2009, 20:27
przez chuchErro
no i zacznijmy jeszcze od tego ze opony zimowe mają wieksze opory toczenia, wiec praktycznie rzecz biorąc nie było by niczym dziwnym, gdyby na 1cm węższych oponach zimowych palił wiecej niz na letnich:)

PostNapisane: 10 lis 2009, 00:22
przez beata26
iceman150 napisał(a):Tak kolego zmeniając romiar felgi będziesz miał minimalne różnice w przebiegu i lekkie przekłamania.
Tylko należy zwrócić uwagę na jakich kołach twoja mazda była fabrycznie wypuszczona.
Jeżeli zmienisz z większych na mniejsze koła to będzie ci zaniżał prędkość i dystans, a z mniejszych na większe będziesz jechałateoretycznie szybciej niż na liczniku.
Ale przekłamaniami prędkości nie masz się co martwić bo to są niewielkie różnice, a dodatkowo fbrycznie auto na liczniku zawyża prędkość o jakieś 5-10km/h ot taki zabieg prewencyjny :)
Pozdrawiam.


Mazda fabrycznie, jak wierze, byla wypuszczona na 185/65/14, ja zmienilam w lecie na 195/55/15 a teraz wrocilam do ustawien domyslnych.
O predkosc sie nie martwie, ino o dystans ;) bo od niego zalezy obliczenie spalania.
Czy rzeczywiscie na mniejszych kolach przejezdza sie mniejszy dystans? Nie jest tak, ze dystans pokazywany na liczniku zalezny jest od liczby obrotow kola? Oswieccie mnie. Bo jesli tak, to teoretycznie male 14-calowe kola potrzebuja wiecej obrotow aby przejechac ten sam dystans niz nie fabryczne wieksze 15-calowki. Co oznacza, ze na 14-stkach przejechany dystans wg wskaznika bedzie wiekszy niz na 15-stkach??? Czy tak?

Na razie, wg waszych sugestii, spalanie na 14-stkach zimowych powinno byc, jesli juz, to minimalnie wieksze niz jazda na 15-stkach w lecie (wieksze opory zimowej opony, nizsza temperatura na zewnatrz)...

PostNapisane: 10 lis 2009, 00:43
przez luki88
Zadam inne pytanie-ile Ci pali?
Ja w swojej mialem 175/75/13, 205/55/15 i 195/50/15 i spalanie bylo praktycznie nieodczuwalne-inna sprawa z przyspieszeniem

PostNapisane: 10 lis 2009, 00:46
przez YgooR
beata26 napisał(a):Czy rzeczywiscie na mniejszych kolach przejezdza sie mniejszy dystans?

Na mniejszych kołach tak, szybciej się kręcą i licznik zawyża wartości.
beata26 napisał(a):na 14-stkach przejechany dystans wg wskaznika bedzie wiekszy niz na 15-stkach?

Niekoniecznie, na wielkość koła ma wpływ rozmiar felgi oraz profil opony (jej wysokość). Rozmiar 185/65/14 jest prawie taki sam jak 195/55/15. Występuje niewielka różnica w granichach błędu statystycznego.

PostNapisane: 10 lis 2009, 09:19
przez beata26
Dzieki wszystkim za odpowiedzi. Mazda na 15-stkach zawsze palila nieco ponad 11 litrow (ok. 400 km na pelnym baku do czasu rezerwy) – ale zaznaczam, ze pokonuje prawie wylacznie bardzo krotkie odcinki 2-kilometrowe do pracy, silnik stygnie, i 2 kilometry z powrotem do domu, hehe. Jezdze jak emeryt, te przejazdy sa blyskawiczne, bo na trasie nie mam prawie wogole korkow. Okazyjnie, rzadko wjezdzam w glab Krakowa. Ostatnio jednak mazda spalila nieco wiecej, bo na pelnym baku bylam w stanie przejechac jedynie 350 km do czasu zaswiecenia sie rezerwy na stale (gdy nadeszly te chwilowe mrozy), wiec spalanie ok. 13 litrow. Wiec pogrzebalam w niej troche i teraz chce sprawdzic spalanie. Tyle ze w tym samym czasie zmienilam rozmiar kol, stad moje pytania.
Ale chyba nic z tego zmniejszenia spalania – ten samochod chyba tak pali na ssaniu. Przymierzam sie do nieco dluzszych odcinkow na miescie, zeby w koncu sprawdzic rzeczywiste spalanie miejskie, bo taka 2-km jazda zawsze wyjdzie bardzo wysoko...

PostNapisane: 10 lis 2009, 09:27
przez Pyton162
strasznie duzo pali ja mam tez silnik 1.5 tylko ze w nowszej budzie i ja na pelnym baku robie ponad 600km , mi teraz na trasie zg – krakow jadac autostrada prawie caly czas 140- 150 splaila 7,5l na 100

PostNapisane: 10 lis 2009, 10:02
przez Lukano
iceman150 napisał(a):Tak kolego zmeniając romiar felgi będziesz miał minimalne różnice w przebiegu i lekkie przekłamania.

Nie. Dopiero jak zmienimy całą średnicę koła mogą być przekłamania.
Po zmianie np. z 14 na 17 cali , ale dobraniu dobrego profilu opony nic nie powinno się zmienić.
A żeby sprawdzić różnicę w spalaniu gdy założymy szerszą oponę to chyba trzeba by użyć laboratorium, tak są małe te różnice.
luki88 napisał(a):inna sprawa z przyspieszeniem

A ile tej różnicy było ?? Ćwierć, pół sekundy do setki jak już ?
Przy prawidłowo dobranej średnicy koła, zwiększenie samej szerokości opony nie ma aż takiego wpływu.

PostNapisane: 10 lis 2009, 12:13
przez no_fear
beata26 napisał(a):...pokonuje prawie wylacznie bardzo krotkie odcinki 2-kilometrowe do pracy...

Pyton162 napisał(a):strasznie duzo pali...

przy tak śmiesznie krótkich odcinkach nigdy nie będzie spalał mniej :]

gdybym miał 2km do pracy – to w suche dni rower a resztę roku MPK :P
bez sensu autem ;)
Lukano napisał(a):Po zmianie np. z 14 na 17 cali , ale dobraniu dobrego profilu opony nic nie powinno się zmienić...

przy przejściu ze stalowej 14-stki na toporną Alu 17-stkę – zwiększy się draaastycznie masa kół...co za tym idzie chcąc tak samo dynamicznie jeździć na 17" jak na 14" spalanie wzrośnie ;)

PostNapisane: 10 lis 2009, 12:37
przez beata26
no_fear napisał(a):przy tak śmiesznie krótkich odcinkach nigdy nie będzie spalał mniej :]

gdybym miał 2km do pracy – to w suche dni rower a resztę roku MPK :P
bez sensu autem ;)


No fear, spodziewalam sie takiej odpowiedzi. Rowery Treki mialam juz dwa, jeden ukradziono sprzed sklepu, drugi spod samych okien pracy (zapiety) – nacieszylam sie nim dwa dni. W sumie oba skradzione w przeciagu miesiaca.
Dojazd kiepski, droga tez (obrzeza miasta), wiec po blocku wole jezdzic a nie chodzic.
Ale w lecie musze zastanowic sie nad kolejnym rowerem i jakims dobrym zapieciem.
Polska to zlodziejski kraj.

PostNapisane: 10 lis 2009, 12:46
przez no_fear
beata26 napisał(a):No fear, spodziewalam sie takiej odpowiedzi. Rowery Treki mialam juz dwa, jeden ukradziono sprzed sklepu, drugi spod samych okien pracy (zapiety) – nacieszylam sie nim dwa dni. W sumie oba skradzione w przeciagu miesiaca.
Dojazd kiepski, droga tez (obrzeza miasta), wiec po blocku wole jezdzic a nie chodzic.
Ale w lecie musze zastanowic sie nad kolejnym rowerem i jakims dobrym zapieciem.

dobre zapięcie jedynie wydłuży czas kradzieży :|
jeżeli nie masz możliwości trzymania roweru koło siebie (dodatkowo zapięty u-lockiem) to szkoda pieniędzy na kolejny sprzęt...
beata26 napisał(a):Polska to zlodziejski kraj

true :(

PostNapisane: 10 lis 2009, 16:32
przez luki88
Lukano napisał(a):luki88 napisał:
inna sprawa z przyspieszeniem

A ile tej różnicy było Ćwierć, pół sekundy do setki jak już ?


było czu ze auto jest mułowate

PostNapisane: 10 lis 2009, 17:38
przez grabu122
beata26 niestety Mazda żyje Mazda pije :|
2-kilometrowe dojazdy do pracy i choć byś nawet pedału gazu nie dotykała :D nigdy nie zejdziesz poniżej 10litrów.... a te Twoje 11 czy 13 też jest bardzo realne :(
1.5 16V to nie jest to ekonomiczny silnik :] :] :] musisz się z tym pogodzić.

PostNapisane: 10 lis 2009, 17:49
przez mario1616
U mnie na letnich 195/50/15 lyka prawie tyle samo co na 175/70/13 (zimowe), czyli 8l/100km po miescie.

PostNapisane: 10 lis 2009, 17:55
przez iceman150
Jak chcesz tanio jeździć kup sobie na dojazdy CC 900 z gazem :) będzie palił 6-8 gazu :P
A jak chcesz jeździć rowerkiem i nie masz gdzie zostawić to nie kupuj trecka tylko jakiś tańszy rowerek.

A tu droga beato proszę bardzo to powinno zaspokoić w zupełności twoją ciekawość :D Liczę iż troszkę pomogłem ;)
http://www.opony-sportowe.pl/?d=faq

PostNapisane: 10 lis 2009, 19:50
przez Borys
Po pierwsze, to temat nie dotyczy rowerów, ani zmiany auta na CC :P

Po drugie przenoszę dyskusję do eksploatacji, a czy przetrwa to już zależy od dobrej woli moda ;)

PostNapisane: 10 lis 2009, 23:14
przez Speed
oczywiscie ze na spalanie ma wpływ szerokosc opon , zawsze to czuje jak przechodze z 225.45.17 na 175.70.14 <glupek2>