bajer0 napisał(a):BTW Shumaher hamuje lewą nogą
Wiekszosc kierowcow F1 hamuje lewa noga. Pedal sprzegla jest tam szczatkowy i uzywany praktycznie tylko podczas ruszania.
Jesli chodzi o hamowanie lewa noga rozumiane jako hamowanie przy jednoczesnym utrzymywaniu otwartej przepustnicy, to stosuje sie je normalnie w samochodach z napedem na dwie osie. Ogolnie chodzi o zwiekszenie kontroli nad transferem srodka ciezkosci. Hamulcem jestes w stanie dokonac minimalnych korekt, co w polaczeniu z innym rozkladem sily hamowania pomiedzy osiami niz sily napedowej daje wiecej mozliwosci kontrolowania pod- i nadsterownosci. Stosuje sie to praktycznie tylko na szutrowych nawierzchniach.
Zblizajac sie do zakretu, ktory mozna pokonac z duza predkoscia, ale lekkim bokiem, chwile przed miejscem wejscia, nie zdejmujac nogi z pedalu gazu, wciskasz z wyczuciem hamulec. Nie tracac sily napedowej, przenosisz srodek ciezkosci w strone przedniej osi, co powoduje ze samochod staje sie nadsterowny (przednie kola maja wieksza sile docisku od kol tylnych). W wejsciowej fazie zakretu praktycznie nie trzeba wykonywac dodatkowych korekt kierownica, wystarczy tylko aplikowac odpowiednia sile przyhamowania – zmieniajac tym samym wplyw przednich kol na kierunek poruszania sie samochodu. W fazie przejsciowej puszczasz hamulec, samochod zaczyna sie prostowac do jazdy na wprost i przechodzi w faze wyjscia, ew. przy lekkiej pomocy ze strony pedalu gazu...
To tyle z teorii, nigdy tego nie sprawdzalem w praktyce.... Hihi. Ale dociekliwym polecam gre, a raczej program RBR – mysle ze naprawde sporo mozna sie nauczyc.
Pozdrawiam.